Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-24@04:59:16 GMT

بیماری سلیاک را شکست دهید

تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۳۱۱۴۸۳

بیماری سلیاک را شکست دهید

دکتر پژمان علوی نژاد روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این بیماری به دلیل حساسیت پروتیینی نسبت به غلات خانواده گندم از جمله گندم، گندم دو سر و یا جو با عنوان گلوتن ایجاد می شود و وارد دستگاه گوارش شده و به مخاط آن نفوذ پیدا می کند و باعث واکنش سیستم ایمنی بدن می شود.
وی گفت: به دلیل تشابه آنتی ژنی بین این پروتیین و سلول های مخاط روده ها، سلول های ایمنی وارد عمل شده و به خود بدن آسیب می رسانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


علوی نژاد بیان کرد:این امر سبب می شود پرزهای روده ها که محل اصلی جذب مواد غذایی است از بین برود و فرد، دیگر قادر به جذب مواد غذایی نباشد و سایر عوارض از جمله انواع اختلالات گوارشی، اسهال مزمن و سوء جذب مواد غذایی نیز ایجاد شود.
این فوق تخصص گوارش و کبد اضافه کرد: در این بیماری محیط و ژنتیک فرد نقش دارند به گونه ای که اگر فردی دچار بیماری سلیاک باشد بستگان درجه یک باید از نظر ابتلا مورد بررسی قرار گیرند و در صورت ابتلا باید رژیم غذایی را رعایت کنند.
وی ادامه داد: شیوع این بیماری به صورت متوسط یک تا 1.5 درصد در هر جامعه است و از آنجا که اشکال مختلف این بیماری گاهی به صورت نهفته هستند و فرد ممکن است علامت خاصی نداشته و یا علامت غیر معمول و غیر گوارشی داشته باشد که در بیشتر مواقع از سوی بیماران و پزشکان مورد غفلت واقع می شود.
علوی نژاد گفت: علایم گوارشی به صورت نفخ شکم، اسهال مزمن، علایم سوء جذب، درد پراکنده شکم و نیز پوکی استخوان، ریزش مو، شکنندگی ناخن، نازایی، افسردگی و تشنج بروز می کند.
سرپرست انجمن سلیاک خوزستان بیان کرد: فرد مبتلا در صورت رعایت رژیم غذایی، امکان یک زندگی عادی با عمر طبیعی را دارد در غیر این صورت ممکن است دچار انواع عوارض این بیماری شامل گوارشی و خارج گوارشی و در نهایت بدخیمی گوارشی شود.
وی اضافه کرد: فرد مبتلا حتما باید تا آخر عمر از مصرف گندم، جو، ماء الشعیر و سایر مواد غذایی حاوی پروتیین گلوتن پرهیز کند.
وی با بیان اینکه این بیماران باید از مواد غذایی تهیه شده با آرد ذرت و برنج استفاده کنند گفت: مراکز تهیه و توزیع محصولات رژیمی فاقد گلوتن برای استفاده این بیماران در خوزستان فعال است.
سرپرست انجمن سلیاک خوزستان افزود: در مطالعه ای که چند سال پیش در خوزستان انجام شد عمده بیماران تا زمان تشخیص، بیش از پنج سال علامت داشتند که شامل گوارشی و غیر گوارشی است.
وی ادامه داد: بر اساس مطالعه صورت گرفته در خوزستان، شیوع این بیماری در شمال خوزستان بیشتر بود و هم اکنون در مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه جندی شاپور در بیمارستان امام خمینی (ره) اهواز بیماران غربالگری شده و برای آنها کارت شناسایی صادر می شود.
علوی نژاد بیان کرد: انواع مشاوره درمانی به صورت رایگان انجام می شود و از طرف وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی نیزکمک هزینه ماهیانه برای خرید محصولات رژیمی تخصیص داده می شود.
این فوق تخصص گوارش و کبد گفت: هم اکنون بیش از 200 نفر بیمار مبتلا به سلیاک در خوزستان شناسایی و زیرپوشش این مرکز هستند اما آمار واقعی حدود 6 تا هفت هزار نفر است یعنی عمده آمار هنوز شناسایی نشده اند.
وی افزود: این بیماری در هر 2 جنس زن و مرد وجود دارد اما در زنان کمی بیشتر است.
علوی نژاد ادامه داد: با توجه به برگزاری همایش ها و دوره های آموزشی، سطح آگاهی در بین پزشکان افزایش می یابد و روز به روز بر تعداد بیماران شناسایی شده افزوده می شود.
سرپرست انجمن سلیاک خوزستان بیان کرد: خوزستان از استان های فعال در زمینه ارایه خدمات و تسهیلات به این بیماران است.
3004/ 6037
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: جام جهانی 2018 نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال ارزش های دهه 60 افسردگی بیمارستان دوره های آموزشی زن و مرد ژنتیک جام جهانی 2018 نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال ارزش های دهه 60 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۱۱۴۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوش مصنوعی به زودی امکان درمان در خانه را فراهم خواهد کرد

