Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - پارس تودي - حزب عدالت و توسعه، معتقد است که اردوغان يک «رهبر قدرتمند» است، نامزد حزب جمهوري خواه خلق، شعار انتخاباتي «ترکيه را امن مي کنيم» را وعده مي دهد و آکشنر با شعار انتخاباتي «ترکيه خوب خواهد شد» به کارزار انتخاباتي آمده اند.
«خليل چارلز» براي پايگاه اينترنتي ميدل ايست مانيتور چنين مي نويسد:
تا صبح روز دوشنبه، به هيچ وجه مشخص نيست که چه کسي ساکن کاخ رياست جمهوري آنکارا خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براي انتخابات پيش رو در ترکيه، از طرف کارشناسان انتخابات، هيچ گونه پيش بيني براي پيروزي هر يک از احزاب وجود ندارد.
اما در صورت نرسيدن آراء به حد نصاب، انتخابات روز يکشنبه، به دور دوم کشيده خواهد شد که تاريخ برگزاري آن 9 ژوئيه تعيين شده است.
در استانبول، بيلبوردهاي تبليغاتي حداقل سه تن از نامزدهاي اصلي در هر بزرگراه و گوشه کنارخيابان ديده مي شود.
تصاوير «رجب طيب اردوغان»، رئيس جمهور 64 ساله، از حزب حاکم «عدالت و توسعه» در هر پوستر تبليغاتي به گونه اي فتو شاپ شده که حداقل بيست سال جوانتر به نظر مي رسد.
«محرم اينجه» رقيب 54 ساله اردوغان، که سابقا معلم فيزيک بوده است، رهبر حزب «جمهوري خواه خلق» که حزب اصلي اپوزيسيون ترکيه مي باشد، در تصوير بيلبورد تبليغاتي به گونه اي به نظر مي رسد که گويي چنددقيقه پيش، چند خبرخوب شنيده است.
«مرال آکشنر» 61 ساله، سومين و تنها نامزد زن در انتخابات ترکيه، مي باشد که رهبر حزب «نيک» مي باشد که در تصاوير بيلبورد تبليغاتي چهره وي کمي جدي به نظر مي رسد که احتمالا با هدف قدرت، طراحي شده است.
در حقيقت، اين انتخابات به همان اندازه که درباره کانديدها اطلاعات ارائه مي دهد، به همان نسبت نيز، از سياست هاي آنها رونمايي مي کند.
حزب عدالت و توسعه، معتقد است که اردوغان يک «رهبر قدرتمند» است، نامزد حزب جمهوري خواه خلق، شعار انتخاباتي «ترکيه را امن مي کنيم» را وعده مي دهد و آکشنر با شعار انتخاباتي «ترکيه خوب خواهد شد» به کارزار انتخاباتي آمده است.
نسل «ترک هاي هزاره اي» millennial Turks جوان که به سخنان اردوغان درباره رشد اقتصادي پايدار گوش فرا مي دهند به طور کلي سنشان آنقدرها نيست که روزهاي بد گذشته را در زماني که اردوغان شهردار استانبول بود را به خاطر بياورند.
اردوغان در جريان گرد همايي يک حزب سياسي در منطقه «يني کاپي» استانبول، در مقابل حدود 700 هزار نفر از مردم، تصاوير ويديوئي را نشان داد که حکايت از دستاوردهاي او دارد و طرح هاي وي را براي مجموعه اي از پروژه هاي عمده زيربنايي در ترکيه، نشان مي دهد.
«محرم اينجه» با تمسخر، اردوغان را يک سياستمدار شکست خورده مي داند.
وي در جمع هوادارن حزب جمهوري خواه خلق در استان غربي اِزمير که تخمين زده مي شد 1.5 تا 2 ميليون نفر در اين گردهمايي شرکت کرده بودند، در کنار پوستر بزرگي از «کمال آتاتورک»، ايستاده بود و وعده مي دهد که بسته هاي ويژه اقتصادي را به کشاورزان ارائه خواهد داد، کمک مالي به مستمري بگيران، دانشجويان و معلمان، افزايش خواهد داد و همچنين قيمت گازوئيل را کاهش مي دهد. او همچنين وعده داده است که حداقل دستمزد را افزايش دهد.
جو مناظراتي ترکيه پيرامون حواشي انتخابات
تقريبا در هر رستوران و کافه اي، گفتگوها تحت تاثير «تب انتخاباتي» قرار دارند، از آنجا که هيچ کس به طور واقعي از نتايج انتخابات مطمئن نيست، اين تب انتخاباتي، براي برخي به درجه هاي بالا رسيده است و براي برخي ديگر، افسردگي به همراه داشته است.
متأسفانه، در نتيجه يکي از بحث هاي داغي که پيرامون موضوع انتخابات وجود داشت، اختلافات بين طرفدران «حزب کارگران کردستان» موسوم به (پ.ک.ک) با طرفداران حزب عدالت و توسعه، به خشونت منتهي شد که در شهر «سوروک» در جنوب شرق ترکيه، چهارکشته و 8 مجروح بر جاي گذاشت.
به دنبال حملات در منطقه عفرين سوريه در دو ماه گذشته، اقدامات نظامي عليه نيروهاي (پ.ک.ک) و عمليات مشابه آن در قنديل، در شمال عراق، باعث شد تا مسئله کردهاي ترکيه همچنان به عنوان يک مساله پيچيده و حل نشده باقي بماند.
