Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@23:38:27 GMT

عزت الدوری؛ داستان تکراری مرگ مترسک بعثی

تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۳۲۲۹۴۳

عزت الدوری؛ داستان تکراری مرگ مترسک بعثی

بغداد – ایرنا – قصه مرگ و زندگی عزت الدوری معاون سابق صدام دیکتاتوری سابق حاکم بر عراق بعد از اعلام مرگ او و تکذیب مجدد آن، این روزها دیگر تبدیل به بی مزه ترین سوژه های خبری در عراق از دیدگاه افکار عمومی این کشور شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این چهره فرتوت مبتلا به سرطان خون که 30 سال از عمرش را در خدمت رژیم مخوف بعث صرف کرد و در طول 15 سال گذشته، یکی از عوامل مدیریت عملیات تروریستی در این کشور محسوب میشده، برای چندمین بار در سنوات اخیر، طی روزهای اندک گذشته، خبر مرگ او باز رسانه ها را به خود مشغول کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


عزت ابراهیم الدوری متولد 1942 است. وی نتوانست از پس تحصیلات بر آید و ترک تحصیل کرد. در دهه 60 قرن گذشته میلادی که حزب بعث، رویکرد سیاسی خود را به سوی خشونت تغییر داد، به همراه عده ای از آنهایی که در بغداد به نام 'اراذل و اوباش' شناخته می شدند و صدام یکی از آنها بود، به تشکیلات مسلح بعثی ها پیوست.
این چهره بواسطه خشونت، قساوت و گوش بفرمانی محض که از مسوولان بالادست خود نشان داد، به همراه مجموعه اراذل و اوباش داخل حزب بعث توانست، به مدراج عالی این حزب برسد و با تبعیت از صدام، همه نیروهای موسس این حزب را کنار بزند.
عزت الدوری حتی در اوج اقتدار حزب منحله بعث در عراق، یک نیروی ذلیل و تابع صدام شناخته می شد تا جایی که جوک ها و نکته های خنده دار فراوانی در عراق پیرامون این چهره در فلکلور عراق شکل گرفته بود.
الدوری بعد از سقوط رژیم صدام، در فهرست 55 نفره تحت تعقیب نیروهای آمریکایی، شماره 6 را داشت و در بین 5چهره فراری این فهرست، او به خاطر اخبار ضد و نقیضی که پیرامون مرگ و زندگیش منتشر شد و همچنین نقش او در عملیات تروریستی داخل عراق، بیشترین توجه رسانه ها را معطوف خود کرده بود.
نیروهای امریکایی نیز مبلغ 10 میلیون دلار پاداش نقدی برای هرکس که از محل اختفای این چهره، خبری بدهد یا قتل او، تعیین کرده بودند.
بر اساس یک گزارش از فهرست 55 نفر تحت تعقیب آمریکا، 5 تن اعدام شده اند که مهمترین آنها صدام دیکتاتور سابق حاکم بر عراق بوده و 5 نفر در درگیری کشته شدند که برجسته ترین آنها، دو پسر صدام (عدی و قصی) بودند.
از بازداشت شدگان 8 نفر در حین زندان درگذشتند که مهمترین چهره آنان 'طارق عزیز' وزیر خارجه سابق صدام بوده و 16 نفر دیگر نیز توسط نیروهای آمریکایی قبل از ترک اراضی عراق در 2011 آزاد شدند.
عزت الدوری در میان چهره های رژیم سابق، به خاطر موقعیتی که درحزب بعث تا قبل از 2003 داشته و بعد از آن، در مدیریت عملیات تروریستی و خصوصا رهبری گروه تروریستی 'نقشبندیه' و همچنین همپیمان شدن با القاعده و داعش داشته، بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.
