Web Analytics Made Easy - Statcounter

آنکاراـ ایرناـ سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه گفت: 'صلاح الدین دمیرتاش نامزد حزب دموکراتیک خلق ها(ح.د.پ) در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، نامزد گروه تروریستی پ.ک.ک است.'

به گزارش روز شنبه ایرنا، سویلو در گفت و گو با تلویزیون خبر.تورک اظهار کرد: حزبی به نام دموکراتیک خلق ها(ح.د.پ) وجود ندارد بلکه این تشکیلات، شاخه سیاسی حزب کارگران کردستان ترکیه(پ.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ک.ک) محسوب می شود و کسی نمی تواند امروز منکر روابط مخفیانه و منافع مشترک میان حزب دموکراتیک خلق ها و پ.ک.ک شود.
وی افزود: صلاح الدین دمیرتاش رهبر سابق دموکراتیک خلق ها پیش از زندانی شدن مدعی شد که پ.ک.ک تشکیلاتی تروریستی نیست.
وی مدعی صدور دستور قتل 53 انسان در کوبانی توسط دمیرتاش شد.
بنا بر اعلام رسانه های ترکیه، حزب جمهوری خواه خلق ترکیه از هواداران خود خواسته است که از هر خانواده چهار نفره حامی این تشکیلات سیاسی، یک نفر به نامزد حزب دموکراتیک خلق ها در انتخابات مجلس رای دهد.
سویلو با انتقاد شدید از این خواسته حزب جمهوری خواه خلق ترکیه افزود: حزب دموکراتیک خلق ها در دوره قبل با کسب 80 کرسی توانست به مجلس وارد شود اما در ادامه از حد و حدود خود خارج شده و کشور را به آتش کشید.
وی خطاب به سران حزب جمهوری خواه گفت: شما هر گونه انتقادی می توانید علیه حزب حاکم انجام دهید، اما حمایت از یک گروه تروریستی بی معناست و به حامیان حزب جمهوری خواه خلق اعلام می کنم که رای دادن به نامزدهای حزب دموکراتیک خلق ها زیر پاگذاشتن خطوط قرمز کشور است و تهدیدی علیه حزب متبوع شما در آینده خواهد بود.
صلاح الدین دمیرتاش نامزد زندانی حزب دموکراتیک خلق ها در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه نیز که شرایط ویژه ای را هم در خصوص نامزدی و هم برای تبلیغات انتخاباتی تجربه می کند، به نسبت دیگر نامزدها با محدودیت بیشتری در معرفی و تبلیغات خود رو به روست.
این نامزد کردتبار انتخابات ریاست جمهوری ترکیه که مورد حمایت جمع کثیری از جمعیت کُرد و برخی تحول خواهان ترکیه است، تنها از طریق پیام هایی که به وسیله شبکه های اجتماعی منتشر می کند، به اعلام مواضع خود می پردازد.
تبلیغات محیطی این نامزد زندانی انتخابات ترکیه نیز با محدودیت هایی رو به روست و در برخی شهرهای ترکیه از جمله در بولو، آنکارا، استانبول و دنیزلی به تجمعات و برنامه های تبلیغاتی حمایت از این نامزد انتخاباتی حمله شده و موجب برهم خوردن برنامه های تبلیغاتی آنها شده است.
این نامزد انتخابات ترکیه با استفاده از حق 10 دقیقه ای قانونی خود، از طریق ویدئوی ضبط شده در تلویزیون ملی ترکیه(تی.آر.تی) به ایراد سخنرانی تبلیغاتی پرداخت و انتقادات تندی را علیه اردوغان و حزب حاکم بیان کرد.
دمیرتاش از 14 آبان سال 1395 به اتهام همکاری با گروه های تروریستی، تحریک مردم به شورش و چند اتهام دیگر در در زندان استان ادیرنه در غرب ترکیه در بازداشت موقت به سر می برد.
چندی پیش، دادگاه قانون اساسی ترکیه با رد درخواست آزادی اضطراری صلاح الدین دمیرتاش نامزد زندانی انتخابات ریاست جمهوری این کشور، اعلام کرد که وی از حبس آزاد نمی شود.
درخواست آزادی وی پیش از این توسط شعبه 19 دادگاه جرائم سنگین آنکارا رد شده بود و بر این اساس، وکلای این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه درخواست آزادی اضطراری وی را به دادگاه قانون اساسی این کشور ارائه کردند ولی در نهایت این مرجع عالی قضایی نیز رای بر ادامه بازداشت وی داد.
در درخواست آزادی اضطراری وی اعلام شده بود که ادامه زندانی شدن دمیرتاش موجب اخلال جدی در حق انتخاب شدن و انتخاب کردن وی می شود ولی دادگاه این استدلال را وارد ندانست.
چند روز پیش محرم اینجه، مرال آکشنر و تمل کاراموللا اوغلو سه نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه خواستار آزادی صلاح الدین دمیرتاش رقیب انتخاباتی خود از زندان شدند ولی این درخواست از سوی مقامات قضایی ترکیه رد شد.
اینجه، آکشنر و کاراملا اوغلو نامزدهای حزب جمهوری خواه خلق، حزب نیک و حزب سعادت ترکیه، آزادی دمیرتاش رقیب انتخاباتی خود از زندان را زمینه ساز رقابت آزادانه و عادلانه انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در سوم تیرماه 97 اعلام کرده بودند.
با توجه به قطعی نشدن حکم محکومیت قضایی وی، دمیرتاش می توانست در انتخابات مجلس و یا ریاست جمهوری ثبت نام کند که وی در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه ثبت نام کرد و یکی از 6 رقیب این انتخابات به شمار می رود.
حزب حاکم ترکیه مدعی حمایت حزب دموکراتیک خلق ها از نیروهای پ.ک.ک است و بنا بر تحلیل کارشناسان سیاسی ترک، دولت همه تلاش خود را به کار گرفته است این تشکیلات سیاسی نتواند آراء لازم را برای ورود به مجل کسب نماید.
به گزارش ایرنا، با توجه به برگزاری همزمان انتخابات ریاست جمهوری و مجلس برای نخستین بار در تاریخ سیاسی ترکیه و رقابت سنگین بین احزاب و شخصیت های سیاسی، پیش بینی می شود که درصد مشارکت در انتخابات پیش رو بسیار بالا باشد.
برخی نظرسنجی ها از پیش بینی مشارکت حدود 90 درصدی حکایت دارد و این امر نشان می دهد که مردم ترکیه برای رسیدن به نتیجه مدنظر خود با اهداف اقتصادی در انتظاری سخت به سر می برند.
رجب طیب اردوغان رییس جمهوری کنونی و رهبر حزب عدالت و توسعه، تمل کاراملااوغلو رهبر حزب سعادت، محرم اینجه نامزد حزب جمهوری خواه خلق، دوغو پرینچک رهبر حزب وطن، مرال آکشنر رهبر حزب نیک و صلاح الدین دمیرتاش رهبر سابق و زندانی حزب دموکراتیک خلق ها 6 نامزد حاضر در انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری 24 ژوئن سال جاری میلادی(3 تیرماه 1397) ترکیه هستند.
رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه به رغم وعده های قبلی خود مبنی بر برگزاری انتخابات در موعد مقرر، در روز 29 فروردین ماه(18 آوریل 2018) اعلام کرد که انتخابات زودهنگام مجلس و ریاست جمهوری در تاریخ 24 ژوئن سال جاری میلادی(3 تیرماه 1397) برگزار می شود.
بر اساس اصلاحیه تغییرات قانون اساسی ترکیه که در همه پرسی یکسال پیش به تایید مردم این کشور رسید، قرار بود که انتخابات بعدی ریاست جمهوری و مجلس در 3 نوامبر 2019 (12 آبان 1398) برگزار شود.
شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام کرد که 56 میلیون و 322 واجد شرایط در مناطق مختلف این کشور فردا برای انتخاب رییس جمهوری و نمایندگان مجلس پای صندوق های رای می روند.
این نهاد عالی انتخاباتی ترکیه همچنین اعلام کرد که برای انتخابات همزمان ریاست جمهوری و مجلس 180 هزار و 65 صندوق رای پیش بینی شده است.
خاورم/1905