با اين حال، در حالي که محرم اينجه براي حل اين مشکل، وعده مي دهد، حزب عدالت و توسعه خواستار برادري و برابري ميان تمامي شهروندان ترکيه، از جمله کردها مي باشد.
اردوغان در 16 سال گذشته، در هر يک از انتخاباتي که در ترکيه برگزار شده، پيروز ميدان انتخابات بوده است، اما هم حزبي هاي او، وي را ناديده مي گيرند و آنطور که شايسته اردوغان مي باشد، قدردان او نيستند.
تجمعات پي در پي، که صدها هزار نفر را جذب مي کنند در سراسر ترکيه برگزار مي شود.
حدود 65 ميليون نفر واجد شرايط راي دادن هستند که در اين ميان، 3 ميليون نفر از شهروندان ترک مقيم خارج ترکيه هستند و در شهرهاي برلين، آمستردام و ديگر پايتخت هاي اروپايي، آراء خود را به صندوق هاي راي خواهند انداخت.
نگراني اين جاست که به رغم تلاش هاي سياسي اردوغان و بر مقاومت در مقابل افزايش نرخ بهره بانکي در ترکيه، اردوغان و وزراي او ممکن است به علت نارضايتي اقتصادي که منجر به کاهش 5 درصدي ارزش لير ترکيه شده و نرخ بهره در اين کشور را به 17/75 درصد افزايش داده است، متهم شوند.
نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري ترکيهدر همين راستا، مقامات دولتي سريعا به اين نکته اشاره کرده اند که اقتصاد کشور در سه ماهه اول سال جاري 7/4 درصد، رشد داشته است و تخمين زده اند که صنعت گردشگري ترکيه با ميزان جذب گردشگر در اين کشور، به بيش از 40 ميليون نفر تا پايان سال 2018، به بالاترين سطح خود برسد.
نتايج نظرسنجي هاي اخير نشان مي دهد که پاي اتهامات ناشي از توطئه بين المللي در ميان است، چرا که 65 درصد از طرفداران حزب عدالت و توسعه معتقدند که کاهش ارزش لير ترکيه به دليل عمليات قدرت هاي خارجي عليه ترکيه بوده است.
برخي از مردم ترکيه براي جلوگيري از نوسان نرخ ارز در اين کشور، مشتاقانه با فروش ارز (دلار، يورو) و طلا، از ارزش لير ترکي دفاع مي کنند.
در واکنش به فروش دلار، يک شهردار محلي در ترکيه، به کارکناني که بيش از 500 دلار آمريکا را فروخته بودند، يک هفته تعطيلات تشويقي داد، يک تاجر فرش نيز پيشنهاد داد به هر کسي که بيش از 2000 دلار تبادلات ارزي داشته باشد، يک فرش رايگان هديه خواهد داد.
يک جراح ترکيه اي نيز، پيشنهاد داد، به هر کسي که يک رسيد از دفاتر مبادله ارزي ارائه دهد، سوارکاري رايگان هديه خواهد داد.
يکي از تناقض هاي پايدار اين انتخابات، موضع حزب اپوزيسيون جمهوري خواه خلق در مورد اسرائيل است که به نظر مي رسد، حتي سختگيرانه تر از موضع اردوغان باشد.
علاوه بر اخراج سفير اسرائيل از ترکيه، آنکارا کشتار حداقل 62 معترض غيرمسلح فلسطيني درغزه توسط اسرائيل را محکوم کرده است و اردوغان نيز به نوبه خود، «بنيامين نتانياهو» نخست وزيراسرائيل را «تروريست» خواند.
در عين حال، حزب جمهوري خواه خلق وعده داده است که سرمايه گذاري اسرائيلي ها در ترکيه را متوقف خواهد کرد و بدليل حمله کماندويي اسرائيل به کاروان کمک هاي بشر دوستانه آزادي به غزه که در نتيجه آن، 9 تن از فعالان ترکيه اي در کشتي «ماري مرمره» کشته شدند و پس از آن 10 تن ديگر بر اثر شدت جراحت، جان باختند، اسرائيل بايد غرامت پرداخت کند.
مهمتر از آن، پس از گذشت مدتها از بحران ديپلماتيک بين اسرائيل و ترکيه، حزب حاکم عدالت و توسعه، با ارائه يک لايحه، پيشنهاد قطع روابط اقتصادي با اسرائيل و لغو تمامي توافقنامه هاي قبلي با دولت صهيونيست را به پارلمان اين کشور ارائه داد.
بدين ترتيب، اين حزب، حضور تخميني 18 تا 20 هزار يهودي که در ترکيه زندگي مي کنند و برخي از آنها، به کنيسه مرکزي «بت ياکوف» استانبول، رفت و آمد داشته و واجد شرايط رأي دادن هستند را ناديده گرفت.
سياست هاي حزب عدالت و توسعه (به رغم سخنان اردوغان) نسبت به سياستهاي پيشنهادي حزب مخالف، براي منافع يهوديان، حس اطمينان بيشتري به آنها مي دهد.
انتظار مي رود که نتايج اوليه انتخابات، در حوالي نيمه شب به وقت محلي (سه ساعت جلوتر از زمان گرينوويچ) و در صبح روز دوشنبه، به طور کامل مشخص شود يا آنکه اطلاع داده شود که انتخابات به دور دوم کشيده شده است، که زمان آن احتمالا در ساعت 8 صبح (ساعت 5 به وقت گرينوويچ) خواهد بود.
اين انتخابات آخر هفته جالبي را در ترکيه رقم مي زند.
مترجم: بهارک آجيل چي
116/112

