Web Analytics Made Easy - Statcounter

طبرستانی‌راد ضمن اشاره به جزئیات استفاده از دستاوردهای اربعین حسینی در کمک به زلزله‌زدگان کرمانشاه، از برپایی نمایشگاه تلفیقی اربعین و سر پل ذهاب و تلاش برای اعزام مردم زلزله‌زده به راهپیمایی اربعین خبر داد. ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۰۱:۴۷ فرهنگی دین ، قرآن و اندیشه نظرات

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، وقتی عصر یکشنبه 21 آبان ماه سال 96 زلزله‌ای در استان کرمانشاه رخ داد، از همان لحظات ابتدایی جهادگران با درک بیانات رهبر معظم انقلاب نسبت به موضوع آتش به اختیار در منطقه محروم سرپل ذهاب حضور یافته و به کار، تلاش، خدمت و مجاهدت همت گماردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آن روزها عده‌ای از مسئولان هیئت یا فاطمه الزهرا(س) شهرستان بابل که در تکاپوی خدمت به زائران اربعین حسینی مشغول جمع‌آوری موکب ستاد راهیان کربلا در کشور عراق بودند با شنیدن خبر ناگوار مرگ عده‌ای از هموطنان و نیاز به امدادرسانی و کمک به بازماندگان زلزله کرمانشاه بیکار ننشسته و از همانجا کار هماهنگی ارسال کمک‌های اولیه و پشتیبانی را انجام دادند. 

در همین راستا، به سراغ «محمدحسین طبرستانی راد» دبیر ستاد اربعین حسینی راهیان کربلای شهرستان بابل و عضو هیئت «یا فاطمه زهرا (س)» شهر بابل رفتیم و از اقدامات هیئت در اربعین حسینی و نیز کرمانشاه سوالاتی پرسیدیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

* هیئت یا فاطمه الزهراء(س) بابل از چه زمانی تأسیس و چه چیزی باعث شد به فکر گسترش برنامه‌ها در سطح شهر یا کشور باشید؟

هیات «یا فاطمه الزهرا(س) بابل» سال 1379 تشکیل شد که ابتدا جلسات آن را در منازل هر یک از اعضا برگزار می‌کردیم و مکانی برای آن تعریف نشده بود، یعنی دو ساعت قبل از اذان مغرب جلسه با قرائت زیارت آل یاسین و ... از سر گرفته می‌شد که با گذشت مدت کوتاهی از این روند برنامه‌ریزی برای مکان ثابت هیات انجام شد و توانستیم امامزاده عبدالله(ع) شهرستان بابل را که اوایل انقلاب و دوران دفاع مقدس محور اقدامات گسترده بود، مرکز هیات درنظر بگیریم.

اوایل سال 80 در امامزاده عبدالله(ع) مستقر شدیم و کار را گسترش دادیم که در این بین اقدامات هفتگی به مناسبتی تبدیل شد، به عنوان مثال ایام فاطمیه و ماه رمضان برنامه‌های مختلف را برگزار می‌کردیم که در حال حاضر 145 برنامه در طول سال برگزار می‌شود. هیات «یا فاطمه الزهرا(س)» شهرستان بابل از ابتدا هیات فرهنگی و مذهبی بود که به ویژه در حوزه‌های نوجوانان و خانواده‌ها اقدامات مهمی انجام می‌دهد، کمک به محرومین و تحت پوشش قراردادن تعدادی از خانواده‌ها، تهیه جهیزیه برای نوعروسان نیازمند، پرداخت هزینه درمان بیماران سخت درمان و غیره مورد توجه آن بوده طوری که اکنون به عنوان هیات شاخص، انقلابی و مردمی شناخته شده است.

* هدف اصلی شما از تأسیس این هیئت چه بوده است؟

وقتی سال 72 مقام معظم رهبری موضوع تهاجم فرهنگی را مطرح کردند، فعالیت‌های فرهنگی خاص به ویژه در قالب کانون فرهنگی مساجد پیگیری شد و چند سالی در حوزه‌های مختلف کار صورت گرفت، اما سرانجام به این نتیجه رسیدیم که تاثیرگذاری کار هیات بسیار بالاتر است. فرهنگ‌سازی مکتب اهل بیت (ع) خواست ما بود، مدتی که روند پیش رفت و نیازسنجی صورت گرفت، به دنبال تسرّی دادن اقدامات حرکت کردیم و طراحی فرهنگ ناب و با استانداردهای روز مدنظر قرار گرفت.

