Web Analytics Made Easy - Statcounter

تقی کبیری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره خروج آمریکا از برجام در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، گفت: در موضوع اروپا و امریکا بی اعتمادی صرف در رفتار و گفتار آنها برای ما تجربه شده است بطوری که در حوزه برجام اگر هم ورود به این مذاکرات مصلحت نظام باشد باید این موضوع را فراموش نکینم که طرف مقابل ما امریکا و اروپا است و نباید این موضوع را دست کم گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بدعهدی در ذات وجود امریکا وجود دارد بیان کرد: عملاً موضوع امریکا روشن شد، کسانی که واقع بینانه به این موضوع نگاه می کردند از جمله مقام معظم رهبری که از همان ابتدا می دانستند چنین اتفاقی خواهد افتاد به این خاطر که در طول چهل سال این موضوع (بدعهدی امریکا) برای ما تقریبا به یقین تبدیل شده است.

وی ادامه داد: در طرف مقابل اروپایی ها هم نسبت به این امر منافع خود و هم پیمانان خودشان را ترجیح خواهند داد به همین خاطر است که رهبر معظم انقلاب برای خروج ترامپ از برجام این موضوع را به صراحت بیان کردند که علی رغم اینکه کار دیپلماسی باید انجام بگیرد و مسیر طی شود این هشدار را دادند که به اروپا هم نمی توان اعتماد کرد و آنها هم یقیناً به دنبال منافع خودشان هستند.

کبیری درباره انتخاب اروپا در مواجه بین منافع امریکا و منافع ایران اظهار کرد: اروپا حتماً به دنبال منافع امریکا خواهد بود که طبیعتا منافع خودشان را به همراه دارد.

وی در ادامه افزود: به نظر می رسد این توپی که در میدان اروپایی ها است یک آزمون بسیار سخت و مهم است؛ اینکه آنها تا چه اندازه در تعهداتشان وابسته به امریکا هستند، علی رغم اینکه اروپایی ها با صدور بیانیه ، اعلام ماندن در برجام و متعهد بودنشان را اعلام کردند اما باید به دلیل تجربه هایی که تا به امروز داشتیم تیم دیپلماسی و دولت ما در این فضا به سمت تعهدات عملی برود، یعنی تعهداتی که تضمین های لازم و کاملاً روشن را به همراه داشته باشند که منافع ایران کاملاً حفظ شود.

کبیری در خصوص حمایت کشورهای روسیه و چین گفت: معمولا کشورها براساس منافع خودشان دیپلماسی ها را مدیریت می کنند و این یک امر طبیعی است اما کشورهای روسیه و چین تفاوتی دارد و آن این است که آنها در این مدت سعی کردند و نشان دادند که در حوزه مسائل مربوط به برجام آنچه را که در تعهد و پیمان قرارداد برجامی وجود داشته، مورد توجه قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه تا حدودی می توان به روسیه و چین اعتماد کرد گفت: در حال حاضر مشکل ما بر سر کشورهای اروپایی است که اگر امریکا بخواهد ورود پیدا کند در حوزه تحریم های ثانویه تحریم های انرژی و بانکی، اروپا را مورد فشار قرار خواهد داد و نقش اروپایی ها به مراتب از دو کشور روسیه و چین بالاتر است لذا این دو کشور تا الان سعی داشتند که به آنچه در برجام مشخص شده متعهد باشند و روی آن پابرجا بمانند.

نماینده مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت کشور در صورت منتفی شدن برجام اظهار کرد: ما از همان زمانی که وارد برجام شدیم کسانی که واقع بینانه نگاه می کردند از جمله مقام معظم رهبر ی که مطرح کردند با طرف های مذاکره امریکا و اروپا تکلیف برجام روشن است و برای همین از همان ابتدا صحبت بر سر این بود که ما باید تعهدهای گام به گام از طرف مقابل بگیریم که متاسفانه این گونه اتفاق نیفتاد، لذا به نظر من خروج امریکا از برجام برای کشور ما یک امر مبارکی است به دلیل اینکه در گذشته هم، امریکا به معنای واقعی کلمه در برجام نبوده و تحریم های خودش را انجام می داد و برای آن بهانه های متعدد داشت.

وی تاکید کرد: ما اگر بخواهیم در حوزه مدیریت کشورمان به امریکا و اروپا اعتماد کنیم دچار مشکل خواهیم شد، معتقد هستم که از گذشته هم نباید بحث مدیریتی کشورمان را برروی برجام مبنا قرار می دادیم، چرا که برجام امری بود که دیر یا زود این اتفاق می افتاد و مدیران و کارگزاران ما دیگر نباید روی برجام تکیه کنند و احساس کنند که برجام یک برآورد حساس، موردی و ویژه برای کشور ما بوجود خواهد آورد.

