Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@23:44:27 GMT

کاهش سن مصرف موادمخدر به ۱۴ سال صحت ندارد

تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۳۱۴۹۲۵

کاهش سن مصرف موادمخدر به ۱۴ سال صحت ندارد

معاون توسعه، پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور نسبت به اظهارات اخیر دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان فارس درباره کاهش میانگین سن مصرف مواد مخدر به ۱۴ سال واکنش نشان داد.

فرید براتی سده در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن اشاره به صحبتهای محمدرضا ابراهیمی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، در  در جلسه هماهنگی فعالیتهای روز جهانی مبارزه با مواد مخدر گفت: در این جلسه مطرح شده است که میانگین سن مصرف مواد مخدر به ۱۴ سال رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین گفته شده که بر اساس قانون، اگرچه سازمان بهزیستی و شهرداری باید معتادان متجاهر را ساماندهی کنند، اما ستاد مبارزه با مواد مخدر سال گذشته ۹ میلیارد تومان صرف این مساله کرده است.

وی در مورد موضوع کاهش میانگین سن مصرف مواد مخدر به ۱۴ سال، افزود: آخرین تحقیقات کشور که همان پیمایش ملی خانوار است و سن مصرف مواد مخدر با استناد به آن اعلام می شود، نشان می‌دهد که میانگین سن مصرف مواد به نسبت سالهای قبل در حد یکی ـ دو سال کاهش یافته است. یعنی اگر برای مثال این میانگین ۲۳ سال بوده تبدیل به ۲۱ سال شده است. بنابراین  اینکه گفته شده  میانگین سن مصرف مواد مخدر به ۱۴ سال رسیده است، صحت ندارد و یا اگر این مقام مسئول چنین خبر یا تحقیقات جدیدی در ستاد مبارزه با مواد مخدر دارند و چنین عددی به تازگی به دست آمده، باید جزییات آن را اعلام کنند که در کجا و چه طور چنین اطلاعاتی به دست آمده است و چه پیمایشی آن را تایید کرده است؟.

معاون توسعه، پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه این عدد واقعی به نظر نمی‌رسد، اظهار کرد: بنابراین تاکید می‌کنیم که اگر اطلاعات جدیدی به دست آمده است باید به طور کامل مطرح شود، البته اطلاعات و تحقیقات جدیدی در کشور در حال انجام است اما در مرحله برنامه‌ریزی است و هنوز پیمایشی انجام نشده که کسی بر اساس آن اعلام کند که سن مصرف مواد به ۱۴ سال رسیده است. 

براتی سده در ادامه تصریح کرد: دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان فارس همچنین در صحبت هایش اشاره به وظیفه سازمان بهزیستی در مورد معتادان متجاهر داشته است، این درحالیست که  از سال ۹۶ و بعد از ابلاغ قانون برنامه ششم توسعه، سازمان بهزیستی مدیریت مراکز نگهداری از معتادان متجاهر را متقبل شده است. در واقع از تیر ماه سال ۹۶ به بعد، این مسئولیت بر عهده سازمان بهزیستی قرار داده شد و  از آن روز تا کنون در سراسر کشور،  بیش از ۶۰ هزار معتاد متجاهر در بهزیستی ساماندهی شده‌اند.

وی با بیان اینکه کل اعتبار اختصاص یافته به سازمان بهزیستی در این مورد ۱۹ میلیارد تومان بوده است، اظهار کرد: از این رقم ۸۷۰ میلیون تومان سهم استان فارس بوده است. بنابراین اگر آقای ابراهیمی در سالهای گذشته ۹ میلیارد تومان هزینه کرده‌اند، خودشان باید پاسخگو باشند که این مبلغ را به چه کسی داده‌اند و در کجا هزینه کرده‌اند. بودجه‌ای که از سال گذشته به ما تحویل داده شده است، حدود ۸۰۰ میلیون تومان برای استان فارس بوده است؛بنابراین اگر مدعی هستند هزینه انجام شده ۹ میلیارد تومان بوده است باید خودشان در مورد هزینه آن پاسخگو باشند. 

معاون توسعه، پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی با تاکید بر اینکه کاری که در حال حاضر سازمان بهزیستی در باره ساماندهی معتادان متجاهر در استان فارس انجام می دهد اقدامی مبتنی بر منابع علمی است، افزود: ضمن آنکه ساختمانی هم که به تازگی آنجا ساخته شده و تبدیل به مرکز ماده ۱۶ برای ساماندهی  معتادان متجاهر شده، در زمینی که متعلق به سازمان بهزیستی بوده احداث شده است، یعنی نه تنها اعتبار زیادی به ما داده نشده و بودجه مورد ادعا نیز به ما تحویل داده نشده  بلکه حتی زمین هم متعلق به سازمان بهزیستی بوده است و ریالی هم بابت زمین به سازمان بهزیستی پرداخت نشده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام اعتياد سازمان بهزیستی مواد مخدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۱۴۹۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهانپور: قلیان اکسیژن دیگر سرگرمی نیست بلکه مخدر است + فیلم