راه اندازی «ستاد اربعین حسینی راهیان کربلا» جهت مشارکت در فضای اربعینی

* گویا ستاد اربعین راهیان کربلای شهرستان بابل زیر نظر هیات «یا فاطمه الزهرا(س)» بوده، لطفاً در این باره توضیح دهید.

نخستین مجموعه در شهرستان بابل بودیم که زیارت اربعین را طی سال‌های قبل برجسته کردیم، چرا که این مراسم قبلاً به صورت محدود در مجموعه کوچک برگزار می‌شد، اما ما در سال 80 آن را به صورت گسترده با حضور چند هزار نفر برگزار کردیم که در آن سال به عنوان برنامه شاخص شهرستان مطرح شد. پس از اینکه پیاده‌روی اربعین حسینی در کشور آغاز شد، خادمین هیئت «یا فاطمه الزهرا(س)» به دنبال مشارکت در فضای اربعین برآمدند که با همیاری مردم و افراد هیاتی، ستاد مردمی پیاده‌روی اربعین حسینی به نام «ستاد اربعین حسینی راهیان کربلا» تأسیس شد که مختص هیات یا فاطمه الزهرا(س) نیست اما پایه و اساس راه‌اندازی آن با هیات بوده است.

آن هنگام اعضای هیات یا فاطمه الزهرا(س) برای راه‌اندازی ستاد «اربعین حسینی راهیان کربلا» تلاش کردند و اکنون تمام اعضای شورا و تیم هیات در ستاد حضور دارند و حسن آن این است که همزمان در روز اربعین هم در بابل و هم در کربلا مراسم‌هایی برگزار می‌شود. امسال جلسات خوبی در راستای برگزاری هرچه بهتر مراسم اربعین حسینی برگزار شده که البته سال گذشته نیز با برنامه‌ریزی‌های مطلوب اقدامات خوبی انجام شد، چند روز پیش با عوامل برگزار کننده مراسم اربعین حسینی در کشور عراق همفکری‌ کردیم تا مراسم امسال نیز به نحو أحسن برگزار شود، احتمالاً مکان موکب چهار برابر خواهد شد.

* لطفاً از برنامه‌های اربعین حسینی بیشتر توضیح دهید.

ما به دنبال ایجاد اسکان و توزیع اقلام خوراکی در کربلا نبودیم چرا که مردم کشور عراق به خوبی این کار را انجام می دهند، به دنبال مردمی کردن کار بودیم و معتقد هستیم اگر کسی می‌خواهد در این حماسه بزرگ خدمت کند باید هزینه‌اش را بپردازد چرا که نمی‌توانستیم با نذورات مردم در کربلا باشیم و به همین خاطر 350 خادمی که پای کار آمده‌اند هیچ کدام به صورت رایگان حضور نیافته و با هزینه شخصی خدمت کرده‌اند.

کار در اربعین حسینی در چند محور انجام می‌شود که یکی از آنها اسکان است، سال‌های قبل 5 تا 6 هزار نفر اسکان داده ‌شدند، در خصوص پذیرایی صبحانه، نهار، شام و میان وعده نیز برنامه‌ریزی‌هایی شد که هر روز 2 تا 7 هزار پرس غذا توزیع شود، تعبیه حمام و دستشویی از دیگر موضوعات مورد توجه بوده تا مشکلاتی در این زمینه نباشد. خدمات تعمیر موبایل، کیف و کفش، پیرایشگری برای مردان، درمان باحضور 35 نفر تیم پزشکی که سال گذشته بیش از 7 هزار نفر ویزیت شدند، خیاطی، پخت بامیه روزی 150 تا 600  کیلو و... ارائه شد. اقدامات فرهنگی مجموعه ستاد اربعین حسین راهیان کربلا با مراسم عصری با قرآن، روایتگری دفاع مقدس، مراسمات هیاتی هر شب با زیارت اربعین و غیره پیگیری شده و اوج آن برپایی دسته عزاداری در شب اربعین بوده که سال گذشته به عنوان یکی از سه دسته بزرگ کربلا در شب قبل از اربعین شناخته شد.

