Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-24@04:57:11 GMT

بدقولی به‌علاوه بی‌پولی

تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۳۱۱۳۱۷

بدقولی به‌علاوه بی‌پولی

درحالی‌که با تغییر مدیریت شهری و شروع تعاملات نزدیک و مشترک شهرداران تهران با دولت، امیدواری برای بهبود شرایط تهران و پرداخت سهم بیشتری از مطالبات قانونی و پرداخت بدهی‌ها به شهرداری تهران بالا گرفت، سخنگوی شورای شهر تهران از پرداخت طلب‌های شهرداری در این شرایط بی‌پولی هر دو طرف اظهار ناامیدی کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


محمدعلی نجفی، شهردار قبلی تهران، در همان ابتدای حضورش در بهشت و شروع تعاملات با دولت سراغ یکی از موارد اختلافی یعنی بدهی و طلب‌های بین شهرداری و دولت رفت و از همان ابتدا هم موضوع اختلاف بر سر مبلغ این بدهی و طلب جلوتر از راه‌حل برای پرداختشان مطرح بود. محمدعلی افشانی هم در اولین روزهای پس از انتخاب‌شدنش به‌عنوان شهردار تهران، راهی جلسه و دیداری با رئیس‌جمهور شد که از نتایج آن دیدار می‌توانست دریافت بدهی‌های شهرداری از دولت باشد. با‌این‌حال به نظر خیلی نباید به این نزدیکی دولت و شهرداری دل بست.
محمدباقر قالیباف و معاونانش درباره طلب شهرداری از دولت بارها اعدادی را اعلام ‌کردند، اما این اواخر که وقت رفتن بود، اعداد بالایی مطرح می‌شد. نجفی در همان روزهای ابتدایی و حضورش در پاستور، اظهارات مدیریت شهری قبلی مبنی بر طلب 18 هزار میلیاردی شهرداری تهران از دولت را تأیید نکرد و گفت: صحبت‌های شهردار گذشته درباره طلب 18 هزار میلیاردی شهرداری تهران از دولت واقعیت ندارد.
او اواخر دی‌ماه 96 در جریان ارائه گزارش تحویل و تحول خود به شورای شهر تهران در واکنش به برخی حواشی از نرمشش به سمت دولت، صراحتا گفت برخلاف آنچه در رسانه‌های مخالف می‌نویسند که نجفی آمده تا بدهی‌های دولت به شهرداری را «ماست‌مالی» کند، من به‌دنبال پرداخت این بدهی‌ها هستم.
او تأکید کرد وضعیت بدهی‌های دولت به شهرداری روشن است و در بسیاری موارد دولت فقط مجاز به پرداخت بوده و نه مکلف به پرداخت؛ یا زمانی برای آن پرداخت اعلام نشده است. او گفت: درباره بخش دیگر بدهی‌ها هم اسناد کافی نداریم تا وارد بحث کارشناسی با دولت شویم.
بخشی از مطالبات از دولت منوط به ارائه گزارش‌های حسابرسی شهرداری تهران است و در‌حالی‌که برای بعضی سال‌ها حسابرس حتی اظهارنظر نکرده، چطور دولت این موارد را قبول می‌کند. نجفی در شش ماهی که شهردار تهران بود و در ارتباط با دولت و جلسات مشترک با تیم اقتصادی دولت تلاش‌هایی برای حل مشکلات مالی شهرداری داشت و قول‌هایی هم از سوی دولت داده شد، اما این قول‌ها اجرائی نشد و نجفی هم از شهرداری تهران رفت و حالا شهرداری ورشکست مانده از دوره مدیریت 12ساله محمدباقر قالیباف به‌دنبال جبران کمبودهای مالی و پرداخت بدهی 50 هزار میلیاردی خود است.
خود محمدباقر قالیباف هم در سال‌های آخر مسئولیت خود به این نتیجه رسیده بود که اگر با دولت زاویه هم نداشته باشد، دولت شرایط مالی خوبی برای پرداخت بدهی ندارد. او بارها در صحبت‌هایش تأکید کرد: «طلب‌ها روی هم انباشته شده. ما توقع پول نقد نداریم و حتی پیشنهاد کرده‌ایم در شرایط کنونی صد درصد طلب‌ها را غیرنقدی بدهند و خود دولت تشخیص دهد که چه املاکی را داده و حتی وارد قیمت‌گذاری نیز نمی‌شویم، اما متأسفانه اهمیتی نداده‌اند».
مهدی چمران که حالا دیگر مسئولیتی ندارد، اما از گذشته تا همین امروز نقش سخنگویی مدیریت شهری و شهردار سابق را بر عهده گرفته و یک روز‌در‌میان با خبرگزاری‌های اصولگرا گفت‌وگو می‌کند، همچنان تأکید دارد که بدهی دولت به شهرداری تهران 14هزارو 500 میلیارد تومان است و دولت قبلا این بدهی را قبول و تأیید کرده است.
او گفته: «در زمان مسئولیتم نامه‌ای را در این خصوص به رییس‌جمهور نوشتیم و او موضوع را به جهانگیری ارجاع داد و سپس جهانگیری به وزیر دارایی دستور داد که موضوع بررسی و اقدامات لازم در‌این‌باره انجام شود.
آن زمان شهرداری ادعا داشت که میزان بدهی دولت به شهرداری 18 هزار میلیارد تومان است، پس از دستور جهانگیری به وزیر دارایی، یک کمیسیون مشترک از معاون وزیر دارایی و معاون مالی شهرداری‌ تهران تشکیل شد تا بر سر رقم درست بدهی‌ها به یک نتیجه مشترک برسند و در نهایت پس از بررسی‌ها آنها بر سر مبلغ 14هزارو 500 میلیارد تومان به اشتراک رسیدند».
