Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-04@03:37:00 GMT

درد و دل عشایر اردبیل؛ از نبود آب شرب تا سختی راههای ارتباطی

تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۳۰۷۵۷۴

درد و دل عشایر اردبیل؛ از نبود آب شرب تا سختی راههای ارتباطی

‍‍‍‍‍‍

عشایر غیور استان اردبیل نبود آب شرب سالم و راه ارتباطی مناسب را از جمله مهم‌ترین مشکلات خود عنوان کرده و خواستار توجه مسئولان به این مشکلات هستند و در نهایت تواضع، درخواست دیگری ندارند. ۰۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۱ استانها اردیبل نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، جامعه عشایری به عنوان گروه هدف سوم کشور بعد از جامعه شهری و روستایی شناخته می‌شوند که عشایر غیور ایران و استان اردبیل بعد از پیروزی انقلاب اسلامی خدمات ارزنده‌ای به نظام و انقلاب انجام دادند و همیشه مدافع مرز‌های جمهوری اسلامی ایران بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جامعه عشایر به عنوان یک جامعه مولد نقش مهمی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی دارند که فرهنگ و رسوم عشایر در جوامع شهری و روستایی کشورمان به خوبی نمایان بوده و بخش عمده فرهنگ ایرانی برگرفته از آداب و رسوم عشایر است.

عشایر استان اردبیل از دو ایل شاهسون و قره‌داغ تشکیل می‌شوند که این عشایر در قالب 12 هزار و 500 خانوار با جمعیتی بیش از 80 هزار نفر در استان زندگی می‌کنند و 6 درصد جمعیت استان اردبیل را تشکیل می‌دهند که در حال حاضر 45 درصد عشایر استان آب شرب سالم ندارند.

از جمله مهم‌ترین مشکلات عشایر استان اردبیل، عدم بهره‌مندی از راههای ارتباطی مناسب و مشکلات تأمین آب شرب سالم است که در این گزارش سعی داریم به مشکلات عشایر استان اردبیل در راستای تأمین آب شرب سالم و بهره مندی از راه ارتباطی مناسب پرداخت کنیم چرا که ضرورت دارد مسئولان استان در راستای حل این مشکلات عشایر غیور اقدامات لازم را انجام دهند.

تلاش برای خریداری تانکرهای آبرسانی به عشایر اردبیل

معرفت آذری، مدیرکل امور عشایری استان اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رابطه با مشکلات آب شرب عشایر استان اظهار داشت: در حال حاضر عشایر با مشکل تامین آب شرب روبه‌رو هستند و باید طرح‌ها و پروژه‌های مختلف تأمین آب آشامیدنی برای عشایر اجرایی کنیم و قطعا ارائه خدمات هر چه بیشتر به قشر تلاشگر و تولیدکننده عشایر از مهمترین اولویت‌ها در سطح استان اردبیل است.

وی با اشاره به اینکه تحقق این موضوع نیازمند مشارکت نهاد و سازمان‌های مختلف است، گفت: تلاش داریم که از محل عوارض درآمد عمومی و عوارض آلایندگی قانون مالیات بر ارزش افزوده جهت ارائه خدمات به مناطق عشایری و تأمین اعتبار برای خرید 10 دستگاه تانکر آبرسانی به مناطق عشایری استان اردبیل اقدام کنیم.

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل افزود: تأمین آب شرب سالم و ایجاد راه ارتباطی مناسب برای عشایر استان که از این خدمات بهره‌مند نیستند با جدیت از طرف این اداره کل در حال انجام بوده و طی برگزاری جلسات مختلف با سازمان‌های مرتبط با این موضوع، تلاش‌های همه جانبه ای برای حل این مشکل انجام می‌شود.

آذری تصریح کرد: در ادامه سلسله عملیات اجرایی راههای عشایری استان اردبیل راه برخی مناطق عشایری اردبیل نیز مرمت می‌شود که در این زمینه خوشبختانه تا به امروز راه‌ گورچین به طرف صندوقلو، علائدین و بزداغ وهمچنین روستای لای و کندوان به طرف قره‌مسجد و راه‌های عشایری کمال‌آباد، کنگرلو به طرف اَیری‌قار و برخی دیگر از مسیرهای روستایی و عشایری به صورت کامل و مناسب مرمت شده است.

