Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - پارس تودي - يکي از پيامدهاي برگزاري انتخابات زود هنگام در ترکيه، اقدام غيرمنتظره احزاب مخالف دولت در نزديک شدن به يکديگر و تشکيل ائتلافي به منظور بازگرداندن نظام پارلماني دموکراتيک و کنترل و توازن است.
«سونر کاگاپتاي»، انديشمند سياسي ترکي – آمريکايي مستقر در واشنگتن و مدير برنامه تحقيقاتي ترکيه در موسسه واشنگتن براي سياستگذاري در غرب آسيا، در مقاله اي که در پايگاه اينترنتي نشريه «تايم» منتشر شد چهار موردي را بر شمرد که لازم است پيش از برگزاري انتخابات زودهنگام در ترکيه مورد توجه قرار گيرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي افزود: "شهروندان ترکيه روز يکشنبه 24 ژوئن در دو انتخابات همزمان، يکي رياست جمهوري و ديگري انتخابات پارلماني راي مي دهند. نظرسنجي ها از رقابتي تنگاتنگ و نزديک حکايت دارند و انتخابات پيش رو، رويدادي تاريخي هم براي ترکيه و هم براي رئيس جمهور اين کشور، «رجب طيب اردوغان» به شمار مي آيد."
اردوغان در آوريل سال 2017 در همه پرسي تغيير قانون اساسي ترکيه، با اختلاف 2 درصدي برنده انتخابات شد و اين سرآغاز ايجاد نظام رياست جمهوري داراي قدرت اجرايي قرار گرفت که اردوغان در راس آن قرار داشت. اکنون، او اميدوار است در انتخابات زودهنگام که براي روز 24 ژوئن درخواست کرده بود، پيروز شود و قدرتي را که در آن همه پرسي هدف گذاري شده بود، بدست بگيرد.
پيامدهاي برگزاري انتخابات زودهنگام در ترکيه
اردوغان با اعلام انتخابات زود هنگام، قمار کرد و اين اقدام او چندين پيامد ناخواسته به همراه داشت.
در درجه نخست سبب شد، گروه هاي مخالفي که هر کدام نماينده يکي از موارد اختلاف در طيف هاي سياسي هستند به يکديگر نزديک شوند.
حزب اصلي مخالف دولت يا همان حزب جمهوري خواه خلق (CHP)، حزب تازه تاسيس و ميانه رو «نيک»، حزب دموکرات و حزب اسلامگراي سعادت در اقدامي غيرمنتظره ائتلافي انتخاباتي به نام ائتلاف «ملت» تشکيل دادند.
همه اين چهار حزب برخلاف اختلاف نظرهاي ريشه اي که داشتند در سال 2017 براي راي منفي به همه پرسي انتقال به نظام رياست جمهوري در ترکيه تبليغات و تلاش کردند.
همين احزاب در انتخابات پارلماني پيش رو در سايه پرچم و شعاري مشترک فعاليت خواهند کرد و قول داده اند راه را براي بازگشت به نظام پارلماني هموار سازند.
آنان وعده داده اند در جهت تقويت و تحکيم پارلمان گام بر دارند و نظام پارلماني دموکراتيکي ايجاد کنند که کنترل و توازن را در کشور احيا کند.
به نتايج دلگرم کننده اي هم رسيده اند و تازه ترين نظرسنجي ها نشان مي دهد فرصتي واقعي پيش رو دارند تا اکثريت را در پارلمان بدست بياورند.
آنها همچنين موفق شدند روايت هايي را که پيرامون انتخابات نقل قول مي شود، تغيير بدهند.
در ابتداي اين فرايند، اردوغان موفق شد انتخابات را گزينه اي بين ثبات و ابهام (سردرگمي) جا بياندازد، اما در چند هفته گذشته، ائتلاف ملت، بحث را به سمت مسائلي همچون تفکيک قوا در شاخه هاي اجرايي، قانونگذاري و قضايي، استقلال و بي طرفي دستگاه قضايي، استقلال نهادهاي تنظيم کننده و سامان بخش همچون بانک مرکزي، تمرکززدايي و حقوق شهروندي برابر براي همه ي توده هاي جمعيتي سوق داده است.
با اين وجود اگر اردوغان در اين انتخابات پيروز شود ديگر تنها رئيس حزب عدالت و توسعه نخواهد بود، بلکه رياست جمهوري داراي قدرت اجرايي، او را در جايگاه رئيس دولت نيز تثبيت مي کند (جايگاهي که هم اکنون به شکل اسمي در اختيار نخست وزير «بن علي ييلدريم» قرار دارد.)
اردوغان همچنين حاکميت خود را بر ارتش و پليس که نيرويي ملي در ترکيه است، محکم خواهد کرد.
اردوغان پيشتر اکثريت قضات دادگاه عالي را منصوب کرده و اگر در انتخابات روز يک شنبه موفق شود پيروزي دوگانه اي بدست بياورد آنگاه هم پارلمان (دستگاه قانونگذاري) و هم شاخه اجرايي دولت در دستان او قرار خواهند گرفت.
به بيان ديگر، اگر اردوغان روز يک شنبه برنده شوند به قدرتمندترين مقام ترکيه پس از مصطفي کمال آتاتورک (5) تبديل خواهد شد. آتاتورک کشور ترکيه را در سال 1923 بنيانگذاري کرد.
در زير به چهار موردي اشاره مي کنيم که بايد پيش از برگزاري انتخابات در روز يک شنبه به ياد داشته باشيد:
1) رقابت عادلانه نخواهد بود
براستي اين نخستين پويش انتخاباتي ناعادلانه در ترکيه پس از دوراني است که اين کشور در سال 1950 به دموکراسي چند حزبي تبديل شد. راي گيري در وضعيتي اضطراري اتفاق مي افتد که پيامد کودتايي نافرجام در سال 2016 اعلام گرديد. از آن پس تاکنون، دولت اردوغان 7 بار وضعيت اضطراري را تمديد کرده است.
دولت همچنين در حال سانسور محتواي اينترنتي است و کسب و کارهايي که از اردوغان پشتيباني مي کنند هم اکنون نزديک به 90 درصد کل رسانه هاي کشور را در کنترل خود دارند.
