Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@19:00:34 GMT

250 هکتار از بورالان ماکو نهال کاری شد

تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۳۲۳۸۲۱

250 هکتار از بورالان ماکو نهال کاری شد

ارومیه- ایرنا- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی گفت: در راستای اجرای طرح بیابان زدایی از منطقه بورالان ماکو، 250 هکتار از این منطقه نهال کاری شده است.

میرصمد سیدموسوی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این نهال ها به صورت مثمر و غیرمثمر بوده و در راستای جلوگیری از شن زایی در این منطقه کاشته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به اینکه نهال کاری در این منطقه در راستای اجرای طرح ترسیب کربن بوده است، اضافه کرد: از این میزان، چهار هزار اصله نهال مثمر شامل انار، زردآلو، زیتون، گردو، سنجد، انجیر، انگور بوده و بقیه به نهال های غیرمثمر از جمله اسکنبیل و قره داغ اختصاص داشته است.
وی بیان کرد: یکی دیگر از فعالیت های زیرساختی ایجاد شده توسط پروژه در منطقه بورالان، راه اندازی مجدد ایستگاه پمپاژ آب بوده که این طرح از سال 1389 آغاز شده و از 9 پمپ نصب شده، هفت پمپ فعال است.
وی اظهار امیدواری کرد که با تخصیص اعتبارات لازم پروژه انتقال آب به نقاط بالادست منطقه و توسعه درختان بادشکن برای جلوگیری از ایجاد شن های روان هر چه زودتر آغاز شود.
مدیرکل منابع طبیعی آذربایجان غربی ادامه داد: نبود امکانات آموزشی و تحصیلی در منطقه و پایین بودن سطح تحصیلات اهالی، نبود امکان اجرای دوره های آموزشی فنی و حرفه ای، ملی بودن تمامی مراتع منطقه بورالان و ممکن نبودن کشت و زرع و تهیه علوفه دام از مراتع با توجه به دامدار بودن تمامی اهالی و تخصیص ندادن به موقع اعتبارات و تحت تأثیر قرار گرفتن فرآیند پروژه از مشکلات اجرای طرح ترسیب کربن در این منطقه به شمار می رود.
به گزارش ایرنا، طرح ترسیب کربن که با هدف جذب دی اکسید کربن اضافی جو به منظور کاهش اثرات ناشی از افزایش گازهای گلخانه‌ای و گرمایش زمین در برخی از مناطق شرقی کشور اجرا شده بود، از اوایل دهه 1390 در آذربایجان غربی و منطقه بورالان ماکو نیز به اجرا درآمده است.
جذب کربن اتمسفری از طریق احیای مناطق بیابانی و ارائه مدلی برای افزایش بهره مندی از مناطق نیمه خشک و بیابانزدایی از طریق احیای مناطق خشک شده با مشارکت مردم از جمله اهداف این طرح اعلام شده است.
منطقه 68 هزار هکتاری بورالان ماکو در شمال آذربایجان غربی قرار دارد که از این میزان 15 هزار هکتار در شرایط حاد به لحاظ شرایط اقلیمی است.
علاوه بر اجرای طرح های مختلف بیابان زدایی، در یکهزار و 500 هکتار از اراضی بحرانی منطقه طرح قرق و فنس کشی انجام شده است.
8137/2093

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد منابع طبيعي بورالان آذربايجان غربي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۲۳۸۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاص ۳۸ هزار هکتار برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن قم

حسین زنجیرانی فراهانی با اشاره به اختصاص ۳۸ هزار هکتار برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن قم گفت : در همین خصوص ۲۰۰ هکتار از پهنه مجاور روستای طایقان جهت احداث واحد‌های ویلایی یک‌طبقه اختصاص پیدا کرده‌است.

وی گفت: ۵۵۰ هکتار نیز در پهنه مجاور شهر قنوات برای اجرای این طرح انتخاب شد.

وی همچنین عنوان کرد: در روستای طغرود قم نیز ۲۰۰ هکتار جهت اجرای طرح نهضت ملی مسکن و خانه‌دارشدن افراد بومی منطقه در اختیار راه و شهرسازی استان قرار گرفته‌است.

زنجیرانی فراهانی اضافه کرد: ۲۸۴ هکتار نیز در شهر جعفریه برای احداث واحد‌های مسکونی نهضت ملی مسکن استان قم اختصاص یافت.

وی سایت پرنیان را بزرگ‌ترین سایت از نظر تخصیص اراضی نهضت ملی مسکن استان قم نام برد و گفت: در این سایت ۲ هزار و ۴۷۶ هکتار زمین در اختیار راه و شهرسازی قم قرار گرفت

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • اجرای عایق الاستومری کاری لوله‌های موتورخانه
  • عمده کشت نهال در کشور به خوزستان اختصاص یافت
  • استرداد ۵۰ هکتار اراضی ملی البرز
  • نخستین همایش منطقه‌ای حجاب، عفاف و زیست عفیفانه برگزار می‌شود
  • اجرای طرح سرشاخه کاری در باغ‌های گردوی نهاوند
  • اختصاص ۳۸ هزار هکتار برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن قم
  • اجرای طرح تثبت شن‌های روان در ۱۵۰۰ هکتار در بورالان
  • اجرای ۷۵ درصد از طرحهای های مصوب سفر استانداربه منطقه آزاد ماکو
  • اجرای ماده ۶۵ احکام دائمی توسعه کشور، راهگشای تولید در منطقه آزاد ماکو
  • اجرای ۷۵ درصد از پروژه های مصوب سفر استاندار آذربایجان غربی توسط سازمان منطقه آزاد در شهرستان ماکو