وی ادامه داد: نیاز است تا به منظور تامین برخی زیرساختهای ضروری جمعیت عشایری استان اردبیل نسبت به راه‌های عشایری و روستایی تمرکز و دقت کافی داشته باشیم چرا که در این زمینه اصلی‌ترین مشکل برخی از عشایر استان در برخی ییلاقات نبود راه مناسب جهت تردد می‌باشد که نیاز به آب شرب کافی و سالم و برخی زیرساختهای در ردیف بعدی نیازها و مشکلات جمعیت عشایری استان قرار داد.

مدیرکل امور عشایر استان اردبیل گفت: باتوجه به اینکه به جهت مقارن شدن کوچ عشایر با آغاز فصل بهار مرمت و بهسازی راه‌های عشایری استان دردستور کار بود که هم‌اکنون عملیات برخی از این راه‌ها آغاز و برخی دیگر به اتمام رسیده است که در این زمینه راه ارتباطی 300 خانوار عشایری در ییلاقات شهرستان نیر در حال اجرا می‌باشد.

آب شرب که هیچ، آب برای استحمام هم نداریم

در حاشیه تهیه این گزارش، سفری به ییلاق عشایر داشتیم که این قشر زحمت‌کش ا مشکلات خود را در برابر دوربین خبرنگار تسنیم بازگو کرده و نبود آب شرب سالم و راه ارتباطی مناسب از جمله مهم‌ترین مشکلات عنوان شده بود.

امانی، یکی از عشایر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اردبیل اظهار داشت: برای تأمین آب شرب مجبور هستیم که فاصله زیادی را به سختی طی کنیم و آب شرب را در دبه‌های پلاستیکی حمل کنیم که در بسیاری از مواقع به دلیل وضعیت نامناسب راه این امکان نیز میسر نبوده و مجبور به تهیه آب از شهر می‌شویم.

وی گفت: اغلب چشمه‌های آب گل آلود بوده به طوری که حتی برای استحمام هم نمی‌توانیم از آن استفاده کنیم.

یکی دیگر از عشایر با اشاره به مشکلات موجود افزود: در گذشته استفاده عشایر از مجتمع آبدرمانی سردابه رایگان بود و می‌توانستیم برای استحمام مراجعه کنیم ولی در حال حاضر به دلیل گرانی بلیط قادر به استفاده از این مجتمع‌های نیستیم.

وی تصریح کرد: چند ماه در این ییلاق‌ها زندگی می‌کنیم ولی تأمین آب شرب سالم همیشه برای ما یک دغدغه اصلی بوده و متأسفانه مسئولان نیز توجهی به حل این مشکل ندارنئد.

مشکلات عشایر اردبیل پیگیری و برطرف می‌شود

بهروز ندائی٬ معاون امور عمرانی استاندار اردبیل در همایش مدیران امور عشایر سراسر کشور که در سالن اجتماعات خانه معلم اردبیل اظهار داشت: عشایر در حوزه تولید صنایع دستی٬ گوشت قرمز و لبنیات و پروتئین در استان اردبیل فعالیت می‌کنند که این موضوع در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی گفت: ایجاد صنایع تبدیلی محصولات لبنی در استان اردبیل کمک می‌کند تا از خام فروشی این تولیدات به سمت فروش صنایع تبدیلی برویم که در واقع ایجاد ثروت را به دنبال دارد.

ندائی افزود: عشایر استان اردبیل مشکلاتی در حوزه‌های کوچ، برخورداری از راه مناسب و بهره‌مندی از آب شرب سالم دارند که رفع این مشکلات باید در اولویت باشد.

نتیجه گیری

35 درصد پروتئین و لبنیات استان اردبیل توسط عشایر تولید می‌شود که این قشر نقش بسیار حائز اهمیتی در تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و رونق تولید داخلی دارند که مشکلات تأمین آب شرب سالم به یکی از دغدغه‌های اصلی این عشایر تبدیل شده و در صورت برطرف نشدن، شاید راه حلی جز مهاجرت نداشته باشند.

در حالی که سیاست دولت جلوگیری از مهاجرت مردم از روستاها و مناطق عشایری به شهرها است، باید امکانات ابتدایی لازم برای معیشت این مردم که در مرحله نخست، تأمین آب شرب سالم بوده برای آنها تأمین شود تا شاهد فعالیت پررنگ عشایر در عرصه تولید باشیم.

