Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  شالوا کیکنا ولیدزه رئیس گروه دوستی پارلمانی گرجستانایران صبح امروز (شنبه، 2 تیر ماه) با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت وگو کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در این دیدار با اشاره به روابط تاریخی بین ایران و گرجستان گفت: از دیرباز روابط تاریخی دو کشور شکل گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایران در زمینه روابط اقتصادی مایل به همکاری بیشتر با کشور گرجستان است؛ بنابراین باید از این ظرفیت در راستای گسترش همکاری‌های اقتصادی‌ مشترک استفاده شود.

ایران می تواند در زمینه تجهیزات پزشکی و دارو همکاری با گرجستان داشته باشد

لاریجانی تصریح کرد: همکاری‌ها بین ایران و گرجستان خوب است و اگر روابط دوستی بین دو کشور به همکاری‌های اقتصادی وسیع منتهی شود دوستی بین دو کشور پایدارتر می‌شود. در زمینه تجهیزات پزشکی و دارو، ایران از پیشرفت های خوبی برخوردار بوده و می تواند در این بخش ها همکاری با گرجستان داشته باشد.

براساس این گزارش شالوا کیکنا ولیدزه رئیس گروه دوستی پارلمانی گرجستان – ایران در این نشست با ابراز خرسندی از دعوت جمهوری اسلامی ایران گفت: بنده در ایران احساس غربت ندارم،چرا در ایران دوستان زیادی دارم و از اینکه دیدار متقابل گروه‌های دوستی پارلمانی انجام می‌شود خرسندم چرا که روابط پارلمان‌ها را ارتقاء می‌دهد.

رئیس گروه دوستی پارلمانی گرجستان – ایران ادامه داد: دیدارهای سال‌های اخیر باعث افزایش سطح همکاری‌ها بین مجلس و دولت ایران و گرجستان شده و کارشناسان دو کشور مشغول به همکاری در زمینه‌های مختلف هستند.

شالوا کیکنا ولیدزه تصریح کرد: همکاری‌ها بین ایران و گرجستان از پیشرفت چشمگیری برخوردار بوده؛ همچنین 7 شرکت هواپیمایی ایرانی و دو شرکت گرجی در زمینه خط پروازی بین دو کشور فعالیت دارند.

شرکت های ایرانی می توانند از طریق گرجستان به بازارهای گسترده اروپا دسترسی داشته باشند

وی با اشاره به اینکه در زمینه انرژی مذاکرات بین دو کشور انجام شده، افزود: پروژه‌ها در زمینه انرژی بین کشورهای ایران، ارمنستان، گرجستان و روسیه در حال انجام است و در زمینه فرآورده‌های نفتی نیز همکاری‌ها وجود دارد.

رئیس گروه دوستی پارلمانی گرجستان – ایران افزود: علاوه بر همکاری‌ها در زمینه صنعت گاز، در بخش حمل و نقل نیز همکاری بین دو کشور وجود دارد و بحث خط ریلی بین خلیج فارس تا دریای سیاه نیز مورد توجه گرجستان است و در این زمینه با ایران، آذربایجان، ارمنستان و بلغارستان مذاکرات انجام شده است.

شالوا کیکنا ولیدزه با اشاره به دیدار مقامات ایرانی از گرجستان گفت: گرجستان این آمادگی را دارد که شعبه بانک ایرانی در این کشور تاسیس شود. در زمینه های اقتصادی و توریسم نیز گرجستان آماده همکاری های بیشتر است و شرکت های ایرانی می توانند به بازارهای گسترده اروپا از طریق گرجستان دسترسی داشته باشند.

 

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نمایندگان مجلس اخبار سیاسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۲۶۱۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گامی برای توسعه روابط پرمنفعت تهران و اسلام آباد

