Web Analytics Made Easy - Statcounter

دنیای بورس: مجمع عادی به طور فوق‌العاده با حضور 59 درصد سهامداران رسمیت یافت و البته در پایان مجمع صورت‌های مالی سال 1395 مورد تصویب قرار نگرفت. قرار شد پس از پیگیری‌های حقوقی (یا کیفری) درباره بندهای گزارش ویژه، مجمع دیگری برای بررسی صورت‌های مالی برگزار شود.

مجمع سالانه آذرآب منتهی به 29 اسفندماه سال 95 یکبار در تیرماه 1396 به تشنج کشید و مدتی بعد در اراک تشکیل و مصوب شد حسابرسی ویژه از عملکرد شرکت در سال 1395 تهیه و گزارش آن در این مجمع قرائت شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گزارش هیات مدیره

علی شیخ‌زاده؛ مدیرعامل درباره وضعیت صنایع آذرآب در سال 1396 و بویژه عملکرد خود در 5 ماه اخیر توضیح‌های مبسوطی ارایه داد:

الف)  رایزنی با کارفرمایان طرف قرارداد با آذرآب به منظور حفظ قراردادهای منعقده و جلوگیری از خلع ید. به گفته مدیرعامل تمامی پیگیری‌ها منتج به نتایج مثبت شد.

ب) مذاکره با کارفرمایانی که اقدام به خلع ید کرده و یا مکاتبات ارسالی آن‌ها به شرکت حامل پیام‌های نگران‌کننده و ضبط ضمانتنامه‌های شرکت بود. با تعامل‌های صورت گرفته و ایجاد تعهد، جدول زمان‌بندی فعالیت‌های اجرایی همکاران در این پروژه‌ها بازنگری شد.

مدیرعامل در این خصوص می‌گوید: تنها پروژه سیراف باقی مانده که در این مورد هم قول شفاهی را از مدیر عامل بانک صادرات و مسوولان پروژه گرفته‌ایم و امیدواریم در هفته آینده نهایی شود.

پ) همچنین در گزارش هیات مدیره آمده است: پیگیری وصول مطالبات که 5 ماهه اخیر مبلغ 13.2 میلیارد تومان (11.1 از محل پروژه‌ها و 2.1 میلیارد تومان از سیستم بانکی) از آن‌ها به حیطه وصول درآمد.

ت) ساماندهی وضعیت مالیاتی شرکت از طریق مذاکره با مدیرکل امور مالیاتی و تعهد و قسط‌بندی مطالبات طبق زمان‌بندی مورد توافق. تمامی تعهدات مربوط به سال 1396 انجام و گواهی جهت ارایه به بانک‌ها صادر شد. حدود 14 میلیارد تومان بخشودگی به شرط ایفای تعهدات گرفتیم.700 میلیارد تومان پروژه در دست اجرا داریم که تاخیرهای فراوانی تا 12 ماه داشته‌اند و با سرعت دادن به کار سعی می‌کنیم نهایتا با تاخیر حداکثر 5 تا 6 ماهه کارها را تحویل دهیم.

ث)‌ استمهال تسهیلات بانکی که عمدتا جهت خرید و فروش سهام به امید سودآوری برای آذرآب دریافت شد که متاسفانه سبب زیان شد. مدیرعامل در این خصوص می‌گوید: با تفاهم‌های انجام شده با بانک‌ها و پرداخت حداکثر 10 درصد از تسهیلات، استمهال یک ساله گرفته‌ایم و از شهریور 1397 شروع به پرداخت خواهیم کرد. مجموعا 190 میلیارد تومان به بانک‌ها بدهکار هستیم.

ح) بدهی به سازمان تامین اجتماعی که مربوط به 8 سال پیش تاکنون بود و ساماندهی نشد. به گفته مدیرعامل قول بخشودگی جرایم تامین اجتماعی داده شده بود که هنوز به نتیجه نرسید اما با توجه به امضای چهار وزیر و دستور معاون اول رییس جمهور امیدواریم مشکل حل شود. مجموع این بدهی حدود 44 میلیارد تومان که 11 میلیارد تومان آن جرایم است.