اداره کل امور عشایری استان اردبیل سعی در تهیه تانکرهای آبرسانی برای مناطق عشایری بوده که انتظار می‌رود دستگاه‌های متولی مثل استانداری و سازمان برنامه و بودجه استان اردبیل نیز همکاری لازم را در این رابطه و حمایت از این برنامه داشته باشند.

عشایر در واقع مردمانی کم توقع ولی با کارآمدی بالا در طول‌های سالهای گذشته برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بوده و تنهای انتظاری که از مسئولان دارند، تأمین ابتدایی‌ترین نیازها از جمله آب شرب سالم و راه ارتباطی است که امیدواریم با یک نگاه ویژه، این مشکل عشایر در استان اردبیل برطرف شود.

گزارش از : محمدرضا فرض اللهی

انتهای پیام/ ت

R41374/P1336/S6,49/CT16

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۰۷۵۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی بسیج سازندگی برای برطرف کردن مشکلات و کمبود‌های عشایر

رئیس بسیج سازندگی کشور، گفت: بسیج سازندگی این آمادگی را دارد که در کنار دولت کمبود‌ها و کاستی‌های عشایر را برطرف کند.

 به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، سردار محمد زهرایی در حاشیه سفر به شهرستان اردل و بازدید از روند اجرای طرح‌های بسیج سازندگی و خدمت‌رسانی به مردم منطقه عشایری دهدلی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: جای تاسف است که ۴۵ سال از انقلاب گذشته، اما هنوز اقدامات زیرساختی از جمله راه دسترسی برای عشایر در این منطقه انجام نشده است.

وی افزود: باید یک هم‌افزایی و همدلی بین دولت و دستگاه‌های مجری برای احداث راه‌های دسترسی به خصوص برای مناطق صعب العبور صورت گیرد. سازمان بسیج سازندگی به عنوان مجری برای انجام کار‌های سخت در کنار دولت حضور دارد، امید است بخشی از اعتبارات را دولت تقبل کند و با بخشی از ظرفیت‌های انقلابی این کار به سرانجام برسد.

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور مطرح کرد: البته مردم روستای دهدلی نباید انتظار داشته باشند در یک مدت زمان کوتاه، این مسیر طولانی احداث شود بلکه جاده دسترسی روستای دهدلی به صورت قطعه قطعه و مرحله به مرحله احداث و تحویل مردم می‌شود.

وی بیان کرد: مردم عشایر این منطقه، رزمندگان خط مقدم و تامین کننده امنیت منطقه به شمار می‌روند و نباید این اصل از نگاه سیاست‌مداران و تصمیم‌گیران به دور باشد. در هر کجا که یک ایل و طایفه‌ای حضور داشته باشد، امنیت ایران اسلامی تضمین شده است و هرگونه هزینه‌ای برای این قشر، سرمایه‌گذاری است.

زهرایی در پایان با تاکید بر اینکه مسئولین باید از منطقه عشایری دهدلی بازدید داشته باشند، خاطرنشان کرد: بسیج سازندگی این آمادگی را دارد در کنار دولت نسبت به برطرف کردن کمبود‌ها و کاستی‌های این مردم گام بردارد چرا که خیلی بیشتر از اینها، عشایر حق بر گردن انقلاب اسلامی و ما دارند.

دیگر خبرها

  • انسداد برخی مسیر‌های ارتباطی عشایری و تلفات احشام در خوزستان
  • آمادگی بسیج سازندگی برای برطرف کردن مشکلات و کمبود‌های عشایر
  • مشکلات روانشناختی چه ارتباطی با چاقی دارد؟
  • منطقه گردشگری کولیدر بروجرد مهیای توسعه و سرمایه گذاری
  • زیر ساخت‌ بازار فروش عشایر چهارمحال‌ و بختیاری فراهم می‌شود
  • شوراها پل ارتباطی میان مردم و مسوولان هستند
  • رفع مشکلات ارتباطی روستای گنجگان با نصب سایت جدید
  • باید از ظرفیت‌های ارزنده جوانان عشایر بیشتر بهره‌مند شویم
  • کوچ بهاره عشایر در خراسان شمالی آغاز شد
  • جامعه عشایری سومین جامعه استان کرمانشاه