Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری؛ محمدحسن طالبیان در حاشیه بازدید از مدرسه تاریخی عباسقلی‌خان با بیان این مطلب افزود: متولیان این مجموعه به این ثروت و گنجینه باقی‌مانده از دوره صفویه آگاه هستند و بخش‌هایی از این مجموعه را مرمت و بازسازی کرده اند، اما همچنان مشکلاتی وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان این‌که فرسایش‌هایی در این اثر تاریخی وجود دارد، گفت: ایوان مدرسه مشکل سازه‌ای پیدا کرده است و رطوبت و تَرک دارد، همچنین بخشی از تزئینات تخریب شده که طرحی برای مرمت آن تهیه شده است.

طالبیان افزود: در بازدیدی که از مجموعه داشتیم مقرر شد طرح مرمت این اثر تاریخی در شورای فنی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مطرح و تصویب شود و بلافاصله با مشارکت ما مرمت انجام شود.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: برخی فضا‌های خدماتی در داخل صحن مدرسه ایجاد کرده‌اند که باید برداشته شود، چون زیبایی و اصالت بنای مدرسه باید حفظ شود.

طالبیان افزود: همچنین حمامی متعلق به این مدرسه بوده که در صورت توافق می‌شود به روش باستان‌شناسی خواناسازی و بازسازی کرد.

معاون میراث‌فرهنگی کشور گفت: طرح مقاوم‌سازی مدرسه تاریخی عباسقلی‌خان در مشهد با هدف حفاظت و صیانت از آن اجرا می‌شود.

همچنین ابوالفضل مکرمی‌فر مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی دراین‌باره گفت: مدرسه عباسقلی‌خان یکی از مدارس علمیه و تاریخی مشهد است که در طول ۴۰۰ سال کاربری خود را حفظ کرده و همچنان تدریس علوم دینی و آموزش طلاب علوم اسلامی در این مدرسه انجام می‌شود.

وی با بیان این که سردر این مدرسه با مشارکت و اعتبارات تخصیصی از سوی آستان‌قدس رضوی در گذشته حفظ شده است، افزود: تولیت مدرسه در راستای حفظ و مرمت این اثر تاریخی تلاش‌هایی را انجام داده و در بازدید از این مجموعه مقرر شد طرح‌هایی که توسط مشاور تولیت آماده شده پس از تصویب در شورای فنی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، اقدمات مشترک برای مرمت اقدام شود.

مدرسه علمیه تاریخی عباسقلی‌خان از بنا‌های تاریخی و مدارس علوم دینی مشهد است که توسط عباسقلی خان بیگلربیگی در سال ۱۰۷۷ هجری قمری به دستور شاه سلیمان صفوی ساخته شده و نام سازنده آن در کتیبه سر در ورودی مدرسه نقش بسته است.

بنای مدرسه در دو طبقه و در چهار ضلع دارای چهار ایوان به سبک معماری عهد صفویه ساخته شده که بیش از ۱۰۰ حجره را در خود جای داده است.

این مدرسه با آجر ساخته شده و دارای تزئیناتی از قبیل: کاشی ‎کاری و مقرنس‎ کاری سر در ورودی ایوان‌ها و حجرات و رواق هاست.

استان خراسان رضوی هزار و ۵۴۰ اثر تاریخی ثبت‌شده در فهرست آثار ملی دارد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: میراث فرهنگی مدرسه عباسقلی خان تصویب شورای فنی مدرسه تاریخی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۱۹۳۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسیدگی به بحث فرونشست از برنامه‌های اصلی وزارت میراث فرهنگی است

مدیرکل حفظ و احیاء بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: رسیدگی به بحث فرونشست‌ها در آثار و ابنیه تاریخی از برنامه‌های اصلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از میراث آریا، فاطمه داوری در سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین اظهار کرد: شرایط آثار و ابنیه تاریخی در دوره معاصر با توجه به تغییرات اقلیمی نسبت به دوره‌های تاریخی گذشته دچار بحران‌های گوناگونی شده، اما در راستای وظیفه ذاتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین یکی از برنامه‌هایی است که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در سال ۱۴۰۳ برای رسیدگی به موضوع فرونشست‌ها برگزار کرده است.

وی افزود: سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین با بررسی بنای آرامگاه شیخ علاءالدوله سمنانی به‌عنوان نمونه مطالعه در استان سمنان، پروژه‌ای است که با همکاری میان معاونت میراث فرهنگی وزارت و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان، پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان، دانشگاه اصفهان، مؤسسه بین‌المللی ایسکارسا است که آخرین نتایج و دستاوردهای متخصصان داخلی و خارجی در زمینه فرونشست در ابنیه تاریخی عرضه می‌شود.

مدیرکل حفظ و احیا بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: این سمینار نشان داد تغییرات اقلیمی و بحران‌های طبیعی فرونشست‌ها ما را با موضوعی تخریب‌کننده‌ای مواجه کرده بنابراین عزمی راسخ، جدی لازم است تا از بناها با افزایش تاب‌آوری و استحکام‌بخشی، در برابر تهدیدهای طبیعی محافظت کنیم.

داوری عنوان کرد: بررسی بنای آرامگاه شیخ علاءالدوله سمنانی به‌عنوان نمونه مطالعه در استان سمنان یک نمونه و الگو فرایندی است که استاندارد نحوه مواجه با یک اثر تاریخی را با فرونشست در مطالعه و شناخت شناسایی کرد و اطلاعاتی جدید و به روز را در این حوزه اعلام کرده است.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم تا این الگو را کامل کنیم تا بتوانیم از آن به‌عنوان یک الگو اجرایی حفاظت و مرمت اثر به سایر آثار و ابنیه تاریخی تعمیم دهیم.

کد خبر 747823

دیگر خبرها

  • بررسی کاربرد فناوری‌های نوین درجلوگیری از آسیب‌های طبیعی به بنا‌های تاریخی
  • رسیدگی به بحث فرونشست از برنامه‌های اصلی وزارت میراث فرهنگی است
  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • اجرای طرح احیا باغات و بافت تاریخی شهر شاهدیه
  • مرمت طرح‌های مشترک میراث فرهنگی و شهرداری در میبد
  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد
  • اختصاص ۸۰۰ میلیاردریال برای اجرای طرح‌های مرمتی در آذربایجان غربی
  • افزایش تخصیص اعتبار برای تکمیل بازار جعفرخان بفروئیه
  • اجرای ۸۰ پروژه مرمتی و عمرانی در آذربایجان غربی