Web Analytics Made Easy - Statcounter

امام جمعه موقت قم گفت: حرف ما در خصوص FATF منطقی است و می گوئیم باید در قراردادها و کنوانسیون‌های بین‌المللی به حقوق بشر توجه شود.

به گزارش خبرنگار ایسنا، آیت الله «علیرضا اعرافی» ظهر امروز در خطبه های نماز جمعه این هفته در مصلی قدس با اشاره به قرارداد FATF اظهار کرد: متأسفانه برخی از این کنوانسیون‌های بین‌المللی مملو از خطاست، قراردادهای بین‌المللی مورد نیاز جوامع است و باید بر سر آن توافق صورت پذیرد اما خطاهای زیادی در قراردادهای بین‌المللی دیده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی تصریح کرد: حرف ما در خصوص FATF منطقی است و می‌گوئیم باید در قراردادها و کنوانسیون‌های بین‌المللی به حقوق بشر توجه شود، در این قراردادها انحصارگرایی فکری در جهان غرب دیده می‌شود و شئونات اسلامی و ارزش‌های دینی در این قراردادها مورد توجه قرار نگرفته است.

وی در خصوص دیگر ایرادات قرارداد FATF اظهار کرد: بی‌عدالتی در اجرای این قرارداد از دیگر ویژگی‌هاست و در آن تفسیرهای غلطی وجود دارد، این قرارداد به گونه‌ای تنظیم شده که شاهرگ‌های مقاومت یمن و بحرین و سوریه و عراق و لبنان و حزب‌الله را با تفسیر غلط از تروریست ذبح کنند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور خاطرنشان کرد: موضوع دیگر رتبه‌بندی‌ها در این کنوانسیون‌هاست به طوری‌که آن‌ها جامعه را با ابزارهای فکری خود متر کرده‌اند تا ملت‌هایی را مورد ستم قرار دهند.

وی خاطرنشان کرد: ما می‌گوئیم باید بر اصول منطقی این کنوانسیون‌ها را تنظیم کنید و به حقوق بشر و افکارهای مختلف توجه کنید، لازم است در آن جایی که خطر دارد بایستیم و امضاء نکنیم.

اعرافی گفت: نباید ناآگاهانه در دام قراردادهای استعماری قرار بگیریم و باید دولت و مجلس به بیانات رهبری توجه کنند.

وی در خصوص نامه عده‌ای در دفاع از مذاکره افزود: در این قداره‌کشی ترامپ و نقض عمدی، عده‌ای از سر ناآگاهی در وسط این میدان ندای مذاکره سر داده‌اند که با پیمان‌شکن‌هایی که هنوز پیمان‌شکنی‌شان تمام نشده است مذاکره کنیم.

امام جمعه موقت قم تصریح کرد: این یک امر غلط است و ملت ما در خط رهبری در برابر این نغمه‌های ناپسند خواهد ایستاد، ما تأکید داریم راه رستگاری ملت و امت اسلام در هوشمندی و حکمت و شجاعت و مقاومت در برابر امریکاست.

وی در ادامه در خصوص رویدادهای جهانی یادآور شد: مسائل یمن آزاردهنده و دنیا خاموش است و ملتی مظلوم شبانه‌روز مورد تهاجم قرار می‌گیرند ما در این شرایط همبستگی خود را با مردم یمن اعلام می‌کنیم و امیدواریم نهادهای بین‌الملل و امت اسلامی بیدار شوند.

اعرافی با اشاره به برخی رویدادهای این هفته نیز گفت: هفته قوه قضائیه را در پیش داریم، قاطعیت قوه قضائیه در برابر مفاسد یکی از انتظارات جامعه است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین سلامت اداری در قوه قضائیه باید بیش از سایر دستگاه‌ها باشد و قوه قضائیه خود باید از سلامت بیشتری برخوردار باشد.

امام جمعه موقت قم اظهار کرد: توجه به محرومان و مستمندان یکی از ویژگی‌های قوه قضائیه است تا ضعیفان در چرخه امور مورد ظلم و ستم قرار نگیرند.

