Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل شرکت ساختمان و تأسیسات راه‌آهن از ثبت برند «بالاست» طی سه ماه اخیر در کشور ایتالیا خبر داد و گفت: طی دو ماه گذشته در مناقصات پروژه‌های جاده‌ای و ریلی کشور‌های قزاقستان، آذربایجان و ترکمنستان نیز شرکت کردیم.

به گزارش صدای البرز محمد ابراهیمی مدیرعامل شرکت بالاست در جریان برگزاری روز اول ششمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی اظهار داشت: سهم شرکت بالاست در زیرساخت‌های ریلی کشور و نگهداری ساختمان‌ها و تاسیسات قابل توجه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: در دوره مدیریت جدید، شرکت بالاست در تلاش است تا پروژه‌های خود را به خوبی انجام دهد و پروژه‌های جدید را به سبد درآمدی این شرکت اضافه کند.
محمدی با اشاره به پروژه های مهم در دست اجرا توسط شرکت بالاست بیان داشت: بالغ بر ۴۰ پروژه مهم توسط این شرکت در دست اجرا است که مهم‌ترین آن احداث راه‌آهن میانه-تبریز است که هم اکنون ۹۶ درصد در زیرسازی و ۴۷ درصد در روسازی پیشرفت فیزیکی دارد.
مدیرعامل شرکت بالاست همچنین به پروژه چهارخطه کردن راه‌آهن حومه‌ای تهران-کرج و پیشرفت ۸۷ درصدی این پروژه و تکمیل آن تا دو‌ ماه آینده خبر اشاره کرد و گفت: در حال احداث دو خط از این پروژه هستیم که هفته گذشته سوزن‌های ورودی چهارخطه به ایستگاه نیک‌پسندی نصب و تحویل شد و سوزن‌ها مورد نیاز نیز در دست مونتاژ است که انتظار می‌رود تا در آینده نزدیک مرحله نصب آن‌ها آغاز شود.
وی با اشاره به پروژه احداث ساختمان پزکی یاسوج خاطرنشان کرد: این پروژه با توجه به تامین اعتبار مورد نیاز و پرداخت مطالبات از سوی کار فرما از شرایط مطلوبی برخوردار است.
محمدی در ادامه به پروژه ایستگاه راه‌آهن شمتیغ و ساختمان های جانبی آن اشاره کرد و گفت: این پروژه از هفته گذشته با خرید سنگ و مایحتاج آن شتاب گرفته است و امیدواریم این پروژه هرچه زودتر تکمیل شود. همچنین قطعاتی از راه‌آهن خاف-هرات از سوی شرکت در دست اجرا است که با همکاری شریک تجاری از کشور ایتالیا یک دستگاه رگلاتور در اختیار گرفته شد و طی این هفته عملیات ریل رواژ آغاز شده است تا پس از تکمیل به کارفرما تحویل داده شود.
مدیرعامل شرکت بالاست در خصوص پروژه پل روگذر سنجان نیز گفت: با توجه به مذاکرات انجام شده با استان‌داراستان در خصوص مشکلات تملک اراضی امیدواریم ساخت این پروژه شتاب گیرد.
وی با بیان اینکه رویکرد مدیریتی در بالاست بر اساس فرمایشان مقام معظم رهبری است، تصریح کرد: اعتقاد داریم فرمایشات رهبری، مصداق درون‌زایی اقتصاد مقاومتی در کشور شرکت‌های پیمانکاری مانند بالاست و تراورس هستند که درواقع دانش‌محور هستند و در اجرا مصداق مدیریت جهادی و در انجام پروژه مصداق بسیجی و ایثارگری هستند.
محمدی ب بیان اینکه «افتخار می‌کنیم بازوی اجرایی دولت در انجام پروژه‌ها هستیم و نام ایران و اعتقاد به ارزش‌های انقلاب در پروژه‌ها را یدک می‌کشیم» گفت: تلاش ما برای پاسخ این سؤال است که «تحریم‌ها هیچ تأثیری بر ما نخواهد داشت». درگذشته تحریم‌ها نشان داد که می‌تواند منشأ فرصت سازی باشد و آن دوران را پشت سر گذاشتیم.
مدیرعامل بالاست تأکید کرد: باید بدانیم که حرف جدی در زمینه تعمیر ماشین‌آلات و تولید سوزن برای گفتن داریم که این همان شعار درون‌زایی اقتصادی است و باید از سوی دولت از طرق مختلف مانند ارائه تسهیلات و دانش فنی مورد حمایت قرار بگیرد تا به ایستادگی خود ادامه دهیم
محمدی از فعالیت این شرکت در زمینه حمل بالاست از طریق ۱۵ معدن ملکی در سراسر کشور خبر داد و گفت: در حال مذاکره با سه معدن بخش خصوصی در محورهای جدیدالاحداث هستیم. در زمینه ناوگان نیز شرکت بالاست دارای ۴۲۰ واگن برای حمل محمولات بالاست و ۵۰ واگن برای حمل بار راه‌آهن از معدن سنگال به بندرعباس برای حمل سنگ‌آهن است که این ۵۰ واگن در اختیار شرکت راه‌آهن قرار دارد.
مدیرعامل شرکت ساختمان و تأسیسات راه‌آهن(بالاست) اظهار داشت: آماده همکاری با استارت‌آپ‌ها برای ارتقا بهره‌وری ریلی با هدف افزایش بهره‌وری و مدیریت هزینه‌های پروژه‌ها هستیم. همچنین حاضر به تأمین نقدینگی در حد مناسب هستیم تا بتوانیم از آن‌ها در حوزه مدیریت ترکیبی پروژه‌ها استفاده کنیم.
وی تصریح کرد: رفع مشکل بهره‌وری حمل‌ونقل ریلی و کلید شکوفایی آن نیازمند حمایت استارت‌آپ‌ها و انتقاد سازنده رسانه است تا هزینه‌های تمام‌شده کاهش یابد.
محمدی در پاسخ به سؤال خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مبنی بر اینکه هدف شما از شرکت در ششمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی چیست با توجه و توان و قدرت شرکت بالاست چه برنامه‌‌ای برای اقتصادی شدن و رقابت در سطح بین‌المللی دارد؟ گفت: تعداد شرکت‌های فعال در حوزه زیرساخت ریلی کشور محدود هستند و هدف ما از حضور در نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی این است که بگوییم مدیران قبلی این شرکت چه پروژه‌های مهمی در طول سال‌های اخیر اجرا کردند (بخش‌هایی از قطار راه‌آهن حومه‌ای تهران-گرمسار، دو قطعه از راه‌آهن خواف-هرات)، اما در سه ما گذشته موفق به ثبت برند خود در ایتالیا شدیم و طی دو ماه گذشته در مناقصات پروژه‌های جاده‌ای و ریلی کشور‌های قزاقستان، آذربایجان و ترکمنستان شرکت کردیم.
وی یادآور شد: امیدواریم با اقتصادی بودن موفق شویم اگرچه تا اقتصادی شدن راه طولانی در پیش داریم که آن نیز مستلزم حمایت‌هایی از دسته فاکتور‌های کلیدی است.

