Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-03-19@05:41:23 GMT

نکات مهم براي آموزش شنا به کودکان

تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۳۱۱۸۰۳

نکات مهم براي آموزش شنا به کودکان

خبرگزاري آريا -
شنا زماني ورزش خوبي ميباشد که استخر مناسبي را براي فرزندتان انتخاب کرده باشيد
فصل تابستان است و روزهاي گرم مي‌تواند انگيزه‌اي براي گذراندن اوقات فراغتتان در جاي خنکي مانند استخر باشد. اگر از آن والديني هستيد که به شنا کردن علاقه‌منديد، احتمالاً دوست داريد فرزندتان را با خود به استخر ببريد و اين لذت را با يکديگر شريک باشيد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اما با وجود فوايدي که شنا کردن دارد اين سؤال پيش مي‌آيد که آيا براي کودکان امن است؟ مي‌توانيد به او شنا آموزش دهيد؟ در اين مقاله، به شما مي‌گوييم فرزندتان چه زماني مي‌تواند شنا کند و چطور بايد او را با آب آشنا کنيد. به علاوه اطلاعاتي درباره احتياط‌هايي که بايد قبل از رفتن کودک به استخر رعايت کنيد، به شما مي‌دهيم. باوجود تمام اين نکات، براي احتياط بيشتر و با توجه به شرايط متفاوت هر کودک، بهتر است با يک متخصص اطفال هم مشورت کنيد.
کودک چه زماني مي‌تواند شنا کند؟
«کميته ملي ايمني آمريکا» داشتن حداقل شش ماه سن را براي رفتن به استخر مناسب مي‌داند. با اين‌حال اطلاعات ناکافي در اين زمينه باعث مي‌شود تا برخي والدين فرزندشان را زير اين سن به استخر ببرند. در شش‌ماهگي کودکتان به لحاظ مهارت‌هاي ماهيچه‌اي قوي‌تر شده و قادر است گردن خود را بدون کمک صاف نگه دارد؛ بنابراين با توجه به رشد کودک، شش‌ماهگي زمان مناسبي براي شناي کودک است.
فوايد شنا براي کودک چيست؟
- کاهش ريسک غرق شدن: کودکان سن يک تا چهار سال که از نوزادي شنا ياد مي‌گيرند، کمتر در معرض خطر غرق شدن هستند. اين بچه‌ها در آب احساس اطمينان بيشتري مي‌کنند.
- کنترل و تعادل بهتر بدن: شنا به کودکان کمک مي‌کند تعادل بدن و کنترل ماهيچه‌هايشان را بهتر انجام دهند. احتمالاً اين مورد به خاطر به‌کارگيري بيشتر از عضلات در هنگام شنا کردن است.
- ارتقاي سلامت استخوان‌ها: گفته مي‌شود به خاطر حرکات قدرتي که در شنا انجام مي‌شود، اين ورزش در تقويت استخوان‌ها و مفاصل نوزاد مؤثر است.
- به آسم کمک مي‌کند: شناي آرام به افراد و همچنين بچه‌هايي که مشکل آسم دارند کمک مي‌کند تا با شرايطشان راحت‌تر کنار بيايند.
- بهبود توانايي‌هاي جسمي و شناختي: کودکاني که زودتر شنا را شروع مي‌کنند، توانايي شناختي و جسمي بهتري دارند.
مزايايي که شنا براي کودکان دارد قابل‌بحث است و ممکن است تأثير آن براي برخي بعد از 12 ماهگي باشد. البته شنا زماني سرگرمي و ورزش خوبي شناخته مي‌شود که استخر مناسبي را براي فرزندتان انتخاب کرده باشيد.
چگونه استخر مناسبي براي شناي کودکتان انتخاب کنيد؟
براي انتخاب استخر مناسب براي استفاده فرزندتان نکات زير را به خاطر داشته باشيد:
- استخر بايد داراي حوضچه جداگانه ويژه نوزادان باشد: براي کاهش ريسک سرايت عفونت به اين نکته دقت کنيد.
- توجه داشته باشيد استخري را که آب را به‌صورت منظم عوض مي‌کند، به آبي که با کلر تصفيه مي‌شود ترجيح دهيد.
- استخري را انتخاب کنيد که سرپوشيده باشد و دستگاه‌هاي تهويه آن به‌خوبي کار کند.
