Web Analytics Made Easy - Statcounter

در دشت‌ها و نواحی بیابانی مرکز تا شرق ایران که پوشش گیاهی پراکنده دارند، پرنده ای زندگی می کند که دیدنش بسیار مشکل و رفتارهایش بسیار غریب است. «هوبره» پرنده‌ای‌ ‎زیبا، باشکوه، بیابانگرد و خجالتی بوده و بسیار خوب با زندگی کویری خود را وفق داده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛  هوبره  پرنده ای محجوب و تماشایی درجزایر قناری ، شمال آفریقا و جنوب غربی آسیا زندگی می كند و در ایران هم به صورت بومی و مهاجر دیده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هوبره از لحاظ ترکیب و شکل ظاهری تا حدودی به بوقلمون شباهت دارد. طول‌ بدنش‌ از ‌منقار تا انتهای‏‎‎ دم‌، حداکثر به‌ ۶۵ سانتی‌متر می رسد. نر و ماده‌‏‎ شبیه‌ هم‌ هستند ولی نرها حدود ۱۰ درصد از ماده‌ها بزرگتر‏‎ند. وقتی احساس خطر می‌کند، ترجیح می دهد روی زمین راه برود یا بدود و در انتها با پروازی سنگین محل را ترک کند. بر روی زمین لانه می‌سازد اما چون رنگ موادی که لانه‌ خود را با آن می‌سازند و رنگ تخم‌های آنها، بسیار شبیه خاک مناطق بیابانی است، به همین سبب تشخیص لانه آنها آسان نیست.

 

تولید مثل هوبره 

پرنده ای تک همسر است و بسیار متعهد به زندگی زناشویی. در فصل جفت گیری نرها مبارزاتی را به منظور انجام خواستگاری و جلب توجه جنس ماده انجام می دهند و نمایش هایی از پرهای خود به راه می اندازند . بدین صورت که هوبره نر با متانت بال ها را بلند می کند، کاکل های اطراف گردن را پف می کند و دم را به صورت چتری پائین می آورد و سر و گردن همزمان به سمت عقب برگشته، بال‌ها حالت تهدید آمیزی به خود گرفته که حالت تحسین برانگیزی به پرنده می‌دهند. همچنین سینه به میزان چشم گیری متورم می شود و بعد به طور ناگهانی جست می زند و ناگهان بر می گردد که این عمل به رقص جفت گیری یا نمایش مرسوم است.

سپس ابتدا پرنده نر در اطراف پرنده ماده شروع به راه رفتن می کند و شاهپرهای دمی خود را به صورت نیم دایره در آورده سر را به سمت عقب برده تا روی شانه استراحت کند و بال ها را به صورت آویزان نگه می دارد و پرهای سینه و گردن به طور پیوسته و مداوم بر افراشته است که در نهایت سر را می پوشاند و این حالت سبب جلب توجه پرنده ماده می شود وگاهی تا ۳۱ نمایش دویدن در یک دوره که حدود ۷۰ دقیقه به طول انجامیده گزارش شده است.

هوبره، بمب افکن دنیای طبیعی

مستقیم فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی در زمینه خصوصیات پرنده هوبره  و مناطق حفاظت شده این نوع پرنده  در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ گفت: هوبره یک گونه ی مهم حیات وحش در سطح جهان و کشور است .

وی افزود: این نوع پرنده در طبقات فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت (IUCN) در رده حساس و آسیب‌پذیر قرار دارد و در ضمیمه کنوانسیون جهانی گونه‌های در خطر انقراض را در برمی‌گیرد و تجارت این دسته از گونه‌ها به هر نحو غیرقانونی است.

وی درباره زندگی این پرنده زیبا و کمیاب کویری می‌گوید: این پرنده به دلیل همه‌چیزخوار بودن و استفاده از گیاهان و جانوران گوناگون، از قبیل خزندگان حتی مارمولک‌ها و بی‌مهرگان مثل سوسک، مورچه، ملخ، حلزون، کرم و عقرب برای تغذیه خود، کمک فراوانی به کشاورزان منطقه می‌کند و باعث از بین بردن آفات کشاورزی به‌صورت طبیعی می‌شود.

مستقیم ادامه داد: پرنده هوبره به خوردن  گیاه شور که علف خودروی وحشی مخصوص این مناطق است بسیار علاقه دارد و به ندرت آب می‌نوشد و بیشتر آب بدنش را از غذایی که می‌خورد، بدست می‌آورد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با بیان  اینکه هوبره به پرنده بمب‌انداز معروف است تصریح کرد: این پرنده در برابر پرندگان شکارچی شیوه عجیب دفاعی دارد به طوری که مدفوع چسبناک خود را به صورت بمبی به سمت پرنده شکاری پرتاب و پر و بال پرنده شکاری به هم می‌چسبد.

مستقیم با اشاره به موقعیت بکر، تنوع زیستی و  آب و هوایی خراسان جنوبی گفت: کویرها و بیابان های خراسان جنوبی یکی از  مهم ترین زیست گاه های حیات هوبره است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی اظهار کرد: 213 هکتار تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان قرار دارد که در تمام مناطق حفاظت شده از جمله شهرستان های طبس، سربیشه، نهبندان، درمیان و زیرکوه پرنده هوبره یافت می شود.

وی اظهار کرد: با وجود خشکسالی های چندین ساله در استان، جمعیت حیات وحش به دلیل مبارزه با قاچاق حیات وحش، برگزاری کارگاه های آموزشی در بین افراد، فرهنگ سازی در جوامع محلی برای مقابله با شکار پرندگان ، عدم تخریب زیست محیطی و همچنین افزایش مدیریت در مناطق حفاظت شده استان افزایش یافته است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی به تلاش عده‌ای فرصت‌طلب برای شکار این پرنده گران‌قیمت اشاره‌کرد و بیان کرد: با توجه به علاقه شدید اعراب به‌ویژه کشورهای حوزه خلیج‌فارس به این پرنده، سالانه شکارچیان فرصت‌طلب از جنوب کشور به مناطق کویری آمده و پس از صید و زنده گیری این پرنده آن‌ها را از مرزهای جنوبی کشور خارج و با قیمت‌های بسیار گزاف در کشورهای عربی به فروش می‌رسانند و باعث از بین رفتن نسل این پرنده در منطقه می‌شوند.

وی درباره معضلات زیست‌محیطی که شکارچیان بر اثر تله گذاری در عرصه‌های محیط‌زیست ایجاد می‌کنند گفت:  شکارچیان به دلیل نحوه جای‌گذاری تله در زمین باعث می‌شوند بوته‌های منابع طبیعی و درختچه‌های موجود در عرصه‌ها آسیب ببیند.

مستقیم درباره جریمه‌ای که برای شکارچیان و سودجویان این معامله قاچاق تعیین‌شده اعلام می‌کند: جریمه شکار هر قطعه پرنده هوبره ۲۰ میلیون تومان است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با اشاره به مبارزه گسترده یگان حفاظت محیط زیست استان با قاچاق پرندگان گفت: در سال گذشته تنها 3 مورد قاچاق هوبره در استان دستگیری شده است.

وی گفت: هدف این سازمان پیشگیری از قاچاق پرنده است و تلاش می کند قبل از اینکه شکار  را انجام دهد افراد را دستگیر کنند.

قاچاق تهديدی جدی در کمين هوبره

درّی کارشناس محیط زیست خراسان جنوبی  در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ در زمینه قاچاق پرنده هوبره گفت: امروزه قاچاق تهديدی جدی است كه زيست هوبره را در دشت های خراسان جنوی به مخاطره انداخته و روز به روز آهنگ انقراض اين گونه زيبا را بيشتر می کند، اين درحالی است که عوامل طبيعی از جمله خشکسالی نيز جمعيت اين پرنده در حال انقراض را تهديد می کند.

وی افزود: اکوسيستم های کويری يکی از مهم­ترين زيستگاه ­های حيات وحش بومی، مهم و حمايت شده ای نظير گورخر ايرانی، جبير، آهو، يوزپلنگ، کاراکال، هوبره ، انواع کوکر، زاغ بور و انواع پرندگان شکاری با ارزش به شمار می روند.