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: کرج صدای البرز راه آهن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۲۴۱۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملکرد حمل ونقل بار ریلی؛ پرسروصدا و ناامیدکننده

تین نیوز

با وجود تاکید بر رشد حمل و نقل ریلی که حتی در برنامه های توسعه نیز به آن اشاره شده، سهم حمل بار ریلی در این سال ها کاهش یافته و در ۱۴۰۲، این عدد به ۱۱ درصد رسیده که با هدف ۳۰ درصدی در برنامه ششم توسعه، همچنان فاصله زیادی دارد. 

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، حمل و نقل ریلی علاوه بر مزایای فراوان در سطح ملی مانند ایمنی، توان حمل انبوه و ارزان، کاهش مصرف سوخت و کاهش خسارات زیست محیطی، دارای ارزش راهبردی برای کشور است و می تواند از ابعاد سیاسی و امنیتی برای کشور ایجاد قدرت کرده و مزیت رقابتی در عرصه بین المللی ایجاد کند. این در حالی است که مرکز پژوهش های مجلس هم در گزارش های خود می گوید که سهم حمل ونقل ریلی از حمل ونقل کشور اندک است. 

براساس بند «ب» ماده (۵۷) قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور باید سهم حمل و نقل ریلی از جابه جایی بار در کشور حداقل به ۳۰ درصد در پایان برنامه می رسید؛ اما نتایج بررسی ها نشان می دهد که فاصله قابل توجهی میان وضع موجود و هدف گذاری ۳۰ درصدی وجود دارد؛ به طوری که بر مبنای محاسبه سهم از حمل ونقل زمینی و مبتنی بر شاخص تن – کیلومتر بار حمل شده، سهم شیوه ریلی از حمل بار زمینی کشور در پایان سال ۱۴۰۰ براساس آمار اعلام شده، ۱۱.۲ درصد بوده است و نسبت به سال شروع برنامه ۱۱.۷ درصد افت نیز داشته است.

