Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرامرز توفیقی، نماینده کارگران در شورای عالی کار در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به رصد بازار و تاثیر نوسانات بازار بر سبد معیشت کارگران و محاسبه میزان عقب افتادگی دستمزد از سبد معیشت از سوی نمایندگان کارگران، اظهار داشت: کمیته دستمزد شورای عالی کار دستور کاری از سوی وزارت کار برای بررسی این مورد نداشته است اما ما به عنوان تشکل ها این موضوع را بررسی می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به بی‌انضباطی‌های هزینه ای که در یکی دو ماه گذشته رخ داده گفت: اینکه بگویند تمام این اتفاق ناشی از خروج آمریکا از برجام بوده است، قابل پذیرش نیست چرا که همه حتی عوام متفق‌القول می‌دانستند که آمریکا از برجام خارج می شود اما شاهد هستیم که زمینه سوء استفاده سودجویان و فرصت طلبانی از این شرایط فراهم شد. 

سکوت در مقابل سودجویان و دستور مبارزه با گرانی عوام‌فریبی است

توفیقی تاکید کرد: خروج آمریکا از برجام فرصتی برای سودجویان و چپاولگران اموال مردم و همچنین تهدیدهایی برای قاطبه مردم که عمدتا دستمزدبگیر هستند ایجاد کرد؛ در حالی که با توجه به پیش‌بینی پذیر بودن این اتفاق، این امکان وجود داشت که  تمهیداتی از قبل در این زمینه اندیشیده شود؛ این که سکوت کنیم و در عین حال امروز دستور مبارزه با گرانی بدهیم، نوعی عوام‌فریبی است.

این فعال کارگری تصریح کرد: گرانی های سه ماه اخیر هر آنچه که امسال درباره دستمزد کارگران اتفاق افتاد را مثل یخی در آفتاب مردادماه آب کرد و از بین برد؛ حالا نه تنها سبد معیشت و دستمزد به هم نزدیک نشده‌اند بلکه دوری بیشتری نیز پیدا کردند و حالا سوال پیش می‌آید که چرا با وجود قابل پیش‌بینی بودن هیچ راهکاری برای آن در نظر گرفته نشد.

وی با اشاره به احتمال استفاده از بی‌نظمی‌‌ها برای جبران کاهش درآمد دولت  نیز گفت: در کنار تمام بی نظمی‌ها در بازار ارز، خودرو، سبد معیشت، مسکن، حمل و نقل، می‌بینیم که حتی عوارض خروجی بزرگراه ها هم افزایش می‌یابد و مشکلاتی را برای مردم به وجود می آورد. 

عضو شورای عالی کار با اشاره به افزایش شدید هزینه‌های سبد معیشت گفت: حالا دیگر نمی‌توان صحبت از تورم ۶ یا ۷ درصد کرد و نه تنها تورم دو رقمی شده بلکه دو رقمی درشتی شده است. تورم حاکم بر سبد معیشت به بالای ۲۰ درصد میل پیدا می‌کند؛ با یک حساب سرانگشتی میتوان فهمید وقتی گوشت کیلویی ۳۰ هزار تومان ۶۰ هزار تومان می شود، مرغ کلیویی ۵ هزار تومان ۹ هزار تومان میشود، ۲۰ تا ۳۰ درصد روی مسکن و عوامل مترتب بر مسکن مثل اجاره نشینی می‌رود، وقتی بیش از ۲۵ درصد عوارض خروجی بزرگراه‌ها اضافه می‌شود، قیمت خودرو بیش از دو برابر می شود، همچنین شاهد افزایش قیمت شوینده ها، لبنیات، حمل و نقل، ارتباطات و غیره هستیم دیگر صحبت از تورم ۷ یا ۸ درصد واقعی نیست.

