Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@06:36:21 GMT

هند نگران تصمیم گیری های نفتی اوپک است

تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۳۰۴۶۷۰

هند نگران تصمیم گیری های نفتی اوپک است

دهلی نو- ایرنا - یک روزنامه هندی با اشاره به نشست جاری 'اوپک' در وین، از نگرانی دهلی نو از سیاست های این سازمان درباره افزایش سقف تولید خبر داد.

به گزارش ایرنا، روزنامه 'ایندین اکسپرس' روز جمعه با مرور وضعیت کشورهای مختلف عضو این سازمان، به سیاست های جاری آن پرداخته و به ارزیابی موقعیت هند در شرایط فعلی بازار نفت جهان پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


روزنامه مذکور نوشت: در آستانه دیدار روز جمعه اوپک در وین رسانه های جهان از امکان دست یابی کشورها به یک 'قرارداد' یا 'معامله جدید' خبر دادند اما این برای هند و ایران به چه معنا خواهد بود؟
هند به عنوان یکی از بزرگترین مشتریان اوپک که در فهرست پرمصرف های جهان نیز قرار دارد در روزهای پیشین از اوپک خواست تولید را بالا ببرد تا قیمت ها پایین بیاید.
'دارمندرا پرادان' وزیر نفت هند تاکید کرد که قیمت های کنونی باعث رنج کشورش شده است و خواستار قیمت های 'معقول' شد. وی گفت قیمت های تصاعدی باعث سنگین شدن صورتحساب های نفتی هند شده که به نوبه خود بر روند تجارت و اقتصاد هم تاثیر گذاشته است. زیرا هند بودجه خود را بر اساس خرید نفت به قیمت بشکه ای 65 دلار بسته است.
پرداخت چنین قیمتی برای نفت، هند را مجبور خواهد کرد از واردات بکاهد و مالیات بر نفت و بنزین را افزایش دهد.
دراین میان، ایران به عنوان بزرگترین رقیب عربستان سعودی در منطقه خاورمیانه با چالش های ناشی از تصمیم دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا برای خروج از برجام روبروست بنابراین می خواهد بر قبضه خود بر این شرکت نفتی ادامه دهد تا بتواند تا آنجا که می تواند درآمد نفتی بیشتری به دست آورد.
این درحالیست که سازمان نفتی در تلاش برای غلبه بر اضافه تولید جهانی از آغاز سال جاری محدودیت هایی در این خصوص اعمال کرده است.
روسیه همراه با عربستان بزرگترین تولید کنندگان نفت جهان هستند که هر دو خواهان افزایش میزان تولید خود هستند اما ایران به همراه عراق و ونزوئلا مانند این دو کشور ظرفیت افزایش تولید به میزان این دو کشور را ندارد اما می خواهد درآمد خود را بالا ببرد.
دلیل موافقت ایران با تنها 'افزایش خیلی کم' تولید آن است که برخلاف روسیه که منابع درآمدی متنوعی دارد بودجه ایران به میزان زیادی بر درآمد نفت استوار است بنابراین ایران می خواهد تولید در همان شرایط قبلی باقی بماند تا بتواند هر بشکه را 80 دلار بفروشد زیرا عربستان و روسیه با بشکه ای 68 دلار هم می توانند به مقاصد بودجه ای خود دست یابند. به همین خاطر است که افزایش تولید برای ایران به معنی کم شدن درآمد خواهد بود.
خبرگزاری فرانسه دیروز اعلام کرد که «بیژن زنگنه» وزیر نفت ایران در آستانه نشست روز جمعه نمایندگان اوپک، از موافقت ایران برای دستیابی به توافقی احتمالی خبر داده است.
نمایندگان کشورهای عضو اوپک و برخی کشورهای خارج از این سازمان همچون روسیه قرار است در نشست روزهای جمعه و شنبه، درخصوص ادامه اجرای توافق نفتی سال 2016 تصمیم گیری کنند.
این توافق که در آن 24 کشور صادر کننده نفت برای نخستین بار طی 15 سال گذشته، با کاهش تولید موافقت کرده بودند، موجب شد تا با حذف مازاد عرضه، قیمت ها به بالاترین سطح خود در سال های گذشته برسد.
در هفته های گذشته اما اخباری از رایزنی روسیه و عربستان سعودی برای افزایش تولید نفت کشورهای عضو و غیرعضو اوپک منتشر شده که هدف از آن، تعدیل قیمت ها و پاسخگویی به افزایش میزان تقاضای اعلام شده است.
آساق ** 267 ** 1424**1485

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد هند اوپك قيمت نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۰۴۶۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازار سیاه تایر از بین می رود!

تین نیوز

عضو هیات مدیره انجمن صنعت تایر ایران گفت: تایر در بعضی از رینگ ها خریداری و برای افزایش قیمت در انبارک ها احتکار می شد که اکنون با تعادل در عرضه و تقاضا ظرف یک ماه آینده این بازار سیاه از بین خواهد رفت.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، جمال میرزایی اظهار داشت: کمبودی در عرضه تایرهایی با رینگ های ۱۳ و ۱۴ در بازار نداریم و با افزایش عرضه اکنون این تایرها به میزان کافی در بازار موجود است.

میرزایی افزود: مشاهده های میدانی نشان می دهد که تقاضا نسبت به رینگ های ۱۳ و ۱۴ کاهش یافته است.

وی تاکید کرد: با از بین رفتن بازار سیاه در ماه آینده قیمت تایر در بازار کاهشی خواهد شد.

میرزایی با اشاره به افزایش به صورت میانگین ۱۶ درصدی تایرهای سواری گفت: با توجه به افزایش بهای تمام شده محصولات تولیدی ناشی از افزایش نرخ جهانی مواد اولیه، نرخ مواد اولیه داخل ، انرژی و سایر عوامل و نهاده های تولیدی و براساس اخذ مجوزهای قانونی و تصمیمات اتخاذ شده در انجمن صنفی صنعت تایر مقرر شد تا از پنجم اردیبهشت افزایش قیمت اعمال شود.

مدیر عامل گروه صنعتی بارز عنوان کرد: نرخ جهانی مواد شیمیایی از ۱.۲ به ۱.۷ دلار رسید که این امر باعث زیان ده شدن تولید شده است.

وی بیان داشت: تولیدکنندگان تایر در سال گذشته افزایش قیمتی نداشتند و این افزایش قیمت در امسال می تواند تولیدکنندگان را از زیان خارج و منجر به رونق تولید کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • افزایش چهار برابری درآمدهای نفتی ایران با شبکه‌ باورنکردنی دور زدن تحریم‌ها
  • پیش‌بینی نگران کننده: امسال رشد اقتصادی نداریم؛ منتظر کاهش قیمت ارز و نرخ تورم هم نباشید
  • بازار سیاه تایر از بین می رود!
  • ضربه به تولید با تصمیم‌گیری برای خاموشی چاه موتورهای کشاورزی
  • کارگران رکن اصلی جهش تولید
  • ازسرگیری صادرات نفت کردستان
  • فشار دلالان برای حفظ سود چند صد میلیونی از پارس/ چرا زیان خودروساز و سهامداران دیده نمی‌شود؟
  • تحریم های جدید ایران تا چه حد جدی است؟
  • انتقاد روزنامه دولتی ایران از تصمیم ایران خودرو/ بانک مرکزی: ۳۰۲ میلیون دلار نیمایی بدون مشتری ماند/ پیمان پاک: گوشت نه تنها افزایش قیمت نداشت، بلکه ارزان هم شد
  • درخواست اوپک از عراق برای ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان