Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-03-28@10:13:36 GMT

تغییراتی که جام جهانی به مسکو آورد

تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۳۲۹۳۷۴

تغییراتی که جام جهانی به مسکو آورد

به گزارش خبرنگار دنیای ورزش گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان بسیاری از شهروندان پایتخت روسیه می گویند از زمانی که جام جهانی ۲۰۱۸ شروع شده دیگر شهر خود را نمی شناسند. ظاهراً با آغاز مسابقات جام جهانی اجرای برخی قوانین متوقف شده و فضای عمومی شهر تغییر کرده است.

اخبار و حواشی داغ مربوط به جام جهانی ۲۰۱۸ را لحظه به لحظه در اینجا (جام جهانی ۲۰۱۸) دنبال کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درست چند روز قبل از این که مسابقات جام جهانی آغاز شود، کارگری با عجله مشغول تعمیر تابلویی با مضمون «ساخته شده به یادبود لنین» در زیر اسم یک ایستگاه مترو در مرکز شهر بود. ظاهراً این کار بخشی از اقدامات نهایی بود که به منظور آماده سازی پایتخت روسیه برای میزبانی از هواداران تیم های حاضر در جام جهانی انجام می شد.

در برخی از شهر‌هایی که میزبانی مسابقات را بر عهده دارند، بنر‌ها و فنس های بزرگی نصب شده تا نمای ساختمان های مخروبه را بپوشانند. در برخی از شهر‌ها مردم از این تغییرات ظاهری ناراضی هستند. با این حال و با وجود تمام انتقادات جام جهانی شروع شده و چهره روسیه به کل تغییر کرده است و حتی بسیاری از قوانینی که پیش از مسابقات در این کشور اعمال می شدند، در حال حاضر تعلیق شده اند.

۱- بگویید سیب

از زمان آغاز مسابقات جام جهانی خنده تبدیل به چیزی معمولی در مسکو شده است. معمولاً در فرهنگ روسیه بر خلاف آنچه در برخی کشور‌های غربی دیده می شود، رد و بدل شدن خنده بین مردم به خصوص در اماکن عمومی رایج نیست. در این مورد حتی یک ضرب المثل روسی وجود دارد که ترجمه آن می شود «خنده بدون دلیل یکی از نشانه های حماقت است».

نمی توان گفت روس ها رفتاری غیر دوستانه دارند، در واقع وقتی شما با روس ها دوست می شوید، اغلب خواهید دید که صادقانه شما را وارد زندگی خود خواهند کرد. روس ها در خیابان ها و معابر معمولاً چهره خندانی ندارند، اما این روز‌ها همه در مسکو شادند.

۲- سکوت حاکم بر متروی مسکو شکسته شده است

معمولاً اگر در متروی مسکو با دوستتان حرف بزنید با نگاه های خیره و عصبانی مردم مواجه خواهید شد. البته برخی مواقع سر و صدای قطار‌ها به حدی زیاد است که صحبت کردن تقریباً غیر ممکن می شود. با این حال با آغاز جام جهانی به نظر می رسد این قانون هم تغییر کرده است و حتی صحبت با زبانی غیر از زبان روسی نیز موجب جلب توجه مردم نمی شود.

۳- اماکن عمومی پس گرفته شده اند

در سال های اخیر دولت روسیه قوانینی سختگیرانه در ارتباط با برگزاری تجمعات و تظاهرات وضع کرده است، این قوانین به خصوص پس از تظاهرات ضد دولتی که بین سال های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۳ اتفاق افتاد، وضع شده اند.

بیشتر بخوانید:

پذیرایی عجیب چچنی ها از صلاح قبل از بازی با عربستان جذاب ترین بازیکنان فوتبال ایران از نگاه نشریه مارکا احضار ٧ هوادار آرژانتینی به دادگاه

مطابق این قوانین برای برگزاری هر تجمعی باید دولت مجوز صادر کرده باشد و حتی در تجمعات قانونی نیز ممکن است تظاهرکنندگان دستگیر و به پرداخت جرایم سنگین یا زندان محکوم شوند. جولای امسال یک معترض که پلاکاردی حاوی نوشته «پوتین دروغگوست» را حمل می کرد، در جریان تظاهراتی که برای حمایت از آزادی بیان برگزار شده بود، بازداشت شد. در کل به نظر می رسد پلیس روسیه در زمان برگزاری مسابقات جام جهانی بردباری بیشتری از خود نشان می دهد.

۴ - دیوار‌های نامریی فرو ریخته اند

با توجه به رفتار ملایم پلیس روسیه در طول جام جهانی به نظر می رسد حتی می توان با آن ها دوست شد. معمولاً محلی ها خیلی به پلیس نزدیک نمی شوند و حتی برای آدرس پرسیدن هم سراغ آن ها نمی روند چه برسد به این که بخواهند با آن ها سلفی بگیرند، اما در طول برگزاری مسابقات جام جهانی شرایط تغییر کرده است و به نظر می رسد هم مردم و هم پلیس رفتار خود را تغییر داده اند. من به چشم خود دیدم که یک پلیس با لبخند پاسخ مردم را می داد.

هنوز دو هفته تا پایان مسابقات جام جهانی باقی مانده است، حال این سؤال مطرح است که آیا شاهد تغییرات بیشتری در مسکو خواهیم بود. به نظر می رسد پس از پایان جام جهانی قوانین رسمی و رفتار پلیس ها مانند قبل خواهد شد، با این وجود ممکن است حتی پس از اتمام مسابقات هم خنده بر لب های روس ها باقی بماند.

انتهای پیام/

جام جهانی 2018 و تغییرات ایجاد شده در فضای کشور روسیه

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جام جهانی ۲۰۱۸ جام جهانی 2018 روسیه اخبار ورزشی دنیای ورزش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۲۹۳۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه: اوکراین در حمله خونین به کنسرت مسکو نقش داشته است

حمله تروریستی خونین به کنسرتی در مسکو با ۱۳۹ کشته و ۱۸۰ زخمی خشم مقامات روسیه را درپی داشت. گرچه گروه تروریستی داعش مسئولیت این حمله را به طور رسمی برعهده گرفت، اما کرملین انگشت اتهام خود را به سوی اوکراین نشانه گرفته است. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، ۲ تن از مقامات ارشد روس و نزدیک به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور امروز (سه شنبه) اعلام کردند بر این باورند اوکراین در حمله تروریستی خونین به کنسرتی در مسکو دست داشته است. 

نیکولای پاتروشوف، دبیر شورای امنیت ملی روسیه در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید آیا این حمله کار داعش بوده یا اوکراین، گفت: بی تردید کار اوکراین بوده است. شواهد زیادی دال بر دست داشتن کی یف در این حمله وجود دارد. 

الکساندر بورنیکوف، مدیر سرویس امنیت فدرال روسیه نیز در این باره به رسانه‌ها گفت: مهاجمان پس از انجام این حمله تروریستی قصد داشتند خود را به اوکراین برسانند و افرادی در آن سوی مرز منتظر آنها بودند. به طور کلی ما بر این باوریم کی یف در این حمله دست داشته است. 

وی خاطر نشان کرد: برآورد‌های اطلاعاتی ما نشان می‌دهد اوکراین در این حمله دست داشته است. با این حال، ما هنوز موفق به شناسایی فردی که دستور این حمله را داده است نشده ایم. 

ولادیمیر پوتین طی سخنرانی خود پس از این حادثه وعده داد تمامی افرادی که در این حمله خونین نقش داشته اند به سزای اعمال خود خواهند رسید. وی با اعلام اینکه این حمله از سوی گروه تروریستی داعش انجام شده، از تلاش این افراد برای فرار به اوکراین خبر داده بود.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • وزیر تجارت خارجی کره شمالی وارد مسکو شد
  • روسیه: آمریکایی‌ها خودشان را در حادثه تروریستی کروکوس لو دادند
  • بازگشت جهانی داعش
  • اوکراین ۸۸۰ میلیون دلار از صندوق بین‌المللی پول دریافت کرد
  • روسیه: اوکراین در حمله خونین به کنسرت مسکو نقش داشته است
  • اوکراین پشت حمله تروریستی به کروکوس است
  • پوتین: سفارش دهنده جنایت مسکو کیست؟
  • پیام مدیر حوزه‌های علمیه به رئیس کلیسای ارتدوکس
  • مدیر حوزه‌های علمیه حادثه تروریستی مسکو را محکوم کرد
  • تاجیکستان در کنار روسیه با تروریسم بین‌الملل مبارزه می‌کند