Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-04@09:01:30 GMT

شهروند مداري لازمه توسعه کلانشهر تهران

تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۳۱۳۹۵۹

شهروند مداري لازمه توسعه کلانشهر تهران

خبرگزاري آريا- سايه ساختمان‌ها آن‌قدر بلند و پهن شده است که ديگر خيابان‌هاي تنگ و باريک تهران آفتاب را حس نمي‌کنند. اما در کوچه پس‌کوچه‌هاي جنوب شهر تهران هنوز هم برخي از خانه‌هاي قديمي و فرسوده صبور و آرام به انتظار احياء نشسته‌اند. اين خانه‌هاي آجري و فرسوده پابرجاي‌اند تا نشاني از محله‌هاي قديمي را در تهران به ياد مردمان بياورند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش خبرگزاري آريا، کوچه‌هاي سالخورده محله خزانه بخارايي نيز از اين حيث مستثني نيستند. اما ساکنان يکي از کوچه پس کوچه‌هاي اين منطقه آستين همت بالا مي‌زنند تا به تن ديوارهاي خاکستري خانه‌هاي کوچک محله‌شان که بوي کهنگي و فرسودگي مي‌دهند، رنگ بپاشند و به محل سکونت خود رنگ و بوي تازه ببخشند.
اما آنچه که اين کوچه را با ديگر کوچه‌ها و معابر متفاوت مي‌کند رنگ و بوي تازه محله نيست، مشارکت زنان محله بخارايي است که به صورت خودجوش دست به کار شدند، قلمو در دست گرفتند و با همت خود نماي محله‌شان را تغيير دادند.
ديدن اين صحنه‌ها انگيزه‌اي مي‌شود تا شهروندان به اين نتيجه برسند که مي‌توانند با مشارکت يکديگر فکري براي عمران و‌ آباداني محل زندگي‌شان کنند.
اگرچه جسم و روح شهر 12 ميليون و 500 هزار نفري‌اي که 200 سال پيش توسط پادشاه قاجار پايتخت شد، زخم خورده و نياز به مرمت دارد اما همچنان شهري اصيل، نجيب و صلح طلب است که امروزه تبديل به بزرگترين شهر سرزمين ايران شده است.
کلانشهر تهران در ميان زيبايي‌ها ناملايماتي را نيز دارد که مشارکت شهروندان را مي‌طلبد؛ ترافيک يکي از معضلاتي است که با آلودگي هواي تهران گره خورده و براساس اعلام مسئولان و پژوهشگران 70 درصد آلودگي هواي پايتخت ناشي از خودروها است؛ اين امر و حضور خودروهاي تک سرنشين در سطح شهر عزم و مشارکت شهروندان را مي‌طلبد؛ چراکه تا کنون با ايجاد وضع قوانين و فراهم سازي زيرساخت‌ها از سوي مسئولان به دليل عدم مشارکت مردم طرح استفاده نکردن از خودرو شخصي و روي آوردن به وسايل حمل و نقل عمومي با شکست مواجه شده است. اين امر بيانگر آن است که حلقه مفقوده کلانشهر تهران مشارکت شهروندان در امور است.
از اين رو مديريت شهري جديد تصميم دارد تا اين امر را اولويت کار خود قرار دهد و با شفاف‌سازي و نظرسنجي شهروندان را در اداره شهر تهران سهيم کند. چراکه در دهه اخير نيز مفهوم مشارکت همواره در عمق فرآيندهاي توسعه جاي گرفته است.
تجربه کشورهاي مختلف جهان در طرح‌هاي توسعه شهري نشان مي‌دهد در بسياري از موارد موفقيت طرح‌ها از عهده دولت‌ها خارج بوده و در گرو مشارکت مردم و نهادهاي ملي است و تنها با مشارکت مردم مي‌توان به نتايج مطلوب دست يافت.
کورت لوين محققق آلماني معتقد است مشارکت از ايستادگي مردم در برابر دگرگوني و نوسازي مي‌کاهد و بر سازگاري شهروندان مي‌افزايد.