درّی با اشاره به اینکه تا چندی  پيش کوير را خطای طبيعت می پنداشتند و آن را قابل حفاظت نمی دانستند، اظهار کرد: کوير از نظر منابع بيولوژيک به قدر کافی غنی بوده و حفاظت از آن همانند ساير اکوسيستم ها و به عنوان بخشی از تنوع بيولوژيک طبيعت ضروری است.

کارشناس محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: متاسفانه در ساليان گذشته تنوع زيستی كه به عنوان ارزشمندترين منبع خدادادی ما شناخته می شود، مورد بيشترين بی مهری قرار گرفته و در ميان تمام مصائب حاصل توسعه و تكنولوژی، فاجعه نابودی گونه ها و از بين رفتن ميراث گران بهای زمين به گونه ای برجسته خودنمايی می كند.

وی تصریح کرد: در اين ميان شکار و قاچاق هوبره به کشورهای حوزه خليج فارس به دليل علاقه بسيار زياد شيوخ عرب، نسل اين پرنده را در آستانه انقراض قرار داده است.

درّی ادامه داد: اين امر سبب شده است که همه ساله در فصول پاييز و بهار تعدادی از افراد سودجو و فرصت طلب به زيستگاه های هوبره در نقاط مختلف کشور گسيل شوند و اقدام به زنده گيری و صيد اين پرنده کنند و  شكار بی رويه و تخريب های فوق العاده زيستگاهی، جمعيت شان  نسبت به سال های گذشته كاهش چشمگيری داشته است.

به گفته وی امروزه متأسفانه تهديد جدی كه زيست هوبره را در دشت های خراسان جنوبی به مخاطره انداخته است، قاچاق آن توسط افراد اجير شده شيوخ عرب كشورهای حوزه خليج فارس می باشد.

بطوری که قاچاق اين گونه ارزشمند به کشورهاي عربی حاشيه خليج فارس موجب کاهش جمعيت هوبره در اين منطقه شده است و این کشورها  بخاطر سنت ديرينه ای که در تربيت پرندگان شکاری دارند، اقدام به شکار هوبره می کنند و اين مهم ترين عامل تهديد و قاچاق اين پرنده است.

 

به اميد روزی که دشتهای ايران و از جمله خراسان جنوبی را خالی از زيبايی های خداوندی چون هوبره  زيبا نبينيم و همتی بلند در حفظ اين گونه و برخورد با قاچاقچيان داشته باشیم.

گزارش از اکبر ابادی

انتهای پیام/س

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محیط زیست حیات وحش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۲۹۹۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چشم‌انداز روابط ایران و کشورهای عربی پس از «وعده صادق»؛ سیاست خارجی ایران منطبق بر «واقعیت‌های میدانی» است

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز؛ عملیات وعده صادق جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به حمله موشکی رژیم صهیونیستی به کنسول‌گری ایران در سوریه، واکنش‌های متفاوتی را در میان کشورهای عربی برانگیخت. برخی کشورهای عربی مانند سوریه، لبنان و یمن از عملیات ایران دفاع کردند و برخی هم مانند کویت بر ضرورت رسیدگی به علل ریشه‌ای درگیری‌های منطقه تاکید کردند اما برخی کشورهای دیگر که رژیم صهیونیستی را دشمن خود نمی‌دانند و در سال‌های اخیر حتی گام‌هایی نیز برای عادی‌سازی روابط برداشته‌اند یا سکوت کردند و یا از این رژیم حمایت کردند.

بیشتر بخوانید؛ صبر استراتراتژیک ایران، پاسخ هوشمندانه اما دردناک است

در میان، واکنش عربستان سعودی و اردن بیشتر از سایر کشورهای عربی حائز اهمیت است زیرا جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی پس از چند سال روابط نه چندان دوستانه؛ سرانجام تصمیم به برقراری مجدد روابط دیپلماتیک گرفتند و در این راستا هم گام‌های مثبت و موثری از سوی هر دو کشور برداشته شد که از جمله آن‌ها بازگشایی سفارتخانه‌ها بود.

