Web Analytics Made Easy - Statcounter

خطه پهناور خراسان به دلیل تنوع فرهنگی، جغرافیایی و تاریخی بالایی که دارد، بی شک یکی از مهم ترین بخش های مطرح در کشور عزیزمان ایران می باشد. این استان به سه بخش تقسیم گشته است. خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی. خراسان شمالی که در میانه خطۀ پهناور خراسان قرار دارد، پر است از ریشه و قدمت و اصالت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این استان به دلیل پیشینه پرافتخاری که در زمینه هنر، فرهنگ و تمدن دارد، همچون نگینی در این دیار می درخشد. همین پیشنه ای که بدان اشاره کردیم در زمینه تغذیه نیز دیده می شود. در این استان غذاهایی طبخ می گردد که نمونه غذاهای خوشمزه خراسان رضوی را در هیچ کجای ایران نمی توان یافت. غذاهایی که هر کدام مرتبط به جشن، آیین و مناسبتی خاص می باشد. گرچه هر کدام از آن ها برای مراسمی خاص می باشد اما وجه مشترکی که تمامی غذا ها بایکدیگر دارند، طعم و بو و مزه بی بدیل غذاهای معروف خراسان رضوی می باشد. گستردگی غذاهای استان خراسان رضوی به حدی است که می توان در این لیست انواع آش ها، نان های محلی و غذا های لذیذ و منحصر به فرد را بیابید و فرصت چشیدن آن ها را به دست آورید. نکته ای که در برابر بهترین غذاهای خراسان رضوی وجود دارد، ناشناخته بودن آن ها برای اقوام غیر بومی است. این موضوع می تواند یک چالش در حوزه غذا های محلی می باشد. اما در کنار این نکته یک ویژگی خاص در ایرانیان وجود دارد که چالش را آسان می سازد و آن هم رغبت و علاقه بی حد و حصر ایرانیان به غذاهای محلی است. مردمان کشورمان از غذاهای محلی هر استان به صورت چشم گیری استقبال به عمل می آوردند. غذاهای خوشمزه خراسان رضوی نیز از این قاعده مستثنی نمی باشند. پس اگر شما هم جز آن دسته از هم وطنان خوش ذوق و با اشتهایمان هستید که برای شناخت و چشیدن غذاهای محلی لحظه شماری می کنند، ما را در این نوشتار همراهی کنید.

شله مشهدی یکی از بهترین غذاهای خراسان رضوی

با اطمینان می توان گفت که نام این غذا که در خانواده آش ها قرار دارد، حتماً مکرراً به گوش شما خورده است. غذایی که خاص استان خراسان رضوی و شهر مشهد می باشد و دارای پیشینه ای می باشد که به عهد قاجاریه مرتبط است. این خوراکی بی نظیر که از طبخ و پخت انواع حبوبات تهیه می شود، دارای ارزش غذایی بالایی می باشد. به همین دلیل است که این خوراکی خوشمزه را در ردیف وعده های کامل غذایی قرار داده اند. شله انواع و اقسام متعددی دارد اما خوشمزه ترین و معروف ترین آن ها شله مشهدی می باشد که به عنوان نذری ها در ایام مختلف میان مردم تقسیم می شود. به صورت کلی مواد تشکیل دهنده شله عبارتند از: گوشت گوساله، لوبیا رشتی، لوبیا سفید، لوبیا چیتی، عدس، ماش، برنج نیمه، بلغور گندم، نمک، فلفل قرمز، فلفل سیاه، ریشه جوز هندی، هل، دارچین و زنجبیل. موادی که در بالا بدان اشاره گردید، مواد اصلی تهیه شله می باشند. اما می توان آن را تا حدودی تغییر داد و یا میزان آن را کم و زیاد کرد. اما نکته مهمی که وجود دارد این است که هر چه میزان گوشت به کار رفته در شله بیشتر باشد، شله لذیذ تر می شود. طبخ و تهیه شله زمان زیادی از آشپز می گیرد اما نتیجه آن چنان خوشمزه است که سختی تهیه سبب نمی شود که لذت چشیدن را نادیده بگیریم. در شهرهایی نظیر نیشابور و قوچان نیز این غذا طبخ می شود. اما شله مشهدی که از غذاهای معروف خراسان رضوی است، در شهر مشهد طعمی متفاوت دارد.

