Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-16@16:08:04 GMT

فضای مجازی عامل شدت گرفتن شایعات دستکاری‌شده

تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۳۳۱۵۴۰

هنگام کشف ویروس ابولا در ایالات متحده، تعداد توئیت‌های کاربران در مدت کوتاهی از 100 پست در دقیقه به بیش از 6000 پست در دقیقه افزایش یافت. نکته جالب و مشترک در پست‌های منتشره، بزرگنمایی و اغراق در وضعیت ابولا در آخرین پیام‌ها به اوج رسید و اکثر پیام‌ها حاوی این هشدار بود که ابولا از طریق آب، غذا و حتی هوا منتقل می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، به نقل از سایکو سنترال، روانشناسان با بررسی روند شکل‌گیری شایعات بی‌اساس در فضای مجازی به این فرضیه دست یافتند که انسان هنگام شنیدن موقعیت خطر، برای حفظ جان خود و عزیزان به صورت غریزی سعی ‌می‌کند تا در بیان واقعیت ماجرا بزرگنمایی کند تا طرف مقابل مسئله را جدی برداشت کند. این مفهوم در علم روانشناسی به  «پدیده تعصب شناختی» معروف شده است.

تاکنون مطالعات گسترده‌ای در مورد روند شکل‌گیری شایعات در بین جوامع اجتماعی انجام شده و مهمترین فاکتور مشترک در تمامی آن‌ها، ایجاد بزرگنمایی در انتقال پیام ناشی از ترس است.

البته ممکن است روند شکل‌گیری شایعات صرفا حاصل از ترس نباشد، بلکه انتقال ترس صرفا حاصل رویدادهای ناگواری مثل شیوع بیماری، توفان و یا سیل باشد، اما بعضی از شایعات صرفا با انگیزه‌های تخریب‌جویانه شکل می‌گیرند.

مطالعات روانشناسان همچنین ثابت کرد که اطلاعات دستکاری شده در فضای مجازی با سرعت بسیار بیشتری در مقایسه با نشریات چاپی و اخبار رسمی منتقل می‌شوند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام شایعات در رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۳۱۵۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویر گوسفندی که چای با قند می‌خورد!

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 بازدید 12 ویدیویی در فضای مجازی توسط یک دامدار از چایی خوردن عجیب گوسفند منتشر شده که مورد توجه کاربران در فضای مجازی قرار گفت. این ویدیوی بامزه را می‌بینید.

دیگر خبرها

  • باید‌ها و نباید‌های استفاده کودکان از فضای مجازی
  • تصاویر گوسفندی که چای با قند می‌خورد!
  • دستگیری عامل تشویش اذهان عمومی در اردبیل
  • استرداد ۱۰ میلیارد ریال به‌ حساب مالباختگان فضای مجازی
  • دادستان اردبیل : عامل تشویش اذهان عمومی در اردبیل شناسایی و دستگیر شد
  •  دستگیری عامل تشویش اذهان عمومی در اردبیل
  • عامل تشویش اذهان عمومی در اردبیل شناسایی و دستگیر شد
  • عامل تشویش اذهان عمومی در اردبیل دستگیر شد
  • دستگیری عامل انتشار خبر کذب در فضای مجازی در شهرستان علی آبادکتول
  • آرامش بازار اردبیل برخلاف شایعات معاندان در فضای مجازی