پس از بالارفتن سطح تنش میان جمهوری اسلامی ایران و رژیم صهیونیستی بیم آن می‌رفت تا این کشور با جانب‌داری از رژیم صهیونیستی، روابطش با کشورمان را به دوران پیش از تنش‌زدایی بازگرداند، برخی خبرها نیز در ساعات اولیه عملیات حاکی از همکاری عربستان با رژیم صهیونیستی بود اما ریاض برخلاف چنین اخبار و تحلیل‌هایی، از این خطای راهبری فاصله گرفت.

در مقابل دولت اردن با قرار دادن آسمان کشورش در اختیار رژیم صهیونیستی رسما در زمین بازی این رژیم قرار گرفت و موجی از انتقادها را برانگیخت. در چنین شرایطی وزیر امورخارجه اردن به انتقادها واکنش نشان داده و گفته است: «اردن در مسیر آتش قرار دارد و هر موشک یا پرتابه‌ای ممکن بود سقوط کند و می‌توانست به این کشور خسارت وارد کند بنابراین ما باید کاری می‌کردیم. ما صرف‌نظر از این‌که این پهپادها از چه جایی آمده بودند، این کار را انجام دادیم»

در راستای ارزیابی مناسبات آتی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای عربی پس از عملیات وعده صادق، با شهریار حیدری؛ نائب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، فداحسین مالکی و مهدی سعادتی بیشه‌سری از اعضای این کمیسیون به گفتگو بپرداخته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

سیاست خارجی ایران منطبق بر واقعیت‌های میدانی است

فداحسین مالکی به خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز گفت: پس از عملیات وعده صادق ایران که با حجم وسیعی انجام شد و دنیا را متحیر کرد، واکنش کشورهای منطقه را ارزیابی کردیم، برخی از آن ها در برابر این عملیات سکوت کردند و برخی از آن‌ها رژیم صهیونیستی را محکوم کردند. از دید ما کشورهایی که در کنار ایران قرار گرفتند و حمایت کردند حتما در معادلات آتی ایران جایگاه خاصی دارند زیرا سیاست خارجی ایران منطبق بر واقعیت‌های میدانی است و البته با آن‌هایی که از رژیم صهیونیستی حمایت کردند هم به گونه دیگری رفتار خواهیم کرد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: موضع‌گیری عربستان در برابر عملیات وعده صادق تا این‌جا خوب بود زیرا این کشور نه پایگاهی به آمریکایی‌ها و اسراییلی‌ها داد نه اجازه داد تحرکاتی از خاک کشورش علیه ایران انجام شود و حمله رژیم صهیونیستی به کنسول‌گری ما را نیز محکوم کرد بنابراین گسترش روابطمان با عربستان را در چشم انداز سیاست خارجی کشور ادامه خواهیم داد.

شهریار حیدری نیز درباره موضع‌گیری کشورهای عربی به عملیات وعده صادق و چشم‌انداز روابط آن‌ها با جمهوری اسلامی ایران به خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز گفت: کشورهای عربی متاسفانه همواره تحت تاثیر لابی‌های صهیونیستی بوده‌اند و در چهل و پنج سال عمر جمهوری اسلامی این موضع به صورت ثابت اما با تغییر تاکتیکی در برخی از کشورهای عربی البته نه همه آن‌ها دیده شده است.

نائب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: کشورهایی مانند عراق، عمان، قطر و سوریه به مواضع جمهوری اسلامی ایران اعتماد داشتند و همکاری کرده‌اند. برخی کشورهای عربی که تحت تاثیر اعراب و صهیونیست‌ها بوده‌اند در سال‌های اخیر متوجه شدند که جمهوری اسلامی، دشمن آن‌ها نیست و می‌تواند هم‌پیمان خوبی برای کشورهای عربی باشد بنابراین تغییر رویه داده‌اند و شاهد مثال آن بازگشایی سفارت عربستان در ایران است.

رژیم صهیونیستی با تنش‌زایی بین ایران و کشورهای منطقه می‌خواهد ذهن دنیای اسلام را از مساله فلسطین غافل کند

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی افزود: این تغییرات ناشی از نوعی آگاهی‌بخشی و پی بردن به صداقت ایران و بی‌صداقتی رژیم صهیونیستی است اما واقعیت این است که رژیم صهیونیستی دست بردار نیست و در تلاش برای تنش‌زایی بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای منطقه است و می‌خواهد ذهن دنیای اسلام را از مساله فلسطین غافل کند. تنها کشوری که در برابر رژیم صهیونیستی قرار گرفت و ایستادگی کرد جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های مبارز منطقه بودند.