* می‌خواهیم گذری هم بر زلزله اخیر کرمانشاه و اقدامات شما کنیم، اقدامات ستاد راهیان کربلا و هیات برای زلزله چه بوده است؟

تقرییاً آن زمان به دنبال جمع‌آوری موکب در کربلا بودیم، ما در حال بار زدن یک کامیون بودیم که به یکباره در کربلا زلزله را حس کردیم، متأسفانه آخر شب متوجه شدیم که در سرپل ذهاب اتفاقات ناگواری افتاده است. اطلاعات اولیه در آن زمان از زلزله نبود اما بعد از دو روز با خبر شدیم که وضعیت خوبی حاکم نیست و به همین دلیل بخشی از مایحتاج اربعین حسینی مانند برنج، روغن، چای و پتو که بدون استفاده مانده بود را به سرپل ذهاب ارسال کردیم.

در مجموع 15روز ابتدایی زلزله وارد حوزه پشتیبانی شده بودیم و تقریباً چهار کامیون بار اغذیه و پوشاک و سه کامیون مرکبات ارسال شد. وقتی وارد آنجا شدم آواربرداری و اسکان موقت در حال انجام بود که من نیز در کنار مجموعه قرارگاه متوسلیان شروع به کار  کردم. ستاد مردمی شهرستان بابل در قالب طرح پویش «هر هیات یک روستا» تا به امروز در روستای کوییک سرپل ذهاب مستقر شده و مشغول پیگیری روند همکاری و خدمت به مردم است.

* لطفاً درباره جزئیات اقدامات هیأت «یا فاطمه الزهرا (س)» شهرستان بابل در روستای کوییک سرپل ذهاب توضیحاتی بفرمایید.

قرارگاه جهادی حاج احمد متوسلیان 22 منزل و هیات «یا فاطمه الزهرا(س)» نیز با مشارکت قرض‌الحسنه توسعه عصر شمال بابل 3 منزل در روستای کوییک عزیز ساخته است، در خصوص ساخت سرویس‌های بهداشتی و حمام نیز ورود کرده‌ایم که بیش از270 نفر طی 5 ماه کار جهادی در قالب گروه جهادی مسلم، دانشگاه آزاد بابل، خادمین هیات و... به همین منظور به کرمانشاه اعزام شده‌اند. تمام اقداماتی که در اربعین حسینی صورت می‌گرفت در روستای کوییک نیز انجام ‌و از همه مهمتر دو کمپرسی و یک لودر نیز به مدت 45 روز برای کار آواربرداری به این منطقه منتقل شد.

انتقال20 چادر و 75 دستگاه کانکس با همکاری شرکت مخابرات از بابل به سمت سرپل ذهاب، ارسال200 دستگاه بخاری و دیوار کشی پنج منزل از جمله اقدامات بوده و اکنون نیز به صورت مشارکتی در ساخت یک واحد مسکونی همکاری داریم تا چهارمین واحد به دست هیات ساخته شود. هیات ریحانه النبی تهران بانی ساخت یک مدرسه در روستای کوییک است که در تامین نیروی انسانی ما نیز مشارکت داشته‌ایم. ایام نوروز خانواده‌های هیات «یا فاطمه الزهرا(س)» از ابتدا تا یازدهم فروردین در روستای کوییک حضور یافتند و هدیه‌هایی نظیر کفش، لباس، ارزاق و غیره را بین یک هزار خانواده توزیع کردند، در حوزه درمان نیز وارد عمل شدیم و در زمینه روانشناسی نیز تیم روانشناس مجرب در روستا مستقر شد که به صورت تلفنی و حضوری ارتباط با مردم را در راستای رفع مشکلات مورد توجه قرار داده است.