- استخري با عمق کم انتخاب کنيد. عمق زياد استخر باعث مي‌شود حواستان معطوف به حفظ تعادل خودتان در آب باشد درنتيجه نمي‌توانيد به‌خوبي مراقب فرزندتان باشيد. بهتر است عمق آب استخر طوري باشد که در حالت ايستاده سر بزرگ‌سالان بيرون از آب باشد. البته اگر عمق آب تا شانه‌ها باشد، بهتر است.
- به حضور نجات‌غريق دقت کنيد: حضور يک نجات‌غريق در کنار استخر براي مواقع ضروري الزامي است.
با رعايت اين معيارها استخري مناسب کودکتان پيدا مي‌کنيد؛ اما لوازمي را که او براي رفتن به استخر نياز دارد، فراموش نکنيد!
براي بردن کودکان به استخر حتما بايد يک سري از وسايل ضروري را به همراه داشته باشيد
در کيف استخر کودک چه چيزي بگذاريد؟
- پوشک استخري: پوشک‌هاي معمولي براي استفاده در استخر مناسب نيستند. يک بسته پوشک استخري بخريد تا داخل آب باد نکنند. اين پوشک‌ها داراي چسب‌هاي بيشتر و خاصيت الاستيسيته يا کشساني بالاتري هستند تا از پس دادن پوشک در آب جلوگيري کنند.
- اسباب‌بازي‌هاي آبي: اسباب‌بازي‌هاي ضدآبي که روي سطح آب شناور مي‌مانند براي سرگرم کردن بچه‌ها در استخر مناسب هستند.
- حوله: يک حوله نرم مناسب براي وقتي‌که فرزندتان از استخر خارج مي‌شود نياز داريد. به‌علاوه مي‌توانيد از حوله‌هاي تن‌پوش براي زماني که بين شنا بيرون مي‌آيد و مي‌خواهد فوري چيزي بپوشد استفاده کنيد.
- شيشه شير و ميان وعده: بعد از استخر، کودکتان گرسنه مي‌شود. يک شيشه شير و پوره ميوه‌هايي مثل موز انتخاب مناسبي است.
- لباس اضافه: به همراه داشتن يک دست لباس اضافه را فراموش نکنيد.
چگونه به کودک شنا ياد بدهيد؟
تکنيک‌هاي زير کمکتان مي‌کند به فرزندتان شنا ياد داده و حرکت‌هايش را پرورش دهيد:
- کودکتان را بغل کنيد و به آرامي وارد استخر شويد تا زماني‌که تا نيمه در آب قرار بگيرد. اجازه دهيد تا آب را احساس کند. سپس به‌آرامي او را در آغوشتان بالا و پايين کنيد.
- کودک را صاف نگه داريد و در آب به جلو و عقب حرکت دهيد. اين کار باعث مي‌شود تا کودک با حس حرکت کردن در آب آشنا شود.
- کودک را مقابل خود نگه داريد. طوري که صورتتان روبه‌روي همديگر باشد. يک دستتان را بر روي کمر و ديگري را روي سينه کودک قرار دهيد. زماني که در حال فروبردن او در آب هستيد، به‌آرامي روي صورت او فوت کنيد. سپس فوراً او را بالا بياوريد و روي سينه خود قرار دهيد.
دميدن روي صورت نوزاد باعث مي‌شود تا او رفلکس يا عکس‌العمل غواصي از خود نشان دهد، يعني دهانش را ببندد و نفسش را نگه دارد. درنتيجه مانع از خوردن آب مي‌شود. اين کار را چندين بار تا زماني که رفلکس غواصي فرزندتان به‌خودي‌خود انجام شود، تکرار کنيد.
- کودک را طوري که پشتش به شما باشد، بغل کنيد. به‌آرامي صورتش را به سمت جلو ببريد طوري که داخل آب برود و فوراً به عقب بکشيد. اين حرکت نوزاد را عادت مي‌دهد تا در ابتدا با آب تماس پيدا کند.
- يک دستتان را روي سينه و ديگري را زير پاهاي فرزندتان قرار دهيد و او را به‌صورت افقي- طوري که شکمش رو سطح آب باشد و صورتش بيرون آب- بگيريد. کودکتان دست‌وپايش را تکان مي‌دهد تا روي آب بماند.
- مراحل حرکت قبل را انجام دهيد. با اين تفاوت که اين بار کمر کودک روي سطح آب باشد.
- با استفاده از دودستتان طوري کودک را بگيريد که به‌صورت افقي شکمش روي آب باشد. صورت در سمت راست و پاها در سمت چپ. سپس به‌آرامي او را به سمت چپ بچرخانيد تا صورتش داخل آب شود و زماني که دست‌وپا زد او را از آب خارج کنيد. اين حرکت به او کمک مي‌کند تا به شرايط زيرآب عادت کند.
