Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@08:14:53 GMT

نرم افزار تشخیص فتوشاپ بودن عکس

تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۳۱۸۶۶۱

نرم افزار تشخیص فتوشاپ بودن عکس

شرکت سازنده و توسعه‌دهنده برنامه فتوشاپ در پی استفاده از هوش مصنوعی برای تشخیص عکس‌های دستکاری شده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از انگجت، ابزارهای مدرن مانند فتوشاپ که توسط شرکت "ادوبی"(Adobe) توسعه یافته، به ویرایشگران اجازه می‌دهد عکس‌ها را به تکامل برسانند.

همه می‌دانیم عکس‌هایی مانند شنای کوسه در خیابان‌ها پس از وقوع طوفان، یا انسان‌های معلق و در حال پرواز جعلی است، اما گاهی دستکاری هوشمندانه تصاویر می‌تواند رسانه‌های خبری و کاربران شبکه‌های اجتماعی را فریب دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تا زمانی که متوجه نشویم که آنها جعلی هستند، این تصاویر به صورت ویروسی پخش می‌شوند و تقریبا غیرممکن می‌شود که همه بفهمند تصویری که به اشتراک گذاشته، جعلی بوده است.

"ادوبی" از استعداد فتوشاپ در توسعه اخبار جعلی آگاه است و در حال کار بر روی یک سیستم هوش مصنوعی است که بتواند این تصاویر را شناسایی کند.

به عبارت دیگر، سازنده فتوشاپ در حال استفاده از فناوری یادگیری ماشین است تا معلوم شود که یک تصویر، فتوشاپ شده است یا خیر.

این شرکت می‌گوید: استفاده از هوش مصنوعی برای پیدا کردن تصاویر جعلی راهی برای کمک به افزایش اعتماد و صحت اخبار در رسانه‌های دیجیتال است.

این برنامه به فیسبوک و گوگل که در حال تلاش برای مبارزه با اخبار جعلی هستند،  کمک خواهد کرد.

زمانی که یک شخص یک تصویر را تغییر دهد، تا وقتی با دقت پیکسل به پیکسل کار نکند، همیشه ردپا به جا می‌گذارد.

مشخصات و علامت‌ها می‌توانند به تشخیص یک تصویر اصلی کمک کنند و برنامه‌های کنونی می‌توانند عواملی مانند روشنایی، توزیع نویز و لبه‌ها را در سطح پیکسل، برای یافتن تناقضات بررسی کنند.

برای مثال، اگر یک رنگ کمی کمرنگ باشد، برنامه‌های شناسایی می‌توانند آن را تشخیص دهند. اما "ادوبی" ادعا می‌کند که می‌تواند سیستم هوش مصنوعی ابداع کند که علایم دستکاری را سریع‌تر و به شکل قابل اطمینان‌تر پیدا کند.

این سیستم هوش مصنوعی به دنبال سه نوع دستکاری می‌گردد: کپی پوشش، ترکیب و حذف.

کپی پوشش(کپی-حرکت) زمانی است که اشیا در یک تصویر کپی می‌شوند، مانند کپی کردن یک جمعیت برای اینکه جمعیت حاضر در تصویر، بیشتر به نظر برسد.

ترکیب این است که در آن، شخص دو عامل از دو تصویر متفاوت را در یک تصویر در کنار هم قرار می‌دهد، مانند کوسه‌های فوق‌الذکر در خیابان که از یک عکس دیگر برداشته شده‌ و در عکس خیابان قرار داده شده است.

روش حذف هم که از نامش پیداست چه کاری در آن انجام می‌شود.

تیم "ادوبی" همراه با محققان دانشگاه مریلند، با استفاده از روش یادگیری ماشین، دهها هزار تصویر جعلی را برای آموزش هوش مصنوعی به آن تحویل دادند.

این تیم، هوش مصنوعی را آموزش داد تا نوع دستکاری مورد استفاده در یک تصویر را تشخیص دهد و نقطه تغییر یافته عکس را نشان دهد.