گفته می شود الدوری با دولت های عربی منطقه روابط نزدیکی دارد، برای همین یک بار گفته می شود که در امارات به سر می برد و گاهی در عربستان مقیم و بعضی مواقع در اردن و گاهی نیز در سوریه (قبل از ناآرامی های سوریه) دیده شده و اکنون که دوباره خبر مردن او منتشر شده گفته شده است که در یکی از بیمارستان های تونس جان باخته است.
آنچه پیرامون مرگ و زندگی عزت الدوری بر سوالات و ابهامات می افزاید اینکه گزارش هایی وجود دارد که حاکیست آمریکایی ها در برهه هایی توانسته اند، او را دستگیر کنند و سپس به طرز مشکوکی او را آزاد کرده اند.
اکنون این سوال مطرح است که زنده ماندن این تنها بازمانده بعث که ضعیف ترین عنصر از حیث شخصیتی در داخل این حزب است، با خواست آمریکایی ها و براساس یک طرح تعریف شده صورت گرفته تا همیشه سایه این مترسک خشونت بر سر عراق سنگینی کند؟
خبرهای مرگ عزت الدوری که اصولا قبل از سقوط رژیم صدام به دلیل بیماری سرطان خون، از انجام وظایف اداری موکله عاجز بود از نکات جالب توجه درباره این چهره شبح گونه است.
براساس خبرهایی که درباره این چهره منتشر شده و خبرنگار ایرنا آن را دنبال کرده مشخص شده است که در طول 15 سال گذشته حداقل 5 بار مرگ این چهره مرموز بعث اعلام شده است:
- در 12 نوامبر 2005 (21 آبان 84) حزب منحله بعث در بیانیه ای اعلام کرد که عزت الدوری در 11 نوامبر 2005 (20 آبان 84) درگذشت و به جای او، 'عبدالقادر طلب الدوری' از اعضای برجسته حزب منحله بعث جایگزین شده است.
- در 2 فوریه 2012 (13 بهمن 90) خبرگزاری کرد زبان 'خندان' نزدیک به 'برهم صالح' از اعضای سابق حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق و رهبر فعلی گروه تازه تاسیس ائتلاف دمکراسی و عدالت، مرگ الدوری را اعلام کرد و گفت که 'صلاح مختار' سردبیر سابق روزنامه الجمهوری ارگان حزب بعث جایگزین وی شده است.
- در 7 آوریل 2015 (18 فروردین 94) 'رائد الجبوری' استاندار وقت صلاح الدین مرگ عزت الدوری را در جریان درگیری در ارتفاعات حمرین در شمال تکریت مرکز استان صلاح الدین اعلام و حتی گفته شد که جسد او به بغداد منتقل شد و قرار شد که سفارت آمریکا روی آن آزمایش DNA انجام دهد که هنوز تکلیف آن نامعلوم است.
- در 2 فوریه 2016 (13 بهمن 94) خبرگزاری ها به قتل رسیدن عزت الدوری را در جریان عملیات آزادسازی شهر موصل در منطقه ای مابین استان نینوا و مرز سوریه در شمال عراق اعلام کردند.
علاوه بر آن در طول این مدت نیز چند بار دستگیری الدوری اعلام شده و حتی عکس هایی از او در حین دستگیری منتشر شد.
-دستگیری الدوری در 2004 و 2008 توسط نیروهای آمریکایی در شهر الدوره زادگاهش و همچنین ارتفاعات حمرین و سپس آزادی او به بهانه اینکه او را نشناخته بودند و چندی بعد، تصویری از او در بین دستگیرشدگان منتشر شد و گفته شد که فرد موجود در تصویر عزت الدوری است اما آمریکایی ها کل قصه دستگیری و آزادی او را تکذیب کردند.
