Web Analytics Made Easy - Statcounter

گزارش تازه یک نهاد پژوهشی آمریکایی نشان می‌دهد که طالبان موفق شده تا در مناطق تحت کنترل خود دولت سایه‌ای را تشکیل دهد که در برخی موارد از جمله آموزش و رسیدگی به موارد قضایی از دولت مرکزی افغانستان کارآمدتر است. ۰۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۱ بین الملل آسیا-اقیانوسیه افغانستان نظرات

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم به نقل از «واشنگتن پست»، برای کسانی که تصور می‌کنند در مناطق تحت کنترل طالبان مردان برای نخواندن نماز مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرند و دختران مجبورند تا بجای رفتن به مدرسه در خانه بمانند، گزارش تازه‌ای براساس مصاحبه با ساکنین این مناطق تصویر دیگری را ارائه می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«زندگی تحت دولت سایه طالبان» پژوهشی دقیق از «موسسه توسعه خارج کشور» آمریکا است که ساختار «نظام پیچیده دولت موازی طالبان» را تشریح می‌کند؛ این شامل کمیسیون‌های جداگانه برای مسایلی چون بهداشت، امور قضایی و مالی می‌شود.

این پژوهش 20 شهرستان تحت کنترل طالبان را مورد مطالعه قرار داد.

براساس این گزارش طالبان با ارائه خدمات و فعالیت‌های دولت مانند اکنون رویکرد خود را تا حد زیادی از اعمال و اجبار مستقیم به «نفوذ نامحسوس» تغییر داده است، اغلب بخشی از «بافت اجتماع» محسوب می‌شود و اکنون خود را نه تنها برای مشارکت در زندگی سیاسی مردم بلکه برای اداره کشور آماده می‌کند.

براساس یافته‌های این گزارش نمایندگان طالبان در بسیاری از مناطق بطور روزمره با مقامات محلی دولت، نهادهای کمک کننده و دیگر گروه‌ها تعامل دارند تا درباره شرایط ارائه خدمات درمانی، آموزش و پرورش و دیگر خدمات با آن‌ها گفت‌وگو کنند. ماموران اداری طالبان مالیات و قبوض برق جمع‌آوری می‌کنند و قضات آن‌ها به مسایل جنایی مردم افغانستان رسیدگی می‌کنند.

با اینکه نخستین دولت‌های سایه طالبان بیش از یک دهه پیش تاسیس شده بودند اما این گزارش نشان می‌دهد که دولت موازی این گروه با وجود حضور نظامیان خارجی تا چه اندازه گسترش یافته است.

در حالی که امید ملی مردم افغانستان برای تحقق صلح از طریق مذاکره افزایش یافته اما بنظر می‌رسد که کنترل اداری طالبان در بسیاری از مناطق اظهارات دولت مبنی بر اینکه این گروه ممکن است با قبول ورود به روند سیاسی سلاح‌های خود را به زمین بگذارند را به چالش می‌کشد.

در ادامه این گزارش آمده است که رویکرد طالبان در مناطق تحت کنترل خود از اعمال خشونت و سرکوبگری به همکاری و استفاده از روابط عمومی تغییر کرده است. تا سال 2011 رهبران طالبان با 28 نهاد ارائه کمک‌های بشردوستانه تفاهم‌نامه‌ امضا کرده است که از جمله آن می‌توان به واکسیناسیون فلج اطفال اشاره کرد.

در رابطه با آموزش و پرورش نیز با اینکه طالبان ارائه برخی مطالب مربوط به موضوعات مدرن و یا آموزش زبان انگلیسی را ممکن است ممنوع کند اما به باور بیشتر افرادی که مورد مصاحبه قرار گرفتند طالبان آموزش عمومی در این مناطق را بهبود بخشیده است.

در زمینه خدمات بهداشتی نیز تعامل طالبان با دولت و نهادهای درمانی غیردولتی دیده می‌شود و پزشکان مشغول در مناطق تحت کنترل طالبان مداخله دولت، فساد و دزدی از کلینیک‌ها را مشکلی بزرگتر از مداخله طالبان می‌دانند.

ارائه خدمات قضایی منصفانه و سریع در کشوری که روند سیاسی رسمی در آن آهسته و فاسد است نیز سبب محبوبیت طالبان شده است و قضات این گروه بخوبی آموزش دیده هستند و برای قضاوت علاوه بر مقررات اسلامی از هنجارهای فرهنگی و خرد خود نیز بهره می‌برند.

با این حال در این میان شکایاتی نیز درباره قوانین مذهبی طالبان مانند آنچه پیش از این در زمان رژیم طالبان حاکم بود نیز وجود داشت: ریش اجباری، ممنوعیت موسیقی و تلویزیون و عدم حضور زنان در جامعه بدون حضور یکی از خویشاوندان مرد و محرم آن‌ها.

انتهای پیام/.

ما را در فیسبوک، توییتر و تلگرام دنبال کنید.

R36461/P36447/S8,87,1413/CT10

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۰۳۸۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معاون رئیس جمهور: پرورش در مدارس مورد کم توجهی قرار گرفته است

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، انسیه خزعلی در دوره آموزشی ارتقای مهارت‌های یادگیری و یاددهی زندگی و بالندگی والدین فرزندان دانش آموز در مشهد، افزود: این دوره برای بیدار سازی والدین نسبت به خطراتی است که فرزندانشان را تهدید می‌کند.   او با بیان اینکه باید به پرورش توجه شود و ما تلاش می‌کنیم که این پرورش را در ارتباط با والدین، پررنگ کنیم، از شرکت کنندگان خواست در استان‌های خود، قرارگاه‌هایی ایجاد کنند که در آن مدارس تحت آسیب، شناسایی و مدیران همراه شوند.   این مسئول تاکید کرد: در این قرارگاه‌ها راهکار‌های تشویق و تنبیه برای ایجاد انگیزه ارائه دهید تا والدین به مشارکت، راغب شوند و در نهایت گزارش کار ارائه دهید که ما پشتیبانی و حمایت می‌کنیم.   خزعلی افزود: بعد از شش ماه به بهترین افرادی که در استان و شهر خود فعالیت موثری داشته باشند، مجوز داده می‌شود که کار را به صورت مستمر ادامه دهند.   معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به برنامه ریزی‌های دشمن برای دنیا و به خصوص جهان اسلام، تصریح کرد: دشمن درحال ترویج معضل بی هویتی است و برای مقابله با آن، رییس جمهور، جنبش تهعد به خانواده را در سازمان ملل مطرح کرد که هدف آن این است که با تمام وجود از خانواده دفاع کنیم.  

دیگر خبرها

  • دولت تورم ۳۰ درصد را موفقیت می‌داند
  • سیل در افغانستان/ ۱۱ نفر کشته و زخمی شدند
  • واکنش کنایه آمیز مقام دولتی به انتقادات مجلس از قیمت دلار و وضعیت بازار ارز
  • کانادا کمک‌ها به افغانستان را از سر می‌گیرد
  • ارائه آموزش‌های مهارتی به روستاییان و عشایر خوزستان
  • یک‌میلیون و ۷۱۹ هزار و ۵۶۵ نفر ساعت آموزش فنی و حرفه‌ای در قم ارائه شد
  • عملکرد بخش تعاون در کاشان موفقیت‌آمیز نبوده است
  • بی هویتی جوانان و نوجوانان هدف دشمن است
  • انجام موفقیت آمیز عمل جراحی آنوریسم مغزی در نیشابور
  • معاون رئیس جمهور: پرورش در مدارس مورد کم توجهی قرار گرفته است