در همین راستا مهدی سعادتی بیشه‌سری به خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز گفـت: قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی نه تنها کشورهای منطقه بلکه سایر کشورهای جهان را تحت تاثیر قرار داده است. دفاع مشروع و همه جانبه بر اساس اصل ۵۱ قانون منشور سازمان ملل، حق مشروع جمهوری اسلامی ایران بود.

عربستان عاقل‌تر ار آن است که حق دفاع مشروع ایران را نادیده بگیرد

وی افزود: تلاش می‌کنیم با تمام کشورها از جمله عربستان سعودی روابطمان را گسترش دهیم و تصور می‌کنم کشورهای عربی از جمله عربستان عاقل‌تر از آن هستند که بخواهند حق دفاع ایران را نادیده بگیرند و به سمت بر هم زدن مناسبات بروند زیرا آن ها بیشتر به ما نیاز دارند تا این که ما به آن‌ها نیاز داشته باشیم.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: کشورهای عربی مدت طولانی است به این نتیجه رسیده‌اند که نباید با طناب پوسیده رژیم صهیونیستی به چاه بروند. کشورهایی مانند عراق، سوریه، افغانستان متقاعد شده‌اند که امنیت منطقه باید به دست کشورهای خود منطقه تامین شود و عمل به وعده صادق ما کشورهای منطقه را هشیارتر کرد تا در جهت وحدت گام بردارند. استراتژی ایران در سیاست خارجی از جنس عزت، مصلحت و حکمت است و در این راستا با کشورهای عربی که برای منافع ملی خطری ایجاد نکنند، مشکلی نداریم.

قبل از آغاز عملیات به کشورهای منطقه اعلام کردیم همکاری با رژیم صهیونیستی را برنمی‌تابیم

وی درباره موضع‌گیری اردن در حوادث اخیر تصریح کرد: قبل از انجام عملیات به همه کشورهای منطقه به خصوص کشورهایی که پایگاه آمریکایی‌ها در آن‌جا است، اعلام کردیم هر نوع همکاری با صهیونیست‌ها را بر نمی‌تابیم بنابراین اردن باید پاسخگوی رفتارش باشد. عملکرد این کشور در کمیسیون سیاست خارجی مجلس و شورای امنیت ملی بررسی و در جایگاه خودش به آن رسیدگی خواهد شد. فقط هم اردن نیست، کشورهای دیگری هم بودند و برایشان برنامه داریم و باخبریم که به چنین کشورهایی فشار سنگینی وارد شده است.

سعادتی بیشه‌سری در پایان گفت: پیش از حمله وعده صادق از سوی کشورهای غربی به ایران پیام داه شده که فعلا دست نگه دارید و چند هفته صبر کنید اما جمهوری اسلامی ایران دید که این درخواست فریب است و به آن اعتنایی نکرد.

انتهای پیام/

فاطمه نورنژاد کد خبر: 1227577 برچسب‌ها سپاه پاسداران

دیگر خبرها

  • ۱۴۴ متخلف زیست محیطی دستگیر شدند
  • کنایه رهبر انصارالله یمن به کشورهای اسلامی در حمایت از فلسطین
  • چشم‌انداز روابط ایران و کشورهای عربی پس از «وعده صادق»؛ سیاست خارجی ایران منطبق بر «واقعیت‌های میدانی» است
  • حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ خراسان رضوی + ویدئو
  • مشاهده و ثبت پلنگ برای نخستین بار در شهرستان کوهسرخ
  • نقشه استعمار، ایجاد اسرائیل بزرگ
  • طرح جدید آمریکا و کشورهای عربی برای آینده غزه
  • مجموعه مقالات سومین همایش فرهنگ و شعایر حسینی رونمایی می شود
  • بوتیمار تحویل محیط زیست اردکان شد
  • عملیات وعده صادق ضربه کاری به رژیم صهیونیستی زد