پوشش تبليغاتي به شکلي يکجانبه و يکجا در اختيار اردوغان قرار دارد. براي نمونه، شبکه «تي آر تي» که از بودجه عمومي تامين اعتبار مي شود، در فاصله يکم تا 25 ماه مه، 31 ساعت و 25 دقيقه وقت پخش زنده تبليغاتي در اختيار اردوغان قرار داده است.
نامزد حزب اصلي مخالف دولت، «محرم اينجه» حزب جمهوري خواه خلق، تنها 3 ساعت و 38 دقيقه، و «مرال آکشنر» رئيس حزب نيک، 9 دقيقه پخش زنده تبليغاتي داشتند.
به «صلاح الدين دميرتاش» نامزد دربند حزب کردي دموکراتيک خلق ها، هم هيچ وقتي براي پخش زنده اختصاص داده نشد.
2) ترکيه همچنان به شدت دو قطبي باقي خواهد ماند
اردوغان در دوره اي که در فاصله سال هاي 2003 تا 2014 نخست وزير ترکيه بود و از آن پس تاکنون که رئيس جمهور است روز به روز عوام گراتر و محافظه کارتر شده است.
او حوزه هاي مختلف انتخاباتي و اقليت ها را از ملي گرايان کرد گرفته تا سوسيال دموکرات ها تا چپ گرايان و ليبرال ها، همه را تحقير و سرکوب کرده است.
احتمال اينکه اين گروه ها به او راي بدهند بسيار کم است، به اين ترتيب اردوغان توانست پايگاه ملي گرايي، اسلام گرايانه و دست راستي خود را تقويت کند.
راهبرد انتخاباتي اردوغان که با رشد اقتصادي قوي همراه شد توانست به اوضاع دوقطبي در ترکيه دامن بزند و اين وضعيت را نهادينه سازد.
هواداران محافظه کار او که نزديک به نيمي از جمعيت کشور را شامل مي شوند سرسختانه از او دفاع کرده اند و نيم ديگر جمعيت که هدف حمله وحشيانه ي اردوغان قرار دارند به شدت از او متنفرند.
در رقابتي ناعادلانه، در واقع اردوغان روز يک شنبه در انتخابات رياست جمهوري پيروز مي شود.
اگر هم هيچ يک از نامزدها نتوانند بيش از 50 درصد آراء را بدست بياورند انتخابات در دور دوم روز هشتم ژوئيه بين دو نامزدي برگزار مي شود که بيشترين آراء را بدست آورده اند.
پس از برگزاري انتخابات، اردوغان با آگاهي از اين که بسياري از شهروندان ترکيه ديگر از او حمايت نمي کنند مستبدتر و اقتدارگراتر خواهد شد و سياست عوام گرايانه او به دودستگي و شکاف در ترکيه دامن خواهد زد.
3) اردوغان با مخالفاني روبرو مي شود که تقريبا متحد شده اند
اردوغان تاکنون در 12 مورد انتخابات سراسري برنده شده است و بخشي از علت اين پيروزي ها دودستگي و شکاف در گروه هاي مخالف است.
اردوگاه مخالفان اردوغان از گروه هاي نابرابر تشکيل مي شده که از آن جمله مي توان به ملي گرايان ترک و کرد، سکولارها و حتي برخي اسلام گراها اشاره کرد.
خوش شانسي اردوغان از آن جهت بود که اختلاف بين اين گروه هاي مخالف دولت اغلب بزرگتر و گسترده تر از شکافي بود که آنان را از اردوغان جدا مي کرد. تاکنون به اين ترتيب بود.
اما اين بار اردوغان مرتکب اشتباه انتخاباتي نادري شد و شرايط (به سود مخالفان) تغيير کرد.
ترکيه آستانه انتخاباتي بالايي دارد، يعني اگر احزاب نتوانند 10 درصد از کل آراء را در سطح ملي بدست بياورند از برنده شدن کرسي در پارلمان باز مي مانند.
در آستانه انتخابات روز 24 ژوئن، اردوغان ايده ي «پيمان انتخاباتي» را مطرح کرد تا به هم پيمان نوپاي خود يعني حزب حرکت ملي کمک کند از آستانه 10 درصد بگذرد.
اين حزب هم اکنون در نظرسنجي ها نزديک به 5 درصد از آراء را هدف گيري کرده است.
احزاب مخالف هم پس از آگاهي از «پيمان انتخاباتي» و پيامدهاي ناخواسته آن دريافتند که آنها مي توانند از «بلوک انتخاباتي» بهره بگيرند تا با ترکيب گروه هاي حامي، شانس پيروزي خود را بالا ببرند.
پيامد اين آگاهي، آنان بلوکي ضد اردوغان تشکيل دادند که چهار گروه عجيب و غريب و خاص را شامل مي شد.
اين چهار گروه عبارت بودند: از حزب چپ گرا و سکولار، حزب ميانه رو و ملي گراي ترکيه، حزب دموکرات راست ميانه و حزب اسلامگراي سعادت.
پس از برگزاري انتخابات، اردوغان آن گونه که در گذشته اتفاق افتاده براي ايجاد دودستگي و شکاف در گروه هاي مخالف اقدام خواهد کرد، اما ماهيت ائتلاف گروه هاي مخالف دولت در ترکيه بدين شکل است که ايجاد شکاف در ساختار سياسي اين کشور ديگر از مسير سنتي شکاف چپ و راست يا سکولار و محافظه کار نمي گذرد بلکه آن چيزي که هم اکنون همه آنان را با بازي سياسي به شکست وامي دارد حمايت از يا مخالفت با اردوغان است.
براي اردوغان هم خيلي سخت است که بزرگترين اشتباه انتخاباتي خود تا امروز را اصلاح کند.
4) راي ملي گراهاي کُرد سرنوشت ساز خواهد بود
ائتلاف مخالفان، تصميم گرفتند حزب ملي گراي کُرد را به بازي نگيرد تا هواداران حزب جمهوري خواه خلق سرخورده نشوند و در انتخابات شرکت کنند.
در نتيجه حزب دموکراتيک خلق ها مستقل در انتخابات حضور دارد. هم اکنون ميزان حمايت از اين حزب، همان آستانه 10 درصدي در ترکيه است.
اگر حزب دموکراتيک خلق ها آراء کافي داشته باشد تا از اين آستانه بگذرد آنگاه احزاب مخالف باهم، حزب حاکم عدالت و توسعه را از بدست آوردن اکثريت در پارلمان باز مي دارند و حتي اردوغان را وادار مي کنند در دور دوم براي بدست آوردن کرسي رياست جمهوري بجنگد.
در هر دو حالت اردوغان ديگر آن شادابي و نشاط گذشته را تجربه نخواهد کرد.
مترجم: مرتضي لطفي
116/112