خ)‌ پیگیری جهت آزادسازی اسناد ملکی دفتر تهران و کارخانه که در رهن بانک توسعه صادرات و سازمان گسترش نوسازی صنایع بود. سند دفتر مرکزی آزاد شد و سند کارخانه هم با ارتباطات انجام شده با سازمان گسترش نوسازی در دو ماه آینده آزاد خواهد شد.

د)‌ با وجود علی‌رغم مصوبه کارگروه ملی و مصوبه هیات دولت در خصوص حد اعتباری تسهیلات سرمایه در گردش به مبلغ 50 میلیارد تومان، فقط 21 میلیارد تومان از آن تخصیص داده شد. به گفته مدیرعامل گرچه شاخص‌های اقتصادی کشور مناسب به نظر نمی‌رسد اما با توجه به اینکه مجموعه  بر این باور است هر تهدید فرصتی درون خود دارد به آینده باید امیدوار بود.

مدیران شرکت قصد دارند قراردادهای جدید از طریق مشارکت و همکاری (جونیت ونچر) را با شرکت‌های خارجی درخصوص انتقال تکنولوژی و دانش فنی روز منعقد کنند. همچنین آن‌ها به دنبال این هستند که به جای تمرکز بر ساخت به پروژه محور کردن شرکت و اجرای قراردادهای EPC اقدام کنند. به عبارتی از یک سازنده محض تجهیزات و ساختار کارگروهی، به یک پیمانکار عمومی تبدیل می‌شوند.

ذ) براساس گزارش هیات مدیره برون‌سپاری بخشی از کارهای شرکت، اصلاح ساختار مالی و روش‌های جدید تامین مالی مانند صندوق پروژه، اوراق مشارکت و فاینانس که تاکنون انجام نشده برای شرکت بزرگی مثل آذرآب لازم است.

ر) از اقدام‌های مورد نظر مجموعه ایجاد کارخانه‌ای در عسلویه است، با توجه به اینکه بسیاری از پالایشگاه‌ها و مجتمع‌های مستقر در آنجا اعلام رغبت کرده‌اند در صورت وجود سایت آذرآب در منطقه، عملیات تعمیرات اساسی را به آذرآب بسپارند. از جمله دو فاز از پارس جنوبی یک تعمیرات اساسی 200 میلیارد تومانی در آینده نزدیک خواهند داشت.

همچنین رییس مجمع پس از گزارش مدیرعامل عنوان کرد قرار است نخستین پالایشگاه 300 هزار بشکه‌ای در جاسک احداث شود که هماهنگی شد به عنوان نخستین سازنده در آنجا سایت خود را راه‌اندازی کند.

گزارش حسابرس

حسابرس گزارش ویژه «فاذر» را قرائت کرد:

الف) (بند 1) 52.2 میلیارد تومان مطالبات از شاخص سهام وجود دارد که دریافت و پرداخت متناسب با خرید و فروش سهام نبود و مغایرت هم ایجاد شد. 30 میلیارد تومان از خرید و فروش سهام در گروه از طریق ایجاد 10 شرکت جدید التاسیس انجام شد که گزارش فنی درباره آن داده نشد. همچنین برای فروش 72 میلیون سهم گسترش صنایع انرژی آذرآب به صندوق تامین آتیه و 24 میلیون سهم «فنرژی» به سه نفر شخص ثالث گزارش کارشناس تهیه نشد.

مدیرمالی در توضیح این موضوع می‌گوید: تمامی خرید و فروش‌ها بدون برنامه‌ریزی و نظر کارشناس بود. علاوه بر این فروش سهام «فنرژی» بدون اطلاع هیات مدیره بود که در پاسخ نامه ما مدیرعامل سابق آذرآب گفت: فروش به صورت اعتباری بود و برمی‌گردد که برگشت نشد. در کل بیش از 300 میلیارد تومان پول بابت خرید سهام به شاخص سهام رفت و بخش عمده آن برنگشت. اقدام‌ها جهت دریافت خسارت از شاخص سهام شروع شد.

