نخستین عمل رباتیک چشم انسان
تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۳۲۳۰۴۶
رویداد۲۴ در سال ۲۰۱۶ پژوهشگرانی از دانشگاه آکسفورد آزمایشی بالینی برای تست سیستم جراحی چشم پرسآیز (PRECEYES)؛ رباتی طراحی شده برای انجام جراحی روی شبکیه چشم، انجام دادند و نتایج این پژوهش را در ژورنال Nature Biomedical Engineering منتشر کردند.
در جراحی به کمک این ربات، یک جراح از یک جویاستیک (اهرمک) استفاده میکند تا بازوی متحرک سیستم پرسآیز را کنترل کند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
تمام ۱۲ مورد جراحی موفقیتآمیز بودند؛ در برخی موارد رباتها حتی عمل جراحی را بهتر هم انجام داده بودند. در مرحلهی دوم آزمایش، جراحان برای حل مشکل خونریزی زیر شبکیه چشم سه بیمار از این رباتها استفاده کردند. این جراحیها هم موفقیتآمیز بود.
البته جراحی به کمک ربات، سه برابر روش معمولی جراحی زمان برد اما رابرت مک لارن رهبر این مطالعه گفت که این به خاطر این بود که جراحان با ربات آشنایی نداشتند و از روی احتیاط خیلی آهسته عمل میکردند.
طبق این شواهد پژوهشگران میتوانند از پرسآیز در روشهای معمول جراحی استفاده کنند. اکنون آنها بهدنبال انجام جراحیهای دشوارتر هستند؛ حتی مواردی که در حال حاضر ممکن نیستند. گام بعدی استفاده از دستگاه جراحی رباتیک برای انجام درمانهای ژنتراپی شبکیه چشم با حداکثر دقت و کمترین جراحت است که یکی دیگر از نخستین دستاوردها خواهد بود و قرار است در اوایل سال ۲۰۱۹ آغاز شود.
در حالیکه پزشکان میتوانند عمل جراحی را روی بیمارانی که اصلا قادر به دیدن نیستند، انجام دهند؛ ولی درمورد بیمارانی که هوز بینایی خود را کامل از دست ندادهاند، دستهای آنها بهاندازهی کافی قابل اطمینان نیست؛ بهنحوی که بتوانند نقطههای خاصی را در روی شبکه بیمار هدف بگیرند. مکلارن گفت که جراحان ممکن است به کمک پرسآیز بتوانند بهطور مستقیم، انسداد رگهای خونی را برطرف کنند یا اینکه مستقیما دارو را در عصب بینایی بیمار ترزیق کنند؛ دو عملی که در حال حاضر ممکن نیستند.
پرس آیز یکی از چند ربات جراح در حال توسعه است و اگرچه بهطور کلی به سرعت همتایان انسانی خود عمل نمیکند؛ ولی دقت آنها موجب کاهش خطر میشود و امید تازهای برای انجام عملهای متفاوتی است که قبلا هرگز انجام نشدهاند.
منبع: رویداد24
کلیدواژه: رویداد24 عمل چشم چشم انسان جراحی ربات پزشکان تحقیقات
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۲۳۰۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نمادی از فرهنگ پهلوانی در «پهلوان و فیل»
«پهلوان و فیل» نوشته سیدمهدی شجاعی بازآفرینی داستانی از پهلوان ایرانی برای کودکان است.
به گزارش ایسنا، این کتاب با تصویرگری فرهاد جمشیدی در نشر نیستان برای کودکان و نوجوانان منتشر شده است.
درباره این کتاب و ارتباط آن با روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانهای آمده است: «نامگذاری هفتم اردیبهشت به عنوان روز جهانی فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانهای مناسبتی است برای آشنایی کودکان با فرهنگ پهلوانی در ایران. انسان شاید نخستین درس راه و رسم کشتی گرفتن و زورآزمایی کردن را از حیوانات آموخته باشد. وقتی انسان نخستین دریافت که به کمک قدرت بدنی و زور بازوی خود میتواند بهتر بر حریفان و حیوانات مهاجم چیره شود بیشتر به اهمیت کشتی پی برد…
ورزش کشتی یکی از باسابقهترین رشتههای ورزشی است که در نزد ملل گیتی از دوران باستان به شکلهای مختلف برگزار میشده و تقریباً در هیچ ایل و قبیله و روستا و شهری نیست که این ورزش برای مردم آشنا نباشد. با اطمینان میتوان گفت که زورآزمایی و کشتی گرفتن از دوران نخستین ظهور انسان بر روی کره زمین مورد توجه بوده و در اوقات فراغت یا در جنگها و نزاعها به شکلی طبیعی و غریزی اجرا میشده است .
