Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر-گروه استانها: سال گذشته ۱۲۰ هکتار از جنگل‌ها و مراتع کرمانشاه در آتش بی‌تدبیری سوخت و معلوم نیست امسال آتش چقدر از بلوط و بنه‌های هزاران ساله و ارزشمند  و گونه‌های جانوری را با خود به کام مرگ دردناک زنده زنده سوختن بکشاند.

معمولا شروع فصل گرما و تابستان در اکثر نقاط با وقوع آتش‌سوزی‌های گسترده ای در طبیعت به ویژه مناطق گرمسیری همراه است و مهمترین عامل وقوع این آتش‌سوزی ها هم انسان‌ها هستند، آنهایی که به عمد یا از روی سهو در دل طبیعت آتش روشن و می‌کنند و شعله‌های آن دامن مراتع و جنگل‌ها را می‌گیرد و در کسری از ثانیه ده‌ها هکتار را به آتش می‌کشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سطح استان کرمانشاه یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار جنگل و مرتع وجود دارد که ۵۲۷ هزار هکتار آن جنگل و بقیه مرتع است یعنی چیزی حدود ۲۰ درصد وسعت استان از پوشش جنگلی بهره‌مند است و بیشترین میزان این جنگل‌ها هم از شهرستان‌های پاوه، جوانرود و ثلاث باباجانی آغاز و تا منطقه سرپل ذهاب و دالاهو ادامه می‌یابد.

حالا امسال بارش‌های بهاری که طبیعت این منطقه را سیراب کرد باعث رویش و غنی شدن پوشش مراتع استان هم شده و همین موضوع احتمال گستردگی دامنه آتش‌سوزی های احتمالی را افزایش داده است.

اما وقوع حریق یک بحث است و اطفاء آن بحثی دیگر؛ از مصائب اطفاء حریق در استان کرمانشاه می‌توان به دشوار بودن دسترسی به مراتع و جنگل‌های کوهستانی این منطقه که کار اطفاء را بسیار مشکل‌تر می‌کند و با وجود اینکه بارها ضرورت ایجاد یک پایگاه‌ هوایی و بالگردهای اطفاء حریق در استان به عنوان مرکز منطقه غرب کشور هشدار داده شده، اما تاکنون به این موضوع توجهی نشده است.

شناسایی ۷۳ نقطه بحرانی آتش‌سوزی در کرمانشاه

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری کرمانشاه اخیرا در گفت‌گو با خبرنگار مهر از شناسایی ۷۳ نقطه بحرانی آتش‌سوزی دراستان خبر داد و اظهار داشت: برای پیشگیری از آتش سوزی‌ها در فصل تابستان اقدامات مناسبی نیز در خصوص کمربند حفاظتی، جاده دسترسی و... صورت گرفته و ۷۳ نقطه بحرانی که تکرار آتش سوزی در آن زیاد بوده است را شناسایی کردیم.

مراد شیخ‌ویسی با تصریح اینکه برای افردی که اقدام به تخریب منابع طبیعی می‌کنند مجازات‌های سنگینی پیش‌بینی شده است، افزود: ۳ ماه تا یک سال زندان برای افرادی که به منابع طبیعی و پوشش جنگلی مرتعی استان کرمانشاه آسیب برسانند در نظر گرفته شده و شعبات ویژه ای نیز برای این کار پیش بینی شده است.

وی مقابله با بحران های زیست محیطی، حفاظت از منابع طبیعی و پوشش جنگلی مرتعی استان را نیازمند تلاش همه افراد جامعه دانست و گفت: همه باید در این راستا کمک‌ کنند.

۱۷ اکیپ واکنش سریع محیط زیست در آماده‌باش هستند

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد آمادگی برای مقابله با وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع استان گفت: ۱۷ اکیپ واکنش سریع در کرمانشاه برای مقابله با آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع استان در حالت آماده‌باش قرار گرفته‌اند.

فردین الفتی افزود: برای هر شهرستان یک اکیپ واکنش سریع و برای کرمانشاه چهار اکیپ اختصاص یافته است و روزانه ۲ اکیپ آماده‌باش است تا در صورت دریافت گزارش مبنی بر آتش‌سوزی نسبت به اطفاء اقدام کنند.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۱۲۰ هکتار آتش‌سوزی داشتیم، گفت: امسال نیز با افزایش تعداد اکیپ و اطلاع‌رسانی و پخش پیام‌های هشدار دهنده در صدا و سیما درصدد کاهش آمار هستیم.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: خوشبختانه از اول سال تاکنون یک مورد آتش‌سوزی بین جوانرود و روانسر داشتیم که سریع اطفاء شد و مساحت زیادی هم طعمه حریق نشد.

الفتی تاکید کرد: در بحث اطفاء آتش‌سوزی ثانیه‌ها نیز ارزشمند است و مردم تا رسیدن ماموران برای اطفاء حریق کمک کنند البته اکنون نیز روستاییان و سازمان مردم نهاد در این زمینه فعال هستند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه همچنین از مردم خواست که وقوع آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های استان را از طریق سامانه تلفنی چهاررقمی ۱۵۴۰ به اطلاع سازمان حفاظت محیط زیست برسانند.

