Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-02@17:00:49 GMT

کنگو به عضويت اوپک پذيرفته شد

تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۳۲۴۵۳۶

کنگو به عضويت اوپک پذيرفته شد

خبرگزاري آريا - الجزيره-ايرنا- سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (OPEC) با درخواست جمهوري گنگو براي پيوستن به اين سازمان موافقت کرد . بدين ترتيب کنگو ششمين کشور آفريقايي مي باشد که به عضويت اوپک درامده است

به گزارش ايرنا، اوپک اکنون 13 عضو دارد که پنج عضو آن از قاره آفريقا، دو عضو از قاره آمريکا و 6 عضو از قاره آسيا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


الجزاير، ليبي، نيجريه، آنگولا و گابن پنج کشور آفريقايي بودند که پيش از کنگو به اوپک پيوسته بودند اما گابن در سال 1994ميلادي از اين سازمان خارج شد.
کنگو در پي آن است که توليد روزانه نفت خود را به 300هزار بشکه برساند.
بر اساس قوانين اين سازمان اگر کشوري بخواهد عضو اوپک شود، بايد نظر موافق سه چهارم اعضاي آن و همه پنج کشور موسس آن يعني ايران، عربستان، عراق، کويت و ونزوئلا را جلب کند.
کشورهاي صادرکنندهٔ نفت (OPEC) که يک کارتل بين‌المللي نفتي است، 12سپتامبر 1960 ميلادي ( 21 شهريور 1339 شمسي ) با هدف محافظت از منافع خود اقدام به تأسيس سازمان واحدي کردند که به اختصار «اوپک» ناميده شد. اوپک متشکل از کشورهاي الجزاير، ايران، عراق، کويت، ليبي، نيجريه، قطر، عربستان ، امارات ، اکوادور، آنگولا ، ونزوئلاو کنگو برازاويل است.
مقر بين‌المللي اوپک از بدو تأسيس در سال 1339 در ژنو بود و در سال 1344 به شهر وين در کشور اتريش انتقال يافت.
کشورهاي عضو اوپک 70درصد ذخاير نفت جهان را در اختيار دارند و اکنون 40درصد توليد جهاني نفت مربوط به اين کشورها است.
تارنماي شبکه روسيا اليوم چند هفته پيش نوشت، کنگو، چاد و مالزي درخواست عضويت در اوپک را داده اند .
خاورم **2041*1144
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۲۴۵۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عضویت فلسطین در سازمان ملل، در راستای رسیدگی به بی عدالتی علیه فلسطینان است

   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ از نیویورک، در نشست مجمع عمومی سازمان ملل که منظور بحث پیرامون وتوی آمریکا بر درخواست عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل برگزار شده بود، سعید ایروانی نماینده دائم کشورمان ضمن حمایت کامل از عضویت فلسطین اظهار داشت، ما عمیقا از اقدام غیرمسئولانه ایالات متحده و سواستفاده از وتو برای جلوگیری از احقاق حق مشروع فلسطینی‌ها متاسفیم. این وتو شرم آور که برخلاف اراده جمعی جامعه بین المللی صورت گرفت، بار دیگر نشان داد که ایالات متحده همچنان تنها مانع در تحقق آرمان شریف مردم فلسطین است.
وی افزود: «مایه تاسف است که ایالات متحده آشکارا واجد شرایط بودن فلسطین برای عضویت در سازمان ملل را به چالش کشیده و صلح دوست بودن یک ملت را زیر سوال می‌برد.»
نماینده دائم کشورمان با انتقاد از توجیهات ریاکارانه هیات آمریکا در سازمان ملل و ارجاع آمریکا به ضرورت تکمیل روند‌های مذاکرات موسوم به صلح اظهار داشت: واضح است که در عمل هیچ تلاشی از سوی آمریکا برای وادار کردن رژیم آپارتاید صهیونیستی به اجابت خواسته‌های جهانی و یا احقاق کوچکترین بخشی از حقوق فلسطینیان وجود ندارد.
نماینده دائم کشورمان با تشریح جنایات این رژیم از اکتبر گذشته تاکنون و با ابراز نگرانی از اخبار مربوط به حمله اسرائیل به رفح اظهار داشت: «ما از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم تا با توجه به این ارتکاب گسترده و فجیع نسل‌کشی، همه اقدامات لازم را برای محاکمه و پاسخگویی تمامی فرماندهان، عاملان و حامیان جنایات رژیم صهیونیست در غزه و دیگر سرزمین‌های فلسطینی اشغالی انجام دهد.»
هیات کشورمان در خاتمه تصریح داشت که از نظر ایران راه حل همه جانبه مسئله فلسطین تنها از طریق تحقق کامل حق مسلم این ملت در تعیین سرنوشت و ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی در تمامی سرزمین‌های فلسطینی با پایتختی قدس شریف امکان پذیر است.

دیگر خبرها

  • مسکو: واشنگتن در ۶ ماه اخیر، شورای امنیت را گروگان گرفته است
  • راه حل مسئله فلسطین، ایجاد کشور مستقل در تمامی سرزمین‌های فلسطینی با پایتختی قدس است
  • ثبت بالاترین رکورد جوجه‌ریزی در سال ۱۴۰۲ / کاهش ۴۱ درصدی کانون بیماری در واحدهای پرورشی
  • فقیرترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۴
  • عضویت فلسطین در سازمان ملل، در راستای رسیدگی به بی عدالتی علیه فلسطینان است
  • تاکید روسیه بر لزوم عضویت فلسطین در سازمان ملل
  • دبیرکل سازمان ملل: متعهد به صلح بر اساس پایان اشغال هستیم
  • خواهان بررسی مجدد درخواست عضویت کامل خود در سازمان ملل هستیم
  • پذیرفته‌شدگان آزمون سردفتری صلاحیت علمی دارند/ چرا سازمان ثبت اسناد و املاک بهانه‌تراشی می‌کند؟
  • ایران رئیس کمیته کشاورزی «اسمیک» شد