Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - پارس‌تودي- کمتر از 48 ساعت به آغاز انتخابات رياست جمهوري و پارلماني در ترکيه مانده است. اردوغان در دوره قبل با وعده احياي اقتصاد نابسامان ترکيه راي آورد و در چند سال اول هم عملکرد خوبي داشت اما عواملي باعث شد که وي نتواند "معجزه اقتصادي" را آن طور که وعده داده بود؛ عملي کند.
«عبيد علي»، استاد اقتصاد بين الملل در مقاله‌اي براي پايگاه تحليلي «ميدل‌ايست آي» نوشته است: رجب طيب اردوغان، رئيس جمهور ترکيه بر رشد اقتصادي به‌عنوان نقطه اتکاي سياسي متمرکز شده بود، اما کاهش ارزش لير همه چيز را بهم زد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حزب عدالت و توسعه؛ پيروز انتخابات 2002 ترکيهوقتي حزب اردوغان يعني حزب عدالت و توسعه در انتخابات سال 2002 به قدرت رسيد، ترکيه اولين بخش از کمک 20 ميليارد دلاريِ صندوق بين المللي پول را دريافت کرده بود.
در طول دهه‌هاي گذشته، دولت‌هايي در ترکيه که سکولاريسم و ​تثبيت جمهوريت را تهديد کرده بودند با کودتاهاي نظاميان سرنگون شدند. همين امر طي چند دهه گذشته منجر به تورم بالا، افزايش نرخ بهره بانکي و رشد اقتصادي کم شده بود.
ارتش و مخالفان سکولارِ اردوغان در ابتدا به وي روي خوش نشان ندادند. آنها بر اين باور بودند که حزب عدالت و توسعه نيز همچون ديگر احزاب اسلامگرا در گذشته، بايد تحريم شود تا به زودي کنترل سياسي کشور را واگذار کند.
اما اردوغان اهميت زيرساختها را بهتر از رقباي خود مي‌دانست. او در دهه 1990 که شهردار استانبول بود طرح‌هاي زيرساختي زيادي را به اجرا گذاشت که به پاکيزگي شهر، اصلاح سيستم آب و فاضلاب و ساخت جاده‌ها و پل‌هاي بيشتر کمک شاياني کرد.
احياي ترکيه با معجزه اقتصادي اردوغان
مخالفان اردوغان کم کم نسبت به باورهاي خود در مورد شيوه حکومتي وي دچار ترديد شدند. اين کاهش مخالفت ها، راه را براي معجزه اقتصادي در منطقه محافظه‌کار آناتولي که به فراموشي سپرده شده بود و پايگاه سياسي حزب عدالت و توسعه محسوب مي شد، هموار کرد.
ترکيه درست قبل از پيروزي حزب اردوغان در انتخابات سال 2002 از صندوق بين المللي پول وام گرفته بود. با اين حال، ارزش فعاليت‌هاي اقتصادي اين کشور از 238 ميليارد دلار در سال 2002 به يک تريليون دلار در سال 2013 افزايش يافت است.
کم کم شهرها، کارخانه ها و کسب و کارها در سراسر کشور رونق گرفتند. شهرهايي مانند دنيزلي، قيصريه و غازيان‌تپه به خاطر مراکز خريدي که به يکباره سر بر آورده بودند و همچنين شبکه جديدي از جاده ها، پل ها و تونل ها ببرهاي آناتولي لقب گرفتند.
تلاش‌هاي بي‌نتيجه اردوغان براي پيوستن به اتحاديه اروپااز مدتها قبل از دوران اردوغان از اميدواري ترکيه براي پيوستن به اتحاديه اروپا کاسته شده بود، اما وي در سفرهايش به کشورهاي خاورميانه و آفريقا، تجار و بازرگانان را با خود همراه مي کرد تا همکاري هاي اقتصادي با ديگر کشورها را تقويت و بازارهاي جديدي براي کالاها و محصولات ترکيه باز کند.
