علمالهدی: جامعه و فضای مجازی گرفتار امپراطوری رسانهای شده که منطق ندارد
تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۳۰۵۶۴۱
به گزارش جماران؛ امام جمعه مشهد تاکید کرد: عناصری که در قالب جریانهای سیاسی، نخبه و افراد صاحبنظر یا صاحب تریبون در مقابل هر حرکتی که در دفاع از رهبری و ولایت است، قرار میگیرند و با ابزار تخریب و هتک حرمت رویارویی میکنند، اینها همان وابستگان جریان نفاق و تخریب هستند که آن گونه با شهید بهشتی معامله کردند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حجتالاسلام سید احمد علمالهدی در خطبه دوم نماز جمعه این هفته مشهد گفت: امروز سالگرد بزرگترین جنایت قرن اخیر در دنیای اسلام یعنی تخریب قبور ائمه اطهار (ع) در بقیع است. این حرکت با توطئه مامور انگلیسی ایجاد شد و وهابیت آن را از بین برد که موجب ناراحتی قلوب شیعیان و مسلمان شد. این مسئله به عنوان یک نماد تداوم مظلومیت اهل بیت در این زمان خود را نشان داده است و متاسفانه همچنان ثابت است.
بقیع در مدینه یک نقطه تاریک و ظلمانی است
وی با بیان اینکه امروز در دل شهر مقدس مدینه، یک نقطه تاریک و ظلمانی وجود دارد و آن بقیع است، اظهار داشت: علت تاریکی و ظلمت این نقطه در مدینه این است که این قطعه از زمین به عزیزان پیامبر (ص) منسوب است یعنی پیامبر (ص) امروز در مدینه مظلومیتش این گونه ادامه دارد.
نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با اشاره به فرارسیدن هفته قوه قضاییه تصریح کرد: امروز روز اول هفته قوه قضاییه است. بنده به نوبه خودم از غیرتمندی این نهاد مقدس و مسئولان متصلب دینی آن در مقابله با منکرات شرعیه و ناهنجاریهای دینی که در این استان صورت میگیرد، تشکر میکنم.
میان مظلومیت اهل بیت و شهید بهشتی قدر مشترک وجود دارد
علمالهدی ادامه داد: هفته قوه قضاییه به مناسبات شهادت دکتر بهشتی است که به عنوان اولین رئیس قوه قضاییه نظام جمهوری اسلامی در حادثه دفتر حزب جمهوری اسلامی در هفتم تیر به شهادت رسید، نامگذاری شده است.
وی با بیان اینکه میان مظلومیت اهل بیت پیامبر (ص) - که تا به امروز نمادش را در تخریب ائمه مشاهده میکنیم - و مظلومیت شهید بهشتی در این انقلاب قدر مشترک وجود دارد، خاطرنشان کرد: شهید بهشتی منصب و عنوان مظلوم را از امام خمینی دریافت کرد. امام خمینی گفت شهید بهشتی مظلوم زیست و مظلومانه به شهادت رسید.
وهابیت به عنوان نماینده استکبار جهانی در دنیای اسلامی شناخته میشود
امام جمعه مشهد افزود: قدر مشترک این است که مظلومیت اهل بیت پیامبر (ص) در کنار تمام جریانهای تاسفباری که عواطف مردم را جریحهدار میکند، یک نقطه شفافسازی و بصیرتسازی دارد و آن اینکه در تجربه چهارده قرن تاریخ اسلام از شهادت پیامبر (ص) تا به امروز، در جریان مظلومیت اهل بیت پشت این مظلومیت نابحق، جریان قدرت و ثروت و جریان استکبار را مشاهده میکنیم؛ یعنی جریان کفر و استکبار برای قدرت و ثروت، اهل بیت پیامبر (ص) را مورد اذیت و آزار قرار دادند و این مسئله یعنی هر جریان استکباری که در جهان ظهور میکند در تداوم همان جریان قدرت و ثروت ظالم است.
