Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، پیش فروش تعداد ۷ میلیون و ۶۴۴ هزار قطعه سکه بهار آزادی در حالی توسط بانک مرکزی انجام شد که هجوم سرمایه ها به بازار نقدی این کالای سرمایه ای مانع از آن شد که التهاب بازار و عطش خریداران به کمک اجرای این طرح فروکش کند؛ به‌طوری که سکه نقدی همچنان در تب و تاب رشد قیمت ها به سر می برد و هم اکنون قیمت ها در مرز دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در نوسان بوده و همچنان تقاضای خرید در میان سرمایه داران قابل مشاهده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بازوی پولی اقتصاد کشور در حالی در این طرح بیش از هفت میلیون سکه را پیش فروش کرد که با توجه به موعد تحویل سکه های پیش فروش شده تقریبا دو سال طول می‌کشد تا بانک مرکزی به کل تعهدات خود برای تحویل سکه‌های پیش فروشی به خریداران عمل کند.   
این اقدام در حالی است که برای مدیریت بهتر بازار سکه، بانک مرکزی در اقدامی جدید برنامه عرضه سکه های پیش فروش شده در قالب گواهی سپرده سکه طلا از طریق بورس کالا را اعلام کرده است؛ آنچنان که طی چند روز اخیر پیمان قربانی - معاون اقتصادی بانک مرکزی - از اجرای طرح اوراق گواهی پیش فروش سکه در بورس کالا خبر داد.

طرحی که به اعتقاد کارشناسان و صاحب نظران اگر به درستی و به صورت مستمر در بورس به اجرا در آید، ضمن پاسخگویی نامحدود به تقاضا و عطش خریداران سکه می تواند در ایجاد تعادل بیشتر در بازار نقدی و رفع ریسک های مترتب بر خرید فیزیکی سکه همچون ریسک های امنیتی ناشی از نگهداری فیزیکی سکه در منازل و نیز امکان بروز تقلب اثربخش باشد.

در همین ارتباط، رییس اسبق اتحادیه طلا و جواهر گفته که در عرضه سکه های پیش فروشی به صورت اوراق گواهی سپرده سکه طلا در بورس کالا می‌توان ریسک های ناشی از نگهداری سکه در منازل و احتمال تقلبی بودن سکه های فیزیکی در بازار را به صفر رساند و مردم می توانند این اطمینان خاطر را داشته باشند که سکه های خریداری شده در طرح پیش فروش را به صورت اوراق تحویل می‌گیرند. از این رو به نظر می رسد یکی از اهداف دولت از اجرای طرح عرضه گواهی سپرده سکه در بورس کالا، جلوگیری از این نگرانی ها باشد.

محمد ولی همچنین اظهار کرد: مسئله بعدی این است که دولت با اعلام این خبر از نظر روانی نیز به بازار کمک می کند تا هیجانات کاهش یافته و التهابات از معاملات حذف شود؛ چراکه در حال حاضر روند کنونی بازار ناشی از رکود موجود در اقتصاد کشور است که سرمایه ها را به سمت بازارهای پرخطر و سرمایه گذاری های پر ریسک سوق می‌دهد.

وی با بیان اینکه موافق استفاده از ظرفیت های موجود در بورس کالا و عرضه سکه در قالب گواهی سپرده کالایی است، گفت: عرضه سکه به صورت اوراق گواهی سپرده سکه در بورس می تواند در میان مدت بازار را مدیریت کرده و از نظر روانی به کاهش هیجانات در بازار کمک کند؛ چراکه اوراق گواهی سپرده سکه قابل معامله در بورس، حکم سکه فیزیکی را دارد و مردم به راحتی می توانند آن را بدون محدودیت خرید و فروش کنند.

به گفته محمد ولی، به احتمال زیاد دولت به کمک عرضه این اوراق در بورس می خواهد به صورت بلندمدت و مستمر در بازار حضور پیدا کرده و تعادل موجود در روند معاملات و میزان عرضه و تقاضا را حفظ کند.

این کارشناس بازار طلا و سکه در خصوص نیاز به ۵۵ میلیون تن طلا برای ضرب سکه های پیش فروش شده توسط بانک مرکزی گفت: با توجه به تهدیدات و تحریم ها علیه ایران در مجامع بین المللی، باید تدابیر لازم را در حوزه سیاست گذاری های اقتصادی به کار گیریم. البته کشور در شرایط فعلی از نظر ذخایر طلا و سکه محدودیتی ندارد و به راحتی می تواند پاسخگوی نیاز خریداران باشد؛ به‌طوری که نگرانی خاصی از بابت تامین نیاز موجود مشاهده نمی شود.

وی تاکید کرد: با این حال نکته حائز اهمیت در این رابطه موضوع کنترل نقدینگی سرگردان در کشور است که با کمک پتانسیل های بورس کالا و با اجرای طرح عرضه سکه در قالب این اوراق می تواند مدیریت بهتری داشته باشد.