کبیری در پایان تصریح کرد: با خروج اروپا طبیعی است که کشور ما با یک سری سختی ها و مشکلاتی روبه رو خواهد بود اما به این معنا نیست که راه برای ما تمام شده است ،خروج اروپا ممکن است آثاری داشته باشد، اما آثاری که بتواند در مجموعه مسیر اقتصادی کشور مشکل و بحران ویژه به وجود آورد، اینگونه نیست.

وی اذعان کرد: من معتقدم اگر مدیریت ما در درون صحیح باشد و به داشته ها، منابع غنی و نیروی انسانی خود اتکا کنیم خروج امریکا واروپا تاثیر چندانی نخواهد داشت اما ممکن است مسیر حرکت توسعه به کندی پیش رود.

تقی کبیری خروج امریکا از برجام اروپا تقی کبیری بی اعتمادی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: خروج امریکا از برجام اروپا بی اعتمادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۱۶۸۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خروج نظامیان آمریکایی از نیجر

آمریکا به درخواست نیجر نظامیان خود را از این کشور آفریقایی خارج می‌کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، چندی قبل نظامیان حاکم بر نیجر با اشاره به اتمام توافقنامه این کشور با آمریکا رسما از دولت واشنگتن خواستند،نظامیان خود را از نیجر خارج کند.

وزارت امور خارجه آمریکا با اشاره به دیدار اخیر « علی امین زین » نخست وزیر منصوب حاکمان نظامی نیجر  با « کورت کمپل» معاون وزیر امور خارجه آمریکا در واشنگتن اعلام کرد: در این دیدار کورت کمپل با خروح نظامیان آمریکایی از نیجر موافقت کرد.

در بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا آمده‌ است: کمپل و امین زین توافق کردند که برنامه خروج نظامیان آمریکایی از نیجر به زودی تدوین شود.

به نوشته پایگاه خبری « الوسط لیبیا» موافقت آمریکا با خروج نظامیانش از نیجر درحالی صورت گرفت که مقامات واشنگتن می‌خواستند با حاکمان نیامی توافقنامه نظامی جدیدی امضاء کنند.

آمریکا یک پایگاه هوایی در شمال نیجر دارد که از آنجا هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی به پرواز  در می‌آیند و عملیات مراقبت و جمع آوری اطلاعات را در غرب آفریقا تا جنوب لیبی انجام دهد. در این پایگاه یکهزار و 100 نظامی آمریکایی مستقرند.

شکستی دیگر برای آمریکا در آفریقا؛ حضور نظامی در نیجر غیرقانونی اعلام شد

از زمانی که نظامیان بر نیجر حاکم شدند بحث تعطیلی پایگاه هوایی آمریکا مطرح شد و شورای نظامی حاکم بر نیامی در تیرماه 1402 تصویب کرد که این پایگاه تعطیل شود.

آمریکا از سال 2013 در چارچوب مبارزه با تروریسم  همکاری نظامی و آموزشی خود را  با نیجر شروع و در این کشور پایگاه هوایی تاسیس کرد اما با حاکمیت نظامیان بر نیامی روابط نیجر با دولت‌های غربی متشنج شد و به تیرگی گرائید.

قرار است یک هیئت آمریکایی طی روزهای آینده به نیجر برود تا درباره برنامه خروج نظامیان آمریکایی از این کشور آفریقایی گفت‌وگو کند.

چند روز قبل،  شهروندان نیجر با برپایی تظاهراتی در نیامی خواستار خروج نظامیان آمریکایی از کشورشان شدند.

نیجر در سال گذشته نظامیان فرانسوی که در چارجوب مبارزه با تروریسم در  این کشور  مستقر بودند از خاک خود اخراج کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • گرجستان به دنبال میزبانی فینال لیگ قهرمانان اروپا ۲۰۲۸
  • همشهری:چین و امریکا ۱۵۰۰ میلیارد دلار رابطه مالی دارند، هیچ روز مشترک کاری هم ندارند، پس دنبال تعطیلی شنبه نباشید /۵شنبه و جمعه روزهای دینی اند
  • نگاه ایران و پاکستان در شناخت و بهره‌گیری از منافع متقابل مشترک است
  • خروج نظامیان آمریکایی از نیجر
  • چالش‌های سیاست خارجی در ۱۴۰۳؛ ایران با کدام پرونده‌های مهم روبروست؟
  • نرخ بالای هدررفت آب در سیلاب‌ها / تعارض منافع مانع اجرای آبخیزداری در کشور
  • خروج سربازان امریکایی از خاک نیجر در غرب آفریقا
  • رانت‌جویان علیه اقتصاد
  • بلوار شهید کبیری قم زیرگذر می‌شود
  • رهبری حماس از قطر به یک کشور عربی دیگر نقل مکان کند