به گزارش جماران به نقل از آناتولی، با هوش مصنوعی فرآیندهای تشخیص بیماری‌ها و در آینده نزدیک امکان درمان آنها بدون مراجعه به بیمارستان فراهم خواهد شد.

با استفاده گسترده از کاربردهای هوش مصنوعی در بخش سلامت، فرآیندهای تشخیص سرعت می‌گیرد و در آینده نزدیک امکان درمان بدون مراجعه به بیمارستان برای بیماران فراهم می‌شود.

پیشرفت‌های فن‌آوری مانند هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل کلان داده‌ها مزایای بزرگی را در زمینه‌هایی مانند تشخیص زودهنگام بیماری‌ها، برنامه‌ریزی درمان و ارائه مؤثرتر خدمات بهداشتی فراهم می‌کنند.

در حالی که سیستم‌های تشخیصی با پشتیبانی از هوش مصنوعی به پزشکان در شناسایی بیماری‌ها و تعیین روش‌های درمانی کمک می‌کنند، این سیستم‌ها با تجزیه و تحلیل سریع مجموعه داده‌های بزرگ، روند تشخیص را سرعت می‌بخشند و نتایج دقیق‌تری ارائه می‌دهند.

پرفسور ودات گورال، متخصص گاستروانترولوژی در بیمارستان مدیپول ترکیه در گفت‌وگو با خبرنگار آنادولو با بیان اینکه استفاده از هوش مصنوعی در حوزه سلامت رو به افزایش است، گفت: از این سیستم‌ها در تشخیص و شناسایی ضایعات سرطانی نیز استفاده می‌شود.

او اظهار داشت: هوش مصنوعی یک کاربرد بسیار قابل اعتماد در تشخیص زودهنگام سرطان، غربالگری سرطان، اثربخشی دارو و پیگیری است.

وی با اشاره به اینکه این نمونه‌ها نشان می‌دهد که استفاده از هوش مصنوعی در سلامت منجر به دستاوردهای اقتصادی نیز می‌شود، ادامه داد: با افزایش استفاده از هوش مصنوعی، امکان درمان بدون مراجعه به بیمارستان برای بیماران فراهم می‌شود و به این ترتیب به نوعی بیمارستان‌ها به لطف هوش مصنوعی به سراغ بیماران خواهد رفت.


 

دیگر خبرها

  • از کجا بفهمیم سرطان معده داریم؟ + راهنمای کامل
  • ایرلند: ۱۰۰ درصد فلسطینیان غزه با شبح قحطی مواجه هستند
  • چرا اولین داروی آلزایمر فروش نرفت؟
  • حمایت از بیماران سلیاکی با بسته‌های حمایتی
  • هوش مصنوعی به زودی امکان درمان در خانه را فراهم خواهد کرد
  • افشای اسرار بیماران چه مجازاتی دارد؟
  • تغییر سبک زندگی، بهترین درمان کبد چرب / این بیماری تنها مختص افراد چاق نیست
  • خود مراقبتی و تغذیه صحیح عاملی موثر در پیشگیری از بیماری‌های قلبی
  • درمان رایگان بیماران هپاتیت C؟
  • اینفوگرافیک: شایع ترین بیماری‌های گوارشی در کشور