عزت الدوری تاکنون در چند مورد در نوارهای ویدئویی ظاهر شده تا مرگ خود را تکذیب کند در عین حال در هربار ظهور، نظام جدید حاکم بر عراق را تهدید به عملیات گسترده تروریستی و بازگشت مجدد بعثی ها به قدرت کرده است.
بیانیه تصویری عزت الدوری در جریان اشغال موصل در 1 ژوئن 2014 (20 خرداد93) که از تروریست های داعش حمایت کرد و نوار ویدئویی در 6 اوریل 2016 (18 فروردین 95) که نظام جدید حاکم بر عراق را تهدید و وعده بازگشت بعثی ها را به قدرت داد، برجسته ترین این نوارهای تصویری هستند.
عزت ابراهیم الدوری در چند مورد نیز نوارهای صوتی از خود، به مناسبت سالروز تاسیس حزب منحله بعث منتشر کرده که در یک مورد آن گفته شد که در امارات ضبط شده و دولت عراق به دولت ابوظبی در این خصوص اعتراض کرد.
همچنین گزارش هایی در دست است که نشان می دهد تعدادی از رهبران سیاسی موجود در صحنه سیاسی عراق در طول سنوات اخیر با عزت الدوری دیدار کرده اند که مهمترین این چهره ها 'ایاد علاوی' معاون رییس جمهور عراق است که در 2007 با جناح عزت الدوری در حزب منحله بعث، در حضور نیروهای آمریکایی دیدار کرد بدون اینکه مکان این دیدار را فاش کند.
همچنین 'حسن العلوی' نماینده سابق پارلمان و چهره های سابق حزب منحله بعث نیز در 9 اسفند 95، نامه ای را منتشر کرد و مدعی شد که عزت الدوری از طریق واسطه برای او ارسال کرده و پیرامون حل مشکلات عراق از طریق سیاسی سخن گفته بود.
برخی از این نامه به مثابه تغییر رویکرد عزت الدوری در دوران پساداعش دانستند اما عده ای نیز نسبت به اصل نامه ابراز تردید کردند و گفتند که حسن العلوی به دلیل حسن نیتی که دارد، به دست بعثی ها بازی خورده است.
گفته می شود که حتی عزت الدوری در 10 نوامبر 2012 (20 آبان 91) در نشستی با اعضای حزب منحله بعث بدون اطلاع دولت عراق، در بغداد شرکت و سپس دو روز بعد از طریق فرودگاه اربیل، عراق را به مقصد عربستان سعودی ترک کرده است.
این خبر را 'سامی العسکری' از اعضای برجسته حزب الدعوه اسلامی و نماینده سابق پارلمان عراق در همان تاریخ اعلام کرد و در رسانه های عراق منتشر شد.
دو روز قبل نیز برای پنجمین بار، خبر مرگ الدوری در یکی از بیمارستان های تونس اعلام شد و گفته شد که 'رغد' دختر بزرگ صدام پیام تسلیت برای خانواده الدوری فرستاده اما 24 ساعت بعد این خبر نیز تکذیب شد.
در حالی که توجه نشان دادن به قصه مرگ و زندگی عزت الدوری در سطح رسانه ها خصوصا رسانه های عربی منطقه بیشتر مورد توجه قرار می گیرد، افکار عمومی عراق دیگر اهمیتی برای این مترسک نامیرای بعثی قائل نیست و اگر هم نامی از آن می آورد بیشتر برای ایجاد لحظاتی شاد و مفرح و درنگی خندیدن است!
با این وجود، کارشناسان معتقدند که حزب منحله بعث و برخی قدرت های منطقه ای و بین المللی همچنان از مرده یا زنده این گونه چهره ها برای پیشبرد پاره ای اهداف و برنامه های خود در عراق بهره می برند به ویژه که هنوز در داخل عراق، پاره ای جریان ها می کوشند برای رسیدن به برخی امتیازات، سرنوشت خود را به بعثی ها گره بزنند و دوباره ملت عراق را مستعد بالا رفتن از نردبان حزب بعث کنند.
خاورم *353*380*