علمالهدی اضافه کرد: وهابیت به عنوان نماینده استکبار جهانی در دنیای اسلامی شناخته میشود زیرا وهابیت رشد و نمو خود را با دشمنی اهل بیت آغاز کرد.
وی به بصیرتآفرینی ناشی از شهادت شهید بهشتی اشاره کرد و ابراز داشت: شهادت مظلومانه شهید بهشتی به غیر از وضعیت اسفباری که برای ارادتمندان ایشان در حدود چهل گذشته به وجود آورد، یک جریان بصیرتآفرین بود که این نوع برخورد با نیروی وابسته به امام و رهبری یعنی توهین کردن، تهمت زدن، اهانت کردن، بر علیه او سمپاشی کردن و تخریب یک جریان نفاق و خیانت در این نظام نسبت به هر عنصری است که وابسته به رهبری باشد.
این عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه جریان تخریب و هتک هنوز هم ادامه دارد، عنوان کرد: دشمنان شهید بهشتی دو دسته بودند؛ نخست، منافقین و دومی، خائنان که در صدر آنها بنیصدر ملعون بود.
هر کسی که مقابل رهبری قرار بگیرد، وابسته به جریان نفاق و تخریب است
علمالهدی با بیان اینکه آن ظلم به شهید بهشتی تخریب ایشان بود، یادآور شد: دشمنان فکر میکردند اگر این نیروی نزدیک به امام را بزنند، ولایت امام تخریب میشود بنابراین ایشان را تخریب کردند، تهمت زدند و در این باره حتی شاهد تحریف و تغییر سخنان شهید بهشتی بودیم. آنها با هتک حرمت، دروغ و تخریب به شهید بهشتی تهمت زدند.
وی تاکید کرد: عناصری که در قالب جریانهای سیاسی، نخبه و افراد صاحبنظر یا صاحب تریبون در مقابل هر حرکتی که در دفاع از رهبری و ولایت است، قرار میگیرند و با ابزار تخریب و هتک حرمت رویارویی میکنند، اینها همان وابستگان جریان نفاق و تخریب هستند که آن گونه با شهید بهشتی معامله کردند.
امروز جامعه و فضای مجازی گرفتار امپراطوری رسانهای شده که منطق ندارد
امام جمعه مشهد با یادآوری اینکه نسل جوان ما باید از مظلومیت شهید بهشتی این بصیرت را فرابگیرد و این شناخت را در برابر موضعگیریها تشخیص دهد، بیان کرد: هرکس برخلاف میل عدهای تا یک جریان سیاسی حرفی را بیان کرد یا موضع بیپروایی در خط دفاع از ولایت، رهبری و نظام گرفت، عدهای با آنها به جای اینکه با بحث، گفتمان و استدلال کنند، با فحش، دشمنام و تخریب مقابله میکنند.
علمالهدی تخریب و هتک را بزرگترین حرکت تروریستی و ارعاب در جامعه امروز دانست و گفت: امروز جامعه و بهخصوص فضای مجازی گرفتار امپراطوری رسانهای شده که منطق ندارد و در جریان مدافع نظام و ارزشها با تهمت، افترا، دروغ و تخریب مقابله میکند.
جنگ نرم و نبرد رسانهای جایگزین میدانهای رزمی شده است
وی با اینکه مظلومیت شهید بهشتی در برابر دشمنان باید بصیرتی باشد که به آینه شفافی باشد که برای جریانشناسیهای خود قرار دهیم، اظهار داشت: هرچه از عمر نظام و پویایی انقلاب سپری میشود و اقتدار نظام و انقلاب ما اوج میگیرد، دشمنی دشمنان پیچیدهتر میشود و آنها با فتنههای پیچیدهتری با ما مقابله میکنند.
نماینده ولی فقیه ادامه داد: امروز، روزی است که جنگ نرم و نبرد رسانهای و حرکتهای فتنهگرانه جایگزین میدان رزمی شده که دشمن جرات حضور را به خاطر غیرتمندی مردم نمیکند.
