Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی شریف، دکتر علی اسفندیار استادیار دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف با همکاری گروهی از پژوهشگران بین المللی از دانشگاه‌های مختلف دنیا از کشور‌های انگلستان، اسپانیا و ژاپن موفق شدند نتایج آزمایش‌های جدید خود از اندازه گیری ضریب دی الکتریک آب را در قالب مقاله‌ای با عنوان Anomalously low dielectric constant of confined water در مجله Science به چاپ برسانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ضریب دی الکتریک یا گذردهی الکتریکی مواد معیاری از میزان درجه آزادی دوقطبی‌های الکتریکی یک ماده در پاسخ به میدان الکتریکی است.

با قرار دادن یک ماده بین صفحات خازن، می‌توان به سادگی ضریب دی الکتریک مواد برای مثال آب را بدست آورد که برای آب در حالت معمولی حدود ۸۰ اندازه گیری شده است؛ اما مولکول‌های آب در فصل مشترک الکترولیت‌های آبی با الکترود‌ها در خازن ها، راکتور‌ها و باطری‌ها در صنعت از یک طرف و همچنین درون کانال‌ها و غشا‌های سلولی از طرف دیگر، از لحاظ میزان درجه آزادی دوقطبی، با مولکول‌های آب معمولی تفاوت دارند.

این تفاوت ساز و کار بسیاری از واکنش‌ها و برهمکنش‌های مولکولی را تعیین می‌کند.

بیش از نیم قرن مدل‌های نظری و محاسباتی تفاوت این دو حالت را پیش بینی کرده بودند، اما اندازه گیری تجربی دقیق و مستقیمی از این مقدار متفاوت گزارش نشده بود.

پژوهشگران این مقاله، با قرار دادن لایه‌های آب بین کانال‌هایی به ارتفاع کمتر از دو نانومترتا کانال‌های چند صد نانومترو با استفاده از میکروسکوپ نیروی الکترواستاتیکی توانستند به صورت سیستماتیک ضریب دی الکتریک آب را در حالت محدود شده تا کمتر از ۳ اندازه گیری کنند.

برهمکنش قوی مولکول‌های آب با سطح کانال در فصل مشترک باعث جهت گیری متفاوت و مقید آن‌ها شده و این امر موجب می‌شود که در توافق با پیش بینی‌های انجام شده، مولکول‌های آب به میدان الکتریکی پاسخ ضعبف تری نشان بدهند.

این یافته ضمن ارایه رهیافت جدیدی برای اندازه گیری ضریب دی الکتریک مواد، می‌تواند جزییات ناشناخته بیشتری از برهمکنش‌های مولکولی در فصل مشترک مواد آشکار سازد.

مجله ساینس با قدمت بیش از ۱۰۰ سال از معتبرترین مجلات علمی دنیاست که تعداد مقالات چاپ شده در آن، معیار مهمی در رتبه بندی دانشگاه‌های جهان است و دارای ضریب تاثیر ۳۴ است.

این پژوهش، نخستین مقاله در حوزه تجربی از ایران در این مجله معتبر است که توسط عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف به چاپ رسیده است.

لینک دسترسی به مقاله science.sciencemag.org/content/۳۶۰/۶۳۹۵/۱۳۳۹ و arxiv.org/abs/۱۸۰۶.۰۴۴۸۶ است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف بین المللی تحقیقات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۱۹۸۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه شریف به دنبال راه اندازی انستیتو از دانشگاه سازمان ملل است

تین نیوز

عضو هیئت علمی دانشگاه شریف گفت: مؤسسه آموزش و تحقیقات سازمان ملل متحد برای کمک به کشورهای در حال توسعه راه اندازی شد و بدنه سازمان ملل از نظرات کارشناسی این نهاد آموزشی در تصمیمات خود استفاده می کند. علاوه بر دفاتر مرکزی، این دانشگاه ۱۴ انستیتو دارد که گرفتن مجوز برای این واحد آموزشی نیازمند پیش شرط هایی است. دانشگاه شریف به دنبال کسب مجوز برای راه اندازی انستیتو به منظور بررسی تغییرات اقلیمی است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، مجید عباسپور عضو هیئت علمی دانشکده مکانیک دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به نحوه برگزاری اولین دوره کنفرانس بین المللی تاب آوری انرژی و پایداری اظهار کرد: با وجود تنش های فراوانی منطقه ای و احتمال درگیری میان ایران و رژیم صهیونیستی، توانستیم با دعوت از اساتید دانشگاهی از ۱۰ کشور، نخستین کنفرانس بین المللی و تاب آوری انرژی و پایداری را در دانشگاه شریف برگزار کنیم.

عباسپور بیان کرد: در اجلاس سال گذشته دبی که در سطوح بالای مدیران اجرایی برگزار شد، بحث هایی در خصوص نحوه عبور از سوخت های فسیلی مطرح شد، برای رسیدن به این مرحله یک دوره گذار تعریف شده است.