در عین حال به گفته کارشناسان حوزه حمل ونقل ریلی، در سال های ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و حتی ابتدای ۱۴۰۲ سهم حمل بار ریلی کاهش یافت؛ سهم حمل ونقل ترانزیت ریلی از حمل بار ترانزیت زمینی (ریلی و جاده ای) در سال ۱۴۰۰، ۱۷.۳ درصد بوده که به ۱۰.۸ درصد رسیده است.

درواقع به گفته امین ترفع -مدیرکل دفتر تجاری سازی و امور تشکل های وزارت راه و شهرسازی- با وجود رشد ۴۱ درصدی ترانزیت نفتی و غیرنفتی در کشور در سال ۱۴۰۲، بیشترین سهم ترانزیت بر دوش حمل ونقل جاده ای است و سهم ریلی از مجموع ۱۲.۵ تن در ۱۴۰۲، حدود ۱.۴ میلیون تن است که ۱۱ درصد را شامل می شود.

این آمار در حالی است که در سال ۱۴۰۲، اخبار متعددی از تامین لکوموتیو و واگن باری منتشر شده و حتی اینطور عنوان شد که شرکت های داخلی در تولید واگن های باری خودکفا شدند و حتی در این سال ها رکورد تولید واگن باری شکسته است؛ با وجود این طبق آماری که منتشر شده، در سال ۱۴۰۲، متوسط بهره وری ماهیانه واگن های باری نسبت به سال ۱۴۰۱ کاهش پیدا کرده است.

سبحان نظری -دبیر انجمن صنفی شرکت های حمل ونقل ریلی- پیش از این گفته بود یکی از مشکلات حوزه ریلی کشور این است که باوجود تاکید قوانین و اسناد بالادستی بر لزوم خروج شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران از حوزه تصدی گری، هنوز مالکیت ۷۰ درصد از ناوگان لکوموتیو باری کشور و تمامی لکوموتیوهای مسافری و مانوری و مهم تر از آن، اختیار مدیریت بهره برداری و سیر و حرکت در شبکه که امری دانش بنیان و نیازمند دانش روز است، در اختیار این شرکت دولتی قرار دارد.

براساس برآوردی از سوی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران برای تحقق هدف حمل ۳۰ درصد بار زمینی (مجموع ریل و جاده) توسط ریل در سال ۱۴۰۵ و با پیش بینی رسیدن مجموع حمل بار زمینی به رقم ۳۶۹ میلیارد تن - کیلومتر در آن سال، عملکرد بخش ریلی باید به رقم ۱۱۱ میلیارد تن – کیلومتر (یعنی بیش از سه برابر رقم سال ۱۳۹۹) یا به عبارتی، با فرض ثابت ماندن متوسط مسافت حمل بار ریلی، به ۱۵۶ میلیون تن برسد.

البته طبق پیش نویس لایحه برنامه هفتم توسعه، شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران به عنوان متولی اداره ترافیک و زیرساخت شبکه ریلی کشور موظف شده تا پایان سال دوم برنامه هفتم توسعه، کلیه واگن ها و لوکوموتیوهای تحت اختیار خود را به بخش غیردولتی واگذار کند. باید دید در سال ۱۴۰۳، این روند چگونه دنبال می شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • ۱۳ پروژه ملی استان اردبیل در اولویت تکمیل است
  • تغییر جدید در خط ۴۰ اتوبوسرانی اصفهان
  • ◄ منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  • ◄ کدام مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  • عملکرد حمل ونقل بار ریلی؛ پرسروصدا و ناامیدکننده
  • لزوم آینده‌نگری برای رفع مشکل ترافیک اصفهان/تکمیل رینگ چهارم بودجه و حمایت کافی می‌خواهد
  • جابجایی ۲۶ هزار نفر از شرکت‌کنندگان در «محفل قرآنی امام حسنی‌ها» با مترو
  • ◄ بهره برداری از دو پروژه آزادراهی در سال جاری
  • ۳۲ هزار واحد مسکن مهر هنوز تکمیل نشده است
  • اقدامات توسعه‌ای مترو تهران برای سال ۱۴۰۳