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۲۷۵۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(عکس) جمیله علم الهدی در کنار همسر اردوغان

عکسی از جمیله علم الهدی (همسر ابراهیم رئیسی) در کنار همسران روسای جمهور چند کشور از جمله ترکیه و ازبکستان در فضای مجازی منتشر شده است.

منبع: خبرآنلاین

دیگر خبرها

  • رسانه عبری: باکو میانجی بالقوه تل‌آویو و آنکارا است
  • عملیات شهادت طلبانه یک گردشگر ترکیه ای به پلیس اسرائیل | ویدئو
  • مقامات سیاسی ترکیه و دردسر خودروهای لوکس
  • مخالفان سوریه: موضع ترکیه در قبال ما ثابت است
  • میدل ایست آی: اسرائیل قصد دارد مانع خروج مردان از رفح شود
  • (عکس) جمیله علم الهدی در کنار همسر اردوغان
  • ترکیه از نخست‌وزیر هلند برای دبیرکلی ناتو حمایت می‌کند
  • ناتوانی ترکیه در مهار درگیری گروه های تروریستی در شمال سوریه
  • مانیتور Innocn 27D1Q چه ویژگی‌هایی دارد؟
  • لحظه اصابت و سرنگونی جنگنده پیشرفته آمریکا توسط انصارالله یمن+ ویدئو/ اعلام سفر رئیس موساد به عربستان/ طرح بلندپروازانه ترکیه برای ساخت ناو هواپیمابر/  حمله عناصر «پ.ک.ک» به نیروهای ارتش ترکیه