اردوغان در سالهايي که نخست وزير ترکيه بود، کشور را به گونه اي پيش مي برد که منافع همه ترکها تامين شود. او نمي خواست در داخل و خارج کشور، خود را همچون شخصيتي کارتوني نشان دهد که در عالم واقعيت کاري از پيش نمي برد و فقط با عوام فريبي، سر مردم را گرم مي کند.
تغييرات بي‌سابقه در ترکيه
اما در ژوئيه 2016 که نظاميانِ مخالف تلاش کردند عليه دولت کودتا کنند، همه چيز تغيير کرد.
کاهش مستمر ارزش ليره طي 18 ماه گذشته خاطرات بدِ دوران نابساماني اقتصاد ترکيه را در اذهان سرمايه گذاران خارجي و بين المللي زنده کرده است.
بانک مرکزي ترکيه با وجود مخالفت اردوغان مجبور شد فقط در ماه گذشته نرخ بهره بانکي را 3 درصد افزايش دهد. با اين حال، پول ملي ترکيه يک چهارم ارزش خود را از دست داد.
در ترکيه هميشه در مورد سرمايه نگراني وجود داشته است. معجزه اقتصادي نمي‌تواند براي هميشه ماندگار باشد و در نهايت بايد به دستاوردي ختم شود.
اولين کساني که سرمايه‌گذاري مي‌کنند، معمولا از نظر سياسي وابسته به افرادي ديگر هستند. کسب و کارهاي محلي نيز به دنبال آنها فعال مي‌شوند. بازار سهام و اوراق قرضه هميشه – البته نه منحصرا – آخرين بازار سرمايه گذاري هستند. همواره مشکلاتي وجود دارند که به راحتي تبديل به مسئله اي بزرگ مي شوند.
هر چند اردوغان مخالف تصميم بانک مرکزي براي افزايش بهره بانکي بوده اما وي تاکيد کرده بود با بانک مرکزي همکاري بيشتري خواهد کرد. رئيس جمهور ترکيه بر اين باور بود که افزايش نرخ بهره باعث افزايش تورم مي شود. اردوغان ماه گذشته ميلادي در سفرش به لندن مديران صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري و بانکداران ارشد را همراه خود به بريتانيا برد.
حال اين سوال مطرح مي شود که به واقع، وضعيت اقتصاد ترکيه چگونه است؟ نرخ رشد 7.4 درصدي (در سال 2017)، تورم بيش از 11 درصدي، رشد نقدينگي و کاهش ارزش پول ملي مطمئنا نشان مي دهد که اين اقتصاد، نامتوازن و ناهماهنگ است.
نرخ تورم در ترکيه در سال 2001 بيش از 70 درصد بود، در حالي که نرخ بهره به بيش از 60 درصد افزايش يافته بود. با اين حال، اکنون حجم اقتصاد ترکيه نسبت به ده سال پيش دو برابر شده است.
حجم اقتصاد يک کشور بر اساس توليد ناخالص داخلي - جي‌دي‌پي - محاسبه مي شود که نمايانگر ارزش تمام کالاها و خدمات توليد شده در آن کشور طي يک سال است.
با اين حال، علائمي هشدار دهنده در مورد اقتصاد ترکيه وجود دارند. برخي شرکت ها در اين کشور پول هاي کلاني را از خارج کشور وام مي گيرند. واردات به ترکيه بسيار زياد است و بايد پول پرداختي آنها از جايي تامين شود.
صندوق بين المللي پول و بسياري از اقتصاددانان بر اين باورند که اقتصاد ترکيه بايد رشدي 4 تا 5.5 درصد در سال داشته باشد. صندوق بين المللي پول در تازه ترين گزارش خود در مورد ترکيه اعلام کرد اين کشور بيشتر پتانسيل اقتصادي دارد.