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي عزت الدوري حزب بعث آمريكا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۲۲۹۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهترین سریال‌های عاشقانه کره‌ای با حال و هوای «فانتزی»

در اینجا فهرستی از بهترین سریال‌های عاشقانۀ کره‌ای را معرفی کرده‌ایم که یک جنبۀ جذاب فانتزی هم در آن‌ها وجود دارد.

به گزارش فرادید، جنبۀ «فانتزی» که در بسیاری از سریال‌های کره‌ای می‌توان آن را یافت، یک ویژگی جذاب و مفرح این سریال‌هاست که علاوه بر ایجاد پیچش‌های داستانی غیرمنتظره، تخیل مخاطب را هم به خوبی با خودش درگیر می‌کند.

در اینجا فهرستی از بهترین سریال‌های عاشقانۀ کره‌ای را خواهید دید که یک جنبۀ قوی و جذاب فانتزی هم در آن‌ها وجود دارد.

۱. مقدر شده با تو

این سریال دربارۀ ارتباط عجیبی است که بین لی هونگجو و جانگ شینیو شکل می‌گیرد؛ هونگجو یک کارمند دولتی است که توسط همکارانش نادیده گرفته می‌شود و شینیو یک وکیل شایسته با روحیه‌ای سرد است که مشاور حقوقی شهرداری می‌شود. شینیو تحت تأثیر نفرینی قرار گرفته که قرن‌ها خانواده‌اش را آزار داده است. در نهایت دست سرنوشت این دو نفر را در کنار هم قرار می‌دهد و زندگی آن‌ها را به شکل خاصی به هم گره می‌زند.

۲. در نوزدهمین زندگی‌ام می‌بینمت

این سریال داستان عاشقانه زنی را دنبال می‌کند که هزار سال است در بدن‌های مختلف زندگی کرده و همۀ زندگی‌های قبلی‌اش را به یاد دارد؛ بعد از پایان تلخ هیجدهمین زندگی، او در نوزدهمین زندگی‌اش تصمیم می‌گیرد دوباره به سراغ عشق زندگی هیجدهمش برود!

۳. کیمیای روح

«کیمیای روح» در کشوری بزرگ می‌گذرد که هیچ نشانی از آن در هیچ کتاب تاریخ یا نقشه‌ای وجود ندارد. این درام عاشقانه و فانتزی درباره جادوگران جوانی است که به دنبال غلبه بر سرنوشت خود هستند.

۴. گابلین

این سریال داستان ارتباطی است بین یک جن یا گابلین که برای پایان دادن به زندگی جاودانه‌اش به یک همسر انسان نیاز دارد و یک فرشتۀ مرگ که نمی‌تواند گذشتۀ خود را به یاد بیاورد. در این میان بالاخره سر و کلۀ دختری پیدا می‌شود که ظاهرا همان همسر مورد انتظار جن است.

۵. هتل دل لونا

هتل دل لونا یک هتل در مرکز شهر سئول است. این هتل از بیرون قدیمی و رنگ و رو رفته به نظر می‌رسد، اما در واقع مکانی شیک برای ارواح سرگردان است. آن‌ها تنها کسانی هستند که این مکان را شگفت‌انگیز می‌بینند.

۶. دبلیو

یک دکتر از دنیای واقعی وارد یک وبتون موفق به اسم «W» می‌شود و با شخصیت اصلی این وبتون روبرو می‌شود؛ این مواجهه منجر به اتفاقات مختلفی می‌شود.

۷. پادشاه: حکمران ابدی

این درام عاشقانۀ فانتزی داستان همکاری و ارتباط بین لی گون، امپراتور کره و جونگ ته ائول کارآگاهی از جمهوری کره است؛ دو نفر در دو دنیای موازی که هر دو همزمان در سرزمین کره قرار دارند.

۸. تو فوق‌العاده‌ای

داستان دختری را روایت می‌کند که موضوع عجیبی را دربارۀ هویت خودش متوجه می‌شود. او می‌فهمد که در واقع شخصیتی فرعی در یک مانگای عاشقانه به نام «راز» است. از اینجا به بعد او سعی می‌کند داستان مانگا را برای رسیدن به هدف عاشقانۀ خودش تغییر بدهد.

دیگر خبرها

  • ارتش در مقابل رژیم بعثی و همچنین گروهک‌ها ضدانقلاب ایستاد و خوش درخشید
  • داستان‌های افسانه‌ای ازهم‌گسیخته
  • یک داستان غافلگیرکننده؛ فلفل چگونه جهان را تسخیر کرد؟!
  • چرا در ایران از مارکز استقبال شد؟
  • فیلم‌هایی که بحران آب را به تصویر کشیده‌اند
  • علیزاده اولین طلایی کشتی فرنگی؛ تکرار قهرمانی با برد تکراری
  • نمایش ظلم بعثی‌ها بر کردها در تئاتر «un۱۲»
  • لیورپول و فرمول تکراری: باخت در هفته‌های پایانی!
  • آخرین «آبنبات» در راه نمایشگاه کتاب
  • بهترین سریال‌های عاشقانه کره‌ای با حال و هوای «فانتزی»