احتمال بحران آتش سوزی مراتع و جنگل‌ها در تابستان

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان کرمانشاه نیز در مورد آمادگی اطفاء حریق اداره‌کل حفاظت منابع طبیعی برای مقابله با آتش‌سوزی های احتمالی به خبرنگار مهر از شناسایی نقاط بحرانی در سطح استان خبر داد و گفت: از میان گروه های مردمی نزدیک به نقاط بحرانی با ۶۰ نفر دیده بان قرارداد ۶ ماهه منعقد کردیم زیرا آنان نزدیک تر هستند و در زمان بحران سریع تر عمل خواهند کرد.

سرهنگ عباس بهاری افزود: بسیج نیز در تمام روستاها پایگاه تجمیع نیرو دارد که بر اساس قرارداد با آنان، مناطقی به آنان تحویل می شود.

وی بیان داشت: حریق در مراتع و جنگل ها از اواخر خرداد ماه شروع و تا اواخر آبان ادامه دارد و با توجه به بارش های باران در ماه گذشته که سبب غنی تر شدن پوشش گیاهی و رشد آنان شده بنابراین احتمال بحرانی شدن حریق ها وجود دارد.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان کرمانشاه تصریح کرد: با این وضعیت نسبت به سال های گذشته اقدامات پیشگیرانه را تقویت کردیم و در این میان از طریق استاندار، ابلاغیه ای به ادارات، دهیاری ها، بخشداری ها و فرمانداری ها صادر شد تا حریق را در اولویت کار خود قرار دهند.

وی ادامه داد: با توجه به محدودیت‌هایی که در زمینه پرسنلی، لجستیک و مالی داریم رویکرد سازمان به سمت مشارکت های مردمی است و در همین راستا علاوه بر استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد، گروه های مردمی در روستاها تشکیل شده است.

به گزارش مهر، احتمال بحران حریق‌های تابستانه در سطح مراتع و جنگل‌ها هشداری جدی است که همه نهادها و ارگان‌ها و حتی مردم  و باید نسبت به آن با حساسیت بیشتری برخورد شودد تا از بروز آتش‌سوزی‌های گسترده در این فصل جلوگیری شود.

کد خبر 4327727

منبع: مهر

کلیدواژه: آتش سوزی جنگل خبرگزاری مهر گرگان بوشهر شهرکرد مشهد شیراز عید سعید فطر یاسوج خرم آباد خبرگزاری مهر تبریز کرمانشاه بیرجند سانحه تصادف مواد مخدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۱۵۲۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آتش سوزی ۲ واحد تجاری و مسکونی در گیلان

بابک چمرانی، رئیس آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شفت گفت: ساعت ۱۵ و ۴۵ دقیقه عصر امروز (یکشنبه ۱۶ ار دیبهشت ماه) در منطقه لیشاوندان این شهرستان، یک واحد تجاری فروش ابزار یراق طعمه حریق شد و به شدت سوخت.

او افزود: ۸ آتش نشان با ۴ خودروی اطفای حریق از شهر‌های شفت، تولم شهر و فومن آتش را در حدود ۱۰ دقیقه خاموش و از سرایت به دیگر واحد‌ها جلوگیری کردند.

به گفته رئیس آتش نشانی شفت، علت این آتش سوزی و میزان خسارت آن در دست بررسی است.

از شهرستان سیاهکل هم خبر رسید که یک واحد مسکونی آتش گرفته است.

کمیل لاهوتی، شهردار سیاهکل گفت: ساعت ۱۵:۳۰ امروز با گزارش آتش سوزی یک واحد مسکونی به واحد آتش نشانی این شهرستان، ۷ آتش نشان با ۲ خودروی اطفای حریق به سرعت به محل حادثه اعزام شدند. 

او افزود: با توجه به همجواری تعداد زیادی از واحد‌های تجاری با این واحد مسکونی، آتش نشانان به سرعت دست به کار شده و با خاموش کردن آتش این واحد مسکونی از سرایت آتش به دیگر واحد‌ها جلوگیری کردند. 

شهردار سیاهکل تصریح کرد: علت حادثه و میزان خسارت در دست بررسی است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • برای حفاظت از جنگل‌های ایلام همه پای کار بیایند
  • لزوم همکاری همه دستگاه های اجرایی ایلام برای مقابله با حریق جنگل
  • هشدار جدی مرکز پژوهش‌های مجلس به دولت/ چالش حقوق معلمان در کمین آموزش و پرورش
  • چگونگی استفاده از هوش مصنوعی برای جلوگیری از قاچاق چوب + فیلم
  • ضرورت برخورد جدی دستگاه قضا با عاملان آتش‌سوزی عمدی جنگل‌ها
  • آتش سوزی در خیابان لاله‌زار تهران
  • هشدار نارنجی برای استان‌های غربی و دامنه‌های البرز و زاگرس مرکزی | ویدئو
  • ترامپ سر به سر ایران خواهد گذاشت؟ /هشدار رسانه اصلاح طلب به دولت رئیسی درباره ۲ خطر در کمین ایران
  • آتش سوزی آشپزخانه در محله مفتح اطفا شد
  • آتش سوزی ۲ واحد تجاری و مسکونی در گیلان