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي تركيه حزب دموكراتيك خلق ها دميرتاش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۲۵۸۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال رسمی رئیس جمهور سریلانکا از آیت‌الله رئیسی

رئیس جمهور که به دعوت رسمی همتای سریلانکایی خود به این کشور سفر کرده، در کاخ ریاست جمهوری سریلانکا به شکل رسمی مورد استقبال «رانیل ویکرمسینگه» قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی گ ریاست جمهوری آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی که به دعوت رسمی همتای سریلانکایی خود به این کشور سفر کرده، پس از شرکت در آیین افتتاح ابرپروژه برق‌آبی «اومااویا» واقع در استان بادوله این کشور به‌عنوان یکی از بزرگترین طرح‌های صدور خدمات فنی- مهندسی جمهوری اسلامی ایران که با همراهی رئیس جمهور سریلانکا انجام شد، در کاخ ریاست جمهوری این کشور به شکل رسمی مورد استقبال «رانیل ویکرمسینگه» قرار گرفت.

در مراسم استقبال رسمی پس از نواخته شدن سرود ملی دو کشور و خوش‌آمد گویی فرمانده گارد تشریفات، روسای جمهور اعضای هیئت‌های عالی‌رتبه همراه را به یکدیگر معرفی کردند.

همچنین در حین این مراسم به احترام هیئت ایرانی ۲۱ گلوله توپ شلیک شد.

روسای جمهور پس از مراسم استقبال دیدار دوجانبه خواهند داشت و پس از آن به اتفاق یکدیگر نشست هیئت‌های عالی‌رتبه مشترک را برگزار خواهند کرد.

کد خبر 747617

دیگر خبرها

  • رئیس جمهوری با حدود یکصد اتهام
  • کنایه مهاجری به ذوالنور: اگر می‌خواهید همین مجلس ضعیف، ضعیف تر نشود از دولت و شخص رئیس‌جمهور حساب کشی کنید
  • سیاست خارجی ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
  • استقبال رسمی رئیس جمهور سریلانکا از آیت‌الله رئیسی
  • سفیر ایران در کنگو با وزیر خارجه این کشور دیدار کرد
  • پیش‌بینی نخست‌وزیر مجارستان: جنگ اوکراین می‌تواند تا پایان ۲۰۲۵ پایان یابد
  • ویکتور اوربان: با شرایط خاصی جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۵ تمام می‌شود
  • ترامپ به فساد در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا متهم شد
  • کرملین: دست درازی آمریکا به دارایی های روسیه بی‌پاسخ نمی‌ماند
  • پیشتازی اندک ترامپ نسبت به بایدن در جدیدترین نظرسنجی