قوه مقننه هم سکوت کرده است
توفیقی تصریح کرد:متاسفانه هیچ تمهیدی برای این موضوع در نظر گرفته نشده است و حتی نگران هم نیستند چرا که اگر نگران بودند راهکاری پیدا می‌کردند. چرا قوه مقننه ما ساکت است و به جای نظارت و راه‌حل‌های تقنینی به چند سخنرانی پیش از دستور بابت افزایش هزینه ها اکتفا کرده است در حالی که میتوانند قانونگذاری کنند و وارد عمل شوند.
وی ادامه داد: رئیس جمهور در چند سخنرانی اعلام کردند که برخی وزرا در جامعه ایجاد یاس و ناامیدی می‌کنند اما راهکار چیست؟ آیا وزرایی که القای یاس می‌کردند، برکنار شدند؟ در حالی که بهترین کار حذف این افراد است؛ اینکه اعلام کنند چیز تازه ای نیست چرا که همه به وضوح می‌بینم.

استیضاح‌هایی که باج‌خواهی است

این فعال کارگری یادآور شد: روزی که به عنوان یک فعال کارگری اعلام می‌کردم سازمان تامین اجتماعی،  وزارت تعاون و وزارت رفاه نباید زیر شاخه وزارت کار بشوند امروز را می‌دیدم؛ وقتی وزارت کار تبدیل به وزارت تعاون کار و امور اجتماعی شد تبدیل به یک بنگاه اقتصادی درآمدزا و یک گاو شیرده شد که همه به آن چشم دارند و اگر روزی آمال و امیالشان برآورده نشد، در بوق و کرنا می‌کنند که وزیر را استیضاح کنید. وزیری که مدام به فکر لابی کردن و راضی‌ نگه داشتن نمایندگان باشد نمی تواند کار کند و نتیجه این طرح‌های استیضاح چیزی جز باج‌خواهی نیست.

وی ادامه داد: اگر قوه مقننه ما گامی جدی و معطوف به نتیجه بر می‌داشت، قوانین نادرست را اصلاح می‌کرد و یا در جایی که اجرای قانون زیر سوال می‌رفت، نظارت را بیشتر می کردند و پرسش می‌کردند و حالا دچار چنین وضعیتی نبودیم؛ چرا با وجود این همه قانون خوب شاهد پایبندی و اجرای قانون نیستیم.

این عضو شورای عالی کار یادآور شد: در بحث امنیت شغلی کارگران در هفته‌های اخیر شاهد بودیم که شورای عالی کار تشکیل جلسه داد و مصوبه‌ای برای ساماندهی قراردادهای موقت داشت اما با گذشت چند هفته هنوز وزیر کار این آئین‌نامه را برای تصویب به هیئت وزیران ابلاغ نکرده و معطل مانده است.

آقای نوبخت! برای پرداخت بدهی سازمان تامین اجتماعی برنامه دارید؟

این فعال کارگری ادامه داد: آقای نوبخت میگوید ما بودجه را تصویب کردیم و اگر افزایش حقوق سال ۹۷ در حقوق بازنشستگان دیده نشده بی عرضگی نهاد و دستگاه‌یشان است. آقای نوبخت! آیا شما مطالبات‌تان را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کرده اید؟ درست است که افزایش دستمزد بازنشستگان تامین اجتماعی در سال ۹۷  صرفا در یک ماه از سه ماه گذشته اجرا شده است اما آیا دولت برنامه‌ای برای پرداخت مطالبات سازمان تامین اجتماعی دارد؟

خلع ید فوری سوداگران از اقتصاد 

وی اقدام اضطراری برای خروج از شرایط فعلی را خلع ید سوداگران از اقتصاد اعلام کرد و گفت: تا زمانی که سوداگران در اقتصاد دست دارند، حمایت از تولید داخل معنایی ندارد و همیشه در حد شعار باقی می‌ماند چرا که آنها خود  مانع از اجرایی شدن شعار می شوند.

توفقی یادآور شد: آقای جهانگیری اعلام کرد که تعداد کمی آمده‌اند تعداد زیادی سکه خریده‌اند؛ این یعنی نابود کردن کامل مملکت. وقتی فردی پولش را به طلای مسکوک تبدیل می‌کند در واقع پولی را به عنوان هات مانی یا پول داغ در کشور روانه کرده که این حجم گردش نقدینگی، تورم فزاینده، افسارگسیخته و مهار ناشدنی به جامعه تحمیل می‌کند که به هیچ عنوان قابلیت کنترل ندارد. وقتی قابلیت کنترل ندارد، می‌تواند تا از پا انداختن دولت هم پیش برود.