با وجود این در شرایطی که شهرداری تهران دچار بی‌پولی است، تعیین مبلغ طلب شهرداری از دولت، مسئله ثانویه است و مسئله مهم‌تر پرداخت همان موارد توافقی است تا شرایط پروژه‌های اجرائی و حیاتی در شهر به روال سابق خود برگردد. در شرایطی که محسن افشانی چند روز بعد از انتخاب به‌عنوان شهردار تهران به دیدار مشترک با رئیس‌جمهور می‌رود، این امیدواری به وجود می‌آید که ارتباط دولت و شهرداری تهران همچنان برقرار است و می‌توان روی اجرای قول‌هایی که دولت به نجفی، شهردار سابق، داده بود، حساب کرد.
حالا اما علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران، در جریان نشست خبری خود از پرداخت این طلب‌ها اظهار ناامیدی می‌کند.
او با اشاره به میزان بدهی دولت به شهرداری تهران، گفته است: براساس آخرین برآوردی که معاونت مالی و اقتصادی شهرداری تهران انجام داده، رقم بدهی دولت به شهرداری 14هزارمیلیاردو 500 میلیون تومان است.
البته از این رقم حدود هشت هزار میلیارد تومان در رابطه با کمک دولت در بخش توسعه حمل‌ونقل عمومی، بافت فرسوده، یارانه بلیت و جرائم است که در بودجه سنواتی دولت آمده و دولت «مجاز» بوده این رقم را پرداخت کند و الزام و تأکیدی برای پرداخت نداشته است. او تأکید کرده که بدهی قطعی و تکلیفی که دولت دارد پنج‌هزارو 700 میلیارد تومان است.
او بلافاصله تأکید کرده است که با این شرایط فعلی امیدی برای پرداخت بدهی دولت به شهرداری وجود ندارد و ما در این زمینه ناامید هستیم که این رقم را از دولت دریافت کنیم. البته شورای شهر تهران به‌طور جد این موضوع را پیگیری می‌کند و در این زمینه نیز جلساتی را برگزار کرده‌ایم، اما همان‌طور‌که اعلام کردیم امیدی برای پرداخت بدهی از سوی دولت به شهرداری وجود ندارد؛ چه در دوره‌ای که محمود احمدی‌نژاد شهردار تهران و محمد خاتمی رئیس‌جمهور بود، چه در دوره‌ای که محمدباقر قالیباف شهردار تهران و محمود احمدی‌نژاد و حسن روحانی رؤسای‌ جمهور بودند و چه در دوره حاضر که تهران با دو شهردار نصفه‌و‌نیمه اداره می‌شود و حسن روحانی هنوز مسئولیت دولت را دارد، وضع تهران در پرداخت سهم دولت برای توسعه تهران کم، خیلی کم و گاهی صفر بوده است.
وضعیت شهر تهران و درآمدها و سهمش، حکایتِ از دور دل‌بردن و از نزدیک زهره‌‌بردن است. تهران درآمد دارایی و سهم زیادی دارد، اما یا در اختیارش نیست یا پرداختش نمی‌کنند یا برای خودش خرج نمی‌کنند یا درست خرج نمی‌کنند.
در میان ناامیدی سخنگوی شورای شهر تهران، هنوز هم می‌توان امیدوار بود که دولت با پرداخت نقد و غیرنقد این طلب‌ها و البته پرداخت سهمی که حداقل در حمل‌ونقل عمومی دارد، بار روی دوش مردم تهران را کمتر کند و نشان دهد این چرخه اختلافی دولت و شهرداری با تعامل و تدبیر متوقف‌شدنی است.

روزنامه شرق
تهرام/9353
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: جام جهانی 2018 نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال ارزش های دهه 60 پول دی ماه شورای شهر تهران شهرداری معاون وزیر جام جهانی 2018 نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال ارزش های دهه 60 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۱۱۳۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بدهی ۴۰۰ میلیارد تومانی بیمه‌ها به دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال‌وبختیاری

رئیس دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال‌وبختیاری گفت:۴۰۰ میلیارد تومان سازمان‌های بیمه به دانشگاه علوم پزشکی استان بدهکار هستند که پرداخت این مطالبات در تحقق اهداف علوم پزشکی استان می‌تواند بسیار موثر باشد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا در چهارمحال‌وبختیاری، محمدحسین اعرابی، امروز_ یکشنبه دوم اردیبهشت_ در نشست خبری با اشاره به هفته سلامت اظهار کرد: بالا رفتن سلامت جامعه نیازمند مشارکت حداکثر همه افراد جامعه است و رسانه‌ها می‌توانند در بالا بردن سطح سلامت و سواد سلامت نقش مؤثری ایفا کنند.