هرکس در دنیا از منافقین حمایت کند، آبرویش رفته است
علمالهدی در ادامه به عملکرد جریان تروریستی منافقین پرداخت و تصریح کرد: جریان منافقین که به صورت خطرناکترین جریان تروریستی دنیا در این کشور به وجود آمد، حدود ۱۸ هزار انسان از انسانهای عالم تا انسان عادی را به شهادت رساند. این جریان قبل از آنکه وارد عرصه نابکارانه ترور فیزیکی شود، حرکتشان در حوزه فتنه، نفاق، هتک حرمت و تخریب چهرهها بود و بعد از شکست خوردن نتیجه نفاقگریهایشان موجب شد پایگاهشان در میان مردم از بین برود، دست به اسلحه شدند و ترور فیزیکی را دنبال کردند.
وی افزود: در زمانی که کشور درگیر جنگ بود، جریان تروریستی منافقین در کشور بیرحمانه بچه شیرخواره تا رئیسجمهور مملکت را ترور کردند. این مسئله موجب شد تا چهره کریه آنها برای همه نسلها تا آینده شفاف شود و امروز در دنیا، هرکس به حمایت از آنها بپردازد، آبرویش رفته است. کار اول آنها ترور شخصیت با ابزار توطئه، دروغ و تهمت بود و بعد ترور فیزیکی.
امام جمعه مشهد اضافه کرد: امروز جریانهایی که با همین ابراز میآیند و با مدافعان ولایت مقابله میکنند اگر در این عرصه شکست بخورند - که شکست میخورند - بعید نیست آنها به عنوان جلد دوم منافقین عمل کنند. این جریانی است که در گذشته نمونهاش را دیدهایم.
انتهای پیاممنبع: جماران
کلیدواژه: جام جهانی 2018 نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال ارزش های دهه 60 شهید بهشتی فضای مجازی مقام معظم رهبری نماز جمعه علم الهدی آیت الله علم الهدی نماز جمعه مشهد جام جهانی 2018 نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال ارزش های دهه 60 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۰۵۶۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آسیبشناسی استفاده از فضای مجازی در نظام تبلیغیرسانهای مساجد
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، مسجد اولین نهاد و جایگاه قضاوت، محل عبادت، علم و دانش، علما، مفسران و پایگاه تبلیغاتی اسلام است که حرمت بالایی دارد.
یوسف خجیر (عضو هیئتعلمی گروه ارتباطات) در مقالهای با عنوان «آسیبشناسی استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی در نظام تبلیغیرسانهای مساجد کشور» به این موضوع میپردازد که فرق اساسی بین نهاد و سازمان آن است که نهادها در پیشبرد تغیرات جامعه و کارکرد آن به وجود میآیند و فرد، مقام یا دولت در پیدایش آن دخیل نیستند.
در این مقاله آمده است که هویت یکی از مسائل مهم در جامعه است که در فرآیند گروهی حاصل می شود و این رسانهها هستند که فرایند گروهی را تشکیل میدهند و باید گفت مسجد نیز یک رسانه جمعی است که برای رسیدن به کارکردهای خود و رساندن پیام خود، نیاز به ابزار های متنوع و مناسبی دارد که یکی از آنها شبکهسازی است که یک نیاز ضروری است.
به زعم این پژوهشگر هدف این پژوهش شناسایی نقاط چهارگانه قوّت، ضعف، فرصت و تهدید شبکههای اجتماعی برای مساجد و ارائۀ راهبرد استفادۀ بهینه از این شبکهها برای ارتقای فعالیتهای تبلیغی و رسانهای مساجد کشور است. چهارچوب نظری این پژوهش سازمان شبکهای شده بری ولمن (Barry Wellman) برگرفته از کلان نظریه جامعه شبکهای شده اوست.