وی خاطرنشان کرد: قوه قضائیه با رویکرد فرهنگی و پیشگیری به خدمت می‌پردازد هم‌چنین فرآیند قضاء باید سهل و آسان و سالم و عادلانه باشد.

اعرافی افزود: برخورد قوه قضاییه با مخلان امنیت و مفسدان از مطالبات مردم است تا مفسدان به سزای اعمالشان برسند.

وی با اشاره 8 شوال سالروز تخریب قبور ائمه اطهار(ع) در بقیع گفت: این روز یادآور خاطره‌ای تلخ و حرکت زشت از سوی تکفیری‌ها و توهین به مقدسات است و از سوی دیگر تخریب آثار تاریخی به شمار می‌رود اما مدعیان حقوق بشر از این حق جامعه اسلامی دفاع نکردند.

امام جمعه موقت قم با اشاره به سالروز تبلیغ دین گفت: خانه، مدرسه، جامعه، حوزه‌ها و نهادها همه در باب تبلیغ مسئولیت دارند و تبلیغ دین باید در مساجد و مراکز دینی بر دوش خود مردم باشد تا شاهد گسترش معارف در جامعه باشیم.

وی خاطرنشان کرد: امروز روز اصناف و تجار است تاجران و صاحبان اصناف به رعایت حقوق مردم و فقه بازار توجه داشته باشند و ارزش‌های اخلاقی و فقهی نیز در بازارها مورد توجه باشد.

اعرافی در خصوص روز جهانی مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: از اقدامات دستگاه‎های سیاسی و امنیتی و انتظامی در مقابله با توسعه اعتیاد قدردانی می‌کنیم خوشبختانه ستادهای مبارزه با مواد مخدر در استان‌ها فعال‌اند.

وی گفت: اعتیاد یک آسیب اجتماعی و منشاء خسارات فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی است 55 درصد طلاق‌ها ریشه در اعتیاد دارد و 65 درصد اختلافات خانوادگی به اعتیاد مربوط می‌شود از این‌رو مبارزه با اعتیاد وظیفه‌ای شرعی است.

امام جمعه موقت قم یادآور شد: افغانستان در طول 8 سال 4000 تن تولید مواد مخدر را افزایش داده و 9000 تن تریاک تولید کرده است شرایط به گونه‌ای است اعتیاد به سمت سن پایین و جنسیت‌های مختلف می‌رود همه باید در برابر اعتیاد و پیشگیری از این پدیده فعال شویم.

وی هم‌چنین پیرامون اهمیت ازدواج خاطرنشان کرد: طبق آموزه‌های دینی نباید ازدواج را به تأخیر انداخت بلکه باید زمینه ازدواج را برای جوانان فراهم آورد، ایمان و ارزش‌های اسلامی ملاک مهمی برای ازدواج است و ثروت و افتخارات دنیوی ملاکی برای ازدواج نمی‌شود.

امام جمعه موقت قم یادآور شد: متأسفانه آمار طلاق در جامعه بالا رفته و سن ازدواج نیز افزایش یافته است و این از آسیب‌های جدی است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام آیت الله اعرافی امام جمعه منطقه قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۰۶۳۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیماری‌های مُخِل سلامت کارگران

به گزارش «تابناک»، دکتر حسن اصیلیان مهابادی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه مشاغل گوناگونی در جوامع انسانی وجود دارد، اظهار کرد: بررسی وضعیت مشاغل بیانگر این است که هرکدام از گروه‌های شغلی بنا به ماهیت خود با مشکلات سلامت و ایمنی مواجه هستند.

وی با بیان اینکه سازمان بین‌المللی کار، «سلامت» را در کانون توجه قرار داده، خاطرنشان کرد: به طور قطع، رعایت‌نکردن اصول ایمنی و بهداشت در محیط‌های کار منجر به بروز مشکلات فراوان برای جامعه کارگری می‌شود که در صنایع مختلف مشغول به فعالیت هستند. براساس آخرین برآوردهای سازمان بین‌المللی کار، سالانه حدود ۳ میلیون کارگر به دلیل حوادث و بیماری‌های ناشی از کار، جان خود را از دست‌ می‌دهند.