این فعال بازار طلا در خصوص مزایای عرضه سکه به صورت اوراق گواهی سپرده کالایی جهت ایجاد شفافیت و نقدشوندگی سکه در بازار گفت: عرضه سکه در قالب اوراق اقدامی در راستای شفاف سازی است و باید به کمک این ابزارها کلیه بازارها را نظم بخشید و هدفمند کرد؛ چرا که در مقاطعی گروهی از افراد وارد بازارهایی می شوند که حرفه ای نبوده و اطلاعات کاملی ندارند. حضور این قیبل افراد در بازارهای مختلف ایجاد التهاب کرده و بی نظمی را در اقتصاد موجب می شود.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در بازار سکه شاید در شرایط عادی حجم تقاضا A سکه باشد که با ورود افراد غیرحرفه ای و ناآشنا، این میزان به An افزایش می یابد و این عامل سبب بی نظمی و اختلال در روند طبیعی بازار می شود.

محمد ولی تاکید کرد: در حال حاضر نیز بازار سکه با همین بی نظمی ها مواجه است و با توجه به تحریم های خارجی علیه ایران، تا زمانی که این بی انضباطی ها رفع نشود هیجانات اخیر پابرجا خواهد ماند. البته اقدام بانک مرکزی در خصوص سکه می تواند این هیجانات را برطرف کند اما باید به دنبال تحقق این امر باشیم که کشور را به سمت سرمایه گذاری های مولد و تولید محور و برقراری نظم در بازارهای مختلف حرکت دهیم.

این کارشناس بازار طلا در پایان سخنان خود تاکید کرد: با توجه به شناختی که از بازار طلا و سکه دارم، معتقدم دولت به کمک عرضه سکه در بورس در قالب اوراق گواهی سپرده می تواند به خواسته خود برای ایجاد ثبات در بازار و همچنین تعادل بخشیدن به عرضه و تقاضا و در نهایت جلوگیری از هیجانات قیمتی دست یابد.

انتهای پیام/

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: بورس كالا اوراق گواهي سپرده سكه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۰۶۸۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاخص کل بورس به سطح دو میلیون و ۲۶۰ هزار واحد رسید

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ شاخص هم وزن نیز با دو هزار و ۷۹۹ واحد افزایش معادل ۳۶ صدم درصد در محدوده ۷۷۰ هزار و ۴۵۸ واحد قرار گرفت.
نماد‌های فارس، ذوب، بوعلی، وامید، پارس، نوری و فملی از نماد‌های تاثیر گذار مثبت بر شاخص کل بورس بودند. اما نماد‌های خودرو، وبملت، وتجارت، شتران و رمپنا با تاثیر منفی از افزایش بیشتر شاخص کل ممانعت کرد.
نماد‌های ذوب، خودر، فولاد، ثشاهد، خگستر و وتجارت هم از نماد‌های پرتراکنش بر بازار سهام بودند.
شاخص کل فرابورس نیز امروز با ۵۱ واحد افزایش به عدد ۲۶ هزار و هفت واحد رسید.
نماد‌های آریا، تجلی، دماوند، توسن و عالیس از نماد‌های با تاثیر مثبت و نماد‌های خاور، انتخاب، کگهر و مادیرا از نماد‌های با تاثیر منفی بر بازار فرابورس امروز بودند.
بازار امروز سهام شاهد ۴۲۲ نماد مثبت برابر ۳۹۷ نماد منفی بود. ۷۲ صف خرید مقابل ۳۰ صف فروش تشکیل شد. خالص ورود و خرج پول حقیقی هم امروز به مثبت ۲۲۵ میلیارد تومان رسید.
معامله گران امروز ۱۴ میلیارد و ۸۹۰ میلیون سهام را به ارزش ۴ هزار و ۵۸ میلیارد تومان دست به دست کردند.
ارزش دلاری امروز بازار سرمایه نیز ۲۳۶ میلیارد دلار بود.

دیگر خبرها

  • نرخ جدید سود سپرده های بانکی در سال جاری + جزئیات
  • شاخص کل بورس به سطح دو میلیون و ۲۶۰ هزار واحد رسید
  • رشد ۱۱ هزار واحدی بورس در پایان نخستین هفته کاری ۱۴۰۳
  • رشد مشارکت مردم با افزایش سود تولید و مالیات از سودگری
  • بیگانی : پیش بینی بازاری داغ برای فعالان بورس در تابستان 1403 / صندوقهای طلا، کالا و بعضی سهامی، برندگان سال 1402 بازار سرمایه / حضور ترامپ در انتخابات تمام بازارهای مالی ایران را تحت تاثیر قرار می دهد
  • افزایش چند برابری جریمه‌ها برای تخلفات نهادهای مالی
  • بهترین ابزار مهار نوسان اخیر ارزی، اوراق گواهی بود
  • اولین گواهی صرفه‌جویی، بهار در بورس عرضه می‌شود
  • شاخص بورس ۴ هزار واحد افت کرد
  • افت ۴ هزار واحدی شاخص بورس در سومین روز کاری ۱۴۰۳