اعطاي وام هاي کم بهره و رونق ساخت و ساز در ترکيه به اين معني است که اقتصاد اين کشور مي تواند اين پتانسيل را محقق کند.
جاي خالي نخبگان اقتصادي در حلقه نزديکان اردوغان
اردوغان هميشه در حلقه نزديکان خود شرکاي سياسي مورد احترامي را مانند علي باباجان، معاون نخست وزير سابق را راه مي داد. باباجان در زمينه اقتصاد صاحب نظر بود و براي سالها در کشور مسئوليت هاي اقتصادي بر عهده داشت.
اما به نظر مي رسد از زمان کودتاي نافرجام ترکيه، اردوغان افراد متعصب و کم انعطاف را جايگزين اقتصاددانان نخبه در حلقه نزديکان خود کرده است. آيا اکنون ديگر کسي هست که اين گفته اردوغان که افزايش نرخ بهره بانکي باعث تورم مي شود را به چالش بکشد؟
اردوغان معتقد است که نرخ بهره "بد" است. از يک نظر، حق با اوست زيرا پول، توليد را از گردش خارج مي کند. اين ديدگاهي سنتي نسبت به ربا است که اکثر مسلمانان به آن معتقدند.
اما او اکنون بايد اين تورم را ناديده بگيرد و به جنگ کشورهاي سرمايه گذار و موسسات رتبه بندي اعتباري نرود. اقتصادها همواره دچار نوسان هستند و بالا و پائين زيادي دارند. اردوغان مي تواند به آرامي به نقش سنتي رياست جمهوري در ترکيه بازگردد و به يک سياستمدار بزرگمنش تبديل شود که سياست را به نسل جوانتر واگذار مي کند.
شانس بالاي اردوغان براي پيروزي در انتخابات اما نظرسنجي هايي که پيش از انتخابات يکشنبه (24 ژوئن) انجام شده، نشان مي دهند که وي از حمايت عمومي کافي براي ماندن در قدرت و ادامه برنامه‌هايش برخوردار است. با اجرا شدن نظام جديد حکومتي در ترکيه نفوذ و قدرت تاثيرگذاري اردوغان بيشتر خواهد شد. در پي همه پرسي سال گذشته، ترکيه به تغيير نظام حکومتي از پارلماني به رياست جمهوري راي داد. در اين نظام، قدرت سياسي در رياست جمهوري متمرکز شده است.
با تداوم رياست جمهوري اردوغان، ترکيه احتمالا همچنان به مسير فعلي خود ادامه مي دهد. شکوفايي اقتصادي در برخي کشورهاي اقتدارگرا و تک حزبي مانند چين، سنگاپور، مالزي و برخي کشورهاي پادشاهي حاشيه خليج فارس ثابت مي کند که رشد اقتصادي لزوما به مدل هاي دموکراتيک غربي بستگي ندارد.
ترکيه در دوران زمامداري اردوغان ثابت کرده است که مي‌تواند در صنعت خودرو و همچنين توليد ماشين‌هاي لباسشويي حرفي براي گفتن داشته باشد و نسبت به ديگر کشورهاي در حال توسعه، محصولاتي ارزانتر و مقرون به صرفه تر توليد کند. اما اين کافي نيست زيرا توسعه صنايع در مرحله بعدي به دسترسي به تکنولوژي پيشرفته بستگي دارد. علاوه بر اين اقتصاد يک کشور نمي تواند براي هميشه به مراکز خريد متکي باشد. 134/120
مترجم: علي مولوي
المَسَله: انتخابات ترکيه؛ سرآغاز نظام رياست جمهوري
امکان مشارکت 30 هزار مهاجر سوري در انتخابات ترکيه / تحليل
برگزاري انتخابات رياست جمهوري و پارلماني ترکيه در ايران
تي‌آرتي: نظرسنجي‌ها درباره انتخابات ترکيه چه مي‌گويند؟