استاد گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار دانشگاه تربیت‌مدرس ادامه داد: میزان مرگ و میر کارگران به دلیل حوادث و بیماری‌های ناشی از کار در سال جاری میلادی نسبت به سال ۲۰۱۵ بیش از ۵ درصد افزایش یافته است. بنابر بر گزارش سازمان بین‌المللی کار، بیشترین میزان مرگ‌ومیر کارگران به دلیل حوادث و بیماری‌های ناشی از کار مربوط به بیماری‌های شغلی می‌شود که معادل ۲.۶ میلیون از ۳ میلیون مرگ‌ومیر سالانه حوادث و بیماری‌های ناشی از کار در دنیا است. همچنین حوادث ناشی از کار که جزو مقوله ایمنی به حساب می‌آید باعث مرگ ۳۳۰ هزار کارگر در هر سال می‌شود.  
بیماری‌هایی که سلامت کارگران را تحت تاثیر قرار می‌دهند

رئیس انجمن بهداشت حرفه‌ای ایران با بیان اینکه برخی از بیماری‌ها تاثیر بیشتری بر سلامت کارگران دارند، اظهار کرد: بیماری‌های قلبی_عروقی، سرطان و بیماری‌های تنفسی جزو مواردی هستند که سلامت کارگران را تحت تاثیر قرار می‌دهند؛ به نحوی که سه‌چهارم مرگ‌ومیرهای ناشی از کار مربوط به این بیماری‌های است.

وی با بیان اینکه «ساخت‌وساز»، «جنگل‌داری»، «کشاورزی» و «ماهیگیری» جزو پرخطرترین مشاغل هستند، افزود: ۶۳ درصد از آسیب‌های شغلی منجر به مرگ برای مشاغل «ساخت‌وساز»، «جنگل‌داری»، «کشاورزی» و «ماهیگیری» است.  
وضعیت بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار در ایران

اصیلیان درباره وضعیت بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار کشور اظهار کرد: وضعیت بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار کشور نسبت به روزهای نخست انقلاب از وضعیت خوبی برخوردار است. بررسی وضعیت بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار ایران در مقایسه با برخی از کشورهای منطقه بیانگر این است که این مولفه، شرایط نسبتا خوبی دارد اما در مقایسه با کشورهای پیشرفته، با وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد.

لزوم به‌روزرسانی قوانین سلامت محیط کار

وی با بیان اینکه قوانینی در زمینه بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار تدوین شده، افزود: اگرچه قوانین حوزه بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار کشور طی سال‌های گذشته بهبود یافته، اما با سطح مطلوب فاصله دارد. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور نسبت به ابلاغ قوانین سلامت محیط کار اقدام کرده و علاوه بر قوانین ابلاغی وزارت بهداشت، «قانون کار» نیز تدوین شده است. اگرچه قوانین ابلاغی وزارت بهداشت و قانون کار در کشور اجرا می‌شود اما این قوانین باید به‌روزرسانی شوند.  

ضرورت فرهنگ‌سازی در حوزه بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار

این استاد دانشگاه با بیان اینکه فرهنگ‌سازی در حوزه بهداشت حرفه‌ای و سلامت کار یک امر ضروری قلمداد می‌شود، خاطرنشان کرد: به طور قطع، فرهنگ‌سازی سبب بهبود وضعیت بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار می‌شود. فرهنگ توجه به نکات ایمنی می‌بایست در وهله نخست در میان کارفرمایان جاری شود؛ پس از ساری و جاری شدن فرهنگ‌سازی در میان کارفرمایان، کارگران باید به نکات ایمنی و بهداشتی خود توجه ویژه داشته باشند. فرهنگ‌سازی در زمینه توجه به نکات ایمنی می‌بایست در کانون توجه قرار گیرد و تلاش‌های فراوانی در این راستا باید محقق شود.  

