Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آیت الله آملی لاریجانی در برنامه زنده تلویزیونی شبکه اول سیما افزود: این تعداد پرونده سوای سه میلیون پرونده مورد رسیدگی در دادسرا‌ها و شورا‌های حل اختلاف است روی هم رفته حدود ۱۶ میلیون و سیصد هزار پرونده در سال ۹۶ مورد رسیدگی قرار گرفته که این رقم نسبت به سال ۹۵، ۹۰۰ هزار پرونده افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


او تصریح کرد: برای اینکه سو برداشتی از تعداد پرونده‌ها نشود لازم به ذکر است تعداد پرونده‌ها با احتساب تکرار رفت و آمد و تکرار رسیدگی به هر پرونده است، زیرا ممکن است هر پرونده حدود ۶ بار برای رفع نقص و تکمیل نواقص در دفتر دادسرا‌ها و دادگستری‌ها ثبت گردد.
رئیس دستگاه قضا گفت:: تعداد ورودی و خروجی پرونده‌ها از دادسرا‌ها و دادگستری‌ها در سال ۹۵ و ۹۶ تقریبا سر به سر بوده و دستگاه قضا رسیدگی‌های مستمر و دقیقی که ترتیب داده اجازه نداده که پرونده‌ای روی زمین بماند.
لاریجانی افزود: عملکرد دستگاه قضا در مجموع قابل قبول بوده و توانسته وظایفی را که از سوی قانون اساسی برد و شش نهاده شده انجام دهد خصوصاً اصل رسیدگی به دعاوی و تعقیب مجرمین به درستی صورت گرفته است.
او بیان ناکارآمدی دستگاه قضا از سوی برخی را تکذیب و عنوان کرد: وضعیت ورود پرونده بر عهده دستگاه قضایی نیست مثلا موری مثل سرقت از سال ۹۲ الی ۹۶ دو برابر شده جرمی مانند توهین در همان برهه زمانی دو برابر شده است عمده دلایل سرقت به عواملی همچون فقر اقتصادی و فرهنگی بر میگردد و افزایش این جرائم ارتباطی به عملکرد و رسیدگی‌های قوه قضاییه ندارد.
رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: افزایش تعداد پرونده‌های قضایی ارتباطی با فشل بودن یا ناکارآمد بودن قوه قضایی ندارد البته بخشی از دلایل افزایش تعداد پرونده‌ها نشان از اعتماد مردم به دستگاه قضا است چرا که مردم بجای گلاویز شدن با یکدیگر و تسویه حساب‌های شخصی به دستگاه قضا رجوع می‌کنند پس حتما مردم به احقاق حق خود امیدواری دارند.
لاریجانی ادامه داد: باز سازی و کارآمد سازی نیروی انسانی را اولویت دستگاه قضا است کمیت و کیفیت منابع انسانی از موارد اثر گذار بر عملکرد سازمان‌ها و دستگاه‌های کشور است از این رو دستگاه قضا از آغاز به دنبال نیروی انسانی کار آمد بوده و اقدامات متنوعی صورت گرفته که جذب سالانه ۸۰۰ قاضی از آن جمله است.
او افزود: نمی‌توان در خیابان‌ها دست هر لیسانس حقوقی را گرفت و جذب دستگاه قضا کشور کرد برای تامین نیروی انسانی مورد نیاز به دانشگاه‌ها رفته و با گزینش‌های ویژه و محدود افرادی را وارد دستگاه می‌کنیم و بعد از آن هم مدتی به کارآموزی خواهند پرداخت تا جذب صورت پذیرد سال گذشته از میان ۴۰ هزار داوطلب حدود ۳۰۰ نفر از آزمون ورودی موفق بیرون آمدند که پس از آن هم احتمالا در گزینش باز هم ریزش خواهند داشت.
رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: آموزش‌های ضمن خدمت برای نیروی انسانی این دستگاه دشوارتر و حساس‌تر شده چرا که ممکن است در طول خدمت مشکلاتی بروز کند و این شایسته دستگاه قضای کشور نیست البته قضات ما تا پایان دوره خدمت، به طور مرتب برای بروز رسانی مورد آزمون و آموزش قرار می‌گیرند و این اقدامات موثر است که امروز ما از هفت هزار قاضی به سطح یازده هزار قاضی رسیده ایم.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: لاریجانی قوه قضائیه پرونده حقوق ارزیابی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۲۹۶۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه اندازی شعبه ویژه رسیدگی به پرونده‌های رسانه‌ها

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ، رییس کل دادگستری گیلان امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت اطلاع رسانی و تنویر صحیح افکار عمومی در جامعه گفت: خبرنگاران درخط مقدم اطلاع رسانی هستند و رسالت سنگینی بر عهده دارند و همه مسئولان موظف به پاسخگویی به مطالبات خبرنگاران هستند.
حجت الاسلام و المسلمین اسماعیل صادقی با اشاره به لزوم حمایت از خبرنگاران از سوی دستگاه قضایی گفت: با توجه به اهمیت این موضوع شعبه ویژه رسیدگی به پرونده‌های رسانه‌ای استان از فردا راه اندازی می‌شود تا مشکلات قضایی فعالان رسانه سریعتر و ویژه‌تر رسیدگی شود. 
وی با بیان اینکه تکثر رسانه نعمت و یکدست کردن آن سم است، افزود:نگاه و دیدگاه‌های مختلف باید شنیده شود، ارزش رسانه باید ارتقاء یابد و باید باور کرد که مجموعه پرقدرتی به عنوان رسانه می‌تواند برای رسیدن به اهداف یاریگر باشد.

رییس کل دادگستری گیلان با تاکید بر اینکه نقد خوب است، اما تخریب نه، اضافه کرد: برای قوت جمهوری اسلامی حرف و قلم زدن خوب است، اما هوشیاری و هوشمندی برای همصدا نشدن با دشمن مهم است که باید مورد توجه قرار گیرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین صادقی نیارکی با بیان اینکه در پاسخگویی و شنیدن انتقاد‌ها نباید رنجید، گفت: پیشبرد انقلاب و اسلام با هدایت‌های امامین انقلاب بوده و هست امروز ما در کشوری آزاد زندگی می‌کنیم که حرف‌ها به راحتی زده می‌شود و آزادی بیان وجود دارد.

وی خطاب به خبرنگاران با تاکید بر اینکه در کشور اسلامی باید پایبند به ارزش‌های اسلامی باشیم، ادامه داد: در نوشتن اخبار مقید باشید؛ پاسخگونبودن مسئولان حل مساله نیست مدیران باید پاسخگو باشند.
رییس کل دادگستری گیلان بر لزوم برخورد با فساد در دستگاه‌های اداری استان تاکید و تصریح کرد: مبارزه با فساد اولویت دستگاه قضا است و در این خصوص اقداماتی از جمله راه اندازی سامانه حمایت از گزارشگران فساد انجام شده است.
وی با اشاره به اجرای طرح عفاف و حجاب نیز گفت: بی حجابی حرام شرعی و سیاسی است و‌دستگاه قضا مطابق قانون با هنحارشکنان برخورد خواهد کرد. 
حجت الاسلام والمسلمین صادقی همچنین از ضابطان قضایی خواست در برخوردبا افراد هنجار شکن قانون را رعایت کنند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ‌ارزیابی صلاحیت حرفه‌ای بیش از ۸۰۰ نفر از نیرو‌های پیمانکاری شرکت برق فارس
  • ۳.۵ درصد از رشد اقتصادی ایلام مربوط به بهره وری است
  • مبلغ محکومیت متخلفان اقتصادی استان ۲۱۸ میلیارد ریال است
  • سرعت رسیدگی به پرونده ۸ مهر انتظار از قوه‌ قضائیه است
  • مسئولان قضایی با اهالی فن در موضوعات مختلف مشورت کنند
  • سرعت، دقت و اتقان در رسیدگی به پرونده هشت مهر زاهدان را از قوه‌ قضائیه انتظار داریم
  • اژه‌ای: مسیر تحول و تعالی در دستگاه قضا مسیری سخت و دشوار است
  • اژ‌ه‌ای: مسئولان قضایی باید خیلی مراقبت کنند
  • رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه: ۸۵ پرونده قصاص در کشور به سازش انجامید
  • راه اندازی شعبه ویژه رسیدگی به پرونده‌های رسانه‌ها