Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-19@11:47:11 GMT

وقتي جاده بارداري ناهموار مي‌شود...

تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۳۱۸۷۰۵

وقتي جاده بارداري ناهموار مي‌شود...

خبرگزاري آريا - قرار نيست بارداري يک دوره پر خطر و استرس‌زا باشد، بلکه حاملگي در صورت رعايت يکسري مراقبت‌ها و به شرط تائيد و حفظ سلامت مادر و جنين، دوره بسيار شيرين و منحصر به‌فردي در طول زندگي هر خانمي تلقي مي‌شود .
به گزارش جام جم، با اين وجود در برخي شرايط از جمله بارداري زير سن 18 سال يا بالاي 40 سال يا ابتلاي مادر به برخي بيماري‌ها، عوارضي بارداري را تهديد و احتمال زايمان زودرس يا سقط را زياد مي‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته هيچ بارداري نبايد از اين حيث بيش از اندازه مضطرب بشود. چرا که گرچه تشخيص قطعي بارداري پر خطر ممکن نيست، ولي با انجام يکسري تست‌هاي غربالگري و شناخت علايم باليني مشکوک مي‌تواند از عوارض بارداري پر خطر جلوگيري کرد. پاي صحبت‌هاي دکتر زهرا طلايي‌راد، متخصص زنان و زايمان نشسته‌ايم تا درباره بارداري‌هاي پر خطر بيشتر بدانيم .
هر گونه وضعيت مغاير حيات براي مادر و جنين طي حاملگي و نيز 42 روز بعد از ختم بارداري جزءحاملگي‌هاي پر خطر محسوب مي‌شود که مي‌تواند شامل اختلالات قلبي، تنفسي، کليوي، خوني، کبدي، نورولوژيک و حتي اختلالات منجر به خروج رحم از جمله خونريزي و عفونت بشود.
بي‌شک، انجام معاينات باليني، شرح حال دقيق و آزمايشات پاراکلينيکي بر مبناي هر مورد مي‌تواند مطمئن ترين راه تشخيص بارداري پر خطر باشد .
تشخيص زودهنگام بارداري پر خطر
حاملگي‌هاي پر خطر مي‌تواند تحت تاثير عوامل محيطي و تغذيه‌اي، اقتصادي، نژادي، ژنتيک و بسياري موارد اتفاق بيفتد‌. پس بهترين راه پيشگيري از آن، کنترل بيماري‌هاي زمينه‌اي شش ماه قبل از حاملگي و انجام آزمايشات ضروري است .
به‌طور مثال با کنترل عفونت‌هاي ادراري، روده‌اي و درمان بيماري‌هاي دهان و دندان و لثه با مشاوره دندانپزشکي، انجام برنامه واکسيناسيون هپاتيت، سرخجه توام با کزاز در مراکز بهداشت و درمان مي‌توان به پيشگيري از اين نوع بارداري‌ها کمک کرد‌. همچنين بررسي وضعيت ايمني مادر نسبت به بيماري‌هاي عفوني مانند سرخجه، آبله مرغان و بر طرف کردن کم‌خوني‌ها ازجمله کمبود ويتامين B12، فوليک اسيد و آهن تاثير بسزايي در کاهش زايمان زودرس و کم خوني طي حاملگي و کاهش اختلالات رشد جنين دارد . پايش مداوم مادران طي حاملگي از نظر فشار خون، وزن مادر و رشد جنين، مايع آمنيوتيک، معاينه باليني، سونوگرافي اهميت بسزايي در تشخيص به موقع حاملگي پر خطر دارد . آزمايش ادرار از نظر دفع پروتئين، آزمايشات انعقادي و آزمايشات کبدي و CBC از نظر کم خوني و تعداد پلاکت در تشخيص کمک‌کننده است .
آزمايش‌هايي براي تائيد خطر بارداري