اصیلیان گفت: سازمان بین‌المللی کار،  موضوع فرهنگ‌سازی توجه به سلامت را با توجه به میزان مرگ‌ومیر بیماری‌های و حوداث ناشی از کار در کانون توجه قرار داده و در این مسیر گام برمی‌دارد. سازمان بین‌المللی کار با توجه به ضرورت و اهمیت بهداشت حرفه‌ای و سلامت کار، ۲۷ آوریل را به عنوان روز جهانی «ایمنی و بهداشت حرفه‌ای» لحاظ کرده و هر ساله شعاری برای این روز تعیین می‌کند.  سال گذشته، شعار «محیط کار سالم و ایمن، حق مسلم هر نیروی کار است» را انتخاب کرد.

تاثیر تغییرات اقلیمی بر محیط کار

وی درباره شعار روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای نیز به ایسنا اظهار کرد:  «تغییرات آب و هوایی» در کانون توجه شعار سال جاری قرار گرفته است. دخل ‌و تصرف و توسعه فعالیت‌های انسانی در کره زمین سبب تغییرات اقلیمی و گرم‌شدن کره زمین شده و سبب بروز سیلاب، طوفان، کولاک و سونامی در نقاط مختلف کره‌زمین شده است. افزایش دمای کره زمین، تغییرات اقلیمی، افزایش اشعه ماورای بنفش خورشید و همچنین افزایش حشرات که عامل بیماری به حساب می‌آیند، می‌تواند برخی از محیط‌های کاری را تحت تاثیر قرار دهد.   

رئیس انجمن بهداشت حرفه‌ای ایران ادامه داد: کارگرانی که در مناطق رو باز فعالیت می‌کنند تحت تاثیر تغییرات اقلیمی قرار می‌گیرند. موضوع تاثیر تغییرات اقلیمی بر محیط‌های کار در کانون توجه سازمان بین‌المللی کار قرار گرفته است و با توجه به اهمیت این موضوع باید در داخل کشور نیز مهم قلمداد شود. سازمان محیط زیست، وزارتخانه‌های «بهداشت» و «کار» و انجمن بهداشت حرفه‌ای می‌توانند دست به دست یکدیگر دهند و در این زمینه اقداماتی انجام دهند.  

وی در پایان گفت: طرح جدید سازمان بین‌المللی کار، محیط کار سالم از سال جاری تا سال ۲۰۳۰ اجرا می‌شود و برای تحقق این منظور سه هدف در نظر گرفته است. نخستین راهبرد برای تحقق این موضوع، «بهبود چارچوب ایمنی و بهداشت کار» است. همچنین ۲ راهبرد «تقویت هماهنگ، مشارکت و سرمایه‌گذاری در زمینه ایمنی و بهداشت کار» "OSH" و "تقویت OSH"  نیز به عنوان دیگر راهبردهای سازمان بین‌المللی کار در زمینه ارتقای سلامت محیط کار به حساب می‌آید. اگر به سه راهبرد سازمان بین‌المللی کار توجه کنیم به حد مطلوبی در زمینه بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار نائل می‌آییم.  

دیگر خبرها

  • بیماری و بیکاری سهم ۷ میلیون ایرانی از دریای خزر | یک مسئول محیط زیست: برای شنا هم حاضر نیستم به خزر بروم
  • جمعه و شنبه پیش رو شرایط برای طبیعت‌گردی در اردبیل مساعد نیست
  • کارگاه آموزشی مهارت های زندگی با موضوع پیشگیری از اعتیاد برگزار شد
  • نفوذ سامانه بارشی از جمعه در اردبیل
  • تاکید ماموستا رستمی بر توجه به معیشت و زندگی کارگران
  • بیشترین حضور شرکت‌های خصوصی در شرکت ملی نفت در دولت سیزدهم رقم خورد
  • بیماری‌های مُخِل سلامت کارگران
  • ویدیو/ تأمین حقوق ملت فلسطین یک مطالبه بین‌المللی است
  • نگذارید قصه کاظم صدیقی، استخوان لای زخم بماند /حضورش در نماز جمعه و توجیهات طلبکارانه اش، سوءتفاهم ها را افزایش داد
  • معلمان محور و مدار توسعه و تحول در کشور هستند