Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-24@01:23:24 GMT

وزیر نفت: اوپک به مواضع آمریکا توجه نکرد

تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۳۰۹۹۵۲

وزیر نفت: اوپک به مواضع آمریکا توجه نکرد

وزیر نفت گفت: اوپک با توافق امروز خود رسما نشان داد که به مواضع رئیس‎جمهوری آمریکا توجهی نداشته است.

خبرگزاری مهر: بیژن زنگنه امشب در گفت‎وگوی زنده تلویزیونی با خبر بخش ۲۱ شبکه یک سیما، درباره توافق صورت گرفته در نشست ۱۷۴ اوپک توضیحاتی ارائه داد و یادآور شد که این توافق نشان داد اوپک به مواضع رئیس جمهوری آمریکا توجهی نداشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در عین حال افزود: اگر برخی اعضا تعهدات پنهانی نسبت به آمریکا داشته باشند، بحث دیگری است.

زنگنه گفت: موضع‎گیری‎های آمریکا اثر مثبتی نداشت، زیرا همه متهم به تبعیت از سیاست‎های آمریکا می‎شدند و ما از این رو اعلام کردیم که اوپک، سازمانی آمریکایی نیست که از آمریکا دستور بپذیرد.

وی گفت: ما حساس بودیم که مبادا اوپک با اتخاذ تصمیم اشتباه، علامت غلطی مبنی بر رضایت این سازمان از اعمال تحریم ایران به آمریکا بدهد.

حفظ توافق پیشین اوپک

زنگنه درباره توافق صورت گرفته توضیح داد: طبق مصوبه ۳۰ نوامبر ۲۰۱۶ اوپک قرار بود اعضای این سازمان با هدف متعادل شدن قیمت نفت، تولید خود را یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه کاهش دهند که این سوای توافق غیراوپکی‎ها بود.

وی ادامه داد: در عمل اعضا بیش از توافق انجام شده به این تعهد پایبند بودند، به طوری‌که میزان پایبندی اعضا به تعهد در ماه مه به ۱۵۲ درصد رسید و به این ترتیب بیش از میزان توافق شده، با کاهش عرضه نفت به بازار مواجه شدیم.

زنگنه گفت: برخی اعضا تاکید داشتند که بازار با کمبود عرضه مواجه است و تولید باید به طور قابل توجهی افزایش یابد که ما قبول نداشتیم و از همان بدو ورود به وین تاکید کردم که باید به جای افزایش تولید، میزان پایبندی به تعهد را به ۱۰۰ درصد رساند و با توجه به مصوب شدن همین پیشنهاد در نشست امروز که البته با جر و بحث‎های فراوانی به نتیجه رسید، اعضای اوپک باید تلاش خود را برای پایبندی ۱۰۰ درصدی به توافق پیشین اوپک به کار گیرند، بنابراین کشور‌هایی که به هر دلیلی کمتر تولید کرده‎اند، می‎توانند تولید بیشتری داشته باشند.

بعید است بیش از ۶۰۰ هزار بشکه نفت به بازار بازگردد

وی توضیح داد: اعضای اوپک باید پایبندی بیش از ۱۵۰ درصدی خود را به ۱۰۰ درصد برسانند، اما بعید می‌دانم که امکان اضافه شدن نفت به میزان معادل آن ۵۰ درصد وجود داشته باشد.

زنگنه یادآور شد: بنابراین افزایش یک میلیون بشکه‌ای تولید نفت در کار نیست و به نظر نمی‎رسد بیش از ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار بشکه نفت به بازار برگردد.

وزیر نفت درباره آثار میزان نفتی که به بازار بازخواهد گشت، عنوان کرد: برای پاسخ به این سوال باید صبر کرد، اما به طور طبیعی این روند، قیمت‎ها را تا حدودی کاهش می‎دهد که میزان آن مشخص نیست. تصمیم امروز اوپک تاثیر منفی بر بازار نفت ایران ندارد و نگرانی ما صرفا به تحریم‎های آمریکا بازمی‎گردد.

وی درباره نشست امروز اوپک، این را هم اضافه کرد که ونزوئلا و عراق و الجزایر ایران را همراهی می‌کردند و ما و الجزایر تا پایان نشست محکم ایستاده بودیم تا اگر به هر دلیلی پیشنهاد رأی نیاورد، هر تصمیم دیگری را وتو کنیم.

زنگنه، روسیه، برخی کشور‌های آفریقایی و برخی کشور‌های حاشیه خلیج فارس را از جمله کشور‌هایی دانست که از افزایش تولید نفت سود می‎برند و افزود: اعضای غیراوپک نیز در نشست فردا (دوم تیرماه) توافق قبلی خود مبنی بر کاهش ۶۰۰ هزار بشکه‎ای عرضه نفت را بررسی می‎کنند.

لینک کوتاه خبر: farda.fr/003Uxm

منبع: فردا

کلیدواژه: بیژن زنگنه وزیر نفت اوپک آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۰۹۹۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شروط بنیاد مسکن مانع تخصیص «قیر رایگان» به روستاها می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، «محسن زنگنه» در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۲ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی طی تذکر شفاهی اظهار کرد: هر سال مجلس برای تأمین قیر رایگان مسیر سختی را طی می‌کند تا این مساله ابتدا در مجلس به تصویب برسد و پس از تأیید شورای نگهبان و هیأت عالی مجمع تشخیص مصلحت نظام، جهت اجرا ابلاغ شود.

وی ادامه داد: اخیراً بنیاد مسکن شروطی را برای تهاتر قیر رایگان در نظر گرفته و تاکید کرده روستاها باید ۳۰،۳۵ درصد هزینه قیر را پرداخت کنند.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با این کار عملاً روستاهای ضعیف با جمعیت زیاد و درآمد کم امکان استفاده از قیر رایگان را نخواهند داشت، چرا که حدود یک میلیارد تومان برای آنان هزینه در پی خواهد داشت.

زنگنه با بیان اینکه با این شروط بنیاد مسکن عملاً قیر رایگان به روستاهای متمول‌تر و برخوردارتر خواهد رسید، گفت: از رییس مجلس درخواست می‌کنم که به بنیاد مسکن تذکر دهد تا آیین‌نامه جدیدی را در این زمینه وضع نکند، چراکه چنین آیین‌نامه‌هایی مصوبه‌های مجلس را از ریل خارج کرده و باعث می‌شود قیر رایگان به روستاهای کمتر برخوردار نرسد.

کد خبر 6084171 زهرا علیدادی

دیگر خبرها

  • توافق آمریکا برای خرید نفت ایران / بازار انرژی شگفت زده شد!
  • تحریم‌های آمریکا تحریم شد/ روند افزایشی تولید نفت خام در ۱۴۰۲
  • رئیس جمهور: ایران و پاکستان سطح روابط اقتصادی تجاری را ارتقا بخشند / مواضع دو کشور در مبارزه با تروریسم یکسان است + فیلم
  • رئیس جمهور: ایران و پاکستان سطح روابط اقتصادی تجاری خود را ارتقا بخشند / مواضع دو کشور در مبارزه با تروریسم یکسان است + فیلم
  • قدردانی وزیر امور خارجه پاکستان از مواضع تهران در حمایت از فلسطین
  • وزیر امور خارجه پاکستان از مواضع تهران در حمایت از فلسطین قدردانی کرد
  • توافق آمریکا و چین برای خرید نفت از ایران
  • رکورد تولید PVC شکسته شد
  • شروط بنیاد مسکن مانع تخصیص «قیر رایگان» به روستاها می‌شود
  • قدردانی امیرعبداللهیان از مواضع قوی عمان در منطقه