Web Analytics Made Easy - Statcounter

اسلام آباد - ایرنا - با ادامه روند کاهش ارزش پول پاکستان (روپیه)در مقایسه با دیگر ارزهای خارجی که نگرانی زیادی را ایجاد کرده است، قیمت هر دلار در بازار آزاد به 125 روپیه افزایش یافت.

به گزارش روز جمعه ایرنا، این در حالی است که بر اساس تعیین نرخ رسمی ارز خارجی از سوی بانک مرکزی پاکستان هر دلار در برابر 121 روپیه خرید و فروش شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


از ماه دسامبر سال میلادی جاری (آذرماه سال 1396) این سومین بار است که قیمت رسمی و غیر رسمی روپیه به نحو چشمگیری در برابر دلار و دیگر ارزهای خارجی کاهش می یابد.
افزایش واردات نسبت به صادرات که به کسری حساب جاری منجر شده و همچنین افزایش بدهی خارجی دو عامل مهم در کاهش ارزش پول ملی پاکستان نسبت به دیگر ارزهای خارجی در این کشور است.
ملزم شدن دولت پاکستان در پرداخت بخشی از بدهی های خارجی نیز باعث شده تا بانک مرکزی از تزریق ارزهای خارجی به بازار ازاد خودداری کند. اقدامی که باعث کمبود شدید ارز خارجی در این کشور شده است.
فرخ کرامت از کارشناسان امور اقتصادی پاکستان با اظهار نگرانی از ادامه کاهش قیمت روپیه در برابر دیگر ارزهای خارجی بویژه دلار گفت : اقدامات دولت مسلم لیگ نواز شریف طی پنج سال گذشته باعث شد تا ارزش روپیه در سال 2018 میلادی در سه مرحله نسبت به دلار به شدت کاهش یابد.
وی گفت:شاید دولت آینده پاکستان برای نجات اقتصاد پاکستان از ورشکستگی مجبور شود که بار دیگر از بانک جهانی وام بگیرد تا بتواند بازار پاکستان را به حالت معمولی برگرداند.
وی خاطرنشان کرد :تا سه سال هر دلار در برابر 103 روپیه مبادله می شد اما طی هفت ماه گذشته قیمت روپیه 19 درصد در برابر دیگر ارزهای خارجی کاهش داشته است.
کارشناس امور اقتصادی پاکستان با بیان پیامدهای کاهش ارزش روپیه در برابر دلار گفت:حال وارد کنندگان پاکستانی مجبورند کالاهای ضروری مردم را با قیمت بالاتری وارد کنند و این امر باعث بالا رفتن قیمت کالاهای اساسی و در نتیجه بالا رفتن تورم دراین کشور خواهد شد.
از سوی دیگر به اعتقاد کارشناسان اقتصادی پاکستان، فساد اقتصادی در اداره ها و نهادهای دولت، کاهش سرمایه گذاری مردم در داخل کشور، پایین بودن رقابت اقتصادی سالم و وجود موانع بر سر راه کسب و کار و تجارت از دیگر عوامل تاثیرگذار در کاهش ارزش روپیه می باشد.
آساق**6125*1590

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد ارزش روپيه اقتصاد پاكستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۰۴۰۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلار رشد کرد / قیمت روز ارزهای مبادله‌ای

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، در معاملات امروز (دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) مرکز مبادله ارز و طلای ایران، هر اسکناس دلار آمریکا با افزایش نسبت به روز کاری قبل به‌نرخ ۴۳ هزار و ۷۲۵ تومان و حواله دلار نیز به‌نرخ ۴۰ هزار و ۸۹۵ تومان معامله می‌شود.

بیشتر بخوانید:
آماده سقوط قیمت دلار باشید

قیمت هر اسکناس یورو در مرکز مبادله ایران نیز با کاهش نسبت به روز کاری قبل به ۴۶ هزار و ۵۳۶ تومان و نرخ حواله یورو به ۴۳ هزار و ۴۲۹ تومان رسیده است.

از سوی دیگر، اسکناس درهم امارات نیز با افزایش نسبت به روز کاری گذشته، ۱۱ هزار و ۹۰۶ تومان ارزش‌گذاری شده است و نرخ حواله درهم نیز ۱۱ هزار و ۱۱۱ تومان است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1228030 برچسب‌ها دلار

دیگر خبرها

  • قیمت دلار افزایشی شد / نرخ روز ارزهای مبادله‌ای
  • بیت‌کوین در آستانه رکوردی جدید / قیمت روز ارزهای دیجیتال
  • نرخ ارز امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ +جزئیات
  • دلار رشد کرد / قیمت روز ارزهای مبادله‌ای
  • نرخ ارز امروز ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ +جزئیات
  • تداوم کاهش نرخ ارز و طلا با اقدامات بانک مرکزی
  • بیت‌کوین بعد از هاوینگ صعودی است؟ / قیمت روز ارزهای دیجیتال
  • چهارمین هاوینگ بیت کوین انجام شد
  • افزایش قیمت ارزهای مبادله‌ای/ دلارچند شد؟
  • نرخ ارز امروز ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ +جزئیات