ماهيت حکومت ملي در آلمان نيز دموکراسي غربي است و اين کشور سيستم سرمايه داري دارد؛ ولي سيستم سرمايه داري در آلمان مانند اکثر کشورهاي اروپايي داراي حدت و شدت سرمايه داري آمريکا نيست. با اين حال برخي از قوانين کشور آلمان، مشارکت مردم را يا در واقع فراهم آوردن امکانات اين مشارکت را به صورت اجباري در آورده است.
حجت نظري، رئيس کميته مشارکت‌هاي مردمي شوراي اسلامي شهر تهران در اين خصوص مي‌گويد: موفقيت طرح‌هاي شهري به ميزان رضايت شهروندان آن شهر بستگي دارد و اين رضايت هم زماني حاصل مي‌شود که تمام اعضاي آن جامعه احساس کنند در آن طرح يا برنامه مشارکت و سهم داشته و از جريان عادي جامعه کنار گذاشته نشده‌اند.
نظري معتقد است که براي سهيم کردن شهروندان در سرنوشتشان روش‌هاي زيادي وجود دارد که از جمله اين راه‌ها تقويت نهاد شوراياري‌ها است که با اين مي‌توان مردم را در تعيين سرنوشتشان سهيم کرد.
او تقويت تشکل‌هاي غير دولتي در حوزه‌هاي مختلف را سبب فعال شدن مردم در سطح شهر مي‌داند و عنوان مي‌کند: حتي در اين زمينه مي‌توان از( (CBOيا سازمان اجتماع محور که تشکل‌هاي موضوعي و محلي هستند بهره برد و شهروندان را بيشتر در تعيين امور شهري مشارکت داد.
عضو شوراي اسلامي شهر تهران، ري و تجريش راه ديگر سهيم کردن شهروندان در اداره شهر را حضور گسترده و فعال اعضاي شورا در سطح شهر عنوان مي‌کند و مي‌افزايد: از طريق ارتباط متقابل مردم و اعضاي شوراي شهر تهران و انجام همه امور بر اساس نظرسنجي‌هايي که صورت مي‌گيرد مي‌توان مردم را درامور شهري دخيل کرد.
به گفته نظري وجود شهروند مسئوليت‌پذير زماني محقق مي‌شود که شهروندان نسبت به شهر و محله خود علاقمندي بيشتري پيدا کنند و نسبت به کنشي که انجام مي‌دهند احساس اعتماد و اثرگذاري بيشتري داشته باشند.
مظفر روحاني، روانپزشک و عضو انجمن روانپزشکان ايران مي‌گويد: مشارکت شهروندان در اداره امور شهر از پيش‌نيازهاي اساسي موفقيت برنامه‌هاي مديريت شهري است و نبايد شهروندان احساس کنند از جريان عادي جامعه کنار گذاشته شده‌اند.
او نشاط و شادابي روحي را نياز امروز شهروندان جامعه مي‌داند و مي‌افزايد: توسعه بي رويه شهري، افزايش وسايل نقليه و زوال محيط زيست، اثرات زيانباري را بر ساختار محيطي و کالبدي شهر و در نتيجه سلامت جسمي و رواني شهروندان وارد کرده است. بطور کلي فضاهاي عمومي شهري با انواع و اقسام آلودگي‌هاي بصري مواجه هستند که اين ويژگي نشاط و شادابي اجتماعي شهروندان را کاهش داده و نارضايتي آنها و اغتشاش اجتماعي در اين فضاها را رقم زده است.
کلانشهرهاي کشورهاي توسعه يافته در پارادايم جديد مديريت شهري در اجراي پروژه‌هاي توسعه‌اي، براي مشارکت شهري جايگاه خاصي تعريف کرده‌اند و کلانشهر تهران نيز برآن است تا اين رويکرد را سرلوحه کار خود قرار دهد. مديران شهري پايتخت نيز به اين باور رسيده‌اند که يکي از اصول مهم در فرآيند تهيه و اجراي طرح‌هاي شهري همراه کردن مردم و اخذ نقطه نظرات آن‌ها درتمام مراحل است؛ چرا که اين موضوع باعث تحقق پذيري طرح‌هاي شهري مي‌شود.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: شهروند توسعه کلانشهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۱۳۹۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش مشارکت مردم در ساخت مسکن با تکیه بر عرضه زمین و پرداخت تسهیلات به آن‌ها