وی با اشاره به تاسیس صندوق برای تامین منابع مالی در خصوص بحث انتقال فناوری در این حوزه، عنوان کرد: کشورهای پیشرفته موظف شدند که کشورهای در حال توسعه را در خصوص کاهش مصرف سوخت فسیلی کمک کنند و کشورهای پیشرفته نیز از محل این صرفه جویی انرژی منتفع خواهند شد.

عباسپور ادامه داد: در این کنفرانس بررسی آثار و نتایج بحث تغییرات اقلیمی با همفکری در میان کشورهای منطقه نیز مطرح شد، همکاری در این سطح باعث اثرگذاری اقدامات خواهد شد.

این استاد دانشگاه بیان کرد: هم زبانی در خصوص یک پدیده در معادلات جهانی باعث توجه بیشتر به موضوع و امکان استفاده از نظرات اساتید متخصص در این بخش خواهد شد.

وی افزود: مؤسسه آموزش و تحقیقات سازمان ملل متحد برای کمک های به کشورهای در حال توسعه راه اندازی شد و بدنه سازمان ملل از نظرات کارشناسی این نهاد آموزشی در تصمیمات خود استفاده می کند. علاوه بر دفاتر مرکزی، این دانشگاه ۱۴ انستیتو دارد که گرفتن مجوز برای این واحد آموزشی نیازمند پیش شرط هایی است.

عباسپور عنوان کرد: در این انستیتوهای مسائل به صورت تخصصی مورد بررسی قرار می گیرد؛ اما در خصوص وضعیت تغییرات اقلیمی هنوز بحثی مطرح نشده، پیشنهاد دادیم که ما به عنوان یکی از انستیتوها مسئله تغییرات اقلیمی را به عنوان یک نهاد مجمع مورد بررسی قرار دهیم.

وی افزود: برای دریافت مجوز به منظور راه اندازی انیستیو نیازمند ظرفیت انسانی و اساتید متخصص و صاحب نظر است، بحث های مربوط به تبادل اطلاعات میان دانشگاه های کشور نیز در راستای همین موضوع بوده است.

به گفته وی، برخی از هلدینگ های فعال در حوزه آمادگی خود را برای حمایت از این پروژه را اعلام کردند و بحث حمایت های علمی از سوی سایر دانشگاه ها دیگر می تواند به عنوان پشتوانه این درخواست باشد.

عباسپور بیان کرد: رایزنی های مناسبی با وزارت خارجه و کمیسیون انرژی مجلس و مرکز تحول و پیشرفت  ریاست جمهوری در این خصوص صورت گرفته است و حمایت های این نهادها می تواند نقش مهمی در تسریع دریافت مجوزهای لازم برای راه اندازی انستیو باشد.

این استاد دانشگاهی با اشاره به نقش سازمان های منطقه ای عنوان کرد: سازمان های مانند اکو ظرفیت فراوانی برای گسترش همکاری میان دانشگاه های ایران و منطقه وجود دارد، در همیت راستا تبادل اساتید میان دانشگاه های ایران و  و ۲ دانشگاه از کشور چین آغاز شد.

وی افزود: از دیگر اهداف این کنفرانس کم رنگ کردن تحریم ها، بررسی وضعیت انرژی و تکنولوژی های مربوط به آن بوده است، در این جلسات استفاده از انرژی هایی مانند انرژی هسته ای مورد بحث قرار گرفت که می تواند با پشتوانه علمی مانع از بهانه تراشی های برخی از کشورهای غربی در خصوص ایران شود.

عباسپور ادامه داد: توصیه های یونسکو از دیگر مباحث و پروپوزال های مطرح شده در این کنفرانس بوده است، که در این خصوص تدوین موضوعات مورد بررسی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه مقالات فراوانی به این کنفرانس ارسال شد، عنوان کرد: مقرر شد این کنفرانس هر دو سال یکبار به میزبانی دانشگاه های منطقه برگزار شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • محدودیت تردد در دانشگاه شریف در روزهای کنکور
  • روایت عشق و فلسفه؛ پرتره نادیا مفتونی استاد فلسفه دانشگاه تهران
  • تردد در دانشگاه شریف محدود می‌شود
  • دانشگاه شریف به دنبال راه اندازی انستیتو از دانشگاه سازمان ملل است
  • زلفی گل: دانشگاه هیچ کسی را بیخود اخراج نمی‌کند
  • پذیرش ۲۸۳ مقاله در اولین کنفرانس ملی مهارت
  • معرفی یکی از بانوان نخبه در فعالیت‌های اقتصادی و کارآفرینی + فیلم
  • «دکتر مریم بحرینی »دبیر ملی کارگروه اقتصاد بانوان تاثیرگذار + فیلم
  • ارائه عنوان بهترین مقاله در کنگره پزشکی هسته‌ای آمریکا به عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
  • رتبه دانشگاه صنعتی شریف در جدیدترین رتبه‌بندی موضوعی کیو اس