پزشک عمومی گفت: الگوی مصرف قلیان اکسیژن به سمت استفاده ی نابجا رفته به عنوان سرگرمی و تا حدودی به عنوان مخدر رفته است؛ البته باید در نظر داشت اثر تخریبی و روانگردان آن مشابه و در سطح بسیاری از موادی که مرسوم است نیست.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، مدتی است قلیانی به‌نام "اکسیژن" در برخی از کافه‌های لاکچری تهران از جمله در غرب و شمال تهران به جوانان به‌صورت آزادانه عرضه می‌شود. این قلیان که در تبلیغاتش، شادی‌آور بودن برای مصرف‌کننده را مطرح کرده، بر خلاف اسمش تنها از گاز اکسیژن تشکیل نشده است و می‌تواند عوارض بسیار شدید برای فرد مصرف‌کننده به‌همراه داشته باشد.


طرح مطالعاتی دستگاه "پاکدم" یا "قلیان اکسیژن" در زمان حاضر به‌صورت آزمایشی، تحت نظارت وزارت بهداشت حدود دو سال است که در ۱۰ استان کشور در حال اجراست. این وسیله ثبت اختراع شده است و بعد از اینکه تأییدیه آن از سازمان غذا و دارو گرفته شد به‌عنوان تجهیزات پزشکی ثبت شده و در سازمان غذا و دارو استاندارد‌هایی برای آن در نظر گرفته شده است.


دکتر کیانوش جهاتنپور در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو پیرامون موضوع قلیان اکسیژن اظهار داشت: در اصل چیزی که در ایران به عنوان قلیان اکسیژن شناخته می‌شود و به نوعی الگو برداری و تغییر فرم چیزی است که در کشور‌های دیگر تحت عنوان اکسیژن کلاب شناخته می‌شود؛ یک اسم شبهه ناک است. چرا که ماده مورد استفاده در این دستگاه گاز اکسیژن نیست و ماده دیگری به نام N۲O و یا نیتروز اکسید است که به‌عنوان گاز خنده نیز شناخته می‌شود.


وی افزود: این گاز کاربرد‌هایی در حوزه پزشکی و صنایع غذایی و شیمیایی داشت، پس اصل موضوع جدید نیست. اما الگوی مصرف به سمت استفاده‌ی نابجا رفته به عنوان سرگرمی و تا حدودی به عنوان مخدر رفته است؛ البته باید در نظر داشت اثر تخریبی و روانگردان آن مشابه و در سطح بسیاری از موادی که مرسوم است نیست.


وی تصریح کرد: مصرف این گاز در برخی از کشور‌ها مجاز است و در مقابل برخی از کشور‌ها مصرف آن را ممنوع کرده اند.


دکتر جهانپور در رابطه با عوارض مصرف این گاز گفت: افراد پس از مصرف این گاز ممکن است دچار کاهش فشار خون شوند و علائمی مثل سرگیجه پیدا کنند. برخورد درست اورژانسی در این لحظه مانند برخورد با بیمار دچار به کاهش فشار خون است که روی زمین دراز بکشند و پاهارا کمی بالاتر از سطح قلب قرار دهند. اگر وضعیت بیمار مطلوب نبود و بحرانی بود باید با ۱۱۵ تماس گرفته شود.


وی افزود: برخی افراد در وضعیت‌های روانی مختلف و افسردگی ممکن است تمایل داشته باشند از این ماده استفاده کنند. باید در نظر داشت مصرف مکرر از طریق کاهش ذخیره b۱۲ می‌تواند پیامد‌هایی از قبیل آسیب به سیستم عصبی مرکزی، لرزش دست و مشکلات دیگر اعصاب به وجود بیاورد.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • غافلگیری حاملان ۴۳۵ کیلو موادمخدر در ریگان
  • دستگیری هجده خرده فروش مواد مخدر در کیش
  • ۲۵ سمن برای مقابله با موادمخدر در قزوین فعال است
  • مواد شیمیایی ماریجوانا 5 برابر سیگار
  • جهانپور: قلیان اکسیژن دیگر سرگرمی نیست بلکه مخدر است + فیلم
  • جمع‌آوری و دستگیری ۲۸ معتاد و خرده‌فروش موادمخدر در صومعه‌سرا
  • کاهش ۱۸ درصدی سرقت در پایتخت
  • انهدام بیش از ۱۶۸۰ باند توزیع موادمخدر در سال ۱۴۰۲
  • مواد توهم‌زا موجب تسریع در روند مرگ سلولی می‌شود
  • مواد توهم‌زا چه عارضه هایی دارند/ تسریع در روند مرگ سلولی