محسن زنگنه، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه در گفت و گو با خبرنگار قدس اظهار کرد: در دو قانون بالادستی کشور یعنی قانون برنامه هفتم توسعه پنج ساله کشور و هم قانون جهش تولید مسکن شرایط عرضه زمین به مردم توسط دولت را فراهم کردیم تا دولت، زمین را یک عامل اصلی در قیمت مسکن است بطور رایگان در اختیار مردم قرار دهیم و در کنار آن بانکها مکلف به پرداخت تسهیلات هستند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه تصریح کرد: هر میزان دولت در زمینه عرضه زمین به مردم و پرداخت تسهیلات ساخت مسکن به مردم جلو برود؛ مشارکت مردم در ساخت مسکن افزایش خواهد یافت.

دولت مکلف شد 300 هزار هکتار به زمینهای قابل سکونت در شهرها اضافه کند

زنگنه افزود: در مورد در اختیار زمین و تسهیلات به مردم برای ساخت مسکن، گفت: ما در قانون برنامه هفتم دولت را مکلف کردیم که بالغ بر 300 هزار هکتار به زمین های قابل سکونت در شهرهای با تراکم زیر 70 هزار نفر و روستاها اضافه کند که باعث افزایش افقی زیست بوم شهری و روستایی می شود و این بند از برنامه هفتم توسعه عملا در راستای هدف قانون جهش تولید مسکن هست که زمین را در اختیار مردم قرار می دهیم.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه تصریح کرد: برخی بانک ها امسال به وظایف خود عمل کردند و بعضی از بانکها نیز تخطی های جدی از قانون داشتند. ما می توانیم به منابع مالی دیگر هم فکر کنیم که در قانون تامین مالی که اخیرا شورای نگهبان هم تصویب کرد و ابلاغ می شود مقداری مباحث را گذاشتیم و همچنین صندوق مسکن می تواند موثر باشد.

دولت باید افزایش سرمایه بانکهای همسو با سیاست تسهیلاتی مسکن را تقویت کند

عضو کمیسیون برنامه،‌ بودجه و محاسبات تاکید کرد: قطعا افرادی که قدرت دریافت تسهیلات 400 میلیونی یا یک میلیاردی را ندارد با بالا رفتن قیمت مسکن دچار مشکل می شوند. اما این افراد می توانند در صندوق های سرمایه گذاری مسکن به میزان سرمایه ای که دارند در ساخت مسکن و متراژ سهیم شوند که این برای آنها ارزش افزوده دارد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه گفت: دولت باید افزایش سرمایه بانکهای همسو با سیاست تسهیلات ساخت مسکن را تقویت کند که آنها توان وام دهی شان افزایش پیدا کند و هم منابع تامین مالی را برایشان فراهم کند.

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  • کار خوب پلیس در حمایت از شهروند خبرنگاران
  • آغاز طرح بازآفرینی شهری محله جامی اصفهان
  •  توسعه گردشگری با مشارکت مردم میسر می‌شود
  • ‌آبگرفتگی معابر فولادشهر، معضل پس از باران
  • تجلیل از شهرداران، شورا‌ها و دهیاران نمونه چهارمحال و بختیاری
  • توسعه زیرساخت‎‌های شهری و توانمندی‌سازی شهروندان راهکار رویایی با بحران‌ها است
  • تقویت بنیه تولید داخلی کشور لازمه توسعه اقتصادی است
  • هیچ فرصت سرمایه‌گذاری در شهر نباید از دست برود/ چاره‌ای جز مشارکت مردم در توسعه شهر نداریم
  • دعوت استاندار لرستان از رسانه‌ها برای مشارکت در سرمایه‌گذاری
  • افزایش مشارکت مردم در ساخت مسکن با تکیه بر عرضه زمین و پرداخت تسهیلات به آن‌ها