Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-03@02:46:17 GMT

آیین گلاب گیری لاله زار بردسیر ثبت ملی شد

تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۳۱۰۹۲۶

آیین گلاب گیری لاله زار بردسیر ثبت ملی شد

غلامرضا فرخی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مقدمات آماده سازی و تکمیل ثبت پرونده از 2 سال قبل انجام شد و برای تایید نهایی به سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری ارسال شده بود که خوشبختانه به ثبت رسید.
وی تصریح کرد: آیین گلاب گیری در هر منطقه به دلیل اقلیم متفاوت با شیوه و فن خاصی انجام می شود و منطقه لاله زار بردسیر نیز این قابلیت را داشت که در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سرپرست اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان کرمان تاکید کرد: پیگیری برای ثبت جهانی آئین گلاب گیری منطقه لاله زار بردسیر نیز در حال انجام است و پیش بینی می شود، پرونده آیین های گلاب گیری ایران، به صورت زنجیره ای مانند پرونده باغات ایرانی به سازمان یونسکو ارسال شود.
وی بیان کرد: جشن ثبت ملی آیین و فن گلاب گیری منطقه لاله زار بردسیر همزمان با برگزاری مراسم اختتامیه دوازدهمین جشنواره گل محمدی لاله زار در روز جمعه اول تیرماه سالجاری در محل سایت گردشگری این منطقه برگزار می شود.
فرخی افزود: با آغاز فصل گل چینی، جشنواره گل محمدی در سایت گردشگری این منطقه برگزار می شود و گردشگران خارجی و داخلی زیادی از این آیین بازدید می کنند.
لاله زار یکی از مناطق کوهستانی شهرستان بردسیر است که به داشتن آب و هوای خنک و گلستان های وسیع گل محمدی شهرت دارد.
در حال حاضر سه هزار هکتار گلستان بارور و 500 هکتار گلستان غیربارور در این منطقه وجود دارد که سالانه هفت هزار تن گل محمدی در 22 واحد صنعتی، نیمه صنعتی و سنتی تولید گلاب لاله زار گلاب گیری می شود.
لاله زاریکی از مناطق پنج گانه شهری بردسیر است و در 75 کیلومتری جنوب شرقی بردسیر قرار دارد.
بردسیر در فاصله 60 کیلومتری غرب کرمان واقع شده است.
7437/ 5054
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: جام جهانی 2018 نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال ارزش های دهه 60 صنایع دستی و گردشگری صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گردشگری گل محمدی چینی جام جهانی 2018 نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال ارزش های دهه 60 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۱۰۹۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جشنواره‌‎ گل محمدی و آیین گلابگیری در قزوین و بویین زهرا

علیرضا خزائلی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین گفت: جشنواره‌‎ گل محمدی و آیین گلابگیری با هدف معرفی آداب و رسوم و فرهنگ گل و گیاه، جذب گردشگر و افزایش رونق کسب و کار‌های مرتبط با صنعت گل و گلاب از امروز /۱۳ اردیبهشت/ در مجموعه گردشگری تالار شهر قزوین و مجموعه گردشگری کشاورزی روستای خوزنین برگزار شده است.

وی اضافه کرد: جشنواره گل محمدی و آیین گلابگیری مجموعه تالار شهر از تاریخ سیزدهم به مدت ۲۰ روز برپا خواهد بود که ویژه برنامه‌ای شاد و متنوع فرهنگی و هنری نیز در روز ۱۹ اردیبهشت همزمان با آیین کهن پنجاه به در برگزار خواهد شد.

خزائلی گفت: این جشنواره نیز از امروز تا ۲۸ اردیبهشت در مجموعه گردشگری کشاورزی واقع در باغستان این روستا دایر شده و در روز ۲۰ اردیبهشت که در تقویم ملی روز گل محمدی نامگذاری شده است، ویژه برنامه آن نیز برگزار خواهد شد.

این مسئول بیان کرد: جشنواره‌های گل محمدی معمولا با استقبال خوبی از سوی مردم و گردشگران رو به رو بوده و امیدواریم با برنامه‌ریزی که برای برگزاری این ۲ رویداد انجام شده، شاهد حضور گسترده علاقمندان به آیین‌های سنتی و گردشگران در این مراسم باشیم.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • برگزاری جشنواره‌‎ گل‌محمدی و آیین گلابگیری در قزوین و بویین‌زهرا
  • آغاز چهارمین جشنواره گل و گلاب در بوستان آب و آتش
  • برگزاری جشنواره‌‎های گل محمدی و آیین گلابگیری در قزوین
  • ثبت روز گل محمدی و گلاب
  • برگزاری جشنواره‌‎ گل محمدی و آیین گلابگیری در قزوین و بویین زهرا
  • تقویم رویدادهای گردشگری کشور بوی گل و گلاب گرفت
  • ثبت جشنواره «گل محمدی و گلاب» شهابیه خمین در تقویم ملی
  • اردیبهشت زمان سفر سرزمین لاله های سر به زیر
  • منطقه جهانی اورامان میزبان آیین سنتی کومسای می‌شود
  • سه رویداد گردشگری قزوین در تقویم ملی به‌ ثبت رسید