Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@15:01:11 GMT

دوئل دیپلماتیک ظریف- پمپئو

تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۳۱۴۶۶۱

دوئل دیپلماتیک ظریف- پمپئو

جلسات رایزنی دو‌جانبه وزرای خارجه ایران و ایالات متحده در دوره باراک اوباما، رییس‌جمهور پیشین امریکا جای خود را به دوئل‌های دیپلماتیک محمدجواد ظریف و مایک پمپئو در دولت دونالد ترامپ داده است.

در گزیده ای از این گزارش آمده است: مایک پمپئو که از قریب به دو ماه پیش جای رکس تیلرسون را در وزارت خارجه ایالات متحده گرفته از همان نخستین روزهای حضور در قدرت تنش آفرینی با تهران را آغاز کرد و نخستین سخنرانی رسمی خود در جامه جدید را نیز به تبیین سیاست جدید ایالات متحده در قبال تهران که سرتاسر تندی و تداوم خصومت‌ورزی بود، اختصاص داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با خروج رکس تیلرسون از وزارت خارجه عملا فضا برای خروج بدون مقاومت دونالد ترامپ از برجام نیز فراهم شد و البته مایک پمپئو پس از این خروج از تمایل دوباره امریکا برای مذاکره مجدد با تهران و عادی‌سازی رابطه میان ایران و امریکا سخن گفت.

رابطه میان ایران و امریکا که به بهانه برجام از رابطه صفر دیپلماتیک خارج شده بود اکنون دوباره به روزهای قدیمی بازگشته و دو طرف اظهارنظرهای خصمانه‌ای را علیه هم مطرح می‌کنند. پس از گذشت قریب به یک ماه از ١٢ شرطی که مایک پمپئو برای ایران گذاشت، محمدجواد ظریف در نوشتاری طولانی با بیان سابقه تاریخی خصومت‌ورزی امریکا با ایران و دلایل بی‌اعتمادی تهران به واشنگتن، ١٥ شرط برای دولت ترامپ تعیین کرد و نوشت که چنانچه دولت ایالات متحده این شجاعت را داشته باشد که به خاطر امنیت و رفاه مردم خود و سایر ملل جهان این سیاست‌ها را به صورت رسمی و در عمل کنار بگذارد، انزوای بین‌المللی امریکا خاتمه یافته، تصویر جدیدی از امریکا در ایران و جهان شکل گرفته و شرایط برای حرکت مشترک به سوی امنیت، آرامش و توسعه فراگیر و پایدار مهیا می‌شود.

کمتر از ٢٤ ساعت پس از انتشار نوشتار وزیر خارجه ایران، مایک پمپئو همتای امریکایی وی در حساب توییتری خود دوباره اتهام‌های بی‌پایه و اساس را علیه ایران مطرح کرد و از بازداشت و حبس هزاران نفر در ایران و فساد در تشکیلات حکومتی ایران سخن گفت.

وی همچنین در ادعایی گستاخانه فساد و سیاست حکومت جمهوری اسلامی ایران را عامل فقر خانواده‌های ایرانی قلمداد کرده است. وی در یکی از این مطالب به انتقادهای همیشگی امریکا از رابطه میان ایران با حزب‌الله لبنان و حماس پرداخته و ادعا کرده که حکومت در ایران ثروت خود را صرف جنگ‌های نیابتی کرده و این در حالی است که خانواده‌های ایرانی در حال دست‌و‌پنجه نرم کردن با فقر هستند!

سخنگوی وزارت خارجه امریکا در پاسخ به سوالی درباره توییت‌های ضدایرانی مایک پمپئو تنها به گفتن این جمله بسنده کرد که وزیر خارجه در این توییت‌ها به ناامیدی و حس سرخوردگی اشاره کرده که ایرانی‌ها با آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند! سی‌ان‌ان در گزارشی درباره پاسخ محمدجواد ظریف به شروط همتای امریکایی‌اش نوشت که دو وزیر خارجه از زمان حضور پمپئو در وزارت امور خارجه امریکا با هم دیداری نداشته‌اند.

الجزیره نیز در واکنش به نوشتار محمدجواد ظریف بخش‌های پایانی این نوشتار را پررنگ‌تر منعکس کرده و نوشته که وزیر خارجه ایران در نامه‌ای که تمرکز آن طرح مطالبه‌های تهران از واشنگتن بود مجددا خواهان گفت‌وگوهای منطقه‌ای میان ایران و همسایگانش شد.

نویسنده این مطلب برای الجزیره چندان وارد جزییات درخواست‌های ظریف از امریکا نشده اما مساله درخواست وزیر خارجه ایران از امریکا برای پایان دادن به دخالت در امور داخلی ایران و همچنین مشارکت در کشتار یمنی‌ها را پوشش داده است. درخواست ظریف برای خلع سلاح هسته‌ای اسراییل و وادار کردن اسراییل به پایان دادن به نقض حقوق بشر در کرانه باختری و نوار غزه نیز در این مطلب الجزیره پوشش داده شده است.