زلزله کرمانشاه برای ما فرصتی شد تا داشته‌های اربعین را در جای دیگری اجرا کنیم، کار برای ما در منطقه راحت شده بود چرا که تجربه پیدا کردن جا، ایجاد چادر، آماده‌سازی فضای اسکان، نحوه توزیع مواد غذایی، تعبیه سرویس بهداشتی و حمام، تهیه وسایل سرمایشی و گرمایشی، درمان و ... وجود داشت و کار به خوبی پیش می‌رفت. تقریباً چند سال این اقدامات در زمان‌های مختلف توسط هیات انجام می‌شود که می‌توان گفت کار در مکتب اهل بیت بی حساب و کتاب نخواهد ماند و تمرینی برای خدمت به مردم است. اقدامات هیات «یا فاطمه الزهرا(س)» در منطقه زلزله زده کرمانشاه باعث شد نگاه خاص و جزیره‌ای عده‌ای به هیات برطرف شود و شاید انتظار از کسانی نبود اما پای کار آمدند و در هزینه‌کردها هیات را امین خود دانستند، در این بین مشارکت و اعتمادسازی صورت گرفت که فرصتی بسیار خوبی بود. افرادی به دنبال اقداماتی در هیات نبودند اما با ورود به منطقه زلزله‌زده و کار عام المنفعه اکنون حاضرند برای هیات نیز هزینه کنند.

* تجربیات هیأت و ستاد راهیان کربلا چقدر در فضای بحرانی زلزله به کمک آمد؟

بعد از زلزله با سیل، باد و طوفان در کرمانشاه مواجه شدیم که روحیه آرامش، صبر و تحمل از اربعین حسینی به اینجا منتقل شد و هیچ نگرانی به وجود نیامد و کار به درستی پیش رفت، به عنوان مثال، کسانی در اربعین حسینی به دلیل نبود مکان مراجعه می‌کردند و ما نیز با صبر و تحمل مدیریت موقعیت را برعهده می‌گرفتیم، چراکه افتخار خدمات‌رسانی به زائر اهل بیت (ع) را داشتیم، در مجموع هیات‌داری تجربه خوبی بود که با مردم با محبت صحبت کنیم و کار را به جلو ببریم.

* امروز مردم زلزله‌زده با چه مشکلاتی مواجه هستند؟

حق مردم ایران موقعیت موجود نیست، 40 سال از انقلاب گذشته است و در حالیکه دشمنان درصدد نابودی کشور هستند اما با عنایت به خداوند کریم محکم ایستاده‌ایم و فتنه‌ها نتوانسته آن را شکست دهد، زلزله‌ای در کرمانشاه رخ داده که با فرمایش مقام معظم رهبری همه باید شتاب می‌کردیم، اما پس از 7 ماه فضای خوب و مناسبی فراهم نکرده‌ایم و هنوز در چادرها و کانکس‌هایی شرایط برخی از افراد خوب نیست. خانواده‌های چهار و پنج نفره در فضای گرم چادر بسر می‌برند و عده‌ای از مردم حتی کانکس ندارند و تعدادی به نبود یخچال و کولر اشاره می‌کنند، وضعیت بدی خصوصاً در شهر سرپل ذهاب حاکم است.

* چه برنامه‌هایی برای راهپیمایی اربعین حسینی امسال دارید؟

اربعین یعنی تمام قد و با تمام وجود در خدمت زائر بودن، صاحب اختیار کسی دیگری است و ما با ولی نعمت خود ارتباط برقرار می‌کنیم که وقتی این خدمت طولانی می‌شود ناخواسته در زندگی ملکه خواهد شد و در رفتار و عمل نشان خواهد داد. این خدمت در کرمانشاه نشان داده شده و بدون هیچ منتی اسکان، اقلام خوراکی و... را فراهم کردیم، می‌توان گفت تجربه هیات و اربعین حسینی خروجی مثبتی را برای ما رقم زد و این نشان می‌دهد پشت‌پرده چیزی است که هیچ چیز در حوزه اهل بیت (ع) بی حساب و کتاب نباشد. اهل بیت برای مردم آمده‌اند یعنی ما در آسایش به سر ببریم و به تکامل برسیم، هیات نمی‌تواند در این راستا نباشد و باید برای آرامش و آسایش مردم قدم بردارد.

