Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-03-28@14:33:05 GMT

این ۱۲ نشانه می‌گوید که شما به خرید معتاد هستید

تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۳۲۲۶۸۱

این ۱۲ نشانه می‌گوید که شما به خرید معتاد هستید

اعتیاد به خرید، مانند دیگر انواع اعتیاد، با میل یا احساس شدیدی اغلب غیر قابل کنترل همراه است. شخصی که به خرید کردن اعتیاد دارد حتی از عواقب منفی خرج کردن بیش از اندازه، مثل ایجاد مشکلات خانوادگی، برشکستگی و مشکلات قانونی، چشم پوشی می کند.

سرویس سبک زندگی فردا: خرید کردن برای بسیاری از ما کار بسیار لذت بخشی است و البته انجام این کار در مواقع ضروری یا ایام خاصی مثل مهمانی ها امری کاملا طبیعی است اما کسانی که دچار اعتیاد به خرید هستند این کار را به شکلی افراطی انجام می دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تعداد افراد مبتلا به این اختلال بسیار زیاد است و محدود به جنسیت خاصی نمی شود. اما نشانه های اختلال اعتیاد به خرید چه هستند؟ در ادامه این مطلب را به نقل از روزیاتو بخوانید.

 

 

۱. یک کمد پر از لباس دارید که هنوز استفاده نشده اند

افرادی که به خرید کردن اعتیاد دارند لزوما همیشه شیک و آراسته نیستند. در حقیقت، بسیاری از این افراد لباس ها یا وسایلی دارند که دست نخورده باقی مانده و یا تگ یا برچسب آن ها هنوز جدا نشده و آن ها را برای روزی که واقعا نیاز پیدا کنند ذخیره می کنند. در بین زنان، این خریدها اغلب به شکل لباس، جواهرات، کفش و اکسسوری است و مردان تمایل به وسایل گران قیمت تری مثل ساعت، دوریین و تجهیزات ورزشی دارند.

۲. نمی توانید یکی دو روزی را بدون خرید کردن سپری کنید

حتی خریدهای کوچکی مثل یک رژ لب جدید (در حالی که رژ لب دیگری به همان رنگ دارید) یا کارت های تبریک (در حالی که یک کشور پر از این کارت ها دارید) در صورتی که دائما انجام شوند می توانند نشان دهنده ی اعتیاد به خرید باشند. چون چنین خریدهای هر چند کوچک اما غیر ضروری ای، نشان دهنده ی عدم توانایی در کنترل خرج کردن است.

3. بعد از خرید کردن احساس خوشی می کنید

چرخه ی قدرتمندی از احساسات به اعتیاد به خرید دامن می زند، در حقیقت احساس خوشی ای که شخص بعد از خرید کردن تجربه می کند می تواند اعتیادآور باشد. در این حالت، خرید کردن ماده ی شیمیایی دوپامین را در مغز تولید می کند که با احساس خوشی و رضایت مرتبط است. دوپامین همچنین نقش زیادی در اعتیاد به مواد مخدر و رفتارهای اعتیادآوری مثل قمار کردن ایفا می کند. بعضی از این افراد حتی در زمان خرید احساسی مثل لذت جنسی را تجربه می کنند.

۴. بعد از تجربه حس خوشی، احساس ناامیدی یا پشیمانی می کنید

افرادی که معتاد به خرید هستند، با خرید کردن سیستم پاداش در مغز را تحریک می کنند و این مسأله به آن ها احساس سرخوشی ای می دهد که به آن اعتیاد پیدا می کنند. اما این احساس سرخوشی خیلی زود به حال بد بعد از خرید منتهی می شود و این حالت با احساس ناامیدی، اضطراب، گناه و پشیمانی همراه است. با این حال، اگر از این افراد در مورد خریدشان دلیل بخواهید، با وجود احساس پشیمانی می توانند هر خریدی را با استدلال های خودشان توجیه کنند.

۵. بارها بر سر خرید کردن با همسر/ شریک عاطفی خود بحث و جدل کرده اید

تفاوتی ندارند این بحث و جدل بر سر خریدهای غیر ضروری باشد یا مدت زمان گشت زدن در فروشگاه ها؛ اگر همسر/ شریک عاطفی شما به عادت های وسواس گونه ی شما در خرید کردن پی برده، این نشانه صراحتاً از وجود مشکلی در شما خبر می دهد. وقتی چرخه ی خرید و خرج کردن اثراتی منفی بر روابط شما دارد، این نشانه ثابت می کند نیاز به کمک دارید.

۶. برای مواجهه با اضطراب یا نگرانی خود از شیوه ی خرید درمانی استفاده می کنید

خرید کردن روحیه ی بسیاری از ما را بهتر می کند. در حقیقت، پژوهش ها نشان داده است بسیاری از مردم برای بهبود حال روحی خود از خرید کردن یا روش خرید درمانی استفاده می کنند. این کار در حد تعادل ایرادی ندارد و می تواند برای ما مفید باشد چون خرید کردن میزان هورمون دوپامین را در بدن افزایش داده و اضطراب و نگرانی را کاهش می دهد. با این حال، اگر دچار اعتیاد به خرید باشید، وابستگی بسیار زیادی به اثرات خرید کردن بر حال روحی تان پیدا می کنید، در حالی که این اثرات زودگذر هستند و خیلی زود دچار احساس گناه یا ناامیدی در مورد عدم توانایی در کنترل خرید کردن می شوید. خرید درمانی در صورتی که صدمه ای جدی به زندگی شخص بزند، مضر خواهد بود.

