Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-25@21:05:24 GMT

مصرف بالای ویتامین D چه عوارضی دارد؟

تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۳۲۰۶۲۸

مصرف بالای ویتامین D چه عوارضی دارد؟

خبرگزاری میزان- «مسمومیت ویتامین D» را «هیپِرویتامینوز D» نیز می‌گویند. این عارضه معمولا بر اثر مصرف دوز بالای مکمل‌های ویتامین D ایجاد می‌شود. به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان،رژیم غذایی یا مواجهه با آفتاب نقشی در ایجاد این عارضه ندارند، زیرا بدن می‌تواند مقدار ویتامین D تولیدشده بر اثر مواجهه با آفتاب را تنظیم کند و حتی مواد غذایی غنی‌شده نیز آن‌قدری ویتامین D ندارند که موجب مسمومیت شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهم‌ترین پیامد مسمومیت ویتامین D انباشتگی کلسیم یا هیپِرکلسِمی در بدن است که می‌تواند موجب علائمی مانند تهوع، استفراغ، ضعف و تکرر ادرار شود. علائم این مسمومیت در موارد حاد می‌تواند به درد استخوان و بیماری‌های کلیوی مانند تشکیل سنگ‌های کلسیمی نیز بینجامد.

درمان این عارضه عبارت است از توقف مصرف ویتامین D و محدودیت دریافت غذایی کلسیم. همچنین ممکن است دارو‌های وریدی مانند کورتیکواِستروئید‌ها و بیسفوسفونات‌ها تجویز شوند. مطالعات نشان داده است که مصرف روزانه ۶۰ هزار IU (واحد بین‌المللی) ویتامین D به‌مدت چند ماه می‌تواند مسمومیت ایجاد کند. این درحالی است که اغلب بزرگسالان فقط مجازند ۶۰۰ IU از این ویتامین را در روز مصرف کنند. دوز‌های بالاتر از این مقدار معمولا برای درمان مشکلاتی مانند کمبود ویتامین دی تجویز می‌شوند که آن هم حتما باید تحت نظر پزشک و به‌مدت محدود باشد. کسانی که ویتامین D با دوز بالا مصرف می‌کنند، همچنین باید در مدت درمان از لحاظ سطوح خونی بررسی شوند.

از آنجا که این روز‌ها خیلی حرف از کمبود ویتامین D است، مبادا به مصرف خودسرانه مکمل‌های ویتامین D روی بیاورید! مصرف هرگونه مکمل ویتامین و مواد معدنی باید تحت نظر پزشک باشد.   انتهای پیام/
منبع: جام جم
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: رژیم غذایی ویتامین d مسمومیت استخوان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۲۰۶۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشانه‌های کمبود ویتامین K

آفتاب‌‌نیوز :

کمبود این ویتامین در بزرگسالان نادر است، اما ممکن است در افرادی که دارو‌هایی مصرف می‌کنند که با این ویتامین تداخل دارند (نظیر آنتی بیوتیک ها، دارو‌های ضدتشنج مثل فنی توئین و دارو‌هایی که از جذب چربی جلوگیری می‌کنند مثل اورلیستات) و یا شرایطی که فرد دچار سوءجذب باشد (مثل افراد مبتلا به سندرم روده کوتاه، فیبروز سیستیک، بیماری سلیاک یا کولیت اولسراتیو)، رخ دهد.

کمبود ویتامین کا در نوزادان تازه متولد شده نیز ممکن است، مشاهده شود، زیرا این ویتامین از جفت عبور نمی‌کند و شیر مادر حاوی مقدار اندک از این ویتامین است. مقدار محدود پروتئین‌های لخته‌کننده خون در بدو تولد، در صورت عدم مصرف مکمل‌های ویتامین K، خطر خونریزی را در نوزادان افزایش می‌دهد.

شایع‌ترین علائم کمبود این ویتامین عبارت است از:

- طولانی‌تر شدن زمان لازم جهت لخته شدن خون

- خونریزی

- کاهش تراکم استخوانی و یا پوکی استخوان

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • خطر مسمومیت با قارچ‌های طبیعی
  • مسمومیت تعدادی از مردم به دلیل مصرف قارچ‌های سمی در لرستان
  • افزایش ‌مسمومیت ناشی از مصرف قارچ‌های سمی در لرستان طی هفته گذشته
  • چهار عارضه جانبی مصرف بیش از حد ویتامین D
  • نشانه‌های کمبود ویتامین K
  • تامین ۱۰ ویتامین مهم در بدن با مصرف زرده تخم‌مرغ
  • تامین ۱۰ ویتامین مهم در بدن با مصرف زده تخم‌مرغ
  • کمبود این ویتامین سبب یبوست می‌شود
  • معجزه انبه برای سلامت بدن
  • این ویتامین‌ها اضطراب را کاهش می‌دهد