ب) ‌(بند 2) در تلفیق گروه برخی از حساب‌ها حذف نشده و سبب متورم شدن ترازنامه شد. مدیرمالی در توضیح این موضوع می‌گوید: 17.2میلیارد تومان ناشی از ثبت شرکت‌های جدید در تلفیق منظور نشد که در صورت اعمال سود انباشته کاهش می‌یابد.

پ) (بند 3) خرید شمش از فولاد خوزستان و شکایت فولاد خوزستان بابت عدم ایفای تعهدات موضوع بند سوم گزارش ویژه بود. براین اساس مصوب شد اقدام حقوقی مقتضی بر علیه اشخاص حقیقی و حقوقی مربوطه صورت گیرد.

 ت) (بند 4) در بهمن 94 حدود ده شرکت تاسیس شد که سرمایه پرداخت شده اما به حساب بدهکار سهامدار رفته است. مدیرمالی در توضیح این مطلب می‌گوید:‌ بدون هماهنگی با مدیریت مالی شرکت این‌کار صورت گرفت. همچنین با سازوکاری که برای ما معلوم نیست، گواهی واریز وجه سرمایه بدون واریز هیچ وجهی صادر شد. همچنین قرار شد گواهی بانکی مربوطه بررسی و در صورت جعل پیگیری می‌شود. به گفته مدیرعامل ضرر و زیانی به شرکت زده نشده اما جعل صورت گرفت.

 ث)‌ (بند 5) کسری ذخیره حدود 14 میلیارد تومانی برای مالیات شرکت وجود دارد. به گفته مدیر مالی از نظر مجموعه ذخیره نیاز نیست.

ح) (بند 6) 53.3 میلیارد تومان مطالبات راکد و سنواتی از پروژه‌ها وجود دارد. مدیرمالی در توضیح این مطلب می‌گوید: مجمع تکلیف کرد موضوع پیگیری شود و ضمانتنامه‌های پروژه‌ها هم آزاد شود.

خ) (بند 7) برآورد پروژه‌های تکمیل شده در اختیار قرار نگرفته و در چند پروژه بررسی شده زیان شناسایی شد. از جمله در سیمان شهرکرد که 8.5 میلیارد تومان زیان داشته اما 6.5 میلیارد تومان سود شناسایی شد. مدیرمالی در توضیح این مطلب تاکید دارد:  برخی از پروژه‌ها متحمل هزینه‌هایی حتی بعد از تکمیل و سبب شناسایی سود و زیان برای آن‌ها می‌شود.

مجموعه امیدوار است در پروژه سیمان شهرکرد بتواند بخشی از زیان را با ادعایی (Claim) که ارایه می‌کند، برگرداند. مدیرعامل در این مورد تاکید کرد: عدم وجود سازوکاری برای برآورد صحیح، بعضا سبب اشکالات در مناقصه‌ها هم شد، از جمله مناقصه‌ای که 4 میلیون یورو برآورد شد و در برآورد دیگری به 7 میلیون یورو تغییر یافت!

د) (بند 13) عملیات پروژه «الماس اراک» با پیش‌بینی اجرا ظرف 36 ماه، تاکنون 2 درصد پیشرفت داشت. به گفته مدیرعامل دو نفر از اعضای هیات مدیره مسوول شده‌اند که پروژه را با مشارکت دیگران پیش ببرند یا آنرا واگذار کنند.

ذ) (بند 18) مدیریت وقت آذرآب از طریق بورس کالا اقدام به خرید تختال (محصول فولادی) کرد و با واگذاری آن به غیر  1.2 میلیارد تومان زیان ایجاد کرد. با استفاده از منابع شرکتی که برای مشارکت با چینی‌ها تاسیس شد، اقدام به خرید و فروش سهام و در نتیجه آن 31 میلیارد تومان زیان شناسایی شد. شریک چینی این موضوع را قبول نکرده و بنابراین کل زیان آن به آذرآب منتقل شد.