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۰۷۷۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش ترکیه به حمله وزیرخارجه اسرائیل به اردوغان

به گزارش خبرآنلاین وزارت امور خارجه ترکیه روز جمعه در حساب کاربری خود در پلتفرم ایکس، پست یسرائیل کاتس، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی را که در آن از رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه انتقاد کرده بود، «بی پروا و سطح پایین» توصیف کرد.

در بیانیه وزارت امور خارجه ترکیه آمده است: هدف قرار دادن اردوغان پس از اینکه وی حقایق را همانطور که هست، بیان کرد نشان دهنده وضعیت روانی فعلی دولت اسرائیل است. تمام اعضای کابینه اسرائیل در مقابل دادگاه محاکمه خواهند شد.

وی تاکید کرد: ترکیه بی باکانه و با صدای بلند به افشای ظلمی که اسرائیل در حق مردم فلسطین می‌کند، ادامه خواهد داد.

به نقل از ایسنا رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه سه‌شنبه در سخنرانی خود در کنفرانس انجمن «پارلمان‌ها برای قدس» در استانبول گفت: هرکس از اسرائیل انتقاد کند متهم به یهودی ستیزی است، اما ما تسلیم این نوع تهدیدها نمی‌شویم. ما باید تلاش کنیم تا فجایع علیه برادران خود در غزه را نادیده نگیریم و اسرائیل را در برابر قانون پاسخگو کنیم.

اردوغان در ادامه با بیان اینکه آنچه در ۷ اکتبر رخ داد توجیهی برای جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها نیست، اعلام کرد: ما برادران خود در جنبش حماس را که از سرزمین خود در برابر اشغالگران دفاع می‌کنند به عنوان یک جنبش آزادیبخش ملی تلقی می‌کنیم و هرگز در برابر نسل‌کشی علیه مردم غزه سکوت نمی‌کنیم که بیش از ۲۰۰ روز است به تنهایی مقاومت می‌کنند.

رئیس جمهور ترکیه درباره جنایت‌های رژیم صهیونیستی تحت رهبری «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر این رژیم در غزه تصریح کرد: نتانیاهو مانند جنایت‌کاران قبل از خود است و نامش به عنوان قصاب غزه در تاریخ ثبت شده است.

وی با اشاره به نتانیاهو افزود: کسی که می‌خواهد فرعون امروز را ببیند، راه دور نرود و به کسی که در ۲۰۳ روز گذشته ۳۵۰۰۰ فلسطینی را کشته، نگاه کند.

اردوغان در سخنرانی خود با اشاره به قطع روابط تجاری با رژیم صهیونیستی گفت، ترکیه تنها کشوری است که بار دیگر محدودیت‌های تجاری شامل ۵۴ محصول را بر رژیم صهیونیستی اعمال کرد. آنکارا به قطع روابط تجاری با این رژیم ادامه خواهد داد و ممکن است بقیه روابط را قطع کند.

وی با اشاره به حمایت و همدستی آمریکا با رژیم صهیونیستی گفت آمریکا با حمایت بی‌قید و شرط نظامی و دیپلماتیک خود از رژیم صهیونیستی به تشدید مشکل غزه کمک می‌کند نه حل آن.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900110

دیگر خبرها

  • دولت در حوزه اقتصادی از ابتدا ضعیف بود | به انتخابات آمریکا نزدیک شویم ارز صعودی می‌شود
  • اجلاس بین المجالس قدس در استانبول ترکیه
  • چرا بایدن حاضر نشد با اردوغان دیدار کند؟
  • پیش‌بینی مرتضی افقه از تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار ارز/ منتظر این تغییر باشید
  • سفر اردوغان به آمریکا به تعویق افتاد
  • واکنش ترکیه به حمله وزیرخارجه اسرائیل به اردوغان
  • لغو دیدار اردوغان و بایدن
  • کریدور عراق-اردوغان- اروپا / چالش‌های فنی و زیرساختی
  • سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
  • اردوغان : نتانیاهو قصاب غزه است