Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - ايلام - ايرنا - رئيس سازمان جهادکشاورزي ايلام استفاده از روش هاي نوين آبياري چون ميکرو و کشت گلخانه اي را دستور کار ضروري کشاورزي عنوان کرد و گفت: استفاده از اين شيوه ها ميزان مصرف آب را 70 تا 80 درصد کاهش مي دهد.

سيدمحمدتراب ميري روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار کرد: در روش هاي آبياري نوين با توجه به اينکه ميزان مصرف آب کنترل شده و اصولي است هدر رفت آب به ميزان قابل توجهي کاهش مي يابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي افزود: با توجه به فصل تابستان و تنش کم آبي در حوزه کشاورزي، کاشت و توليد محصولات زراعي کم آب بر و ترغيب کشاورزان براي عدم کاشت محصولات آب بر يا توليد اين محصولات در محيط هاي گلخانه اي يا استفاده از آبياري نوين ميکرو از اولويت هاي سازمان جهاد کشاورزي استان ايلام است.
ميري يادآور شد: تسهيلات ارزان قيمت، کلاس هاي آموزشي و ترويجي، توزيع بذور اصلاح شده از جمله راهکارهاي سازمان جهادکشاورزي استان ايلام براي ترغيب کشاورزان به سمت محيط هاي گلخانه اي يا روش هاي آبياري نوين است.
وي با بيان اينکه گرايش عمده کشاورزان جنوب استان ايلام به سمت شيوه هاي مدرن کشاورزي علمي بيشتر از ديگر مناطق استان است، تاکيد کرد: اما هنوز بيشتر کشاورزان استان نيازمند توجيح هستند.
وي يادآور شد: صرفه جويي در وقت براي آبياري دستي اراضي زراعي، کاهش هزينه حامل هاي انرژي، جلوگيري از هدر رفت آب، عدم نياز به نيرو و کارگر، افزايش کمي و کيفي محصولات کشاورزي از جمله مزاياي آبياري اراضي زراعي به روش نوين ميکرو يا گلخانه اي است.
ميري افزود: هرچند از نظر قانوني هيچ منعي براي کشت محصولات کشاورزي زراعي به روش هاي سنتي با مصرف آب زياد وجود ندارد اما سازمان جهادکشاورزي استان ايلام براي ترغيب کشاورزان به سمت الگوي هاي کشت نوين و استفاده بهينه از آب، هيچ گونه حمايتي از توليدات کشاورزي سنتي ندارد.
به گزارش ايرنا، بين کشاورزي به شيوه سنتي باعث مصرف زياده از حد و هدر رفت آب به ميزان 90 تا 95 درصد مي شود.
در استان ايلام 340 هزار هکتار اراضي زراعي وجود دارد که 80 هزار هکتار از اين زمين هاي کشاورزي مجهز به انواع سيستم هاي نوين آبياري هستند.
7172/6034
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۲۷۳۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشاورزان مازندران به استقبال کشت زراعی جدید رفتند

کشاورزان مازندران با آغاز آئین نشای مکانیزه در ۸ هکتار از اراضی شالیزاری روستای فیروزکلای بخش دشت سر آمل به استقبال کشت زراعی جدید رفتند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، شامگاه_پنجشنبه سی‌ام فروردین _ اولین نشای مکانیزه مازندران با حضور استاندار مازندران، نماینده مردم آمل در مجلس، سرپرست جهاد کشاورزی مازندران در هشت هکتار از زمین کشاورزی مرحوم اولیایی روستای فیروزکلای بخش دشت سر آمل آغاز شد؛ بابک مؤمنی سرپرست جهادکشاورزی استان مازندران در این مراسم با بیان اینکه ۲۱۵۰۰۰ هکتار از اراضی استان سطح زیرکشت برنج وجود دارد که بیشتر از این امکان قابلیت کشت این محصول امکان نیست، اظهار کرد: با توجه به جذابیت اقتصادی سایر فعالیت‌ها رو به کاهش است.

وی امنیت غذایی در کشور را مهم دانست و گفت: در چهارچوب برنامه‌ها وزارت کشاورزی و در تبیین شورای سیاست‌گذاری نگاه به سمت بهره‌بری و عملکرد است که با دانش محققین و انتقال این دانش همراه است.

سرپرست جهاد کشاورزی مازندران از تشکیل انجمن کشاورزان پیش رو در مازندران اشاره کرد و گفت: پیش‌بینی شده ۱۰ تا ۱۵ درصد با استفاده از برنامه کود کامل و ریزمغذی‌ها در سیستم آبیاری متناوب و ارتقای عملکرد داشته باشیم که این برنامه قابل تحقق خواهد بود.

مؤمنی با تاکید بر اینکه بیش از ۹۱ درصد ظرفیت آبندان پر شده است ولی سدها مشکل داریم، خاطرنشان کرد: ۱۷۵۰۰۰ هکتار با بیش از ۸۰ درصد شخم اولیه انجام شده و قریب به ۵۸۰۰۰ هکتار با ۳۰ درصد آماده نشاست.

وی از اولین پروژه پایلوت ملی طرح جامع زیرساخت اراضی کشاورزی در نواحی محله فریدون‌کنار خبر داد و گفت: در کشاورزی بحث بازچرخانی آب و تکمیل طرح زیرساخت در اراضی شالیزار که هم زیرساخت تأمین آب داشته باشد و از دسترس خارج نشود تا ظرف دو هفته آینده آماده افتتاح خواهد شد.

وی ضمن پیش‌بینی توسعه ارقام پرمحصول در امسال خاطرنشان کرد: امسال ۲۷۰۰۰ هکتار به سمت کشت پرمحصول داشتیم که با اتخاذ تدابیری از ۹۰۰۰۰۰ تن برنج سفید به بیش از یک میلیون تن برنج خواهیم رسید.

کد خبر 745869

دیگر خبرها

  • اختصاص بیش از ۶۰۰ هزار هکتار از اراضی کردستان به کشت گندم
  • کشاورزان مازندران به استقبال کشت زراعی جدید رفتند
  • شبکه آبیاری دشت قزوین پر آب شد 
  • اعلام قیمت خرید تضمینی محصولات اساسی زراعی جاری
  • صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل امری ضروری است
  • اشتغالزایی حاصل اجرای طرح ۱۱۰۴ هکتاری در گتوند
  • اشتغالزایی حاصل اجرای طرح ۱۱۰۴ هکتاری شهید باغبانی در گتوند
  • ۳۰۰ هزار هکتار از توسعه سامانه‌های نوین آبیاری با مشارکت مردم انجام شد
  • توسعه طرح سامانه‌های نوین آبیاری
  • توسعه طرح سامانه‌های نوین آبیاری، مردمی‌ترین طرح وزارت جهادکشاورزی