Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-05-03@22:42:36 GMT

تغییرات در سیستم جدید ریاست جمهوری ترکیه

تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۳۰۵۴۸۳

رئیس جمهوری ترکیه شب گذشته جزئیات سیستم ریاست جمهوری جدید را که شامل چندین تغییر از جمله کاهش تعداد وزارتخانه‌ها از ۲۶ به ۱۶ وزارتخانه است، منتشر کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در صفحه شخصی خود در توئیتر در یک فیلم جزئیات سیستم ریاست جمهوری جدید کشورش را تحت عنوان «در سیستم جدید، ما آماده تغییر مجدد هستیم» شرح داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



بر اساس جزئیاتی که در این ویدئویی آمده، تعداد پست‌های وزارتی تا حد زیادی کاهش می‌یابد. در حالیکه خدمات رسانی، ایجاد راه حل برای مشکلات، افزایش تولید و برنامه‌ریزی برای صرفه‌جویی در زمان افزایش می‌یابد. بر اساس سیستم جدید بعد از ادغام برخی وزارتخانه‌ها با یکدیگر به منظور هماهنگی فعال‌تر و بیشتر، تعداد وزارتخانه‌ها از ۲۶ به ۱۶ وزارتخانه کاهش می‌یابد.

بر این اساس وزارت "خانواده و سیاست‌های اجتماعی" با وزارت "کار و تامین اجتماعی" تحت عنوان وزارت "کار، خدمات اجتماعی و خانواده" ادغام خواهند شد که هدف از آن ارائه خدمات لازم به خانواده‌های ترکیه‌ای است. همچنین وزارت "علوم، صنایع و تکنولوژی" با "وزارت توسعه" به عنوان وزارتخانه جدید تحت عنوان وزارت "صنایع و تکنولوژی" ادغام خواهند شد. این وزارتخانه در جهت پیشرو ساختن ترکیه در زمینه صنعت از طریق تولید برند‌های تجاری جهانی با تکنولوژی بالا و پیشرو در تکنولوژی هوشمندانه تلاش خواهد کرد.

وزارت "گمرک و تجارت" هم با وزارت "اقتصاد" ادغام شده و تحت عنوان وزارت "بازرگانی" فعالیت خواهد کرد. از جمله اهداف آن نیز افزایش درآمد‌های حاصل از صادرات به میزان ۵۰۰ میلیارد دلار خواهد بود، به طوریکه استانبول را به یک مرکز جهانی مالی تبدیل کند.

وزارت "غذا و کشاورزی و منابع حیوانی" نیز با وزارت "جنگل و امور آب" ادغام خواهند شد تا تحت عنوان وزارت "کشاورزی و جنگل‌ها" با هدف حمایت از جنگل‌ها و حفظ بخش کشاورزی فعالیت کنند.

وزارت "خارجه" و "وزارت اتحادیه اروپا" نیز با یکدیگر ادغام شده و تحت عنوان وزارت خارجه فعالیت خواهند کرد تا به این ترتیب نقش تاثیرگذارتری در سیاست‌های خارجی و تحولات جهانی داشته باشد.

اما سیستم جدید ریاست جمهوری ترکیه شامل تشکیل ۹ کمیته جدید نیز خواهد بود. این کمیته‌ها شامل کمیته سیاست‌های اداره داخلی، کمیته سیاست‌های اجتماعی، کمیته سیاست‌های بهداشت و تغذیه، کمیته سیاست‌های فرهنگ و هنر، کمیته سیاست‌های قانون، کمیته سیاست‌های امنیت و خارجه، کمیته سیاست‌های اقتصادی، کمیته سیاست‌های آموزش و پرورش و کمیته سیاست‌های علوم، تکنولوژی و مدرنیزه سازی خواهند بود.

در عین حال چهار دفتر نیز که مستقیما زیر نظر رئیس جمهور فعالیت خواهند کرد تاسیس می‌شوند. سیستم جدید شامل این دفاتر است: دفتر منابع انسانی، دفتر سرمایه گذاری، دفتر تامین مالی، دفتر تغییر دیجیتالی. این دفاتر به مثابه واحد‌هایی خواهند بود که نقش اصلی در استفاده از منابع انسانی به طور مثمر ثمر و موثر را ایفا می‌کنند. همچنین به بهبود اوضاع اجتماعی، افزایش خدمات رسانی و بهینه سازی آن از طریق تحولات دیجیتالی کمک خواهند کرد و ترکیه را کشوری جذب کننده سرمایه گذاری و توسعه ابزار‌های مالی جدید قرار خواهند داد.

