Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-03-28@23:11:15 GMT

مرگ زودرس واقعیتی برای افراد سیگاری

تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۳۱۲۳۶۶

عوارض مصرف مواد دخانی، بر کسی پوشیده نیست، اما واقعیت تلخ این است که متاسفانه هر روز بر تعداد افراد گرفتار مواد دخانی افزوده می‌شود. ناطقان: بیماری‌های قلبی و عروقی یکی از مهم‌ترین علت‌های مرگ و میر افراد در تمام کشور‌های جهان است. اکنون از هر سه مورد مرگ و میری که در جهان ثبت می‌شود، یک مورد آن از بیماری‌های قلبی و یا سکته‌های مغزی ناشی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



امروزه ۸۰ درصد مرگ‌های ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی، در کشور‌های با درآمد کم یا متوسط رخ می‌دهد که دخانیات یکی از علت‌های عمده مرگ‌های ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی است به گونه‌ای که حدود ۲۰ درصد این گونه مرگ‌ها از مصرف دخانیات سرچشمه می‌گیرد.پیامد‌های بیماری‌های قلبی و عروقی از جمله مرگ‌های ناگهانی، بیماری‌های مغزی-عروقی و بیماری‌های عروق پیرامونی به تدریج در حال گسترش است.

دکتر محمدرضا مسجدی دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران، می‌گوید: مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی در میان افراد سیگاری دو برابر بیشتر از افراد غیرسیگاری است.مطالعات متعدد نشان داده است که بین مصرف دخانیات و مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی، ارتباط مستقیم وجود دارد.به گفته محققان، این ارتباط در میان جوانان سیگاری بیش از دو برابر قوی‌تر از بزرگسالان است.

مسجدی می‌افزاید: مصرف دخانیات، خطر سکته قلبی را در افرادی که در معرض دود سیگار قرار دارند، افزایش می‌دهد. طبق تحقیقات انجام شده، این خطر در زنان بیشتر از مردان است و به سن نیز ارتباطی ندارد، به عبارت دیگر، می‌تواند در هر سنی اتفاق بیفتد.

بررسی‌ها و نتایج تحقیقات، نشان می‌دهد احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی در آن گروه از زنان سیگاری که از قرص‌های ضدبارداری نیز استفاده می‌کنند، ۲۰ تا ۴۰ درصد بیشتر از زنان سیگاری است که از این قرص‌ها استفاده نمی‌کنند.در همین حال، دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران، می‌گوید: احتمال وقوع سکته مغزی در افراد سیگاری ۴ برابر افرادی است که هرگز دخانیات مصرف نکرده اند.

احتمال سکته مغزی در زنان سیگاری، تا حد محسوسی بیشتر از زنان غیرسیگاری است و مصرف همزمان سیگار و دارو‌های ضدبارداری می‌تواند احتمال سکته مغزی را تا چند برابر افزایش دهد.مصرف سیگار باعث می‌شود تا عواض ناشی از فشار خون بالا به ویژه اختلال در عملکرد کلیه‌ها (نفرواسکلروز) تشدید شود و این می‌تواند زمینه ساز فشار خون بدخیم باشد.خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی حتی در صورت مصرف کم دخانیات نیز بروز پیدا می‌کند. به عبارت دیگر، حتی مصرف یک یا دو نخ سیگار در روز می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش دهد. منبع: میزان برچسب ها: مرگ زودرس ، افراد سیگاری ، واقعیت تلخ

منبع: ناطقان

کلیدواژه: مرگ زودرس افراد سیگاری واقعیت تلخ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۱۲۳۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رژیم غذایی فستینگ ریسک این بیماری خطرناک را افزایش می‌دهد

به گزارش خبرآنلاین، نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد افرادی که غذا خوردن خود را به یک بازه زمانی ۸ ساعته محدود می‌کنند، در مقایسه با افرادی که آزادانه غذا می‌خورند، تقریباً دو برابر بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از مشکلات قلبی هستند.

مهر در خبری نوشت: محققان خاطرنشان کردند که این برخلاف تحقیقات قبلی است که در آن رژیم فستینگ متناوب چندین معیار مربوط به سلامت قلب از جمله فشار خون، قند خون و سطح کلسترول را بهبود می‌بخشد.

«ویکتور ونزه ژونگ»، رئیس اپیدمیولوژی در دانشکده شانگهای و محقق ارشد این مطالعه، گفت: «ما شگفت زده شدیم که متوجه شدیم افرادی که از یک برنامه غذایی ۸ ساعته و با زمان محدود پیروی می‌کنند، بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی عروقی هستند.»

وی در ادامه می‌افزاید: «اگرچه این نوع رژیم غذایی به دلیل فواید کوتاه مدت بالقوه محبوب بوده است، تحقیقات ما به وضوح نشان می‌دهد که در مقایسه با محدوده زمانی معمولی غذا خوردن ۱۲ تا ۱۶ ساعت در روز، مدت زمان کمتر غذا خوردن با طول عمر بیشتر ارتباطی ندارد.»

برای این مطالعه، ژونگ و همکارانش داده‌های بیش از ۲۰۰۰۰ بزرگسال آمریکایی را که در یک نظرسنجی سالانه در مورد سلامت و تغذیه بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۸ شرکت کرده بودند، تجزیه و تحلیل کردند. این نظرسنجی الگوی غذا خوردن شرکت‌کنندگان را ردیابی کرد.

به گفته محققان، بسیاری از افرادی که به رژیم غذایی فستینگ با محدودیت زمانی پایبند هستند، تمایل دارند تمام غذای خود را در یک بازه زمانی ۸ ساعته بخورند و سپس بقیه روز چیزی نخورند.

با مقایسه داده‌های رژیم غذایی با گزارش‌های ملی مرگ، محققان دریافتند افرادی که تمایل داشتند تمام وعده‌های غذایی خود را در یک بازه زمانی ۸ ساعته در روز بخورند، ۹۱ درصد بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از مشکلات قلبی هستند.

به گفته محققان، در میان افراد مبتلا به بیماری قلبی، محدود کردن مصرف غذا به یک بازه زمانی ۱۰ ساعته با ۶۶ درصد بیشتر خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی یا سکته مرتبط است.

به گفته ژونگ، تحقیقات بیشتری برای درک بهتر اینکه چرا خوردن در یک محدود زمانی ممکن است برای سلامت قلب مضر باشد، مورد نیاز است.

۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1888713

دیگر خبرها

  • با مشاهده قیمت این داروها مغزتان سوت می‌کشد؛ از ژن درمانی و پیری زودرس تا سرطان چشم
  • خطر سکته مغزی و زوال عقل در افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی بیشتر است
  • رژیم غذایی فستینگ ریسک این بیماری خطرناک را افزایش می‌دهد
  • درمان اصلی کبد چرب چیست؟
  • ارتباط فقر با پیری زودرس مغز
  • تاثیر مصرف محصولات سویا بر ریسک فاکتور‌های قلبی و عروقی دیابت نوع ۲
  • کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی با این دانه خوراکی
  • تاثیر مصرف محصولات سویا بر ریسک فاکتورهای قلبی و عروقی دیابت نوع ۲
  • تشخیص بیماری قلبی با سرفه
  • رژیم فستینگ ۸-۱۶ چه خطراتی دارد؟