Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-30@04:13:05 GMT

حضرت موسی مبرقع فرزند بلافضل امام جواد(ع)

تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۳۱۷۳۷۵

حضرت موسی مبرقع فرزند بلافضل امام جواد(ع)

خبرگزاری شبستان:امامزاده موسی مبرقع در سال ۲۵۹ هجری قمری به قم آمدند، ایشان فرزند بلافضل امام جواد(ع) می باشد و قبر مبارکش به نام بارگاه شاهزاده موسی مبرقع در کنار مقبره چهل اختران خیابان آذر، معروف و مشهور است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، علاوه بر بارگاه قدسى حضرت معصومه(س) در قم،  چهارصد و چهل و چهار  ستاره فروزان دیگر بر خاک خفته‏اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از به ولایتعهدى رسیدن امام رضا علیه‏السلام علویان و سادات بى‏شمارى به شوق دیدار وى راهى سرزمین ایران شدند. ولى بعضی از آنان هنوز در نیمه‏هاى راه بودند که خبر شهادت امام(ع) را شنیدند ودر مناطق امن ایران بخصوص شهر قم سکنس گزیدند و پس از گذراندن عمر طبیعى خویش در همین دیار به خاک آرمیدند و برکات و معنویات بسیارى را براى این دیار به ارمغان آوردند. به همین دلیل سعی داریم در حد توان به  معرفی این میراث گرانبها و ارزشمند معنوی بپردازیم.

 

امامزاده موسی مبرقع (ع)

 

امامزاده موسی مبرقع در سال 259 هجری قمری به قم آمد، حضرت موسی مبرقع فرزند بلافضل امام نهم می باشد و قبر مبارکش به نام بارگاه شاهزاده موسی مبرقع در کنار مقبره چهل اختران خیابان آذر، معروف و مشهور است، وی در شب چهارشنبه 22 ربیع الثّانی سال 296 از دنیا رفت و در منزل خویش - مزار کنونیش در مقبره چهل اختران واقع در خیابان آذر- دفن شده است.

 

ایشان  شخصی جلیل القدر بود، محدّث نوری کتابی مستقل به نام بدر مشعشع درباب زندگانی وی نگاشته است، همه سادات رضوی نیزاز نسل ایشان هستند.

 

همچنین در کنار بقعه موسی مبرقع ـ علیه السلام ـ مرقد بزرگ با ساختمان شکوهمندی وجود دارد که چهل اختران نام دارد، به طوری که از کتیبه ای که در آنجا در سال 851 ه.ق نوشته شده، مقبره جمعی از سادات و امامزادگان می باشدکه بنای با عظمت آن در سال 950 ه.ق توسّط شاه طهماسب صفوی، ساخته شده است.

 

در این مکان مقدس امّ سلمه و امّ کلثوم دختران محمّد بن احمد بن موسی مبرقع و جمعی دیگر، دفن شده اند و همچنین قبر محمّد بن احمد بن موسی مبرقع و محمّد بن موسی مبرقع در آنجا است.

 

چهل اختران در سابق مرکب از سه بنا (چهل اختران، شاهزاده زید، موسى مبرقع) بوده است ولى اکنون از مجموعه نورهاى به هم پیوسته آنان تشکیل یافته  و زیارتگاهى مشترک را به خود اختصاص داده است.

 

همچنین در جوار این امامزادگان شاهزاده «زید بن‏على‏» از نوادگان سیدالساجدین(ع) نیز به خاک سپرده شده‏اند که بنای این امامزاده عمارتی است که گنبدی کوچک از آجر به شکل کلاهخود بر فراز آن به چشم می خورد وبه سده نهم هـ . ق تعلق دارد.

 

لازم به ذکر است در این امامزاده برنامه های متنوع فرهنگی در مناسبات مختلف ایام ولادت و شهادت ائمه اطهار برگزار می شود که برگزاری مراسم شهادت امام جواد(ع) و امام هادی(ع) و برگزاری سالگرد رحلت امامزاده موسی مبرقع در 22 ربیع الثانی از شاخص ترین برنامه های فرهنگی این مجموعه می باشد.

 

راهنمایی زوار به زبان اردو، عربی، فارسی، برگزاری کلاسهای آموزشی حفظ قرآن ، تجوید صوت و لحن ویژه خواهران و برادران، مشاوره و پاسخگویی به سوالات شرعی از دیگر برنامه های فرهنگی در امامزاده موسی مبرقع می باشد.

 

از دیگرامتیازات این امامزاده جذب 300خادم افتخاری است که در رده های مختلف تحصیلی در 21 شیفت در طول هفته در امامزاده موسی مبرقع ارائه خدمت می کنند .

 

همچنین برگزاری مراسم باشکوه ایام عزاداری سرو و سالار شهیدان کربلا امام حسین(ع) در طول 10 روز محرم با حضور بیش از 4 هزار نفر و بر پایی دسته عزاداری ظهر عاشورا با حضور خیل عظیم عزادارن حسینی از دیگر افتخارات فرهنگی این امامزاده می باشد.

پایان پیام/78

منبع: شبستان

کلیدواژه: دولت مساجد کانون های مساجد مجلس اوقات فراغت ایرانشهر خبرگزاری شبستان سیاسی اخبار جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه امامزاده موسی مبرقع امامزاده امامزادگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۱۷۳۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چهره‌هایی که در مراسم تشییع عروس امام خمینی(ره) در قم حضور داشتند | عکس

به گزارش همشهری آنلاین، پیکر همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی و عروس امام(ره) شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور چهره‌های سیاسی و برخی از مردم از مسجد نو به سمت حرم حضرت معصومه(س) تشییع و بعد از اقامه نماز به امامت آیت‌الله جعفر سبحانی، در مقبره شیخ فضل‌الله نوری به خاک سپرده شد.

تشییع پیکر همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی تشییع پیکر همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی تشییع پیکر همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی تشییع پیکر همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی تشییع پیکر همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی تشییع پیکر همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی تشییع پیکر همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی تشییع پیکر همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی تشییع پیکر همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی تشییع پیکر همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی تشییع پیکر همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی تشییع پیکر همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی تشییع پیکر همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی تشییع پیکر همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی تشییع پیکر همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی تشییع پیکر همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی تشییع پیکر همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی تشییع پیکر همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی کد خبر 847487 منبع: فارس برچسب‌ها سید حسن خمینی امام خمینی حسن خمینی خبر ویژه حضرت معصومه (س) حرم حضرت معصومه (س) استان قم

دیگر خبرها

  • نور محبوسی که خاموش نشد
  • آیت‌الله رمضانی: دشمنان می‌خواهند شریعت اسلام را تعطیل کنند
  • اجرای فاز نخست خط ویژه مسیر اتوبوس خیابان حضرت امام خمینی(ره) اراک
  • برگزاری بیش از ۷۰۰ برنامه کشوری در دهه کرامت
  • چهره‌هایی که در مراسم تشییع عروس امام خمینی(ره) در قم حضور داشتند | عکس
  • پشتیبانی ۲۱ میلیارد تومانی از طرح دیمزارها در سال ۱۴۰۳
  • ‌همسر شهید ‌مصطفی خمینی در قم تشییع شد
  • مریم خمینی نوه امام در خارج از کشور چه کاره است؟
  • (عکس) سردار سلیمانی و هوگو چاوز، امام مهدی و حضرت مسیح
  • (عکس) سردار سلیمانی و هوگو چاوز، امام مهدی و حضرت عیسی