اسبها احساسات انسانی را درک میکنند
تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۳۱۵۳۳۲
دانش > دانش - همشهری آنلاین:
محققان بهتازگی دریافتهاند اسبها میتوانند به واسطه تطبیق دادن تن صدای انسان و حالت چهره او، احساسات انسان را درک کنند.
براساس گزارش اينديپندنت، دانشمندان با بهكار گرفتن تكنيكي كه از آن براي ارزيابي رشد رواني كودكان استفاده ميشود در اين تحقيق استفاده كرده و تصاويري از چهرههاي شاد و غمگين را به اسبها نشان دادند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اسبها همزمان با تماشاي تصاوير صداهايي ضبط شده كه برخي از آنها درحال ستايش كردن و برخي ديگر درحال سرزنش كردن بودند را شنيدند. در برخي موارد صداها با تصاويري كه نمايش داده ميشدند همخواني داشتند و در برخي موارد همخواني وجود نداشت.
نتيجه اين پژوهش كه در نشريه ساينتيفيك ريپورت منتشر شدهاست، نشان داد اسبها زماني كه تصوير و صدا با يكديگر همخواني داشتند، دو برابر سريعتر از زماني كه تصوير و صدا همخواني داشتند واكنش نشان ميدادند. به گفته محققان دانشگاه هوكايدو واكنش اين جانداران به اين آزمايش نشان داد آنها ميتوانند حالتهاي صورت را با تن صدا تركيب كنند تا احساسات انساني را درك كنند.
محققان باور دارند نتيجه اين پژوهش ميتواند به درك بهتر چگونگي ارسال و دريافت سيگنالهاي احساسات به منظور عمق بخشيدن به ارتباطات ميان انسان و حيوانات اهلي كمك كند و اين ميتواند به ايجاد ارتباطات بهتر با حيوانات و تاكيد بيشتر بر رفاه حيوانات منجر شود.
محققان ساسكس در سال 2015 واژهنامهاي از حالات بيان صورت اسبها تدوين كردند. به گفته اين محققان اسبها از طيفي غمي از حالتهاي چهره برخوردارند كه بسياري از آنها شبيه به حالتهاي صورت در انسان است. محققان همچنين سال گذشته دريافتند اسبها از توانايي خواندن زبان بدن انسان نيز برخوردارند، حتي اگر فردي كه در برابرشان قرار گرفته را نشناسند.
در همین زمینه: مرگبارترین حیوانات آمریکا کدامند؟ اسبهای وحشی منقرض شدهاند اعتراض ترکمنها به واردات اسب اسبها با انسان حرف میزنند فردریک کبیر، زیباترین اسب جهان عکس روز: اسبسواری در کابل پلیس سوارهنظام با اسب میآید تصاویر جشنواره اسبهای زیبا و اصیل ایرانی اسب اصیل ترکمن رسوایی فروش گوشت اسب به آلمان رسید؛ فرانسه مقصر شناخته شد نتایج مسابقات زیبائی اسب اصیل (جام حداد) زمانی برای رام کردن اسبها اسبهای سرزمین یخی نقاشان غارها واقع گرا بودند سوار بر اسب نوجوانی تولد یک کره اسب از نگاه دوربینمنبع: همشهری آنلاین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۱۵۳۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چرا دیگر از دیدن سریالهای «نون. خ» و «زیرخاکی» نمی خندیم
همشهری آنلاین: حتما برایتان پیش آمده که در محفل و مجلسی جدی ـــ و حتی بگذارید بگوییم عبوس ـــ حاضر باشید که به هر دلیلی نباید بخندید؛ یعنی در آنجا خندیدن از نظر اخلاقی، عملی نادرست تلقی میشده است اما ناگهان خنده به زیر پوستتان خزیده و عضلات صورتتان را چنان به هر سو کشیده که چارهای جز خندیدن نداشتهاید. به احتمال زیاد در این وضعیت سعی کردهاید با پرتکردن فکرتان از موضوعی که شما را به خنده میاندازد یا با فشار زبان به سقف دهانتان یا مَکِش قشر درونی چپ و راست لپتان یا با منقبض کردن عضلات صورتتان جلوی خندهتان را بگیرید. بماند که در چنین موقعیتی چهره آدم چقدر خندهدار و مسخره میشود و حتی ممکن است به سوءتفاهم بیشتری دامن بزند. خندیدن خصلتی انسانی است و نمیتوان کسی را به دلیل خندیدن سرزنش کرد. خنده را میتوان مثل سلاحی شخصی یا رویکردی فردی در مقابله با مشکلات بهکار گرفت اما پرواضح است که هر موضوعی مسبب خنده نمیشود. این نکتهای است که فیلمنامهنویسان سریالها و فیلمهای ایرانی از آن غافلاند.