مساجد برای رسیدن به کارکردهای خود و رساندن پیام خود، نیاز به ابزار های متنوع و مناسبی دارد که یکی از آنها شبکهسازی است که یک نیاز ضروری استخجیر در این مقاله مینویسد: روش این پژوهش آمیخته کیفی کمّی است. در بخش کیفی از روش تحلیل مضمون و در بخش کمّی از روش تجزیه و تحلیل راهبردی یا سوات بهعنوان روش آیندهپژوهی استفاده شده است. در روش نخست، جامعۀ آماری نخبگان دانشگاهی و خبرگان حوزه شبکههای اجتماعی فعال در امور دینی و مساجد هستند که از بین آنها نمونه به روش هدفمند با معیار تدریس و تألیف بیش از پنج سال در حوزۀ رسانههای جدید و دین و فعالیت مستمر اجرایی در بخش امور دینی و مساجد و آشنایی کامل با فضای شبکهها انتخاب شده است.
* نقاط ضعف و قوت فضای مجازی در امور مساجد
به گفته این پژوهشگر یافتههای این پژوهش نشان میدهد که انتشار اخبار و تقویت شبکهسازی بین مسئولان مساجد و شهروندان و بسیجسازی جزء قوّتهای مهم؛ همبستگی اجتماعی کاذب و درگیر شدن مسئولان مساجد و مردم در فضای مجازی و انتشار اخبار جعلی جزء ضعفهای مهم؛ اقناع شبکهای دین و جهانی شدن فعالیتهای مساجد و تنوع و تعدد مخاطبان مساجد جزء فرصتها؛ و ترویج خرافات دینی توسط مغرضان و اعتیاد مجازی فعالان امور مساجد و تضعیف خانوادۀ ایرانیاسلامی جزء نقاط تهدید است.
هماهنگی بین سازمانهای متولی تولید محتوا، نرمافزار با مختصات ارزشهای اسلامیایرانی کشور و همکاری چندجانبۀ همه ذینفعان ازجمله سیاستگذاران، دولت، سازمانهای نظارتی و ... این حوزه باید بهعنوان راهبرد مرجح مدّ نظر قرار گیردبه زعم خجیر مهمترین راهبرد طراحی و تولید و راهاندازی شبکۀ اجتماعی بومی توسط دولت برای تولید محتوای فرهنگی و دینی و تربیتی مناسب از سوی فعالان مساجد و برنامهریزی نهادهای دولتی و غیردولتی دینی برای تولید و انتشار محتوای دینی در این شبکهها است.
همچنین یافتههای پژوهش نشان میدهد که هماهنگی بین سازمانهای متولی تولید محتوا و نرمافزار و ایجاد محتوا با مختصات ارزشهای اسلامیایرانی و ارائۀ خدمات ارتباطی مبتنی بر ارزشهای فرهنگی و دینی کشور و همکاری چندجانبۀ همه ذینفعان ازجمله سیاستگذاران، دولت، سازمانهای نظارتی، بخش خصوصی و سایر دستاندرکاران این حوزه باید بهعنوان راهبرد مرجح مدّ نظر قرار گیرد.
در یک جمعبندی کلی باتوجه به یافتههای این پژوهش، بین آزادی طرح مطلب در شبکههای مجازی اجتماعی و احراز جایگاه حوزه عمومی توسط این شبکه ها ارتباط معنی دار وجود دارد. آزادی طرح مطلب در شبکههای اجتماعی مجازی بر تغییر حوزه عمومی از مسجد به شبکههای اجتماعی مجازی تأثیر مثبت و معنی دار دارد.
در پایان لازم به ذکر است که بین رابطه دسترسی آسان و غیر مکانمند و غیر زمانمند بودن شبکههای مجازی و احراز جایگاه حوزه عمومی توسط این شبکهها ارتباط معنی دار وجود دارد، در نتیجه دسترسی آسان به شبکههای مجازی بر تغییر حوزه عمومی از مسجد به شبکههای اجتماعی مجازی تأثیر گذار است.
انتهای پیام/