Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا -
برنامه «خنياگران سرزمين مادري» با رويکرد موسيقي شناسي خراسان و تجليل از عثمان محمدپرست با حضور اساتيد و هنرمندان موسيقي عصر پنجشنبه 31 خرداد در فرهنگسراي ارسباران در حالي برگزار شد که «عثمان محمدپرست» به علت بيماري در اين مراسم حاضر نشد و ديگر نوازندگان و پيشکسوتان موسيقي خراسان تجليل شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


«کيوان ساکت» - آهنگساز- در ابتداي اين مراسم با بيان اينکه قرار نبوده تا در اين برنامه صحبت کند؛ اما بر خود واجب مي‌داند که بگويد: «45 سال است با عثمان محمدپرست دوست هستم. وي دوتار نواز متبحر خاف است و از بيماري ايشان متاسفيم. اين چهره دوست داشتني با روحيه و سخاوتمند سال ها در کنار دوستان ديگر همچون مجتبي کاشاني و ماهوت چيان با انجمن ياوري همکاري و در ساخت 32 مدرسه در نقاط محروم ايران شرکت داشته است.»‌
در بخش ديگر برنامه «عزيز تنها» نوازنده و سرپرست موسيقي مقامي شرق خراسان با ساز دوتارش، آواز عبداله اميني و دوتار ياسمين تنها نوازنده جوان و دختر عزيز تنها به اجراي موسيقي پرداختند.
در ادامه محمدحق گو در بيان برخي از ويژگي هاي موسيقي خراسان تصريح کرد: «واژه موسيقي نواحي تا دهه 40 به موسيقي فولکلور معروف بود. خانم مجد محقق موسيقي در راديو و آقاي مسعودي در راديو و تلويزيون گروهي را تشکيل دادند براي جمع آوري اسناد، گوشه و مقام ها که تنها نوشته هاي مستند براي بهره گيري دانشجويان بود. پژوهش در موسيقي محدود است و هنوز جاي تحقيقات گسترده در اين زمينه وجود دارد. بايد نوع نگاه مان را به موسيقي تغيير دهيم. يک پژوهشگر مردم شناس اتريشي در دهه 30 در خراسان شمالي، مرکزي و خراسان جنوبي با توجه به غناي موسيقي در قوچان، شيروان، خاف و تربت جام به تحقيق پرداخت. نواي موسيقي دوتار در خاف و تربت جام و سرنا و دُهل، دايره و آوازهاي تنها (فراري خواني) در خراسان مربوط به کرمانج هاي کُرد است که در زمان صفويه براي جنگ به آنجا کوچ کردند و باعث غناي موسيقي اين منطقه شده است. در شمال خراسان موسيقي اصلي دوتار و در خاف و تربت جام موسيقي آواز همراه با دوتار است.»
به گفته‌ي حق‌گو، وضعيت موسيقي نواحي و فولکلور لايه دوم زندگي مردم بود و گاهي حُزن موسيقي نشان از وضعيت معيشت و شرايط زندگي آنان خبر مي داد.
وي رقابتي بودن جشنواره‌هاي موسيقي را نادرست تلقي کرد چرا که در بين اين همه اساتيد انتخاب بسيار دشوار است و رقابت را در ميان کودکان و نوجوانان براي تلاش و استعداديابي منطقي تر دانست. حق گو همچنين کارشناسي مطالب موسيقيايي را در رسانه ملي ضعيف خواند.
حق گو با اشاره به مشکلات و ضعف پژوهش و تحقيق در موسيقي تاکيد کرد: «هنرمنداني در تربت جام، شيروان و شهرهاي ديگر ايران با کوله باري از تجربه، دانش، فرهنگ و هنر در گذشتند بدون آنکه اطلاعات، تاريخ و دانسته هاي آنان ثبت و ضبط شود و در اختيار نسل امروز قرار گيرد. رسالت سازمان ميراث فرهنگي ما فقط جمع آوري آثار سفالين و حجمي است. کارکرد خانه موسيقي چقدر رضايت بخش است. ما براي هنرمندانمان که روزهاي سخت پيري را سپري مي کنند چه کارهايي انجام داديم.»
اميد صابري نوازنده کمانچه با تاکيد بر رپرتوار عاشق هاي کُرد کرمانج شمال خراسان، گفت: «تا دو دهه پيش صدها نوازنده کمانچه داشتيم؛ اما امروز تعداد آنها به 10 نفر مي رسد. اميدواريم مسئولان با سياست هاي مثبت از مهجور ماندن ساز کمانچه مراقبت کنند.»
اجراي موسيقي خراسان شمالي اميد صابري با همراهي سازهاي دوتار (ايوب سعيدي)، کمانچه (اميد صابري) و دايره (مهدي قيطاسي) بخش بعدي برنامه بود.
محسن سليماني رييس فرهنگسراي ارسباران نيز در اين برنامه عنوان کرد: «برنامه «خنياگران سرزمين مادري» همايشي است که بارويکرد موسيقي شناسي نواحي ايران مهر سال 95 با موسيقي شناسي لُرستان و تجليل از اساتيد و پيشکسوتان اين خطه کليدخورد. امسال اين برنامه با هدف موسيقي شناسي خراسان و تجليل از عثمان محمدپرست و فعالان موسيقي در خراسان به خصوص با نگاه به جوانان در کنار پيشکسوتان فرهنگ و هنر برگزار شد که متاسفانه جاي اين چهره فرهنگي و نوازنده متبحر دوتار به علت کسالت و بيماري در جمعمان خالي است.»
در خاتمه برنامه با حضور منوچهر فيروزي، علي اکبر خادم، بيژن بيژني و محسن سليماني اساتيد، پيشکسوتان و نوازندگان خراساني تجليل شدند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۰۶۸۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از اولین گروه سفیران استاندارد در خراسان رضوی

دریافت 55 MB

تصویربردار: سیدحسین میرپور

کد خبر 6098804

دیگر خبرها

  • جای خالی «عیسی قلی‌پور» همیشه احساس می‌شود/ تشییع «بخشی» در زیر باران و درسی که مردم به مدیران فرهنگی دادند
  • تجلیل از اولین گروه سفیران استاندارد در خراسان رضوی
  • هواشناسی خراسان رضوی هشدار سطح زرد صادر کرد
  • بهره‌برداری از ۱۱ واحد تولیدی با سرمایه خارجی در خراسان رضوی
  • نواحی غربی کشور ۱۷ اردیبهشت ماه بارانی می‌شود
  • کانون موسیقی نواحی تشکیل می‌شود/ معرفی مدیر هماهنگی
  • تنظیم متفاوت از یک قطعه موسیقی نواحی ایران
  • وداع مردم خراسان شمالی با عیسی بخشی هنرمند موسیقی مقامی
  • وداع مردم خراسان شمالی با پیکر مرحوم عیسی بخشی
  • اجرای برنامه‌های دهه کرامت بویین میاندشت با مشارکت مردم