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۱۲۶۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، «انجو کچلی» سخنگوی وزارت خارجه ترکیه در جمع خبرنگاران اعلام کرد که سفر «رجب طیب اردوغان» رییس‌جمهور ترکیه به آمریکا که برای ۹ ماه «می» برنامه‌ریزی‌شده بوده، به تعویق افتاده و در تاریخ دیگری که برای هر دو طرف راحت‌تر باشد، انجام خواهد شد.

وی دراین‌باره گفت: سفر رییس‌جمهور ما به ایالات متحده، که برای ۹ می برنامه ریزی شده بود، به دلیل ناسازگاری برنامه ها به تاریخ دیگری که برای هر دو طرف راحت تر است، به تعویق افتاده است. گفتگوی سطح بالا بین ترکیه و ایالات متحده برای آماده‌سازی این سفر ادامه خواهد داشت.

پیش از این رسانه های ترکیه و غربی به نقل از منابعی در آنکارا از تعویق این سفر خبر داده بودند.

کد خبر 6089562

دیگر خبرها

  • دهم خرداد ماه، انتخابات نمایندگان احزاب در کمیسیون ماده ۱۰ برگزار می‌شود
  • اعلام زمان بندی انتخابات عضویت در کمیسیون فراقوه‌ای احزاب
  • زمان بندی انتخابات عضویت در کمیسیون فراقوه‌ای احزاب اعلام شد
  • اجلاس بین المجالس قدس در استانبول ترکیه
  • چرا بایدن حاضر نشد با اردوغان دیدار کند؟
  • فیلم/ آخرین وضعیت فهرست های احزاب برای دور دوم انتخابات مجلس
  • سفر اردوغان به آمریکا به تعویق افتاد
  • لغو دیدار اردوغان و بایدن
  • کریدور عراق-اردوغان- اروپا / چالش‌های فنی و زیرساختی
  • سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد