Web Analytics Made Easy - Statcounter

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع پیامد پیوستن ایران به FATF برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  پیامد پیوستن ایران به FATF موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری امشب 2 تیر ماه بود که با حضور محمد دهقان عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی و مجید شاکری کارشناس مسائل مالی بین الملل برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دهقان عضو کمیسیون حقوقی مجلس در ابتدای برنامه اظهار کرد:   FATFیک گروه اقدام مالی است که ساز و کار آن بر اشراف مالی بر کشور ها تعیین شده است و ظاهر آن برای جلوگیری از تامین مالی تروریسم است، اما در باطن آمریکا می خواهد بر گردش مالی دیگر کشور ها مسلط باشد.

وی ادامه داد: تفاوت دیدگاه ما با آمریکایی ها در این خصوص تفاوت در تعریف مفهوم تروریسم است، ما اسرائیل را تروریست می دانیم و آنها گروه هایی که از کشور و ملت خود دفاع می کنند، همچون حماس و حزب الله، حتی آنها به گروه هایی که ما تروریست می دانیم کمک مالی هم می کنند.

عضو کمیسیون حقوقی مجلس خاطرنشان کرد: در FATF برای کشور ما 40 الزام قرار داده شده تا در صورت اجرا ما را از لیست سیاه خارج کنند که به اعتقاد من اگر عمل هم بکنیم از لیست سیاه خارج نمی شویم. آنها می خواهند در ظاهر نورافکنی روی مبادلات مالی بیفکنند تا خودشان بر اوضاع ما مسلط باشند. از این الزامات 40 گانه ای که گذاشتند 4 مورد آن لایحه بوده که به مجلس آمده و 2 تا هم قانون داخلی ما بوده است.


دهقان ادامه داد: اولین قانون، مقابله با پولشویی است و نگرانی ما این است که در الزامات FATF تاکید شده تمام جزئیات تبادلات مالی ما به FATF فرستاده شود. قانون دوم هم مبارزه با تامین مالی تروریسم است که در سال 94 در کشور تصویب شد و در تبصره 2 ماده 1 این قانون گفته شده نهضت های آزادی بخش و مردمی که برای دفاع از خودشان مبارزه می کنند تروریست نیستند، اما در الزامات FATF قید شده این تبصره را حذف کنید.

وی ادامه داد: اگر واقعا رویکرد چنین سازمان هایی فنی بود، ما از آن استقبال هم می کردیم اما برداشت ما این است که این سازمان ها به ابزار سیاسی تبدیل شده اند که ما را تحت نظارت خود قرار دهند. مسئله اینست که دشمن از این ابزارها برای دشمنی خود با ما استفاده می کند. ما امروز در وضعیت تحریم هستیم و باید راهکارهای برون رفت از این شرایط را اجرا کنیم؛ برخی فکر می کنند تنها راه حل این است که به حرف غربی ها عمل کنیم، چنانچه سال های گذشته انرژی و زمان زیادی صرف مذاکره با آنها شد، اما نتیجه ای نداشت.

دهقان تصریح کرد: باید رویکرد را عوض کنیم. ما در وضعیت قدرتمندی هستیم و نباید تسلیم شویم، باید از ظرفیت های داخلی و توان ملی برای مقابله با تحریم ها استفاده کنیم و خوش بینی های گذشته را کنار بگذاریم.

در ادامه شاکری کارشناس مسائل مالی بین الملل اظهار کرد: همه صحبت از کنوانسیون یا پیمان FATF می کنند که این تصور اشتباه است،FATF یک ساختار مشاوره بین دولت ها است که در مجموع 35 عضو و 2 عضو ناظر دارد.

وی ادامه داد: بحث ما، موضوع عضویت در آن نیست، بلکه پاس کردن برنامه اجرایی که برای ما نوشته شده است که متناسب با شرایط و قواعد کشور ما نیست. مخالفان پیوستن به این سازمان مخالف تعامل با FATF نیستند، همه حرف مخالفان FATF پِلنی است که اجرای آن الزام آور است.

شاکری با بیان اینکه بحث تامین مالی سازمان هایی مثل حماس و حزب الله نگرانی کوچک ما است، گفت: دغدغه بزرگتر آن است که نهادهای داخلی ما را هم مورد تحریم و در لیست تروریسم قرار دهند.

دهقانی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه آمریکا می خواهد تحریم هایش در ایران موثر باشد و برای اینکه تحریم ها هوشمند باشد، می خواهند اطلاعات ما را به صورت آنلاین داشته باشند گفت: وقتی تحریم هستیم، نباید اطلاعات خودمان را به بیگانگان و دشمنان بدهیم.

وی با بیان اینکه بحث FATF و الزامات آن جدای از بحث های خارجی و گروه های مقاومت برای هوشمند شدن تحریم ها است تا ملت ایران آثار تحریم ها را حس کنند اظهار کرد: عقب نشینی جواب نمی دهد ، تعجبم از کسانی است که می گویند عقب نشینی کنید، در این شرایط اصرار برخی از دوستان ما درست نیست، وضعیت عوض شده و باید تحرکات بیشتری داشته باشیم.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه ما معتقد به حداکثر شفافیت در داخل هستیم عنوان کرد: اگر آمریکا بخواهد ما را در همه ابعاد تحریم کند حتما این کار را می کند، کما اینکه گفته اند می خواهند ریشه ملت ایران را بخشکانند، تفکری در کشور است که می گویند کوتاه بیایید، خط بطلان کوتاه آمدن و عقب نشینی کجاست؟

وی با اشاره به اینکه خواسته اروپایی ها عقب نشینی ما از مسائل منطقه ای و موشکی است، افزود: آمریکا می خواهد تحریم هایش کارساز و موثر باشد، لذا به دنبال اطلاعات داخلی و مالی ما است تا اثر تحریم ها را کامل مشاهده کند.

نماینده مجلس با بیان اینکه اکنون فضا، فضای قبل نیست گفت: FATF یکسری مفاسد دارد، اما امروز فضا عوض شده و آمریکا زیر برجام زده است، قوانین ضد فساد و مبارزه با پولشویی در کشور داریم و بحث مبارزه با پولشویی در کمیسیون قضائی تصویب شده است و آنچه دوستانمان اصرار دارند که در تیرماه مذاکره کنیم و هر آنچه آنها خواستند را بپذیریم غلط است.

اگر می‌خواهیم مبادلات را زیاد کنیم راه آن FATF نیست

مجید شاکری کارشناس مسائل مالی بین الملل با اشاره به اینکه موضوع FATF شدیدا موضوعی فنی و غیر سیاسی است، خاطرنشان کرد: FATF باعث تبادلات مالی بیشتر نمی‌شود، اگر می‌خواهیم مبادلات را زیاد کنیم راه آن FATF نیست.

وی با اشاره به اینکه از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶، ۵۳ درصد مبادلات صرافی‌های بزرگ جهان کاهش پیدا کرد و این موضوع ارتباطی با ایران ندارد، افزود: یعنی ریسک پولشویی را پررنگ، تغییر یافته و مبالغه آمیز کردند که خود به خود باعث کاهش مبادله شد.

شاکری با اشاره به اینکه ایران برنامه اجرایی بسیار سختگیرانه‌ای دارد و لذا کسی که می‌خواهد با ما کار کند می‌داند که زیر ذره‌بین ما  قرار دارد گفت: می‌گویند اگر FATF مورد تصویب قرار نگیرد، بر قیمت ارز چنین اثری خواهد داشت، این در حالی است که اثر FATF بر مبادلات بانکی ما است لذا ۲۵ درصد انتقالات مالی ما از طریق بانک و ۷۵ درصد از طریق صرافی‌ها است.

این کارشناس مسائل مالی بین الملل با اشاره به اینکه FATF به دلیل ذره بین FAU اثر منفی بر انتقال مالی صرافی‌ها و اثر مثبت در عملیات بانکی دارد گفت: آمریکا به دنبال تحریم‌های فرا برجامی است.

شاکری با اشاره به اینکه آمریکا از FATF استفاده سیاسی می کند بیان کرد: ما خواستار باز مذاکره این برنامه اجرایی هستیم لذا باید دیپلماسی تهاجمی داشته باشیم و از اقدامات اجرایی استفاده کنیم.

احمد مومنی راد استاد دانشگاه با بیان اینکه به دلایل عدیده ای که از منظر حقوق بین الملل لایحه تنظیم شده در مجلس بر اساس کنوانسیون سال 1389 دارای اشکال است و قابل پذیرش نیست ادامه داد: با پیروزی انقلاب اسلامی ایران در دنیا حرف نو زده شد و اینکه می خواهیم مستقل باشیم و با ظلم و فساد بجنگیم.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه اقدامات دشمن به دنبال این مسئله است که فروپاشی از درون در کشور به وجود آید که هرگز این اتفاق نمی افتد خاطرنشان کرد: همه اقدامات دشمن ظاهر حقوقی دارد و لذا آنها از حقوق بشر به عنوان ابزار استفاده می کنند.

مومنی راد تصریح کرد: باید با همکاری کشورهای جهان سوم وضعیت را بشکنيم، بحث های مربوط به حقوق بشر و حقوق بین الملل مطرح شده از سوی آمریکا و هم‌پیمانش در جهت تنگ تر کردن محاصره بر ما است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: گفتگوی ویژه خبری اخبار سیاسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۳۰۲۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای بردن سیتی باید از جان مایه بگذاریم

به گزارش "ورزش سه"، منچستریونایتد در تک دیدار مرحله نیمه نهایی رقابت‌های جام حذفی انگلیس موفق شد در ضربات پنالتی برابر کاونتری به پیروزی برسد و راهی دیدار فینال شود تا برای کسب جام مقابل منچسترسیتی به میدان برود.

شرایط دشواری که شیاطین سرخ در این فصل پشت سر گذاشته‌اند باعث شده است که بازیکنان این تیم از نظر روحی تحت فشار باشند و البته تعداد مصدومان زیاد آنها هم باعث شده که شرایط برای رویارویی با شاگردان پپ گواردیولا سخت باشد.

تن‌هاخ در گفتگو با خبرنگاران درباره بازی دشوار برابر منچسترسیتی اظهار داشت:«باید بگویم با توجه به تمامی مشکلاتی که داریم بدون شک بازیکنان باید از جان مایه بگذارند. رسیدن به فینال هم دستاورد بزرگی برای ماست اما برای فتح جام اینجا هستیم.

فقط اینکه به فینال برسیم باعث رضایت ما نمی‌شود. ما می‌خواهیم قهرمان شویم و این چیزی است که برای آن تلاش خواهیم کرد. به همین دلیل است که من در ۱۰ سال دوران کارم به عنوان سرمربی موفق بودم چون همیشه سعی کردم بازیکنانم را با بیشترین توان در زمین قرار دهم و بهترین بازی را از آنها بگیرم.»

دیگر خبرها

  • آمریکا از تحریم یک گردان اسرائیلی عقب نشینی کرد
  • عقب نشینی آمریکا از تحریم یگان نظامی رژیم صهیونیستی
  • تحریم‌های جدید غرب مرتبط با ایران و روسیه
  • تحریم های جدید آمریکا علیه ایران؛ ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
  • آمریکا تحریم‌های مرتبط با ایران و روسیه وضع کرد
  • دست خالی غرب در برابر ایران | وقتی تیغ تحریم دیگر نمی‌بُرد!
  • عقب نشینی آمریکا از تحریم گردان «نتزاه یهودا »پس از فشار تل آویو
  • برای بردن سیتی باید از جان مایه بگذاریم
  • قیمت فیلترشکن گران‌تر از اینترنت! گردش مالی فیلترشکن‌ها برابر با یک اپراتور ایرانی است!
  • فیلترشکن گران‌تر از اینترنت؛ گردش مالی فیلترشکن‌ها برابر با یک اپراتور ایرانی