کباب شیشلیک دبش و بی نظیر شاندیز

شیشلیک را می توان نوعی کباب معرفی کرد که طبخ آن در ایران، شوروی سابق، مغلوستان و بخشی از اروپای مرکزی رواج داشته است. این غذای بی نظیر از جمله گران قیمت ترین و سنتی ترین نوع کباب می باشد که در ایران روش طبخ خاص خود را دارد. شهر شاندیز در استان خراسان رضوی ید طولایی در زمینه طبخ این نوع کباب را دارد تا حدی که در شهر شاندیز رستوران هایی نیز تأسیس گشته اند که صرفاً شیشلیک می پزند و در اختیار مشتریان قرار می دهند. این مهارت سبب شهرت جهانی کباب شانذیز شده است. ماده اولیه شیشلیک  شش تکه گوشت راسته گوسفندی است. این شش تکه گوشت به سیخ کشیده می شوند و بر روی آتش پخته می شوند. این غذا از طعم و مزه فوق العاده ای برخوردار است که به گونه ای که اشتهای همه علاقه مندان به غذاهای محلی و کباب را باز می کند. اگر پیش از پخت کباب آن را با آبلیمو، روغن، فلفل و زعفران طعم دار کنند و در زمان پخت و تهیه شیشلیک دنده را از آن جدا نکنند و به سیخ بکشند، کباب حاصل شده لذیذتر از هر نوع شیشلیک دیگری خواهد شد. این روش طبخ تنها مختص  کشور ایران و استان خراسان رضوی و شهر شاندیز است. علاوه بر رعایت این نکته، کبابزنان ایرانی بسیار به آبدار بودن شیشلیک توجه دارند و اجازه نمی دهند که آتش گوشت را از بین ببرد. اگر قصد دارید که یک غذای سنتی و لذیذ خراسانی را تجربه کنید به شاندیز بروید و شیشلیک دبشی سفارش دهید و به همراه گوجه نوش جان نمایید که یکی از بهترین غذاهای خراسان رضوی می باشد.

آش ماستی، آشی بی نظیر و پر طرفدار

آش ماست که غذایی ساده و بسیار خوشمزه می باشد، از جمله غذاها و خوراکی هایی است که در سراسر ایران طبخ می شود. اما این غذای پر طرفدار در هر نقطه به روش خاصی تهیه و آماده می شود. استان خراسان رضوی نیز از جمله شهرهایی است که در آن آش ماستی تهیه و پخت می شود و گاهی به عنوان یک غذای کامل نیز سرو می شود. خواستگاه تهیه و طبخ آش ماست، شهر سبزوار در استان خراسان رضوی می باشد. محال است کسی پای به این شهر بگذارد و از کنار چشیدن مزه آش ماست به سادگی بگذرد. این آش از ترکیب ماست، سینه مرغ، برنج، پیاز، شوید، لپه، نعنا، برگ بو، زعفران و نمک و فلفل تهیه می شود. پس طعم آش ماستی خراسان که یکی از غذاهای خوشمزه خراسان رضوی است، را حتماً بچشید.