"ادوبی" می‌گوید هوش مصنوعی می‌تواند این کار را در عرض چند ثانیه انجام دهد.

هوش مصنوعی از دو روش برای شکار دستکاری عکس‌ها استفاده می‌کند. اول به دنبال تغییرات در رنگ‌های قرمز، سبز و آبی در هر پیکسل می‌گردد. همچنین نویز، تغییرات تصادفی رنگ‌ها و روشنایی ناشی از حسگر دوربین یا دستکاری نرم‌افزاری را بررسی می‌کند.

الگوهای نویز اغلب برای دوربین‌ها یا عکس‌ها منحصر به فرد هستند، بنابراین هوش مصنوعی می‌تواند تناقضات را به خصوص در تصاویر ترکیبی تشخیص دهد.

"ادوبی" یادآور می‌شود که این تکنیک‌ها کامل نیستند، هرچند که آنها امکانات و گزینه‌های بیشتری برای تشخیص دستکاری دیجیتالی را فراهم می‌کنند و به طور موثر به سوالات مربوط به اصالت تصاویر پاسخ می‌دهند.

تیم توسعه می‌گوید که ممکن است هوش مصنوعی را برای بررسی انواع دیگر اختلالات، مانند تراکم ناشی از اینکه یک فایل چندین بار ذخیره شده، به کار گیرد.

با این حال، این سیستم هوش مصنوعی تبدیل به یک محصول کامل، یک راه طولانی در پیش دارد. فتوشاپ بدون شک یک ابزار فوق‌العاده برای اصلاح تصاویر و ایجاد یک تصویر به یاد ماندنی است، اما برخی از آن نادرست استفاده می‌کنند و به نظر می‌رسد "ادوبی" می‌خواهد یک پادزهر قوی ارائه دهد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام ادوبی فتوشاپ هوش مصنوعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۱۸۶۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سلبریتی‌ها و سندروم فتوشاپ سازی

طی چند روز گذشته که خبر بیماری ترانه علیدوستی در شبکه‌های اجتماعی به اصطلاح ترند و وایرال شده شاهد انتشار انواع و اَشکال عکس‌هایی بوده‌ایم که از طریق فوت‌و‌فن فتوشاپ یا تمهیدات هوش مصنوعی، او را بر تخت بیمارستان نشان می‌دهد که هر بار یکی از بازیگران یا چهره‌های سرشناس در کنارش ایستاده است.

به گزارش عصر ایران؛ یکی از مهم‌ترین عکس‌هایی که دست‌مایۀ این جعل‌های فتوشاپی قرار گرفته است مربوط به بستری شدن «الناز شاکردوست» است که ظاهرا سر صحنه یکی از فیلم‌ها مصدوم و به بیمارستان منتقل شده بود و برخی از بازیگران در آن زمان به عیادتش رفته بودند.

در یکی از این جعل‌های فتوشاپی، سر ترانه علیدوستی را به جای الناز شاکردوست گذاشته‌اند و سر حمید علیدوستی پدر ترانه را به جای مهران مدیری! جالب این‌که آن‌قدر این جعل ناشیانه است که حتی مو‌های مهران مدیری را بر صورت پدر ترانه علیدوستی (که خود نیز به عنوان ستارۀ پیشین فوتبال شهرت و محبوبیت دارد) گذاشته بودند یا به این فکر نمی‌کردند حمید علیدوستی لباس زمستانی به تن دارد که با هوای بهاری اکنون همخوانی ندارد.

آنچه بر تاسف این سندرم فتوشاپ‌سازی می‌افراید، استفاده برخی از صفحات سینمایی و خبری در اینستاگرام و تلگرام از همین عکس‌ها و اخبار جعلی است که حتی به اخلاق حرفه‌ای خود هم پای‌بند نیستند و بدون آزمودن صحت خبر به انتشار آن دست می‌زنند.

این حجم بالای تولید اخبار و تصاویر جعلی، صرفا برای جذب فالوئر بیشتر و منافع مالی و کاری برآمده از آن صورت گرفته و مصداقی از بی اخلاقی رسانه‌ای است و یا بی اطلاعی و ساده‌انگاری.