الجزیره در بخش‌های دیگری از این گزارش نوشته که با وجود طرح درخواست‌هایی برای مذاکره مستقیم تهران و واشنگتن، وزیر خارجه ایران به مشکلات مذاکره با دولت جدید امریکا اشاره کرده و این دولت را غیرقابل اعتماد خوانده است.

*منبع: روزنامه اعتماد؛ 1397،4،2
**گروه اطلاع رسانی**2059**2002

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي اعتماد ديپلماسي سياسي سياست هاي آمريكا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۱۴۶۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله علیه اماکن دیپلماتیک را نقض آشکار قوانین بین‌الملل است

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان و محمد حسن وزیر امور خارجه مالزی بعد از ظهر امروز دوشنبه در یک تماس تلفنی در خصوص آخرین تحولات در روابط دوجانبه و اوضاع منطقه بحث و تبادل نظر کردند.

امیرعبداللهیان ضمن ابلاغ سلام رئیس جمهور کشورمان به نخست وزیر مالزی، تاکید کرد، رژیم اسرائیل جهت رهایی خود از باتلاق جنگ غزه، با حمله به سفارت ایران در دمشق به دنبال نوعی فرافکنی و انحراف در قضیه بود.

وزیر امور خارجه کشورمان با اظهار تاسف از اینکه با مخالفت آمریکا، انگلیس و فرانسه، شورای امنیت حتی یک بیانیه حداقلی در محکومیت رژیم صهیونیستی صادر نکرد، عنوان داشت که جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفت با یک اقدام حساب شده و در یک عملیات مشخص علیه دو پایگاه نظامی رژیم صهیونیستی که تجاوز تروریستی رژیم صهیونیستی علیه سفارت کشورمان در دمشق از آنجا صورت گرفته بود، این رژیم را در چارچوب دفاع مشروع تنبیه کند.

محمد حسن وزیر خارجه مالزی نیز در این گفتگوی تلفنی ضمن ابراز نگرانی از روند تحولات در منطقه، حمله رژیم صهیونسیتی به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق را محکوم کرد و تسلیت و همدردی عمیق خود را با خانواده قربانیان این حادثه ابراز داشت.

وزیر امور خارجه مالزی همچنین حمله علیه اماکن دیپلماتیک را نقض آشکار قوانین بین‌الملل دانست.

محمد حسن با بیان اینکه مالزی اقدام تلافی جویانه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به حمله علیه ساختمان کنسولی خود در دمشق که بر اساس ماده ۵۱ منشور ملل متحد انجام شده را درک می‌کند، از همه طرف‌ها در منطقه خواست که نهایت دقت و احتیاط را بعمل آورده و وضعیت پیچیده فعلی را پُر تنش‌تر نکنند.

وی گفت مالزی حملات بی‌رحمانه علیه مردم فلسطین را محکوم می‌کند.

طرفین بر ضرورت پیگیری تقویت هر چه بیشتر همکاری‌ها بین تهران و کوالالامپور در عرصه‌های مختلف از جمله اقتصادی، آموزشی، علمی و فناوری، امنیت غذایی و سایر حوزه‌ها تاکید کردند.

کد خبر 6079289 محمد مهاجرانی

دیگر خبرها

  • لفاظی تازه یک اسرائیلی؛ تل‌آویو دنبال حمله دیپلماتیک به ایران؟
  • امیرعبداللهیان در گفت وگو با وزیر امور خارجه ژاپن: مبدأ حمله به مکان دیپلماتیک ایران در سوریه را حساب شده هدف قرار دادیم
  • حمله به اماکن دیپلماتیک غیرقابل پذیرش است
  • وزیر خارجه اسرائیل : تل آویو به دنبال حمله دیپلماتیک به ایران است / به ۳۲ کشور پیام فرستادیم / پیش از آن که خیلی دیر شود، ایران باید متوقف شود
  • وزیر خارجه اسرائیل: تل‌آویو به دنبال حمله دیپلماتیک به ایران است
  • کنعانی: ایران پیش از اقدام نظامی، هشدارهای لازم را به روش‌های دیپلماتیک داده بود / زمینه‌سازی سفر رییس‌جمهور به پاکستان در حال انجام است / زمینه‌سازی سفر رییس‌جمهور به پاکستان در حال انجام است
  • اسرائیل: به ایران حمله می کنیم/ ایران: هرگونه حمله اسرائیل با پاسخ فوری، قاطع و سنگین روبرو خواهد شد
  • رایزنی مقام‌های امنیتی روسیه و رژیم صهیونیستی درباره تنش‌ها در منطقه
  • حمله علیه اماکن دیپلماتیک را نقض آشکار قوانین بین‌الملل است
  • راه‌حل واشنگتن برای عدم گسترش درگیری‌ها: پاسخ دیپلماتیک به ایران!