- زماني که احساس کرديد کودکتان در آب راحت است، او را رها کنيد تا خودش حرکت‌ها را کشف کند؛ اما براي جلوگيري از حوادث احتمالي نزديک او بمانيد.
هدف اين روش‌ها اين است که نوزاد بتواند با شرايط آب آشنا شود و از آن لذت ببرد.
آيا نوزاد مي‌تواند به‌تنهايي شنا کند؟
جواب اين سؤال منفي است. بچه‌ها براي شنا به حمايت شما نياز دارند. نوزادان واکنش‌هايي دارند که باعث مي‌شود داخل آب راحت باشند؛ اما معمولاً اين واکنش‌ها از 12 ماهگي به بعد از بين مي‌رود. درواقع حتي اگر زمان زيادي را در استخر سپري کرده باشند، قادر نيستند به‌صورت جسمي شنا کنند و به‌تنهايي در آب راه بروند. بايد در نظر داشت ياددادن شنا به بچه‌ها چيزي جز آشنا کردن آن‌ها با آب و شناور ساختنشان نيست.
کودک چقدر مي‌تواند شنا کند؟
زمان يکساني براي تمامي کودکان وجود ندارد؛ اما مدت‌زمان ايده‌آل براي شناي نوزادان بين 15 تا 20 دقيقه است. البته در اين زمان حواستان به نشانه‌هايي مانند لرزيدن يا نق زدن فرزندتان که اتفاق مي‌افتد باشد. اگر فرزندتان هرکدام از اين نشانه‌ها را داشت يا احساس خستگي کرد، بدانيد وقت شنا کردن به پايان رسيده است!
هيچ‌گاه نوزادتان را بدون مراقبت در استخر رها نکنيد
چطور از کودک در استخر مراقبت کنيم؟
- هيچ‌گاه فرزندتان را تنها نگذاريد: بنا بر نظر آکادمي کودکان آمريکا، کودکان مي‌توانند حتي در 2 اينچ (کمتر از شش سانتي‌متر) آب هم غرق شوند؛ اما با نظارت بزرگ‌سالان حوادث غرق شدن قابل‌پيشگيري است. درنتيجه هيچ‌گاه نوزادتان را بدون مراقبت در استخر رها نکنيد.
- از استخرهايي که از کلر زيادي استفاده مي‌کنند، دوري‌کنيد. متخصصان مي‌گويند اگر بوي کلر را از آب حس مي‌کنيد احتمالاً به معناي ميزان زياد کلر در آب است. وجود کلر اضافي در آب براي مجاري تنفسي و چشم‌هاي فرزندتان مشکل ايجاد مي‌کند.
- از وسايل الکترونيکي دوري‌کنيد: از خطرات بالقوه‌اي که در اطراف استخر وجود دارد چيزهايي مثل لوازم برقي که ممکن است کودکتان در معرض آن‌ها قرار بگيرد، آگاه باشيد و دوري‌کنيد.
- کمک‌هاي اوليه را ياد بگيريد: کمک‌هاي اوليه براي احياي فرد در حال خفگي را ياد بگيريد. مي‌توانيد اين آموزش را از طريق خانه‌هاي محله يا فرهنگسراها ببينيد. اگر نجات‌غريقي در اطراف استخر است، مطمئن شويد که به اين کمک‌ها آشناست.
چه زماني کودک اجازه شنا ندارد؟
در شرايط زير کودک را به استخر نبريد:
- اسهال: اگر فرزندتان اسهال دارد از استخر بردن او صرف‌نظر کنيد. چون حتي بهترين پوشک‌ها هم نمي‌توانند از وارد شدن باکتري به آب جلوگيري کنند. اين کار باعث آلودگي استخر براي ديگران مي‌شود.
- عفونت گوش: شناي طولاني‌مدت مي‌تواند خطر عفونت کانال خارجي گوش را افزايش دهد. اين حالت را عفونت خارجي يا گوش شناگر مي‌گويند. اگر فرزندتان پيش‌ازاين عفونت گوش داشته شنا کردن مي‌تواند مشکلش را بدتر کند.
- سرفه و سرماخوردگي: آبريزش بيني و سرفه مي‌تواند باعث آلوده شدن آب استخر شود. به‌علاوه سردي آب نيز مي‌تواند شرايط سرماخوردگي را براي فرزندتان بدتر کند.
- عفونت چشم: شنا کردن با عفونت چشم، باعث اذيت شدن چشم‌ها شده و همچنين باکتري را به ديگران منتقل مي‌کند.
- آسم، آلرژي و اگزما: اگر فرزندتان آسم يا آلرژي ديگري دارد براي بردن او به استخر با پزشکش مشورت کنيد. مواد افزوده‌شده به آب مانند کلر مي‌تواند شرايط مشکل او را بدتر کند. اگر فرزندتان اگزما دارد، بايد مراقبت ويژه‌اي داشته باشيد و با پزشکش مشورت کنيد.
منبع: ninisite.com