 در چند دهه گذشته غرب با استفاده از اوضاع افغانستان تسلط بیشتری بر پاکستان پیدا کرد، اما بعد از شکست آمریکا در افغانستان طبعا تا حدودی دولت پاکستان این امکان را پیدا کرد که نسبت به گذشته بتواند تصمیمات مناسبتی را در رابطه با ایران اتخاذ کند.   بویژه آنکه دولت سیزدهم از ابتدای استقرار سیاست همکاری، افزایش مبادلات و دیپلماسی فعال با همسایگان را جزو سیاست خود قرار داد و به همین دلیل طی یکی دو سال گذشته برنامه سفر رئیس جمهور مطرح بود، اما بنا به دلایلی از منظر سیاسی و بین المللی و منطقه‌ای این سفر عملی نشد، اما در مقطع کنونی به نظر می‌رسد شاید بهترین فرصت برای جمهوری اسلامی بود که در این سفر هم در ارتباط همکاری‌ها و مبادلات دوجانبه تصمیمات مهمی گرفته شود و هم در مورد مسائل منطقه‌ای.   همچنین قرائن نشان می‌دهد دولت پاکستان با توجه به تحولات اخیری که روی داده عملا تمایل بیشتری نسبت به توسعه همکاری‌ها با ایران در زمینه‌های مختلف را در مقایسه با دوره‌های گذشته داشته باشد.   از این رو می‌توان پیشبینی کرد که سفر رئیس جمهور به پاکستان موفقیت آمیز باشد بویژه اگر مقامات دو کشور بتوانند در زمینه‌های امنیتی و دفاعی همکاری‌های بیشتری را تعریف کنند قطعا برای دو دولت مزایایی دارد که شاید در میان همسایگان کمتر چنین تعاملاتی اتفاق بیفتد.   خوشبختانه دولت سیزدهم هم دراین زمینه مقدمات و تمهیدات خوبی را فراهم کرده است و به نظر می‌رسد که در این سفر دو کشور بتواند شرایط را برای همکاری‌های بیشتر فراهم کنند.    نکته‌ای که معمولا در این گونه سفر‌ها تکرار می‌شود موضوع پیگیری جدی در اجرای توافقات و مذاکرات و توسعه روابط با دستگاه‌های مختلف صورت گیرد. این کار حتما باید انجام شود و به صرف سفر و امضای یادداشت تفاهم، قرارداد و بیانیه اکتفا نشود.    در شرایط کنونی یکی از زمنیه‌های خوبی که در حوزه همکاری میان ایران و پاکستان می‌تواند مورد توجه جدی قرار گیرد همکاری‌های مرزی و بازارچه‌های مرزی است. همچنین موضوع گردشگری هم یکی ازحوزه‌هایی است که باید مورد توجه دو دولت قرار گیرد. در حال حاضر بیش از ۵۰ میلیون در پاکستان زندگی می‌کنند که بسیار علاقمندند به زیارت اماکن مقدسه ایران بیایند و این نکته مهمی است که متاسفانه تاکنون چندان به آن پرداخته نشده و امیدوارم که در این سفر این مساله از زوایای مختلف مورد بررسی قرار گیرد و تصمیم جدی برای مهیا کردن تسهیلات لازم و گسترش روابط مردمی و همسایگی میان دو کشور اتخاذ شود.   اگر روابط ایران و پاکستان توسعه پیدا کند قطعا در تعاملات جمهوری اسلامی با کشور‌های آسیای میانه و افغانستان اتفاقات مثبتی خواهد افتاد.   در اینجا باید این نکته را متذکر شد که به دلیل اشتراکات فرهنگی مساله زبان، ادبیات، شعر، هنر و تاریخ تمدن اسلامی شرایط بخوبی مهیا است تا زمینه مراودات میان دو ملت از منظر فرهنگ فراهم شود.

دیگر خبرها

  • مردم باید ثمره دوستی ایران و چین را در مظاهر توسعه مشاهده کنند
  • توافق برای گسترش بیشتر همکاری‌های اقتصادی | مرز مشترک ۲ کشورباید «مرز صلح و دوستی» باشد
  • مرز مشترک پاکستان و ایران باید «مرز صلح و دوستی» باشد
  • به دنبال گسترش روابط اقتصادی و تجاری با چین هستیم
  • امضای سند همکاری مشترک بین ایران و پاکستان زمینه‌ساز ارتقاء روابط خواهد بود
  • زمینه‌های مساعد برای گسترش همکاری ایران و پاکستان در حوزه انرژی فراهم است
  • زمینه‌های مساعد برای گسترش همکاری‌های ایران و پاکستان در حوزه انرژی وجود دارد
  • رئیس‌ جمهور: زمینه همکاری‌ ایران و پاکستان در حوزه انرژی مساعد است
  • رئیس‌جمهور: زمینه همکاری‌ ایران و پاکستان در حوزه انرژی مساعد است
  • گامی برای توسعه روابط پرمنفعت تهران و اسلام آباد