وی تصریح کرد: در پنج ماه گذشته سعی شد معوقات پرسنل که بیش از یک سال پرداخت نشده بود، پرداخت شود، همچنین با دریافت مطالبات دانشگاه علوم پزشکی از شرکت‌های بیمه این پرداخت‌ها نظم بهتری خواهند گرفت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال‌وبختیاری ادامه داد: ۴۰۰ میلیارد تومان سازمان‌های بیمه به دانشگاه علوم پزشکی استان بدهکار هستند که پرداخت این مطالبات در تحقق اهداف علوم پزشکی استان می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

اعرابی با بیان اینکه حضور و مشارکت مردم باعث موفقیت کارها می‌شود و در بحث سلامت هم به این شکل خواهد بود، تاکید کرد: استفاده از ظرفیت خیران در حوزه سلامت می‌تواند موجب رشد زیرساخت‌ها و سلامت عمومی شود که در این راستا، لیست و مجموعه نیازمندی‌های حوزه سلامت استان احصا شده که در اختیار آنها قرار خواهد گرفت، این مجموعه می‌تواند در جهت هدفمند شدن کمک خیرین و حل مشکلات بر اساس اولویت‌ها بسیار حائز اهمیت باشد.

وی با بیان این‌که سرانه پزشکی و بهداشتی استان نسبت به متوسط کشور مناسب است، افزود: پروژه عمرانی الحاقی بخش هاجر در اولویت اول نسبت به پروژه‌های عمرانی دیگر است، این پروژه در سه فاز در حال اجراست که فاز اول آن شامل بخش اورژانس و رادیوتراپی است حداکثر در نیمه اول سال به شرط تأمین اعتبار تکمیل خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال‌وبختیاری ادامه داد: یکی از مشکلات اصلی در بیمارستان هاجر بخش اورژانس است که با تکمیل فاز اول این مشکل برطرف خواهد شد.

اعرابی گفت: سالانه ۲۰ درصد به دانشجویان پزشکی و پیراپزشکی استان اضافه می‌شود که در تلاش هستیم دو دانشکده پزشکی و پیراپزشکی تا پایان سال مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وی اضافه کرد: تلاش شده رشته‌های که نیازمند بوم استان و کشور است در این دانشگاه توسعه داده شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال‌وبختیاری خاطرنشان کرد: در جهت تجهیز بیمارستان و مراکز درمانی استان نزدیک به هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در دولت سیزدهم اعتبار جذب شده است.

پزشک خانواده در شش شهر بزرگ استان اجرایی خواهد شد

علی ضامن صالحی‌فرد رئیس مرکز بهداشت چهارمحال‌وبختیاری نیز با اشاره به شعار هفته سلامت اظهار کرد: ۳۰۸ خانه بهداشت فعال، ۹۴ پایگاه سلامت و ۲۴ مرکز شبانه روزی در استان در راستای ارتقا سلامت در حال خدمت‌رسانی هستند.

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم در حوزه سلامت پرچم‌دار سلامت خانواده و جوانی جمعیت است ادامه داد: در شش شهر بالای ۲۰ هزار نفر استان پزشک خانواده اجرایی خواهد شد.

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال‌وبختیاری، تصریح کرد: چهارمحال‌وبختیاری به عنوان اولین استان مطالعه ارتقا سطح سواد دانش آموزان عشایری را اجرا خواهد کرد و نیازهای عشایر استان در حوزه سلامت احصا خواهد شد.

کد خبر 746649

دیگر خبرها

  • پرداخت بدهی دو زندانی توسط دانش‌آموزان مدرسه بیان رفیع
  • خبر بد برای درویش؛ توافق بازیکنان پرسپولیس در مکانی غیرمنتظره!
  • تصمیم خطرناک چند ستاره پرسپولیس در رختکن
  • توافق خطرناک چند بازیکن پرسپولیس در رختکن!
  • خبر بد برای درویش؛ اتحاد در رختکن بر سر تمدید قراردادها
  • اتحاد پرسپولیسی‌ها به ضرر درویش!
  • دانش‌آموزان یک دبستان بدهی ۲ زندانی جرایم غیرعمد را پرداخت کردند
  • توافق مالی در رختکن پرسپولیس برای نحوه تمدید قرارداد
  • دانش‌آموزان مدرسه بیان رفیع بدهی دو نفر زندانی را پرداخت کردند
  • بدهی ۴۰۰ میلیارد تومانی بیمه‌ها به دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال‌وبختیاری