وی خطاب به مسئولان دولتی ادامه داد: شما که در مسند قدرت نشسته اید و سکه را پیش فروش می کنید و دنبال این هستید که نقدینگی جامعه را کم کنید تا تورم کاهش پیدا کند، به چه علت هزاران سکه را به یک نفر می فروشید و یا با افتخار اعلام می کنید تعداد بسیار زیادی خودرو را یک نفر پیش خرید کرده است و از این به بعد به هر کارت ملی یک خودرو می دهید؛ چرا تا به حال اقدام پیش‌گیرانه‌ای برای جلوگیری از این روند نداشته‌اید و هنوز درها برای واردات خودرو باز است مگر ملت ما چقدر خودرو لازم دارد؟

توفیقی افزود: دیدیم که آمریکا یک عطسه کرد و بلافاصله پژو از ایران رفت؛ قطعه ساز سیتروئن مسافرتش به ایران را لغو کرد، چطور اجازه می‌دهید پیش فروش خودرو برای اردیبهشت ۹۸ اتفاق بیافتد؟ چه کسی باید نظارت کند در حالی که وظیفه دولت نظارت و اجرای صحیح قوانین و مقررات است و کنترل بازار به عهده دولت است.

این فعال کارگری تاکید کرد: آیا درست است که کسری درآمدها را از اینگونه جبران کنیم و بر سر نابودی خانواده‌ها و از بین رفتن معیشت مردم و کشورمان معامله کنیم؟

وی در پایان تاکید کرد: متاسفانه خطر سودجویانی که بعد از خروج ترامپ از برجام کشور را به نابودی می‌کشند، بسیاربیشتر از براندازانی است که در خارج از کشور علیه حاکمیت فعالیت می‌کنند.

انتهای پیام/آ

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۲۲۲۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحلیل متفاوت اولیانوف از پاسخ ایران به تجاوز اسرائیل

به گزارش خبرآنلاین میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین همچنین در کانال تلگرامی خود نوشت: رویدادهای بسیار خطرناک کنونی در خاورمیانه یکی از نتایج تصمیم آمریکا و تروئیکای اروپایی برای جلوگیری از مذاکرات بر سر بازگرداندن برجام است. فرصتی برای اجتناب از این وضع وجود داشت. غرب راه را برای وقایع جاری هموار کرده است.

به نقل از ایسنا ایران شنبه و یکشنبه، پهپاد و موشک‌ها را به سمت اسرائیل پرتاب کرد و آن را پاسخی به جنایات متعدد از جمله حمله هوایی به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق خواند.

در سال ۲۰۱۵، پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان برجام را با ایران برای حل بحران برنامه هسته‌ای تهران امضا کردند.

در سال ۲۰۱۸، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری وقت آمریکا تصمیم گرفت از این توافق خارج شود. جو بایدن، رئیس جمهور کنونی ایالات متحده بارها تمایل خود را برای بازگرداندن واشنگتن به توافق هسته‌ای اعلام کرده است.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1895329

دیگر خبرها

  • یک فعال کارگری: قدرت خرید دستمزد کارگران به پایین ترین میزان در تاریخ شورایعالی کار رسیده است
  • تعاونی‌های حوزه فرهنگ و هنر در استان‌ها فعال شوند
  • اولویت مجلس دوازدهم معیشت و اقتصاد خواهد بود
  • کربی: شرایط فعلی منطقه، نتیجه خروج ترامپ از برجام است
  • آمریکا : شرایط فعلی منطقه، نتیجه خروج دولت ترامپ از برجام است
  • کربی: شرایط فعلی منطقه، نتیجه خروج دولت ترامپ از برجام است
  • پویش «حداقل دستمزد ۱۵میلیونی» توسط نمایندگان کارگری
  • تحلیل متفاوت اولیانوف از پاسخ ایران به تجاوز اسرائیل
  • دشمن به دنبال اخلال در اقتصاد و معیشت خواهد بود
  • جلسه اضطراری کابینه کره‌جنوبی به دنبال حمله ایران به اسرائیل