البته بررسي آزمايشات طي بارداري مي‌تواند کمک‌کننده باشد اما پيش‌بيني قطعي اغلب در بيمار ايجاد اضطراب مي‌کند‌. به‌طور مثال انجام آزمايش ادرار از نظر عفونت ادراري و بررسي قند خون ناشتا قبل از حاملگي در تشخيص و درمان بموقع ديابت يا تست تحمل قند قبل از حاملگي مي‌تواند از عوارض ديابت طي حاملگي جلوگيري کند‌. همچنين با انجام آزمايشات سقط عادتي و مصرف داروهاي رقيق‌کننده خون و تغذيه مناسب قبل از حاملگي مي‌توان از وقوع مجدد سقط جلوگيري کرد.
علائم هشدار خطر بارداري !
با توجه به وسعت و تنوع موارد ايجاد کننده حاملگي‌هاي پر خطر آشنايي با علايم باليني مي‌تواند قبل از انجام آزمايشات کمک فراواني در کنترل اين موارد داشته باشد . اين علايم عبارتند از:
ضعف، بي‌حالي ،درد دردهاي عضلاني و علامت کم خوني و تپش قلب مي‌تواند علامت فقدان و کمبود ويتامين D، ويتامين B12، فوليک اسيد کلسيم يا پر کاري تيروئيد يا نارسايي قلب باشد .
درد‌هاي شکمي و عفونت ادراري: ترشحات غير طبيعي واژينال، خارش واژن، سوزش ادرار، تکرر ادرار، تغيير رنگ ادرار يا بوي بد ادرار و حتي لکه بيني، کمر درد، کاهش اشتها و درد پهلو و تب و لرز مي‌تواند علامت عفونت ادراري باشد .
علايم مسموميت بارداري: تهوع، نفخ شکم، درد سردل، گر گرفتگي، افزايش وزن بيشتر از نيم کيلوگرم در هفته، خارش اندام‌ها و شکم، تورم دست‌ها و صورت، دو بيني، مشکلات بينايي، سردرد و بي‌قراري مي‌تواند علامت فشار خون بالا و مسموميت حاملگي باشد که اغلب با تغذيه مناسب، استراحت و کاهش استرس بر طرف شود.
لکه بيني: انقباضات رحمي مداوم، لکه بيني و کاهش حرکات جنين. اينها مي‌توانند علايم مهمي براي شروع خونريزي‌هاي شديد باشد که بخصوص در سندرم حاملگي بسيار خطرناک هستند و بسرعت بايد در مرکز درماني مورد توجه قرار بگيرند .
پايش مداوم باردار
مطمئنا آزمايشات باليني و بررسي‌هاي پاراکلينيکي قبل از حاملگي، طي بارداري يا بعد از آن مي‌تواند در پيشگيري از عوارض حاملگي پر خطر کمک‌کننده باشد‌. ولي مهم‌ترين نکته پايش مداوم علايم باليني از جمله وزن مادر و فشار خون مادر و بررسي رشد جنين طي حاملگي است که در تشخيص بموقع هرگونه اختلال در روند طبيعي رشد جنين موثر بوده و اقدامات درماني مقتضي را به‌دنبال خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۱۸۷۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهترین روش برای تشخیص هندوانه رسیده (فیلم)



منبع:پیج tarfand_khanehdari_

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: پخت کیک یلدا با طرح هندوانه (فیلم) با این کیک هندوانه‌ای مهمان‌های یلدایی را غافلگیر کنید (فیلم) هندوانه شب یلدا را به این روش جذاب برش و تزئین کنید (فیلم)

دیگر خبرها

  • بهترین روش برای تشخیص هندوانه رسیده (فیلم)
  • ایمن سازی گردنه مله شبانان در محور خرم آباد _کوهدشت
  • خودرو GWM Haval H6 مدل 2024 چه مشخصاتی دارد؟
  • اجرای اقدامات برای تامین زیرساخت ها ورفع مشکلات مردم سیل زده
  • بیشترین خسارت سیل به جاده‌ها وارد شده است
  • مورایس: زمانی هم نام مرا صدا می‌کنید که دیگر نیستم
  • ۱۰ خاصیت شگفت انگیز اسفناج در بارداری
  • خط کشی بیش از ۴ هزار کیلومتر از راه‌های استان ایلام
  • تراشه‌ای که گوشت حلال را تشخیص می‌دهد
  • خطر ناباروری با این نوع از رژیم‌های لاغری