چنگالی غذایی بی نظیر از دیار خراسان

چنگالی را می توان یک غذای سریع پخت برای وعده عصرانه به حساب آورد. چنگالی بیشتر در منطقه سیستان و خراسان طبخ می شود. اما در بخش هایی از یاسوج نیز می توانید این خوراک خوشمزه را میل کنید. در عین حال چیزی که ثابت شده است این است که خواستگاه اصلی چنگالی استان خراسان رضوی و شهر مشهد می باشد. امروزه کمتر  خانواده هایی را می توان دید که دستور پخت چنگالی را بدانند اما قدیمی ها به خوبی طرز طبخ این میان وعده را به خوبی می شناسند. برای اینکه یک چنگالی خوشمزه را نوش جان کنید باید نان خشک شده و بیات را خرد کنید، درون روغن داغ شده بریزید و پس از چند دقیقه تفت خوردن، شکر و شیره نبات و عسل را به این نان و روغن اضافه کنید. پس از چند دقیقه می توان زیر غذا را خاموش کرد و پس از کمی سرد شدن یکی از بهترین غذاهای خراسان رضوی را نوش جان کرد.

دسری خوشمزه به نام دیگچه مشهدی

دیگچه یکی از دسرهای استان خراسان رضوی به حساب می آید. این دسر خوش طعم و مزه همانند شیر برنج می باشد. بوی دیگچه مشهدی را می توانید در ماه محرم و صفر از هر خانه ای در مشهد استشمام کنید. به علاوه که دیگچه یکی از غذاهای معروف خراسان رضوی نیز می باشد. مواد اصلی تهیه این دسر، شیر، برنج، کره، شکر، زعفران، هل، گلاب و دارچین می باشد. شیرینی بی مانند دیگچه مشهدی به حدی است که آن را در ردیف شیرینی ها قرار داده است اما به دلیل وجود برنج بسیار مقوی می باشد.

خورش فصلی ریواس

فصل بهار بهترین زمانی است که می توان یکی از غذاهای فصلی کشور عزیزمان را بچشیم. چرا که در فصل بهار کوهستان های این سرزمین سرشار از این گیاه خوشمزه می شود. این غذا که در استان خراسان جنوبی، کردستان و خراسان رضوی طبخ می شود از همین ریواس های خوش مزه تهیه و آماده می شود و اقوام خوش ذوق ایرانی و خراسانی با تهیه این خورش از میهمانان خود پذیرایی می نمایند. گوشت بدون استخوان، ریواس، نعنا، شکر و جعفری تازه ترکیبات اصلی این غذای خوش طعم محلی که یکی از بهترین غذاهای خراسان رضوی است، می باشد.

یتیمچه ای با طرز پخت خراسانی

اگر به دنبال غذایی سریع پخت، ارزان قیمت و خوشمزه می گردید، یتیمچه می تواند بهترین انتخاب باشد. نام این غذا به دلیل عدم وجود گوشت، یتیمچه خوانده می شود. این غذا که در سراسر ایران طبخ می شود، دارای روش پخت های متفاوتی نیز می باشد. این تفاوت به حدی است که در شیراز از کدو به جای بادمجان استفاده می شود. آذری زبان های کشورمان این غذا را با لوبیا و عدس می پزند و در برخی از شهر های کشورمان سیب زمینی نیز در یتیمچه یافت می شود. اما ما قصد داریم یتیمچه ای که به سبک نیشابوری تهیه می شود به شما معرفی کنیم. عدس، لوبیا، زرد چوبه، پیاز، فلفل، نمک، دارچین، نمک، نخود و بادمجان همه آن چیزی است که برای پخت یتیمچه نیشابوری نیاز است. وقتی که طبخ اولیه یتیمچه به پایان رسید، کشک، نعنای داغ و گوجه فرنگی نیز به این غذا اضافه می گردد. نکته مهم در طبخ یتیمچه انتخاب بادمجانی خوش طعم است. اگر بادمجان تلخ باشد، طعم یتیمچه به شدت تغییر می کند. اما اگر یک بادمجان شیرین و خوش طعم انتخاب شود، غذایی به شدت خوش مزه را تجربه خواهید کرد. در ایام ماه مبارک رمضان می توان این غذا را به عنوان وعده افطاری میل کرد. اگر می خواهید یک غذای کامل را با دسرهایی ناب تجربه کنید، ماست موسیر، ترشی و سبزی خوردن سرو کنید تا به یک لذت بزرگ در بین غذاهای معروف خراسان رضوی برسید.