در این مورد نماینده یکی از سهامداران حقوقی پرسید: آیا شرکت کمیته حسابرسی نداشته است؟ که منشی جلسه گفت: دو نفر از هیات مدیره قبلی عضو کمیته حسابرسی بوده‌اند و خودشان این موارد را گزارش نکرده اند یا تایید کرده‌اند.

حاشیه‌های مجمع

مجمع با یک ساعت تاخیر شروع شد و پس از گذشت 2 ساعت از شروع مجمع  صورت‌های مالی با شرط پیگیری حقوقی گزارش ویژه، مورد تصویب قرار گرفت اما با اظهارنظر نماینده کارکنان و سپس تایید نماینده کارگزاری بانک کشاورزی، تصمیم بر عدم تصویب صورت‌های مالی گرفته شد.

- در ابتدای جلسه رییس هیات مدیره در حال رایزنی با سهامداران حقوقی و نماینده بورس درباره تصویب یا عدم تصویب صورت‌های مالی بود.

- گزارش حسابرسی ویژه با وجود درخواست یکی از سهامدران حقیقی فقط در اختیار نماینده یکی از سهامداران حقوقی قرار گرفت. البته گزارش روی پرده نمایش یافت که چندان خوانا نبود و مهر «محرمانه» روی تمام صفحه‌های آن به چشم می‌خورد.

- با توجه به برپایی مجمع در اراک مجمع و عدم حضور جدی سهامداران حقیقی، از اعتراض و تنش در مجمع خبری نبود.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۲۲۹۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح بیش از ۸۰ درصد پروژه‌های جهاد آبرسانی

رضا داودی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه گفت : با توجه به برنامه ریزی‌های به عمل آمده، بیش از ۸۰ درصد پروژه‌های محرومیت زدایی استان تا پایان تیرماه سال جاری افتتاح می‌شوند.

وی افزود: با بهره برداری از آنها تحول شگرفی در آبرسانی روستایی استان رقم خواهد خورد و رضایت حداکثری هم استانی‌های عزیز را در پی خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه ضمن تقدیر و تشکر از همکاری و مساعدت همکاران طرح در اجرایی نمودن پروژه‌های جهاد آبرسانی تصریح کرد: در این پروژه‌ها تاکنون بیش از ۴۰۰ کیلومتر لوله گذاری اجرا شده، بیش از ۱۰ هزار مترمکعب مخزن ساخته شده و بیش از ۴۰ ایستگاه پمپاژ راه اندازی شده و یا در مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه شرف راه اندازی است.

وی ادامه داد: افتتاح این پروژه‌ها نمونه بارزی از اقدامات جهادی صورت گرفته در استان است و به همین خاطر استان کرمانشاه از جمله استان‌های پیشرو در حوزه جهاد آبرسانی در کشور محسوب می‌شود .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • مدیر شرایط اضطراری و بحران پتروشیمی‌های منطقه ویژه پارس منصوب شد
  • سقوط شدید فروش گوشی‌های اپل در چین
  • سود شرکت ایلان ماسک نصف شد
  • همت والای کارگران زمینه ساز تحقق شعار سال خواهد شد
  • ضرر ۳۵۵ میلیون دلاری بوئینگ
  • افتتاح بیش از ۸۰ درصد پروژه‌های جهاد آبرسانی
  • کمک هزینه IOC در تیراندازی به افرادی که باید می رسید نرسید
  • تفاهم بانک شهر و شرکت ملی صنایع مس در راستای تامین مالی و توسعه صادرات
  • چقدر می توان به صورت های مالی شرکت ها اعتماد کرد؟
  • تفاهم شرکت ملی صنایع مس و بانک شهر در راستای تامین مالی و توسعه صادرات