Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@08:06:11 GMT

همه برندگان اجلاس اوپک

تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۳۱۲۷۶۲

همه برندگان اجلاس اوپک

تهران- ایرنا- وزیران نفت و انرژی کشورهای عمده تولیدکننده نفت در اجلاس 174 اوپک، پس از سه روز مذاکره سخت، پیچیده و فشرده، سرانجام با رسیدن به توافق به پایان رسید.

روزنامه شرق در یادداشتی به قلم علیرضا سلطانی استاد دانشگاه، نوشت: توافقی که در آن همه حاضران احساس برد داشتند. احساسی که بیش از هر چیزی بر حفظ توافق تثبیت سقف تولید نفت استوار بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اهمیت اجلاس 174 اوپک را با این شاخص می‌توان بیان کرد که برخلاف نشست‌های قبلی، وزیران نفت عضو و غیرعضو اوپک سه روز برای رسیدن به توافق و جلوگیری از گسستن توافقی که دو سال پیش کشورهای تولیدکننده نفت به آن دست پیدا کرده بودند، مذاکره و رایزنی کردند؛ بنابراین آنچه در اجلاس اخیر اوپک اهمیت داشت، تداوم توافق و سیاست هماهنگ کشورهای تولیدکننده نفت و حراست از روند همکاری شکل‌گرفته میان کشورهای نفتی عضو و غیرعضو اوپک بود که به‌سختی و پس از فرازوفرودهای بسیار در اواخر سال 2016 به آن رسیده بودند و زمینه تقویت جایگاه کشورهای تولیدکننده نفت در بازارهای جهانی، احیای اوپک و تحقق هدف نهایی و مشترک همه کشورهای نفتی یعنی بهبود و تعادل قیمت نفت در بازارهای جهانی را فراهم کردند؛ بنابراین می‌توان گفت کشورهای حاضر در اجلاس 174 اوپک به‌ویژه کشورهای بزرگ و تعیین‌کننده، با وجود همه مشکلات و چالش‌های سیاسی فی‌مابین و تلاش برای تحقق اهداف سیاسی و تقابلی خود در قبال دیگر کشورهای عضو، در نهایت نفع و هدف مشترک یعنی حفظ انسجام، هماهنگی و وحدت میان کشورهای تولیدکننده نفت را بر اهداف سیاسی یک‌جانبه و چندجانبه مقدم شمردند و به لزوم اتخاذ تصمیم واحد برای القای پیامی روشن به بازارهای جهانی از یک سو و قدرت‌های بزرگی مانند آمریکا که قصد تضعیف اوپک و ازبین‌بردن روند اتحاد و هماهنگی میان کشورهای نفتی عضو و غیرعضو اوپک را داشتند از سوی دیگر رسیدند.

توافق دیروز اعضای اوپک و غیرعضو اوپک به نوعی تأکید و تقویت توافق تثبیت تولید نفت بود، آنجا که کشورهای حاضر تأکید کردند رقم کاهش یک‌میلیون‌و 800 هزار بشکه مورد توافق رعایت شود و میزان کاهش بیش‌از‌حد که در حدود یک میلیون بشکه پیش‌بینی می‌شود، در بازار جبران شود.

با این تصمیم هم توافق 2016 حفظ شد و هم یک میلیون بشکه نفتی که بیش از حد معین کاهش یافته و مورد تأکید برخی کشورها مانند روسیه و عربستان بود، محقق شد.چنان‌که در سطور گذشته بیان شد، این توافق به‌راحتی به دست نیامد. مذاکرات سخت، پیچیده و فشرده بزرگان نفتی در وین در سه روز، این توافق برد- برد را برای اعضا به همراه داشت، اما شاه‌کلید و نشست سرنوشت‌ساز که این مهم را رقم زد، دیدار وزیران نفت ایران و عربستان ساعتی قبل از آغاز اجلاس رسمی وزیران نفت اوپک بود. ظاهرا تاریخ دوباره برای اوپک و این دو کشور و تقریبا یک‌سال‌و نیم پس از توافق 2016 تکرار شد و ایران و عربستان در شرایطی که بدترین شرایط مناسبات سیاسی را در طول چند دهه اخیر تجربه می‌کنند، در موضوع و منفعت مشترکی به نام نفت به توافق می‌رسند.

عربستان به تبعیت از سیاست‌های خصمانه چندساله اخیر خود، قصد همراهی با تحریم‌های آمریکا علیه ایران و اثربخشی آن را داشته و دارد. این کشور در نظر داشت شرایط را در اجلاس اوپک به سمتی ببرد که وضعیت تولید و عرضه نفت در بازارهای جهانی در ماه‌های آینده، از طریق کمک به جایگزینی نفت تحریمی ایران، متعادل باقی ماند. در مقابل ایران می‌کوشید از اهرم توافق 2016 و با تلاش برای حفظ آن، مانع از اجرای راحت تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران شود. برخلاف دوره قبلی تحریم، ایران قصد داشت در نهایت بهره‌برداری را از ابزارهای دیپلماتیک و فرصت‌های بین‌المللی خود از جمله اوپک داشته باشد و به کمک اوپک مانع از تکرار تجربه تلخ تحریم‌های گذشته شود که در آن اوپک نقش منفعل و چه‌بسا منفی علیه ایران داشت.