انسان شاید نخستین درس راه و رسم کشتی گرفتن و زورآزمایی کردن را از حیوانات آموخته باشد. وقتی انسان نخستین دریافت که به کمک قدرت بدنی و زور بازوی خود میتواند بهتر بر حریفان و حیوانات مهاجم چیره شود بیشتر به اهمیت کشتی پی برد. بنابراین بخشی از اوغات فراغت انسانهای اولیه با کشتی گرفتن سپری میشد تا مهارت و آمادگی لازم را در این فن پیدا کنند و در وقت نیاز بهکار ببرند .
در ایران قدیم کشتی گرفتن و زورآزمایی کردن اهمیت بسیار داشته است و این ورزش در زندگی و سنتهای ما ایرانیان به قدری ریشه دوانده که تبدیل به یک ورزش ملی شده است .
درباره کلمه کشتی باید گفت که زرتشتیان و پارسیان باستان هنگام غروب آفتاب بندی به کمر خود میبستند و در برابر کانون آتش به دعا خواندن میپرداختند. آن کمربند کستی نامیده میشد و کشتی گرفتن هم از این کلمه آمده به معنی کمر یکدیگر را گرفتن. البته واژه کستی هم در طی زمان تبدیل به کشتی شده است و امروزه برای نامیدن این ورزش که زورگری و زورآزمایی است به کار میرود .
تاریخ پهلوانی ایران سرشار از نامهای آشنایی است که قدرت بدنی و نیروی خود را در راه مبارزه با بیعدالتی و دفاع از مظلومان بهکار بردهاند. از پهلوانان قدیم پوریای ولی، عبدالرزاق، مفرد قلندر، فیله همدانی، شمس محمد، محمد مالانی و یوسف ساوی شهرت و محبوبیت بیشتر دارند و از پهلوانان دوره معاصر میتوان به نامهای مشهوری همچون ابراهیم یزدی، اکبر خراسانی، حاج محمدصادق بلور فروش و حاج سیدحسن رزاز اشاره کرد.
پهلوان و فیل بازآفرینی از داستانهای شگفتانگیز پهلوانان ایران است. بازآفرینی یکی از شیوههای آفرینش آثار ادبی و هنری است. در این روش نویسنده از اثر کهن یا معاصر الهام میگیرد، موضوع اثر را تغییر میدهد و اثری نو مستقل پدید میآورد.
سیدمهدی شجاعی با استفاده از این تکنیک کتاب پهلوان و فیل را با تصویرگری فرهاد جمشیدی، با تصاویری به سبک قهوهخانهای یا پردهخوانی با نشانههای ایرانی (چهره خورشیدخانم، گلهای چندپر) که بر زمینهای کاهگلی نقش بسته، بازآفرینی کرده است.
جهان پهلوان محمد مالانی پهلوان دربار حسین میرزا، حاکم هرات که بین مردم محبوبیتی خاص دارد. هنگام بازگشت از هندوستان برای حاکم فیلی بسیار بزرگ و زورمند هدیه میآورد، حاکم قدرت فیل را بیش از انسان میداند ولی پهلوان مالانی مخالف اوست و از اینجا کشمکش ماجرای داستان شروع میشود.
حاکم از پهلوان مالانی میخواهد که عقیده خود را در کشتی با فیل به اثبات برساند. پهلوان مالانی ابتدا با شگردی عاقلانه فیل را به زمین میزند و سپس کینه را از دل فیل که انتظار چنین درگیری را ندارد شسته، و با او دوست میشود و اینگونه دو وجه عقل و عاطفه انسانی را ثابت میکند.
در بخشی از کتاب میخوانیم:
خصوصیت مهم پهلوان محمد، جوانمردی و مردمداریاش بود. او نمینشست تا نیازمندها و گرفتارها به سراغش بیایند، بلکه خود در میان مردمان میگشت و به جستوجوی مردم گرفتار میپرداخت تا غم و غصههایشان را برطرف کند...»
انتهای پیام