اردوغان در گفت‌وگویی تلویزیونی در روز پنجشنبه ابراز امیدواری کرده بود، ملت به نفع منافع کشور رای خواهند داد. منظور وی از منافع کشور منافع حزب عدالت و توسعه عنوان شده است.

ترکیه روز یکشنبه شاهد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی به طور همزمان خواهد بود. در انتخابات ریاست جمهوری ۶ نامزد به رقابت خواهند پرداخت که مهمترین آن‌ها رجب طیب اردوغان، محرم اینجه و مرال آکشنر هستند. همچنین در انتخابات پارلمانی هشت حزب به رقابت خواهند پرداخت که مهمترین آن‌ها حزب عدالت و توسعه (حاکم) و مردم جمهوری خواه هستند.

منبع: فرارو

کلیدواژه: اردوغان تغییرات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۰۵۴۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست عجیب نامزد مستقل انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از جو بایدن

نامزد مستقل انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا از بایدن خواست تا برای شکست دادن ترامپ در انتخابات از حضور در این رقابت انصراف دهد.

به گزارش مشرق، رابرت اف.کندی، نامزد مستقل انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا عنوان کرده که جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا و نامزد حزب دموکرات باید از رقابت‌ها کناره‌گیری کند تا وی بتواند مانع از این شود که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا بار دیگر به کاخ سفید بازگردد.

به گزارش پولیتیکو، کندی در جریان یک سخنرانی ۳۰ دقیقه‌ای در مرکز شهر بروکلین در ایالت نیویورک آمریکا عنوان کرد: ما فقط یک شانس برای شکست دادن دونالد ترامپ داریم.ما به نامزدی نیاز داریم که بتواند این کار را انجام دهد و آن نامزد من خواهم بود. کندی سپس در ادامه سخنرانی‌اش از بایدن خواست تا از حضور در انتخابات کناره‌گیری کند و عنوان کرد بر خلاف بایدن که شانسی برای پیروزی ندارد، ترامپ می‌تواند پیروز انتخابات باشد مگر آنکه بایدن با کنار کشیدنش از رقابت‌ها راه را برای شکست دادن ترامپ فراهم کند.

اظهارات کندی در حالی مطرح می‌شود که وی در روزهای اخیر در شبکه‌های اجتماعی مورد انتقاد شدید ترامپ قرار گرفته است و ترامپ به صراحت اعلام کرده هر گونه حمایت رای‌دهندگان از وی مانند هدر دادن حق رای‌شان است. دموکرات‌های نیز در مقابل اظهارات کندی علیه بایدن، انتقادات زیادی علیه وی مطرح کرده‌اند.

در همین رابطه مت کوریدونی، سخنگوی کمیته ملی دموکرات آمریکا عنوان کرده است که پیشنهاد کندی برای کنار کشیدن بایدن از رقابت‌های ریاست‌جمهوری را به همان اندازه کمپین انتخاباتی‌اش نباید جدی گرفت. با این حال کندی به همراه مدیر کارزار انتخاباتی‌اش، آماریلیس فاکس کندی، نظرسنجی را ارائه کردند تا بر مبنای آن استدلال کنند که چرا بایدن باید از رقابت‌های ریاست‌جمهوری کناره‌گیری کند.

وی با اشاره به نتایج این نظرسنجی تنها راه شکست ترامپ در انتخابات را، کناره‌گیری بایدن عنوان کرده است. هنوز نه کمپین ترامپ و نه کمپین بایدن در باب اظهارات کندی اظهار نظر نکرده‌اند. کندی پیش از این هم در اظهاراتی بایدن را خطری بزرگ برای دموکراسی آمریکا دانسته و عنوان کرده بود خطر وی برای دموکراسی بیشتر از خطر ترامپ است.

دیگر خبرها

  • اردوغان سیاست ترکیه را «نرم» می‌کند
  • محمود احمدی‌نژاد استعفا می‌دهد؟ جنجال بزرگ آقای سیاست‌مدار
  • رابرت کندی به بایدن: کنار بکش تا ترامپ را شکست بدهم
  • درخواست عجیب نامزد مستقل انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از جو بایدن
  • گام اول به سمت دولت تنظیم‌گر برداشته شد
  • شبکه ملی تنظیم‌گری ایران رونمایی شد
  • توزیع بیش از ۱۹ هزار پاسپورت در نیمروز
  • اشتباه مهم من در دوره اول این بود: زیادی خوب بودم!- ترامپ 
  • عدم مشارکت جبهه نجات ملی تونس در انتخابات
  • سودای هلند برای ریاست بر ناتو و نقش ترکیه