۷. در صورتی که نتوانید خرید کنید عصبی یا زودرنج می شوید

اعتیاد به خرید، مانند دیگر انواع اعتیاد، با میل یا احساس شدیدی اغلب غیر قابل کنترل همراه است. شخصی که به خرید کردن اعتیاد دارد حتی از عواقب منفی خرج کردن بیش از اندازه، مثل ایجاد مشکلات خانوادگی، برشکستگی و مشکلات قانونی، چشم پوشی می کند. علاوه بر این، زمانی که نتوانید به خرید بروید، ممکن است دچار علائمی مثل نشانه های ترک اعتیاد (عصبی یا زودرنج شدن) و احساس حسرت نسبت به همه ی خریدهای خوبی که از دست دادید شوید.

۸. در محل کار یا تحصیل تان نمی توانید تمرکز داشته باشید

خرید کردن مشغولیت ذهنی همیشگی افرادی است که معتاد به خرید هستند و این افراد از لحاظ روانی به این افکار وابسته می شوند. آن ها زمان زیادی را صرف برنامه ریزی برای خرید خود می کند: چه چیزی بپوشند، چه چیزی بخرند، کجا خرید کنند و هزینه ی خریدها را چطور پرداخت کنند. افرادی که به خرید کردن اعتیاد دارند به قدری درباره ی خرید کردن فکر می کنند که از وقت، انرژی و / یا پول شان چیزی باقی نمی ماند و این مسأله لطمه ای جدی به بعضی جنبه های زندگی آن ها می زند.

۹. برای خرید کردن از تعهدات کاری یا اجتماعی خود صرف نظر می کنید

در الگوی رفتاری اشخاصی که معتاد به خرید هستند، نیاز به خرید کردن در روابط شخصی، سرگرمی های مورد علاقه، شغل و تعهدات اجتماعی آن ها اختلال ایجاد می کند. برای مثال، بسیاری از این افراد خرید کردن را به رفتن به سر کار/ دانشگاه یا وقت گذراندن با خانواده و دوستان ترجیح می دهند.

۱۰. فیش خریدها را پنهان و حتی امضا جعل می کنید

علاوه بر این، به قرض گرفتن از دیگران عادت کرده اید. خرید وسایلی که فراتر از بودجه ی شما یا غیرضروری هستند از نشانه های اعتیاد به خرید است. اگرچه در همه ی اوقات سال ولخرجی می کنید، اما این مسأله در هنگام تعطیلات و در نزدیکی تولد اعضای خانواده و دوستان شدت می گیرد.

۱۱. عادت ها و خریدهای خود را پنهان می کنید

پنهان کردن خریدها در گوشه و کنار اتاق خواب یا انجام خرید آنلاین در زمانی از روز که کسی حضور نداشته باشد، به معنی آن است که خرید کردن شما از کنترل خارج شده است.، به ویژه اگر این رفتارها روابط یا شغل شما را به خطر بیندازد. در مجموع، پژوهش ها نشان می دهد افرادی که به خرید کردن معتاد هستند تمایل دارند تنها به خرید بروند بنابراین عجیب نیست که پنهان کاری تبدیل به بخشی از رفتار این افراد شود.

۱۲. بارها تلاش کرده اید دیگر خرید نکنید اما موفق نبوده اید

افرادی که به خرید کردن اعتیاد دارند احساس می کنند چاره ای جز خرید ندارند چون از مشکل خود آگاه هستند اما توانایی جلوگیری از این رفتار را ندارند. این به معنی آن است که اگر برای غلبه به اعتیاد خود به خرید در حال تلاش هستید، پس نیاز به کمک دارید. اگرچه اعتیاد به خرید کردن اعتیادی واقعی محسوب نمی شود (البته بسیاری از روان درمانگرها عقیده دارند که یک اعتیاد واقعی است) می توانید از یک مشاور برای حل مشکل خود کمک بگیرید.

لینک کوتاه خبر: farda.fr/003V3V

منبع: فردا

کلیدواژه: خرید کردن خرید اینترنتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۲۲۶۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری معتاد و خرده فروش در مروست

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، سرهنگ "عباس رضایی" درباره این خبر بیان داشت: در راستای طرح پاکسازی نقاط آلوده و بافت قدیمی و ارتقای امنیت اجتماعی ماموران انتظامی مروست اقدام به اجرای طرح در نقاط آلوده از خرده فروشان شهر مروست کردند. 
رضایی افزود: در اجرای این طرح تعداد ۶ نفر خرده فروش و تعداد ۹ نفر معتاد را دستگیر و مقادیری موادمخدر کشف شد. 
 سرپرست فرماندهی انتظامی شهرستان مروست تصریح کرد: در این خصوص متهمان دستگیر و پرونده تشکیل و به مراجع ذی صلاح معرفی شدند.

دیگر خبرها

  • ایران به دنبال خرید بمب اتم بود؟
  • روایت ناطق نوری از دیدار با رئیس جمهور اوکراین؛ ایران به دنبال خرید بمب اتم بود؟
  • جمع آوری ۹۰ معتاد متجاهر در طرح امنیت محله محور در ری
  • پرورش مرغ گوشتی در خانه آسان شد!
  • فیلیپه نیستروم؛ ماجرای گدایی و اعتیاد قهرمان دوچرخه‌سواری جهان
  • ماجرای گدایی و اعتیاد قهرمان دوچرخه‌سواری جهان
  • ریشه بیشتر آسیب‌های اجتماعی در استان اعتیاد و مشکلات معیشتی است
  • ۲۷۰۰ کیلوگرم مواد مخدر در استان بوشهر کشف شد
  • چند اسب اینجا می‌بینید؟
  • دستگیری معتاد و خرده فروش در مروست