طراحی نمایشگاه تلفیقی از اربعین و سرپل ذهاب

* آیا هیات برنامه‌ای را برای حضور مردم روستای کوییک یا دیگر افراد زلزله زده کرمانشاه در راهپیمایی عظیم اربعین حسینی دارد؟

اکنون بسیاری از اهالی کوییک برای خدمت به زائران اباعبدالله الحسین (ع) در اربعین کنار ما هستند و حتی گروه اهل سنت نیز حضور دارند، در حال طراحی نمایشگاه تلفیقی از اربعین و سرپل ذهاب هستیم تا نحوه اسکان، پذیرایی و ... را در هر دو مکان به تصویر بکشیم. برنامه طراحی شده برای حضور حداکثری مردم در اربعین حسینی را داریم و می‌خواهیم مردم یکبار هم که شده آن حس موجود را درک کنند، موکب‌داری یک بخش و حضور حداکثری افراد در اربعین بخش دیگری از موضوع مورد توجه ماست. بسیاری از افراد به دنبال این هستند که در اربعین کنار ما باشند و تصور می‌کنم امسال بهتر از سال‌های دیگر این حماسه عظیم برگزار شود. 

اگر مسئولیتی در نظام داشتم حاضر بودم یارانه‌ای برای حضور تمام مردم ایران طی اربعین حسینی در کربلای معلی اختصاص دهم چرا که انرژی مثبتی برای مردم به همراه خواهد داشت، حاضر هستیم میلیاردها تومان برای تهاجم فرهنگی هزینه کنیم اما امام امام حسین(ع) در این زمینه بستر خوبی برای ما فراهم کرده است. اگر انسانها یکبار اربعین حسینی را تجربه کنند مطمئناً نمی‌توانند آن را کنار بگذارند و ناخودآگاه امام حسین (ع) دست آنها را خواهد گرفت، ما باید تمام تلاش خود را بکنیم تا مردم یکبار آن را حس کنند که سال بعد خود هزینه خواهد کرد و در این وادی قدم خواهند گذاشت.

انتهای پیام/

R1410/P1361/S4,37/CT2 واژه های کاربردی مرتبط زلزله کرمانشاه | زمین لرزه کرمانشاه اربعین

منبع: تسنیم

کلیدواژه: زلزله کرمانشاه زمین لرزه کرمانشاه اربعین زلزله کرمانشاه زمین لرزه کرمانشاه اربعین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۳۰۴۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی نمایشگاه «قرآن و عترت» در مجتمع شهید آوینی قم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، نمایشگاه «قرآن و عترت» در بخش‌های هنری، و تابلو‌های مختلف هنری، سلامت و طب سنتی، قرآن و تقویت حافظه، کتاب و مطالب آموزش قرآنی حوزه کودک و نوجوان و با همکاری هشت موسسه قرآنی بخش خصوصی و دانشکده دین و سلامت از ساعت ۲۰ تا ۲۴ در مجتمع فرهنگی و هنری شهید آوینی تا ۱۳ فروردین ماه دایر است.

دیگر خبرها

  • برپایی نمایشگاه میش مرغ در بوکان
  • برپایی ۱۸ غرفه نوروزی صنایع دستی در قصرشیرین
  • برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی در میاندوآب
  • نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان
  • برپایی نمایشگاه «قرآن و عترت» در مجتمع شهید آوینی قم
  • برپایی نمایشگاه قرآنی از ۱۵ تا ۲۰ فروردین‌ماه در کرمانشاه
  • برپایی نمایشگاه نقاشی کودکان اوتیسم در کاشان
  • از برپایی جشن عقدکنان یک زوج تا توزیع کیک رمضانی در مصلی امام خمینی (ره)
  • ظرفیت قرآنی کرمانشاه نیازمند برنامه منجسم
  • برپایی نمایشگاه عکس‌های صنعت نفت در مترو