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۱۱۸۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ابتلا به بیماری اسهال و استفراغ و آبله مرغان در کودکان و نوزادان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،عضو هیات علمی و سرپرست گروه اطفال دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گناباداولین و مهمترین اقدام در خصوص اسهال و استفراغ نوزادان و کودکان را پیشگیری دانست و گفت: بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا کودکان و نوزادان به اسهال و استفراغ، شست‌و‌شوی منظم و کامل دست و صورت و تمیز کردن سطوح آلوده است.

 دکتر راحله درفشی افزود: با توجه به اینکه راه انتقال این بیماری از طریق دهان و آب و غذای آلوده است، اگر کودکان به بهداشت دست توجه نکنند احتمال ابتلا خود و تمامی اعضای خانواده به ویروس اسهال و استفراغ وجود دارد.

وی با بیان اینکه طول دوره ویروس اسهال و استفراغ معمولا ۷ روز است، گفت: در این بیماری کودکان و نوزادان به مدت دو روز دچار تب و استفراغ می‌شوند و پس از آن اسهال شروع که ممکن است به ۱۵ مرتبه در روز نیز افزایش یابد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گناباد مهمترین اقدام در اسهال را آبرسانی به کودک عنوان و افزود:: اگر در اسهال و استفراغ آب مورد نیاز بدن کودک تامین شود، این بیماری در کودکان به بهبودی و سلامتی کامل منجر می‌شود.

دکتر درفشی گریه کردن بدون اشک، کاهش حجم ادرار، خشک شدن مخاط دهان، بی قراری و خواب آلودگی را از مهمترین علائم کاهش آب بدن کودک عنوان وگفت: بهترین مایع برای جبران کم آبی بدن در اسهال و استفراغ، O.R.S است که به صورت مختلف پودری، قرص جوشان و ترکیبات مایع وجود دارد.

وی طعم ناخوشایند O.R.S را یکی از مشکلات والدین دانست و افزود: بهترین راه برای حل این مشکل خنک کردن او. ار. اس و جرعه جرعه دادن آن به کودک است به گونه‌ای که هر ۳ تا ۵ دقیقه ۵ سی‌سی آهسته آهسته به کودک داده شود تا طی یک ساعت مایع دفع شده جبران شود.

دکتر درفشی با بیان اینکه نوزادان زیر ۳ ماه با اسهال و استفراغ نیاز به بستری و همچنین کودکانی که دارای تب بالای ۳۹ درجه سانتیگراد هستند به ویزیت و ارزیابی نیاز دارند، گفت: اگر کودک و یا نوزاد سابقه بیماری خاص، نقص سیستم ایمنی بدن، بیماری زمینه‌ای، استفراغ‌های سرکش و حتی شکم برآمده دارد، توصیه می‌شود این کودک یا نوزاد بستری و اقدامات درمانی لازم برای او انجام شود.

او استراحت را در کودکان مبتلا به اسهال و استفراغ مهم دانست و افزود: برای جلوگیری از انتشار ویروس در بین سایر کودکان، والدین تا زمان بهبودی نسبی کودک مبتلا به ویروس اسهال و استفراغ را در منزل تحت مراقبت قرار دهند.

دیگر خبرها

  • نمایش ۱۴ هزار جفت کفش کودک در هلند به یاد کودکان شهید غزه
  • افزایش ابتلا به بیماری اسهال و استفراغ و آبله مرغان در کودکان و نوزادان
  • گرامیداشت یاد کودکان فلسطینی در هلند
  • دختربچه هشت ساله ۳۳ میلیون خرج نوروزی دارد
  • شهادت بیش از ۱۳ هزار کودک در تجاوزات اسرائیل به غزه
  • ایده‌های جالب برای عیدی دادن به کودکان
  • یونیسف: ۱۳ هزار کودک در غزه جان خود را از دست داده‌اند
  • کودکان غزه از گرسنگی و ضعف حتی توان گریه کردن ندارند
  • ملیکا شریفی‌نیا: از مجری شدن پشیمان نیستم
  • غرق شدن کودک ۴ ساله در استخر مجتمع گردشگری زیتون گنبدکاووس