Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران گفت: ماندن ایران در برجام به اقدامات کشورهای اروپایی، روسیه و چین بستگی دارد.

به گزارش صدای ایران از ایرنا، عباس عراقچی که برای رایزنی با 'سرگئی ریابکوف' معاون وزیر خارجه روسیه به مسکو سفر کرده است، در مورد ارزیابی وضعیت برجام اظهار داشت: بر هیچ کس پوشیده نیست که برجام در وضعیت عادی بسر نمی برد، آمریکا از برجام خارج شده است و تحریم هایی از سوی این کشور مجددا اعمال می شود، طبیعی است تعادل این توافق بین المللی به هم ریخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
وی افزود: منتظر هستیم که ببینیم سایر اعضای باقیمانده در برجام شامل کشورهای اروپایی و روسیه و چین قادر هستند نبودن آمریکا در این توافق را جبران کنند و منافعی که ایران از برجام داشته و گشایش هایی که با اجرای ان صورت گرفته و همکاری های بین المللی که شروع شده را تامین کنند. 
معاون وزیر خارجه ایران خاطرنشان کرد: ایران در این مورد موضع خود را اعلام کرده و دکتر حسن روحانی نیز اعلام کرد که ایران هنوز تصمیم نگرفته در برجام باقی بماند یا خیر. تصمیم ما در این مورد به مذاکرات با کشورهای اروپایی، چین و روسیه بستگی دارد. 
عراقچی گفت: در پایان مذاکرات جمع بندی خواهد شد که آیا با ماندن ایران در برجام، منافع کشورمان تامین می شود یا خیر. در این شرایط مذاکرات خوبی با دوستان خود در روسیه داشتیم، با سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه بیش از سه ساعت مشورت داشتیم و رایزنی های نزدیک انجام دادیم. 
عراقچی تصریح کرد: با روسیه همیشه در حین مذاکرات (هسته ای) و پیش از اجرای برجام و در حین اجرای آن مذاکرات داشتیم و به این گفت وگوها ادامه خواهیم داد. 
معاون وزیر خارجه در پاسخ به این سوال که بارها انتظارات ایران از کشورهای اروپایی مطرح شده آیا انتظاراتی از روسیه نیز مطرح است یا خیر؟ اظهار داشت: روابط ایران و روسیه فراتر از برجام است، با برجام و بدون این توافق ، با روسیه تعامل داریم. 
عراقچی گفت: برجام محصول مشترک بین ایران و روسیه و برخی کشورهای دیگر است، موضع مسکو بر حفظ برجام استوار است و اصرار دارد خواسته های ایران در برجام تامین و منافع تهران تضمین شود. 
خاطرنشان می شود در ادامه مشورت های نزدیک جمهوری اسلامی ایران با طرف های دیگر در برجام 20 اردیبهشت سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه در تهران با عراقچی به رایزنی پرداخت.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز 18 اردیبهشت ماه به بهانه عدم پایبندی ایران به برجام و ادعای حمایت تهران از تروریسم، کشورش را از توافق هسته ای ایران با 1+5 خارج کرد و یادآور شد که تحریم ها را باز خواهد گرداند.
روسیه، چین و دیگر اعضای گروه 1+5 با انتقاد شدید از آمریکا اعلام کردند که به توافق هسته ای پایبند می مانند. ایران مهلت زمانی به اروپا داده تا با حمایت از برجام این توافق را زنده نگه دارد. 

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: عراقچی برجام روسیه چین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۱۶۳۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لاوروف: جهان در آستانه درگیری بین قدرت‌های هسته‌ای قرار دارد

وزیر خارجه روسیه با اشاره به ادامه خط‌مشی آمریکا و متحدانش در ناتو برای تحمیل «شکست راهبردی» بر مسکو، هشدار داد: غربی‌ها به طور خطرناکی در آستانه یک درگیری نظامی مستقیم بین قدرت‌های هسته‌ای تعادل ایجاد کرده که می‌تواند عواقب فاجعه باری داشته باشد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه امروز، دوشنبه، در پیامی ویدئویی خود خطاب به شرکت کنندگان در کنفرانس مسکو، اعلام کرد که کشورهای غربی با اقدامات خود به طور خطرناکی در آستانه یک درگیری نظامی مستقیم بین قدرت‌های هسته‌ای تعادل ایجاد کرده‌اند.

لاوروف گفت: در حال حاضر آمریکا و اقمار خود در ناتو همچنان در اندیشه تحمیل «شکست راهبردی» بر روسیه بوده و آماده هستند تا به قیمت از دست دادن جان «تا آخرین فرد اوکراینی» کشور ما را  مهار کرده و تضعیف کنند. در عین حال، غربی‌ها به طور خطرناکی در آستانه یک درگیری نظامی مستقیم بین قدرت‌های هسته‌ای تعادل ایجاد کرده‌اند که این وضعیت مملو از پیامدهای فاجعه بار  خواهد بود.

وزیر خارجه روسیه تأکید کرد که نگرانی دقیقاً این است که «تروئیکای» قدرت‌های هسته‌ای غربی در میان حامیان اوکراین هستند و به عنوان آغازگر اصلی اقدامات تحریک‌آمیز مختلف عمل می‌کنند و در شرایط کنونی می توان "ریسک های استراتژیک جدی" را مشاهده کرد.

پیش از این، در گزارش دولت انگلیس اعلام شد که این کشور تا زمانی که نیاز باشد، سیاست بازدارندگی هسته‌ای خود را حفظ خواهد کرد.

در اواخر ماه مارس، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد، لیندا توماس گرینفیلد، در نشست شورای امنیت با موضوع "خلع سلاح هسته‌ای و عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای" گفت که ایالات متحده قصد دارد گفتگوهای دوجانبه در مورد کنترل تسلیحات با روسیه و چین را "فوراً و بدون پیش شرط" آغاز کند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز به نوبه خود تاکید کرد که روسیه و ایالات متحده باید به اجرای کامل توافقنامه مربوط به اقدامات برای کاهش بیشتر و محدود کردن تسلیحات تهاجمی استراتژیک بازگردند. وی تاکید کرد: کشورهای دارای سلاح هسته‌ای باید توافق کنند که هیچ یک از آنها اولین استفاده کننده از سلاح هسته‌ای نباشند، چرا که در جنگ هسته‌ای برنده‌ای وجود نخواهد داشت.

هشدار درباره تهدید حمله به مراکز هسته‌ای در خاورمیانهدرخواست روسیه از شورای امنیت برای بررسی فوری تحریم اسرائیللاوروف: اروپا در بحران اوکراین آسیب جدی دیده است

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • طالبان: سطح دیپلماتیک افغانستان در قزاقستان ارتقا یابد
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران نیستیم
  • واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام | مذاکره مستقیم در حال انجام است؟
  • گروسی : ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد نه چند ماه
  • گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم
  • ایران با ساخت بمب اتم "چند هفته، نه چند ماه" فاصله دارد
  • گروسی: ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد
  • بلژیک: اروپا در آستانه توافق بر سر دارایی های خارجی روسیه است
  • لاوروف: جهان در آستانه درگیری بین قدرت‌های هسته‌ای قرار دارد