آنری برگسون (متولد ۱۸ اکتبر ۱۸۵۹ ـ درگذشته ۴ ژانویه سال ۱۹۴۱)، فیلسوف نامدار فرانسوی، رسالهای موجز و مختصر در باب خنده دارد که به فارسی هم ترجمه شده است. برگسون در این اثر کمحجم اما بدیع و عمیق، سه خصلت اصلی برای خنده برمیشمرد. اول اینکه خنده خصلتی انسانی است. اگر شیء یا حیوانی و بهطور کلی هر پدیدهای انسان را به خندیدن وادارد، به اعتقاد برگسون، به دلیل رفتار یا حالت انسانی آن است. از این منظر، انسان صرفا جانداری نیست که میخندد بلکه جانداری است که میخنداند و اگر ما به چیزی (اعم از جاندار یا غیرجاندار) میخندیم، حتما به سبب شباهتش به انسان یا تأثیر انسان بر آن است. ویژگی دومی که برگسون، آن را با خنده ملازم میداند، بیاحساسی است. منظور برگسون از بیاحساسی، متاثر نشدن است؛ نوعی برخورد عاری از احساس و از سر شعور و منطق برای خندیدن به موضوعی لازم است. اگر ما از زمینخوردن چاپلین یا سقوط باستر کیتون متاثر شویم، توانایی خندیدن به موقعیت آنها را از دست میدهیم؛ پس برخورد سرد و منطقی با پدیدهای احساسی و غیرمنطقی است که ما را به خنده میاندازد. نکته سوم، مسریبودن خنده است. برگسون برای خنده، نقشی اجتماعی قائل است و معتقد است که خنده به نوعی تفاهم و اشتراک نیاز دارد. در واقع خنده به درک متقابلی نیاز دارد تا گروهی از افراد را درگیر کند. از دید برگسون، خنده حاصل غفلت است و نوعی مجازات اجتماعی برای شخصِ غافل محسوب میشود. کسی که به هر دلیلی در اجتماع، موجبات خنده دیگران را فراهم میسازد، غفلتی کرده که او را از وضعی طبیعی که مورد پذیرش اجتماع است خارج کرده و به موضوع خنده سایرین بدل کرده است.
جدا از آشنایی با تکنیکهای فیلمنامهنویسی و نگارش سریالهای تلویزیونی، توجه به این ۳ خصلت خنده در نگارش یک فیلمنامه موفق برای سینما یا تلویزیون بسیار مهم است. نویسندهای که هیچ تلقیای از این خصلتها ندارد مدام دست به دامن کلیشهها برای خنداندن مخاطب میشود و در آخر هم ناکام میماند. بخشی از علت شکست دو سریال کمدی نوروز و ماه رمضان امسال را باید در این ناآشنایی جستوجو کرد.
کد خبر 846940 منبع: همشهری آنلاین برچسبها فلسفه خبر مهم فیلمنامه - فیلنامه نویس مجله فلسفه تلویزیون - صدا و سیما