رشته پلو غذایی که ریشه در خراسان رضوی دارد

 اگر چه در استان اردبیل، آذربایجان و کرمانشاه نیز می توان این غذای خوش مزه و لذیذ را صرف کرد اما شیوه طبخ آن در خراسان رضوی بسیار خاص است. به عنوان مثال مردم خطه آذربایجان به این غذا برگ زرد آلو اضافه می کنند و یا برخی استان ها آن را با خرما و یا کشمش سرو می کنند. در شهر مشهد و استان خراسان رضوی این غذا را معمولاً در عید نوروز طبخ و صرف می کنند و اعتقاد دارند که اگر کسی در روزهای آغازین سال رشته پلو بخورد رشته کار به دستش می آید. ترکیبات اصلی این اغذیه خوش مزه عبارت است از: برنج، رشته پلویی، مرغ، سماق، زعفران، دارچین، پیاز، روغن، نمک، فلفل و کره. هر چند برخی از خانواده های خراسانی به جای مرغ از گوشت قرمز استفاده می کنند اما این تفاوت کوچک تغییری در اصل طبخ غذا که یکی از غذاهای خوشمزه خراسان رضوی است، ایجاد نمی کند.

سخن پایانی برای غذاهای معروف خراسان رضوی

یکی از لذت ها و شیرینی های سفر و گشت و گذار، آشنایی با آداب و رسوم و سنت ها و خوراکی های محلی هر منطقه است. اگر روزی گذرتان به استان خراسان رسید حتماً غذاهای خوشمزه خراسان رضوی را از دست ندهید. غذاهایی که از گذشته به یادگار مانده اند و میراثی ارزشمند می باشند.

منبع: مجله همگردی

کلیدواژه: خراسان رضوی ایران گردی ایرانگردی دانستنی ها غذاهای محلی تور اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت hamgardi.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مجله همگردی» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۰۵۰۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش‌های بهاری جاده‌های خراسان رضوی را فرا گرفت

به گزارش قدس خراسان، یوسف بنی اسدی اظهار کرد: در حال حاضر بارش باران، راه‌های اصلی و فرعی در شهرستان‌های زاوه، سبزوار، طرقبه - شاندیز، فریمان، خوشاب، جوین، مشهد، نیشابور، رشتخوار و کوهسرخ را تحت تاثیر قرار داده است.

رییس مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی ادامه داد: جاده رشتخوار-تربت حیدریه، جاده ترانزیتی درگز- قوچان و بزرگراه تربت حیریه -باغچه نیز به واسطه بارش باران لغزنده گزارش شده است.

وی گفت: با توجه به وقوع سیلاب و عدم وجود ایمنی، جاده عشق آباد- بردسکن همچنان مسدود است، لذا رانندگان برای سفر به استان خراسان جنوبی مسیرهای جایگزین را انتخاب کنند.

دیگر خبرها

  • تجلیل از اولین گروه سفیران استاندارد در خراسان رضوی
  • ثبت ۵۰۰ فقره تصادف در شبانه‌روز گذشته در مشهد
  • راه اندازی ۵۰ خانه محیط زیست در خراسان جنوبی/یک تجربه موفق
  • صفحه اول روزنامه‌های خراسان رضوی ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • اراضی ملی در شهرستان طرقبه و شاندیز رفع تصرف شد
  • بازگشایی مسیر‌های جاده‌ای مسدود خراسان رضوی
  • فیلم/ جاری شدن سیلاب و طغیان رودخانه در استان خراسان رضوی
  • سیلابی شدن رودخانه روستای کبوترکوه گناباد + فیلم
  • بارش‌های بهاری جاده‌های خراسان رضوی را فرا گرفت
  • فیلم/ اجتماع بزرگ صادقیون در خراسان رضوی