البته زندگی سلبریتی‌ها و کنج‌کاوی برای کشف رخداد‌های آن، در همه جای دنیا وجود دارد، اما جعل عکس و خبر برای جلب فالوئر و دنبال‌کننده بیشتر را نمی‌توان ذیل فرهنگ هواداری قرار داد.

به نظر می‌رسد این سندروم ناشی از نوعی اختلال عاطفی در بخشی از جامعه ماست که نیازمند توجه‌اند. توجهی افراطی که برای جلب نظر دیگران به خود، به جعل خبر دست زده و با خبرسازی‌های کذب، کمبود توجه خود را جبران و ارضا می‌کند. ظهور و گسترش هوش مصنوعی و کاربرد عمومی آن هم بر شدت این سندرم افزوده و شاهد جعل انواع و اقسام عکس و ویدئو‌هایی هستیم که اغلب با تصویری از سلبریتی‌ها گره می‌خورد و به تولید محتوا‌های کاذب و جعلی می‌انجامد که صرفا به مثابه تمهیدات سودجویانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

واقعیت این است که پاپاراتزی‌ها هم در جهان رسانه‌ای، قواعد و قوانین خود را دارند و در دایره اخلاق حرفه‌ای فعالیت می‌کنند. آنچه در شبکه‌های اجتماعی ما به واسطه فناوری‌های نوین دیجیتالی صورت می‌گیرد نوعی دست‌کاری در واقعیت است و می‌تواند مصداق فریب افکار عمومی به مثابه جرم هم تعریف شود. این جعل‌سازی‌ها نه نت‌ها به اعتماد عمومی خدشه وارد می‌کند بلکه زیست فردی سلبریتی‌ها را هم دچار مخاطراتی می‌سازد.

اگر بخواهیم این رخداد را در یک خوانش کلی‌تر جامعه‌شناسانه مورد تحلیل قرار دهیم باید آن را مصداقی از گفتمان ابتذال بدانیم که متاسفانه بر زیست-مجازی ما حاکم شده و سلامت روایت و سلامت روانی را تهدید می‌کند.

گاه برخی از این محتوا‌های ساختگی مصداق شوخی و کمدی است که صرفا برای خنده و سرگرمی تولید می‌شوند و همه کارکرد آن را می‌دانند مثل شوخی تصویری که چند سال پیش با عباس جدیدی در گرفتن عکس سلفی شده بود، اما جعل عکسی که در ارتباط با خبر بیماری ترانه علیدوستی صورت گرفته نه شوخی کردن با خبر که شوخی گرفتن خبر و اطلاع رسانی بود و می‌تواند آسیب‌های اجتماعی گزنده‌ای در پی داشته باشد و اخلاق عمومی را در سراشیب سقوط قرار دهد. سوء استفاده از شهرت فقط توسط افراد مشهور صورت نمی‌گیرد بلکه گاهی با شهرت آن‌ها صورت می‌گیرد و این هشداری است تا بفهمیم در جهان رسانه‌ای امروز، رعایت اخلاق رسانه‌ای ضرورت بیشتری دارد.

دیگر خبرها

  • سندروم فتوشاپ‌سازی از سلبریتی‌ها
  • سندروم فتوشاپ سازی از سلبریتی‌ها
  • تشخیص سه سرطان مرگبار با هوش مصنوعی
  • چاقوی هوش مصنوعی چگونه نظام سلامت را جراحی می‎‌کند
  • سلبریتی‌ها و سندروم فتوشاپ سازی
  • تولید نوشت‌افزار ایرانی با کاغذ ایرانی
  • جادوی ویرایش تصاویر؛ قابلیت‌های هوش مصنوعی جدید فتوشاپ معرفی شد
  • هوش مصنوعی به زودی امکان درمان در خانه را فراهم خواهد کرد
  • کاهش ۱۷۰ هزار میلیاردی مالیات با دستکاری دولت و مجلس
  • هوش مصنوعی نارسایی قلبی را از طریق اسکن پا تشخیص می‌دهد