به نظر می‌رسد این هم اتفاق افتاد و ایران در پناه دیپلماسی انرژی در نهایت از این اجلاس بهره برد؛ اما این همه دستاورد نیست، بلکه چنانچه قبلا نیز بارها این نگارنده بر آن تأکید کرده، نفت و همکاری‌های نفتی ایران و عربستان، تجربه و فرصت خوبی است که دو کشور می‌توانند با ایجاد حس و نفع مشترک، دیگر مشکلات و چالش‌های سیاسی و امنیتی خود را حل‌وفصل کنند. فرصت ایجادشده در موضوع همکاری نفتی ایران و عربستان باید به حوزه‌های دیگر نیز تسری یابد. در این راستا پیشنهاد می‌شود نهایت بهره‌برداری از دیپلماسی نفتی برای این مهم صورت گیرد. نهایت اینکه نشست 174 اوپک جدای از اینکه بار دیگر توان دیپلماسی انرژی کشور را نشان داد، ثابت کرد که چگونه می‌توان با تعامل و گفت‌وگو به جایی رسید که همه به منفعت مشترک بیندیشند.

*منبع:روزنامه شرق،1397،4،2
**گروه اطلاع رسانی**1893**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي شرق اوپك

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۱۲۷۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهترین‌های تئاتر بریتانیا معرفی شدند/ برندگان جایزه اولیویه ۲۰۲۴

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ددلاین، سارا اسنوک برای «تصویر دوریان گری»، سارا جسیکا پارکر برای «سوییت پلازا»، نیکول شرزینگر برای «سانست بلوار» و اندرو اسکات برای «وانیا» جایزه اولیویه بریتانیا را از آن خود کردند.

برندگان این جوایز عصر دیروز در رویال آلبرت هال لندن معرفی شدند.

اسنوک جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن را برای بازی خود در نقش چند شخصیتی خود در نمایش «تصویر دوریان گری» اثر اسکار وایلد از کمپانی تئاتر سیدنی دریافت کرد. این نمایشنامه همچنین جایزه بهترین طراحی صحنه و لباس را برای مارگ هورول از آن خود کرد. شرزینگر نیز عنوان بهترین بازیگر زن یک نمایش موزیکال را برای ایفای نقش نورما دزموند در احیای جدید «سانست بلوار» به کارگردانی اندرو لوید وبر برد.

جایزه بهترین کارگردانی به جیمی لوید برای «سانست بلوار» رسید و «وانیا» با بازی اندرو اسکات به عنوان بهترین احیای مجدد یک نمایش انتخاب شد.

ویل کلوز هم با جایزه بهترین بازیگر مرد برای بازی در نمایش «انگلستان عزیز» و هایدن گوین با جایزه بهترین بازیگر زن برای بازی در نقش وینستون چرچیل در «وقتی وینستون با بی سیم در انبار دونمار به جنگ رفت» رسید.

عنوان بهترین بازیگر مرد نصیب مارک گاتیس برای «انگیزه و سرنخ» شد و جایزه لندنی بهترین نمایشنامه جدید به «انگلستان عزیز» اثر جیمز گراهام در تئاتر ملی رسید.

«سانست بلوار» با کسب ۷ جایزه بزرگترین برنده شب این جایزه بود.

این مراسم همزمان با شصتمین سالگرد تاسیس تئاتر ملی بریتانیا برگزار شد. این تئاتر که توسط لارنس اولیویه تاسیس شد، امسال با نمایش‌هایش نامزد دریافت ۱۵ جایزه بود.

این جایزه، برترین افتخارِ تئاتری بریتانیا و برابر جایزه تونی در برادوی آمریکا و جایزه مولیر در فرانسه است.

کد خبر 6078839

دیگر خبرها

  • کدام استانهای کشور پر بارش تر بودند؟/ ایران پیشتاز تولید نفت اوپک
  • جایزه نقدی المپیک زیر سوال رفت!
  • ساز مخالف اسلواکی در اتحادیه اروپا؛ باز هم پای روسیه در میان است
  • مخالفت با پرداخت جایزه نقدی به برندگان المپیک
  • افزایش مناسبات منطقه‌ای از سیاست‌های مهم دولت سیزدهم است
  • نفت ۱۰۰ دلاری؛ دور یا نزدیک؟
  • پنجره واحد خدمات هوشمند دانشگاهی به مرحله نهایی جوایز اجلاس جامعه اطلاعاتی WSIS ۲۰۲۴ راه یافت
  • پنجره واحد خدمات هوشمند دانشگاهی به مرحله نهایی جوایز اجلاس جامعه اطلاعات راه یافت
  • اعلام برندگان بهترین فیلمنامه‌های سال انجمن نویسندگان آمریکا
  • بهترین‌های تئاتر بریتانیا معرفی شدند/ برندگان جایزه اولیویه ۲۰۲۴